Röyhkeimmät ammattiautoilijat

Eniten röyhkeyttä löytyy pääsääntöisesti:


  • Äänestäjiä yhteensä
    46

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
mutta minun kokemukseni mukaan rekkakuljettajat huomioivat kevyttä liikennettä huomattavasti paremmin kuin henkilöautoilijat. Hidastavat tarvittaessa ja kiertävät kauempaa.
Sama kokemus täällä vaikka fillarikilometrejä on ehkä 107:ataseitsemän vähemmän kuin Jarkkeuksella.
Älkää vängätkö vastaan. Kyllä Zaikom tietää paremmin vaikkei olisi ajanut kuin kolmipyöräisellä leikkikentällä.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Puuttu vaihtoehto espoolaiset(myös muista lähikunnista helsinkiin töihin tulevat) myyntiedustajat/ylemmät toimihenkilöt. Ovat ehdottomasti pahin syöpä mitä Suomen teiltä löytyy.

Valittavissa olevista tolppa-apinat ovat pahimpia ja bussikuskit tulevat heti kovana kakkosena. Tuntuu että nykyään molempien ammattien pääsyehtona on täydellinen piittaamattomuus liikennesääntöja ja muuta liikennettä kohtaa.

Bussien maaginen "etuajo oikeus" pysäkeiltä on sitten ihan myytti.
Tieliikennelaki 22 §
Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle

Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)

Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään..
Eli jos olet pysäkin kohdalla ei bussi sieltä saa enää eteesi tulla. Kyse ei siis todellakaan ole mistään kärkikolmioon verrattavasta väistämisvelvollisuudesta. Bussin on myös pysähdyttävä pysäkille jos se sinne menee.

Itselleni autokoulussa opetettiin kyllä ihan tuon lain kirjaimen mukaan toimimaa, eli pysäkin kohdalla ei enää tarvitse antaa tilaa vaan pysäkkiä lähestyttäessä.
 
Viimeksi muokattu:

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Puuttu vaihtoehto espoolaiset(myös muista lähikunnista helsinkiin töihin tulevat) myyntiedustajat/ylemmät toimihenkilöt. Ovat ehdottomasti pahin syöpä mitä Suomen teiltä löytyy.

Valittavissa olevista tolppa-apinat ovat pahimpia ja bussikuskit tulevat heti kovana kakkosena. Tuntuu että nykyään molempien ammattien pääsyehtona on täydellinen piittaamattomuus liikennesääntöja ja muuta liikennettä kohtaa.

Bussien maaginen "etuajo oikeus" pysäkeiltä on sitten ihan myytti. Tieliikennelaissa ko. kohdassa sanotaan suunnilleen seuraavaa "pysäkkialuetta lähestyvän autoilijan on noudatettava suurta varovaisuutta". Eli jos olet pysäkin kohdalla ei bussi sieltä saa enää eteesi tulla. Kyse ei siis todellakaan ole mistään kärkikolmioon verrattavasta väistämisvelvollisuudesta. Bussin on myös pysähdyttävä pysäkille jos se sinne menee.
Sitä myyttiä on opetettu autokouluissa aika varmana totena. Ja eipä paljon väliä jos ja kun bussikuskit sen mukaan toimivat.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Bussien maaginen "etuajo oikeus" pysäkeiltä on sitten ihan myytti. Tieliikennelaissa ko. kohdassa sanotaan suunnilleen seuraavaa "pysäkkialuetta lähestyvän autoilijan on noudatettava suurta varovaisuutta". Eli jos olet pysäkin kohdalla ei bussi sieltä saa enää eteesi tulla. Kyse ei siis todellakaan ole mistään kärkikolmioon verrattavasta väistämisvelvollisuudesta. Bussin on myös pysähdyttävä pysäkille jos se sinne menee.
Suurta varovaisuutta (esim. jalka jarrulla) on noudatettava nimenomaan siksi, jotta ehditään väistää sitä bussia sitten kun se lähtee. Jotkut tuntuvat kuvittelevan, että vasta kun vilkku syttyy, sitten vasta pitää varautua väistämään, jos vielä kerkeää. Ehei. Varautua pitää jo ennen, mutta väistää vasta vilkun sytyttyä.
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
Rekkakuskit eivät maantiellä ymmärrä hidastaa riittävästi/kiertää riittävän kaukaa pyöräilijöitä. Enemmän kiinnostaa että saavat maksimivauhdin mäkeen, ja alamäessä liukuvat täysiä ohi. Muutenkin se rajoitinta/edellä ajavan persettä vasten ajelu....
Kuten jakkeus sanoi, kiertävät hyvin. Ja alamäkeen otetaan yleensä vauhtia siksi ettei sitten jurnattaisi 45km/h siinä seuraavassa ylämäessä.
Rajoitinta vasten taitaa ajaa yhä harvempi, kun firmat valvovat pa-kuluja aika tarkkaan nykypäivänä ja heillä on selkeät säännöt näihin tilanteisiin.
Tietysti, jos siellä 80 tai 100 alueella joku junnaa reilua 60 niin ammattiautoilija saattaa mielenosoituksellisesti ajaa turhan lähellä yllä mainituista syistä. Sillä raskaalla kalustolla ei ole kiva ajaa jos saa joka ainoan pienen töppyrän jälkeen käydä puoli vaihelaattikkoa läpi kun koittaa saada edes vähän vauhtia takaisin.
Se alitehoisella Taunuksella junnaaja kun ei tajua, että 60 tonnia ei kiihdy suuresta moottoritilavuudestaan huolimatta ihan samallalailla kuin se Taunus ja 62 kiloinen jarnauuno.:jaska:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Itselleni autokoulussa opetettiin kyllä ihan tuon lain kirjaimen mukaan toimimaa, eli pysäkin kohdalla ei enää tarvitse antaa tilaa vaan pysäkkiä lähestyttäessä.
Noinhan se lain mukaan menee. Harvinaisen monella bussikuskilla vaan on tullut tavaksi laittaa se vilkku päälle ja lähteä liikkeelle samanaikaisesti, riippumatta onko siinä vieressä auto tai ei. Todistaminenhan näissä tilanteissa on lähes aina sana sanaa vastaan, joten parempi vain varautua, että päälle se tulisi.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Hankalissa tilanteissahan se punnitaan, kuka on röyhkeä ja kuka ei. Joillain nuokin tiet saattavat olla ainoita mahdollisia liikkumisreittejä. Kaikki eivät asu kaupungissa ja liiku fillarilla vain huvin vuoksi siellä, missä sattuu hyvät olosuhteet olemaan. Ei se fillari oikein ojaan voi väistää rekan tullessa, ohittajan velvollisuus on ohitukseen lähtiessä varmistua että sen voi tehdä vaaratta. Ja tässä ne feilaavat.
Ei mutta sellaisessa pakkotilanteessa ei voi syyttää rekka-autoilijaa kusipääksi, jos hän ei yksinkertaisesti pysty suorittamaan tilannetta turvallisemmin, kuin mitä he tekevät. Nopeudet on kovia ja rekan kuljettaja saattaa havaita pyöräilijän vasta kun ei enää ehdi hidastamaan tai väistämään tarpeeksi. Rekalla kun ei tuo väistäminen tunnetusti onnistu ihan noin vaan pikaisella väistöliikkeellä.

Kuten edelleen sanoin niin normaalisti rekat kyllä kiertää pyöräilijät kauempaa ja hidastavat.. Tosiaan ongelmia tulee vain teillä, joissa pitäisi olla vieressä pyörätie (tai pikkutie) ja sillä autotiellä kielto fillareille.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Älkää vängätkö vastaan. Kyllä Zaikom tietää paremmin vaikkei olisi ajanut kuin kolmipyöräisellä leikkikentällä.
Zaikomia vituttaa kun rekkakuskit ei jousta sen avaruusajattelun mukana.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei mutta sellaisessa pakkotilanteessa ei voi syyttää rekka-autoilijaa kusipääksi, jos hän ei yksinkertaisesti pysty suorittamaan tilannetta turvallisemmin, kuin mitä he tekevät. Nopeudet on kovia ja rekan kuljettaja saattaa havaita pyöräilijän vasta kun ei enää ehdi hidastamaan tai väistämään tarpeeksi. Rekalla kun ei tuo väistäminen tunnetusti onnistu ihan noin vaan pikaisella väistöliikkeellä.
Rekoilla nopeudet "vaan on kovia" eikävätkä voi mitään piittaamattomuudelleen, mutta pari viikkoa sitten syyllistit mua kun sanoin ajavani sopivassa paikassa pientä ylinopeutta, vihjaillen etten sen vuoksi havaitse ja väistä pyöräilijöitä ajoissa. Jännä juttu.

No sinänsä ei niin jännä, kun itse nimenomaan olen korostanut kuljettajan vastuuta, enkä hyväksy sitä että vaan ajaudutaan vaaratilanteisiin, oli nopeus yli tai ali.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Zaikomia vituttaa kun rekkakuskit ei jousta sen avaruusajattelun mukana.
Rekkakuskeilla kun ei ole yleensä juuri lainkaan kokemusta tuolla liikenteessä huristelussa. Rekalla kun ei ihan joka kauppareissua viitti ajaa, niin tuliskohan ihan 5.000 kilsaa per vuosi. Sen vähän mitä ne ajaa, niin ei ne paljon viitti kattoo, jos tulee kolari niin työaikaahan siihen vaan menee selvittelyihin.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Olen jäävi vastailemaan tähän. No sen verran, että aika paljon ajokäytös on siitäkin kiinni, mitä auton kyljessä lukee. Tämän olen huomannut. Kiitolinja ja Transpoint näyttää suurin osa ajavan sääntöjen mukaan, oli se jakonakkipakettiauto tai täysperä. Sitten toinen ryhmä on pitkänmatkan bussit, mistä ei itsellä pahaa sanottavaa. Tilaus ja pitkänmatkan autot menee ammattilaisten ajamina, paikkurit mamujen, ja JAKK-pösilöiden käsissä ilmeisesti.

Edit. Pösiloillä tarkoitan niitä, jotka hakee aikuiskoulutukseen vain sen takia, jotta päivärahat juoksis. Kolme sellaista tullu vastaan ja ja työmotivaatio sen mukainen että morjens.....
 
Viimeksi muokattu:

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Mielestäni paikallisliikenteen bussit ja taksit on suurimpia sikailijoita.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Lahtelainen ammattiautoilija on kehdannut ottaa kontaktia asiakkaisiin!! Sietääkin tulla pidätetyksi, houkka.
Juu ei pysäytysmerkkiä osaamattomia kuulu ohjeistaa. Ne kuuluu jättää pysäkille harjoittelemaan.

Meillä maaseudulla bussikuskit tarttis enemmän röyhkeyttä pysäkiltä lähtöön. Henkilöautoilijat tottuu ettei ne eteen tuu.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Miksiköhän mulla alkaa soimaan päässä aina, kun luen Lahteen liittyvän jutun "Tule lahteen, Suomen Chicagoon... Tule Lahteen, täällä jännää oon"
 
Ylös