Jumissa

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Olen istunut 3385 km autossa reilun parin vuorokauden aikana tämän sotkun takia. Voitte arvailla mistä minne olen matkustanut sillä aikaa kun käyn saunassa. Tulin nimittäin äskettäin kotiin. ;)
Kävit katsastamassa Sagrada Famílian rakennustyömaan?
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Hyvin toi Finavia vetää.

Kriisin alussa: tehdään lyhyen ajan luotettavia ennusteita, jotta yhtiöt ja matkustajat tietävät, mihin saakka ei ainakaan lennetä.

Eilen iltapäivällä: lentokentät pysyvät kiinni ainakin maanantaihin kello 15 asti.

Eilen myöhään illalla: Turun ja Tampereen kentät avataan kello 12-18 väliseksi ajaksi, Helsinki-Vantaa pysyy kiinni.

Tänään aamulla: Helsinki-Vantaa avataan 15-23 väliseksi ajaksi.

Vastaa kyllä ihan justiin käsitystäni kyseisen puljun kyvystä tehdä yhtään mitään kuten lupaavat.
Samaa mieltä kyseisestä puljusta.

Mutta mitä mieltä muuten olet lentokiellosta? Itse ajattelin ihan ensin, että taisipa olla jonkun sortin hysteerinen reaktio.

Toisaalta aika pahaltahan nuo julkisuudessa olleet kuvat horneteista näyttivät eli alan kallistumaan sille linjalle että varovaisuus/turvallisuus ennenkaikkea ts. täysi lentokielto oli ok ratkaisu (Huolimatta joidenkin lentoyhtiöiden ja IATA:n kannasta)

Toinen asia on sitten missä ajassa tämä puretaan kokonaan tai osittain. Ilmeisesti jonkin verran riskejä tullaan ottamaan?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mutta mitä mieltä muuten olet lentokiellosta? Itse ajattelin ihan ensin, että taisipa olla jonkun sortin hysteerinen reaktio.
Ainakin Suomessa täysin oikea reaktio niiden tietojen perusteella, mitä ilmavoimat on kerännyt. Suomen yllä olleilla tuhkaipitoisuuksilla Hornetien moottoreihin oli tullut selkeitä vaurioita ja Finnairin joissain koneissa oli jo perjantaina vastaavia merkkejä.

Keski-Euroopan suhteen olen sitten vähän varauksellisempi. Siellä pitoisuudet olivat pienempiä ja jos IATA:n näkemys tilanteen hoidosta pitää edes osin paikkansa, on tilannetta johdettu aika ala-arvoisesti. Lentoyhtiöiden keräämien tietojen perusteella voisi kuvitella, että Keski-Euroopan tilanteessa lentäminen olisi ollut mahdollista aiemmin. Joka tapauksessa mahdollisuus teknisiin vikoihin kasvaa ja vaikka riski olisikin pienillä pitoisuuksilla hallittavissa, olisi varmaan paikallaan sopia tarkemmista proseduureista tarkastusten sun muiden osalta ennen kuin tuhkan seassa aletaan surutta pörräämään.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Lueskelkaapa vaikka Oskari Saaren blogista miten hyvin asiat voisivatkaan olla.
Ei käy kyllä paljo kateeks tuota tilannetta :D.
Ei käy ollenkaan.

Sällit ilmeisesti lukee voorumia, kun oli niin osuvasti nimetty kolumni.

Oskarin kannattaisi kuitenkin harkita keskieurooppaa (jos vain jotenkin sinne lennon saisi), vaikka siellä on paljon samanlaisista ongelmista kärsivää. Olisi lähempänä kotia ja omaa kulttuuria. Sieltä voisi sitten yrittää järjestää itselleen auton tai autokyydin Ruottin kautta. Ainakin mahdollisuuksia olisi enämpi kuin Kiinassa. (tosin niiden koneiden lennättäminen itään/idästä lienee hetki hetkeltä todennäköisempään, kuin toisesta suuntaan...)

Edit: Tämä on kyllä mielenkiintoinen ongelma. Jos itse olisin vastaavassa tilanteessa (ja olen tietyn firman entisenä työntekijänä ollutkin), niin varmana tekisin seuraavaa:
- selvittäisin vielä kertaalleen Finnairin mahdollisuuksia lentää Kiinaan/Kiinasta. Onko kone Kiinassa? Jos on, lienee ihan täysi...
- jos vain saisin, niin ottaisin ensimmäisen mahdollisen lennon, niin lähelle kotia kuin pääsisin (Etelä- tai keskieurooppaan)
- Keskieuroopassa yrittäisin ensin selvittää jatkolentomahdollisuuksia esim. Helsinkiin/Tukholmaan/Tallinnaan/Kööpenhaminaan/Osloon yms.
- Jos ei onnaisi...mikä on hyvin todennäköistä, niin tutkisin mahdollisuudet juna-laivayhteyteen
- mikäli tämäkään ei onnistuisi, tutkisin mahdollisuuden vuokrata auto yksin tai kimpassa kohtalontovereiden kanssa. Paluu Ruottin ja Tukholman kautta...
 
Viimeksi muokattu:

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
tutkisin mahdollisuuden vuokrata auto yksin tai kimpassa kohtalontovereiden kanssa. Paluu Ruottin ja Tukholman kautta...
Mites vuokra-auton palautus? Ei kai isoillakaan ketjuilla niin ole että saa palauttaa mihin tahansa pisteeseen vaikka olisi eri maassa? Vai?
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Mites vuokra-auton palautus? Ei kai isoillakaan ketjuilla niin ole että saa palauttaa mihin tahansa pisteeseen vaikka olisi eri maassa? Vai?
Väittäisin, että on korkeintaan järjestely- ja hintakysymys tuo eli kyllä ton pitäis onnistua.

Just oli tänään oli muuten lehdessä juttua kolmikosta, joka oli ottanut Brysselissä taksin ja hurauttanut sillä Wieniin. Ei se hintakaan ollu loppujenlopuksi kovin paha, noin 2000 euroa.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Halvallahan tuota ei saisi eli katsoin mm. Herzin sivuilta. Hampuri - Tukholma väli tulisi maksamaan 2000-2100 e.

Juna/laiva olisi tietty halvempia vaihtoehto. Toki se lento Kiinasta maksaa aikalailla maltaita. Takaisin saisi tietty peruutetuista Finskin lennoista, mutta varmaan vähempi. Toisaalta asuminen Kiinassa maksaa + vatsahaavat, jos ei osaa ottaa rennosti.

Ja kimppakyydit (kaikki maksavia) kannattaisi.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Mun puolesta ainakaan Timo Pulkkisen ja Erkki Mustakarin matkajärjestelyissä ei tarvitse pitää mitään kiirettä.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Mitä mieltä olette siitä, että pitäisikö Oskarin jäädä Kiinaan?

Tämä asia ei ole vielä selvinyt. Tulisiko muuten perustaa polli?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
- selvittäisin vielä kertaalleen Finnairin mahdollisuuksia lentää Kiinaan/Kiinasta. Onko kone Kiinassa? Jos on, lienee ihan täysi...
Mun mielestä Pekingiin lennetään perjantaisin ja jos noin oli, niin kone on siellä. Nyt näyttäisi siltä, että tuon kymmenen päivän aikana voisi tuhkatilanne hellittää niin, että homma päästään purkamaan. Sen varaan voi tietty olla nihkeä laskea.

Ongelma noissa Euroopan suuntaan menevissä koneissa on se, että kaikki ovat varmasti tupaten täynnä.Paras vaihtoehto voisi olla F1-tallien (ainakin McLaren ja Ferrari) ottamat charter-koneet, jotka lähtevät heti kun saavat luvan. Tilaa kuulemma oli yli oman tarpeen, joten jos on suhteita niin ihan mahdollinen vaihtoehto. Toinen vaihtoehto olisi kiertää pitkä lenkki Nykin kautta, sieltä kun pääsee Tukholmaan. Muita F1-väen toteuttamia (tai toteutumassa olevia) matkasuunnitelmia: Shanghai-Dubai-Nizza ja junalla Pariisiin (jossa toimittaja asustaa), Shanghai - Kuala Lumpur - Bahrain - Kairo - Casablanca - Porto.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös