Formula 1 - 2010 - Malesia: Kilpailu ja jälkipuinti

Enrique

Well-known member
Liittynyt
18.12.2002
Viestit
1913
On melko selvää, että Ferrarin moottorivaikeudet pilaavat kauden ja varmasti tulevat näkymään erityisesti kauden jälkipuoliskolla. Jos luotettavuutta täytyy parantaa, täytyy kuitenkin vauhdin suhteen tehdä (ainakin tässä tapauksessa) kompromisseja. Harmi sikäli...

Heikin kisavauhtihan oli melko hyvää. Reilusti nopein Uusista tiimeistä kierrosaikojen perusteella. Muut ongelmat ovat toki aina harmillisia ja niistä on syytä päästä eroon. Uskon että kauden edetessä ero Trulliin tulee olemaan selkeämpi.

Nico kyllä osoittaa että tasaiset vahvat pistesijat auttavat korkealle pistetaulukoissa. Voi olla yllättävänkin korkealla kauden lopussa.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Se on ihan totta, että selostajan homma ei ole varmasti niin helppoa, kuin täältä kotisohvalta käsin itse jokainen kotikyllönen luulee. Mutta sen verran siellä selostuskopissa voitaisiin pitää valoja päällä, että JJ ei esim. tohkeissaan hehkuta Alonson mahtavia kierrosaikoja ja Massan jäävän niistä vain muutamia kymmenyksiä, kun tosiasiassa Massa on paukuttanut yli sekunnin nopeampia kierroksia monta peräkkäin.
Ja vieläkään eivät tunnu tajuavan tuota kierrosaikojen vertailun järjettömyyttä silloin, kun toinen ajaa jonkun perässä. Nytkin esimerkiksi vertailtiin Vettelin ja Webberin kierrosaikoja, eikä sanallakaan mainittu Hamiltonista, jonka perässä Webber joutui ajelemaan.
 

Uncle Ron

Well-known member
Liittynyt
28.3.2010
Viestit
51
Nico kyllä osoittaa että tasaiset vahvat pistesijat auttavat korkealle pistetaulukoissa. Voi olla yllättävänkin korkealla kauden lopussa.
Tämä on ehdottoman totta. Rosberg on yllättävän vähän jäänyt kärjestä tässä vaiheessa vaikka on ajanut lähinnä varovaisen järkevästi eikä ole suuria väläytyksiä esittänyt. Mercedeksen suorituskyvyn huomioiden Rosberg on mielestänyt ajanut aika lailla maksimituloksen mikä on ollut saatavilla, mistä voinee olla hitusen yllättynyt. Lisäbonuksena on sitten Wanha Kengäntekijä ainakin toistaiseksi pysynyt selän takana.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Pitänee katsoa uusinta kolmoselta, että näkee (mm.) tuon Hamiltonin mutkittelun. Ei kyllä tosiaan miltään blokkailulta kuulosta.

ps. On jotenkin sellainen fiilis, että Juhni on tehnyt paluun foorumille. Jättänyt tyhmäilyn pois mutta ei vielä kehittänyt ymmärryskykyä.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Tämä on ehdottoman totta. Rosberg on yllättävän vähän jäänyt kärjestä tässä vaiheessa vaikka on ajanut lähinnä varovaisen järkevästi eikä ole suuria väläytyksiä esittänyt. Mercedeksen suorituskyvyn huomioiden Rosberg on mielestänyt ajanut aika lailla maksimituloksen mikä on ollut saatavilla, mistä voinee olla hitusen yllättynyt. Lisäbonuksena on sitten Wanha Kengäntekijä ainakin toistaiseksi pysynyt selän takana.
Juuri tätä samaa meinasin tulla kirjoittamaan. Rosbergilla on kuitenkin ollut se neljänneksi paras auto (tähän asti) ja on vain 4 pistettä kärkeä perässä.

Muuten kisa oli hyvä ja lopputulokset top-kympin osalta vielä parempia.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Kai nyt sinäkin näit, että Hamilton käänsi ensin ja Petrov käänsi perässä? Kun Petrov ei enää kääntänytkään peesiin ei Lewis enää peittänyt.

Blokkaaminen on toisen eteen kääntämistä.

Mutta ei tuollainen mutkittelukaan sallittua ole, mistä tuli se varoitus.
Näin toki. Se mitä kutsut blokkaamiseksi, on mielipidekysymys jota tulkitaan eri tavoin. Säännöt sitä paitsi puhuvat asiasta vain ohitusyritysten estämisestä, ei sinänsä blokkaamisesta.

Ja ei ollut sallittua ei. Rangaistus oli paikallaan. Ehkä kahden linjanvaihdon jälkeen olisi voinut pelkkä varoitus olla paikallaan, mutta kolmen tai neljän jälkeen rangaistus ainoa vaihtoehto.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Se on ihan totta, että selostajan homma ei ole varmasti niin helppoa, kuin täältä kotisohvalta käsin itse jokainen kotikyllönen luulee. Mutta sen verran siellä selostuskopissa voitaisiin pitää valoja päällä, että JJ ei esim. tohkeissaan hehkuta Alonson mahtavia kierrosaikoja ja Massan jäävän niistä vain muutamia kymmenyksiä, kun tosiasiassa Massa on paukuttanut yli sekunnin nopeampia kierroksia monta peräkkäin.
Se oli todellakin outoa kuinka JJ ei ymmärtänyt Massan ja Alonso kierrosaikojen päälle. Lisäksi jotenkin oli aistittavissa, että JJ mietti asiaa siltä kannalta että kuinka Alonso pääsisi Massan eteen, eli pientä puolueellisuutta olin havaitsevinani.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Semmosta settiä. RB:ltä kerrankin ehjä kisa. Webber on hyytymässä kakkosketjun mieheksi. Britneyltä, Kubicalta ja Sutililta ihan hyvät kurvailut. Hamiltonilta taas vahva suoritus, vaikkei lopputuloksissa sitten paljon Massaa ja Buttonia edellä ollutkaan. Sai sentään tehtyä ohituksia ja raivattua tietään eteenpäin. Petrovilta todella miehekäs taistelu, vaikkakin Lewiksen kiemurtelu oli todella epäurheilijamaista. Sääntöjen vastaista se ei kuitenkaan tainnut olla joten ei sen enempää.

Ferrarit oli taas pettymys. Massa oli vauhdin puolesta täysi lapanen, eikä päässyt edes Alguersuarista ohi. Alonso ajoi rikkinäisellä autollaan kovempia kierrosaikoja kuin tämän hetken mm-kärki.

Williamsit ja Sauberit suuria pettymyksiä. Virginillä päästiin maaliin vaikka loppu menikin bensaa säästellen. Myös HRT:lle lisää kierroksia plakkariin. Lotukselle "kotikisa" ei ollut hyvä.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Lisäksi jotenkin oli aistittavissa, että JJ mietti asiaa siltä kannalta että kuinka Alonso pääsisi Massan eteen, eli pientä puolueellisuutta olin havaitsevinani.
Johtuu varmaan ihan siitä että oli jo toinen kisa putkeen kun Alonso joutui köröttelemään Massan perässä, vaikka oli nopeampi.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Hamilton sai lopputuloksissa kohtuuttomankin huonon palkinnon siitä että oli McLaren-Ferrari-nelikosta ylivoimaisesti aggressiivisin ja paras kisan alussa. Massa, Alonso ja Button eivät saaneet alussa mitään aikaiseksi siinä missä Hamilton raivosi tietään eteenpäin. Button oli vielä pehmeillä renkailla ja helisemässä Ferrareidenkin kanssa. Hienoa ajoa Hamiltonilta, mutta sitä ei juuri lisäpisteillä palkittu Massaan ja Buttoniin verrattuna. Alonson konerikko toki lämmitti varmaan mieltä.

Ja mitä Hamiltonin mutkitteluun tulee, niin olihan se sellaista rajamailla toimimista. Petrov kuitenkin seurasi kuin hai laivaa eikä lähtenyt hakemaan heti eri linjaa. Tämä tietysti siksi että tarvitsi ohitukseen mahdollisimman pitkän yhtäjaksoisen imun. Lyhyellä imulla vauhti ei olisi riittänyt ohi McLarenin paremman suoranopeuden takia ja tämän Hamilton hyvin tiesi. Toivottavasti näitä ei nähdä enää jatkossa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Sanoin jo ennen kautta kun nyt moottorikehitys on jäädytetty, että mitenköhän saavat Ferrarilla kulutusta pienemmäksi kun aiemmin oli ongelmia jäähdytyksen kanssa. Siihen oli silloin lääkkeenä rikkaampi polttoaineseos.

Seosta laihentamalla polttoainetta kuluu vähemmän, mutta lämmöt nousee.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Näin toki. Se mitä kutsut blokkaamiseksi, on mielipidekysymys jota tulkitaan eri tavoin. Säännöt sitä paitsi puhuvat asiasta vain ohitusyritysten estämisestä, ei sinänsä blokkaamisesta.
Niin, mutta vastasin sinun kirjoitukseesi, jossa puhuttiin blokkaamisesta. Nimenomaan tuo sananvalinta pisti silmään, koska ei sopinut nähtyyn tilanteeseen lainkaan.
Ja ei ollut sallittua ei. Rangaistus oli paikallaan. Ehkä kahden linjanvaihdon jälkeen olisi voinut pelkkä varoitus olla paikallaan, mutta kolmen tai neljän jälkeen rangaistus ainoa vaihtoehto.
FIA:n yliherkkää rangaistuslinjaa on aiemmin kritisoitu. Varoituskin on rangaistus, kuten jalkapallossa. Siitä ei vain tule välittömiä seurauksia, vaan vasta jos rikkominen jatkuu. Mielestäni rikkeen tasoon nähden sopiva rangaistus.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Ja mitä Hamiltonin mutkitteluun tulee, niin olihan se sellaista rajamailla toimimista.
Minusta se oli rehellistä kilvanajoa, johon tulee kannustaa. Sen sijaan Vettelin ohitus keltaisten lippujen alueella oli typerä teko. Näissä tapauksissa turvallisuusriskit ovat paljon suurempia kuin rehellisessä kilpailussa, joten niihin tulisi puuttua tiukalla kädellä. Nyt meni läpi sormien. Perustelut olivat kyllä ihan ok, mutta silti lippujen tulisi olla pyhiä.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Sanoin jo ennen kautta kun nyt moottorikehitys on jäädytetty, että mitenköhän saavat Ferrarilla kulutusta pienemmäksi kun aiemmin oli ongelmia jäähdytyksen kanssa.
Tähän voisi sarkastisesti heittää...emmä tiedä...eikä kiinnosta :D

Ferrarilla selkeästi aika suuria ongelmia, vaikka vauhti onkin hyvää. Jos palettia ei saada kuntoon pian, tulee loppukaudesta suuria suuria ongelmia. Alonson savut oli hienot, lisää odotellessa. Savuja lienee myös varikkopilttuussa ja jos nuo tiimin sisäiset väännöt Massa vs. Alonso jatkuu, niin kyllä tuo Alonson maine yhteistyökykyisenä kuljettajana ovat lopullisesti menneet. Kuljettajana nopea, mutta voi tuota egoa, jäänyt 4-vuotiaan tasolle. Harmi.

RB, onnea Vettelille ja Webberille, hieno kisa ilman suurempia ongelmia. Nicolta viisas alkukausi, pysytään koko ajan kärjen tuntumassa ja paljoa ei nopeudesta puutu, jotta ollaan taistelemassa MM:stä.

Alkukauden pisteet kärjen osalta huiman tasaiset, jatko lienee samanlainen, joten Ferrarin tasoitus loppukaudesta on aika paha. RB:lla vähän samaa historiaa, luotettavuus ei saa ainakaan huonontua. Maaliin pitää päästä.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
FIA:n yliherkkää rangaistuslinjaa on aiemmin kritisoitu. Varoituskin on rangaistus, kuten jalkapallossa. Siitä ei vain tule välittömiä seurauksia, vaan vasta jos rikkominen jatkuu. Mielestäni rikkeen tasoon nähden sopiva rangaistus.
Tietysti F1-sarjassa aiemmat varoitukset eivät merkitse mitään seuraavia tapauksia katsottaessa. Esim. Hamiltonilla oli 2007 varoitus alla siitä kun oli törttöillyt ja rikkonut turva-autosääntöä Monzassa.

Hamilton rikkoi sääntöjä tismalleen samalla tavalla Fujissa aiheuttaen Webberin ja Vettelin kolarin --> Ei mitään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minusta se oli rehellistä kilvanajoa, johon tulee kannustaa. Sen sijaan Vettelin ohitus keltaisten lippujen alueella oli typerä teko. Näissä tapauksissa turvallisuusriskit ovat paljon suurempia kuin rehellisessä kilpailussa, joten niihin tulisi puuttua tiukalla kädellä. Nyt meni läpi sormien. Perustelut olivat kyllä ihan ok, mutta silti lippujen tulisi olla pyhiä.
Ei niin pyhiä, etteikö teknisistä ongelmista kärsiviä saisi ohittaa. Olennaista on vaaratilanteiden välttäminen, ja Vettel huomioi sen nopeutta laskemalla.

Liian kirjaimellinen pykäliin tuijottaminen johtaa pahimmillaan naurettavuuksiin. Jos teknisistä ongelmista kärsivä auto on pysähtymässä radalle, niin pitäisikö muiden jättäytyä sen taakse, koska ohittaa ei saa? Ei tietenkään pitäisi.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Ei niin pyhiä, etteikö teknisistä ongelmista kärsiviä saisi ohittaa.
Tekninen ongelma pitäisi kuitenkin pystyä toteamaan varmuudella. En tiedä, oliko tuossa tilanteessa niin. Selvästi hitaampaa vauhtia ei saa tulkita suoraan tekniseksi ongelmaksi. Matelu on asia erikseen.
 
Ylös