KKWCS pistetilanne

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Hyvin osottaa että JOS osallistujamäärät pysyy yhtä tasasena kuin v.2010, (pl. Turku vs. KiC poikkeukset) niin tuo liukuva pistelasku voi hyvinkin toimia.
Mitä tarkoitat? :)
Ääriesimerkkeinä nuo 19 (KIC) ja 27 (Tku) ajajaa.
19 joukkoon mahdoton olla pääsemättä ekassa, haastavaa jälkimmäisessä.
Turun sijaa 19 vastasi KICssä sijat 13 tai 14 joilla saisi lähemmäs samat pisteetkin (vähän enemmän), kuin kiinteällä systeemillä. Tuossa painaa siis sekä sijaluku, että sija suhteessa koko porukkaan kisassa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mitä tarkoitat? :)
Siis lähinnä sitä että jos kausi pysyis tasaisena kuten 2010 poislukien tuon vähän normia isompi hyppy KiC -> Turku, niin toi liukuva pisteshydeemi olis aivan sikahyvä :)
(ei rajuja eroja esim. sijalla 19 siten missään kisassa kun väkimäärä pysyis ees suht vakiona)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Siis lähinnä sitä että jos kausi pysyis tasaisena kuten 2010 poislukien tuon vähän normia isompi hyppy KiC -> Turku, niin toi liukuva pisteshydeemi olis aivan sikahyvä :)
(ei rajuja eroja esim. sijalla 19 siten missään kisassa kun väkimäärä pysyis ees suht vakiona)
Itse taas käsittäisin niin, että tuo liukuva systeemi nimenomaan toimii parhaiten näissä kicin ja turun esimerkeissä.. :doubtful:
Kisoissa, joissa osallistujamäärä on sama, toimisi kiinteä pisteytys varmasti parhaiten, mutta tuo osallistujamäärään suhteutettu versio huomioisi paremmin eri osallistujamäärät.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Itse taas käsittäisin niin, että tuo liukuva systeemi nimenomaan toimii parhaiten näissä kicin ja turun esimerkeissä.. :doubtful:
Niinkö? Mielenkiintonen laskutapa sulla....
Esimerkkinä sija 15:
25 osallistujan kisalla se kisa tuottaa 21p.
24 osallistujalla 19p.
23 osallistujalla vielä 17p. (aika normaali osallistujamäärä esim Forssaa ajatellen)
Jos taas osallistujia ilmenee yli 25, pysyy pistemäärä samassa, mutta jos kisaajia onkin 19 niin pistesaldo on 13p...

Eli summasummarum, tarkoitan sitä että tietty sija tuo isomman saaliin isommalla porukalla, jolloinka isompi heittely väkimäärässä on vähän huonompi asia keskikastia ajatellen =
vähän osallistujia keräävän kisan tilannetta tuskin helpottaa se että keskikasti saa "normaalia" vähemmän pisteitä
(kärjellä ja loppupäällähän pisteet pysyy abt vakiona)

Toki tuolle väkimäärälle ei ihmeemmin voi tehdä mitään, ja toki tuo liukuva järjestelmä vähän helpottaa asioita, mutta kunhan nyt heitin pahimman skenaarion ilmoille.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Follo takaisin johtoryhmään, niin saadaan pakka sekaisin
Muah :D
Tota liukuvaa järjestelmää laskeskelin viime talvena tälle vuodelle, ja tais sitä joku muukin ehdottaa.

Tarkotushan ei ollut sekottaa kenenkään ajatuksia vaan kertoa miksei liukuvaan ole aiemmin päädytty.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Niinkö? Mielenkiintonen laskutapa sulla....
Esimerkkinä sija 15:
25 osallistujan kisalla se kisa tuottaa 21p.
24 osallistujalla 19p.
23 osallistujalla vielä 17p. (aika normaali osallistujamäärä esim Forssaa ajatellen)
Jos taas osallistujia ilmenee yli 25, pysyy pistemäärä samassa, mutta jos kisaajia onkin 19 niin pistesaldo on 13p...

Eli summasummarum, tarkoitan sitä että tietty sija tuo isomman saaliin isommalla porukalla, jolloinka isompi heittely väkimäärässä on vähän huonompi asia keskikastia ajatellen =
vähän osallistujia keräävän kisan tilannetta tuskin helpottaa se että keskikasti saa "normaalia" vähemmän pisteitä
(kärjellä ja loppupäällähän pisteet pysyy abt vakiona)

Toki tuolle väkimäärälle ei ihmeemmin voi tehdä mitään, ja toki tuo liukuva järjestelmä vähän helpottaa asioita, mutta kunhan nyt heitin pahimman skenaarion ilmoille.
19 osallistujan kisassa tällä uudella logiikalla viimeinen saa 1 pisteen.

Kiinteällä pistemäärällä viimeinen saisi tällaisesta kisasta enemmän pisteitä.

Toisin sanoen tämä kiinteä pistemäärä mahdollistaisi sen, että jostain vähemmän suositusta kilpailusta saisi pelkästä osallistumisesta jo enemmän pisteitä. Siihen tuo suhteutettu pistelaskenta toisi nimenomaan ratkaisun.

Tietenkin me toivotaan ettei vähemmän suosittua kilpailua tulisi, mutta tuo Askonkin käppyrä osoittaa että niin on ollut aina, ja voidaan olettaa, että niin tulee olemaan jatkossakin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kiinteällä pistemäärällä viimeinen saisi tällaisesta kisasta enemmän pisteitä.
Tarkotinkin nykyistä systeemiä, silloin saalis olis ollut 0,5p. (kun viime talvena verrattiin näitä keskenään)

Pointtihan on se että TE joudutte jokatapauksessa tekeen päätöksen parhaiden arvioiden mukaan, eikö?
Senkin takia jo kerron viime vuoden ajatuksista jotta saatte näkökulmaa myös tän vuoden päätöksistä.
(kuitenkin vaikka mietittiin ja puntaroitiin urakalla, niin melkein kaikki arvaukset meni metsään :D eli ylimääräsestä tiedosta tuskin on haittaa teille ainakaan)

Tietenkin me toivotaan ettei vähemmän suosittua kilpailua tulisi, mutta tuo Askonkin käppyrä osoittaa että niin on ollut aina, ja voidaan olettaa, että niin tulee olemaan jatkossakin.
Toki. Tosin ennakkokaavailuihin nähden ainoastaan Forssat & Myllis piti kutinsa, muuten meni ihan harakoille osallistujamäärät.
(Turku & KiC meni päinvastoin kuin aateltiin, Kaanaaseen & Hyvinkäälle tuli paljon enempi populaa kuin osattiin ees uneksia)
Tarkotan siis sitä että koittakaa miettiä myös niitä skenaarioita jotka ei heti tule mieleen :)
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Tarkotinkin nykyistä systeemiä, silloin saalis olis ollut 0,5p. (kun viime talvena verrattiin näitä keskenään)
Nyt tipahdin mäkin kelkasta..

Siis nyt tarkoitus on keskustella tulevasta pistesysteemistä, eikä vanhasta. :D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Nyt tipahdin mäkin kelkasta..

Siis nyt tarkoitus on keskustella tulevasta pistesysteemistä, eikä vanhasta. :D
Siis pointtihan oli että miksi liukuva hylättiin tälle vuodelle: ei haluttu pelkällä osallistumisella "hyvittää" pisteissä.
Olis ollut liian paljon arvailun varassa kuitenkin (toki olis voinut toimia kun keskiarvot kisoissa oli isot) eikä luotettu siihen että väkimäärät kasvaa näin rajusti.

Toki idea on keskustella tulevasta, mutta eikö ole hyvä ottaa mallia myöskin menneestä ettei tule samaa mokaa kuin meille viime talvena?
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Toki. Tosin ennakkokaavailuihin nähden ainoastaan Forssat & Myllis piti kutinsa, muuten meni ihan harakoille osallistujamäärät.
(Turku & KiC meni päinvastoin kuin aateltiin, Kaanaaseen & Hyvinkäälle tuli paljon enempi populaa kuin osattiin ees uneksia)
Tarkotan siis sitä että koittakaa miettiä myös niitä skenaarioita jotka ei heti tule mieleen :)
No autapa vähän ja kerro mikä sellainen skenaario voisi olla? :D

Mun mielestä tämä osallistujamäärään suhteutettu pistesysteemi nimenomaan on ratkaisu tuohon asiaan. Vähentää meidän tarvetta ennustaa osallistujamääriä. :)

(Vrt. toinen vaihtoehto, jossa kiinteää pisteskaalaa nostettaisiin niin että 23 parasta saisi pisteitä.. Sitten mennään taas mönkään jos osallistujamäärä joko vähenee tai nousee entisestään.)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
No autapa vähän ja kerro mikä sellainen skenaario voisi olla? :D

Mun mielestä tämä osallistujamäärään suhteutettu pistesysteemi nimenomaan on ratkaisu tuohon asiaan. Vähentää meidän tarvetta ennustaa osallistujamääriä. :)

(Vrt. toinen vaihtoehto, jossa kiinteää pisteskaalaa nostettaisiin niin että 23 parasta saisi pisteitä.. Sitten mennään taas mönkään jos osallistujamäärä joko vähenee tai nousee entisestään.)
Molemmissa systeemeissä on hyvät & huonot puolensa, tänä vuonna näillä kokemuksilla voinee todeta että liukuva olis toiminut paremmin, johtuen tuosta väkimäärän kasvusta.
Se että tarviiko sen ulottua mihin kuskilukuun asti, niin vaikee sanoa.

Mutta toki kannatan liukuvaa systeemiä, jos ei muuten niin jo vaihtelunkin vuoksi.

Ja niinkuin sanoin, ei tarkotus ollut sekottaa asioita, mutta tuskin siitä tiedosta miksi nykyiseen päädyttiin haittaakaan on?
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Toki idea on keskustella tulevasta, mutta eikö ole hyvä ottaa mallia myöskin menneestä ettei tule samaa mokaa kuin meille viime talvena?
En usko että teemme samaa mokaa. ;) Eri mokia varmasti

No ei vaan.. En nyt vaan oikein ymmärrä tuota pointtia.. Siis tiedän tuon miksi valittiin tuo nykyinen systeemi, mutta tuo mitä kerroit tuon liukuvan systeemin ongelmista, niin se ei mulle ihan avautunut. Ja jäi mielikuva, että ymmärsitkö itsekään mihin tuolla liukuvalla systeemillä ratkaisua haettaisiin?

Eli siis mikä on ongelmana liukuvassa systeemissä, jos vertaa 19 osallistujan kisaa 29 osallistujan kisaan? Ideanahan siinä on juuri tasoittaa kilpailullisuutta osallistujamäärästä riippumatta. Esim. sija 15:han on painoarvoltaan ihan erilainen silloin kun taakse jää 4 kuljettajaa kuin sillon kun taakse jää 14 kuljettajaa.

Liukuvan systeemin ansiosta sijasta 15 saa paremman palkinnon silloin kun on onnistunut voittamaan enemmän kuljettajia.

Toisaalta sijasta 35:kin saisi vielä palkintoa kisassa, jonka osallistujamäärä on 36. (tuota esimerkissä mainittua skaalaa saadaan varmaan korotettua isompaan suuntaankin siis jos tarve niin vaatii?).
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Molemmissa systeemeissä on hyvät & huonot puolensa, tänä vuonna näillä kokemuksilla voinee todeta että liukuva olis toiminut paremmin, johtuen tuosta väkimäärän kasvusta.
Se että tarviiko sen ulottua mihin kuskilukuun asti, niin vaikee sanoa.
Halutaan tietysti tietää ne huonot puolet, mutta itse en ihan hoksannut noita huonoja pointteja tuossa liukuvassa systeemissä.. Siksi tässä tarkennuksia kyselenkin.

Mutta toki kannatan liukuvaa systeemiä, jos ei muuten niin jo vaihtelunkin vuoksi.
Missään nimessä pelkän vaihtelun vuoksi en haluaisi tehdä mitään sääntöä tai päätöstä. :D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Eli siis mikä on ongelmana liukuvassa systeemissä, jos vertaa 19 osallistujan kisaa 29 osallistujan kisaan? Ideanahan siinä on juuri tasoittaa kilpailullisuutta osallistujamäärästä riippumatta. Esim. sija 15:han on painoarvoltaan ihan erilainen silloin kun taakse jää 4 kuljettajaa kuin sillon kun taakse jää 14 kuljettajaa.
Lähinnä sitä että olettaa voidaan että top10 kaverit on joka kisassa mukana, toki muutaman kaverin heittoja voi löytyä.
Jos on kaveri joka pystyy ajamaan tasasesti 10-15 väliin, esim. nyt vaikka lfb, niin hyöty siitä onko takana 5 vai 10 kaveria onkin jo iso ero pistepussissa vaikka kuskilla varsinaisesti ei siihen olekaan tekemistä.

Siis tarkotin tuolla aiemmin että poikkeuksia tulee jos skaala on liian iso ja väkimäärät vaihtelee, niin keskikastille, niille jotka pystyy ajaan top10:n tuntumaan joka kisassa melkein...

Yks ehdotus tuohon olisi tosin: Max. määrä kisoihin rajattaisiin 25 henkeen ja liukuva pisteskaala rajattaisiin välille 17-25.
Näin ollen liukuvan erot pysyis suht minimaalisina, mutta kaikki sais varmasti enemmän pisteitä.
(edit. toki vaatii taas sen että luottaa ettei missään kisassa mennä ainakaan PALJOA alle tuon 17 hengen....)

Lähinnähän tuo max. 25 ei ole ongelma kuin parilla sisäradalla, tosin niissäkin alkaa toi 25:n yli menevä osuus haittaamaan aikataulutuksien kanssa.
Samoin Hyvinkäälläkin, aika vaan loppuu kesken...

edit. niin ja kun pyydettiin ehdotus niin tuossa yksi :D
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Missään nimessä pelkän vaihtelun vuoksi en haluaisi tehdä mitään sääntöä tai päätöstä. :D
Noh mun taas ei tarvi välittää siitä ;) Lähinnähän vaihtelu virkistää + nyt sille on ihan käyttöäkin tässä pistelaskussa :ahem:
Toisaalta sijasta 35:kin saisi vielä palkintoa kisassa, jonka osallistujamäärä on 36. (tuota esimerkissä mainittua skaalaa saadaan varmaan korotettua isompaan suuntaankin siis jos tarve niin vaatii?).
Henk koht. toivon ettei näistä tule noin isoja karkeloita. Liika on aina liikaa, jos kisatapahtuma alkaa viemään 3-4h rata-aikaa,
niin monelle pitkänmatkalaisellekin tulee jo ongelmia... ja toisaalta myös hankala varata tapahtumia jos pitää varautua 35-40 hengen tuloon,
mutta paikalle saapuukin "vain" 20-25...
(+ muutamalla radalla tuo 25 alkaa jo oleen ongelma ajan kanssa, esim. Hyvinkää & Forssa)

Toki varmaan sanoit tuon vain esimerkkinä, mutta näin sivusta katsottuna siis näin...
(huono muistikuva siitä piiiiitkästä odottelusta siellä Lavinnon varikolla ei helpottanut asiaa :D)
 
Viimeksi muokattu:

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Niin tai näin, nykyinenkään järjestelmä ei täydellinen susi ole ollut, vaikka osallistujamäärät arvioitiin metsään.

Jos porukka jaetaan aktiivisiin kuskeihin (viis tai enemmän kisaa vuodessa) ja vähemmän aktiivisiin kuskeihin, niin molemmissa ryhmissä neljä kuskia yhdeksästoista kuskista olisi ehkä mahdollisesti saattanut hyötyä tästä uudesta piste-ehdotuksesta. Käytännössä näistä kahdeksasta kuskista kovinkaan moni ei olisi kuitenkaan hyötynyt. Otin tässä siis huomioon kahden huonoimman kisan poiston, jonka vaikutus saattaa olla suurempi jopa. En vähättele tuotakaan vähemmistöä, mutta ei tilanne nytkään siis katastrofaalinen tosiaan ole ollut, huono kuitenkin.

Ja siis kumpikaan systeemihän ei pysty kovinkaan hyvin tasaamaan sijoitusten arvon merkitystä eri kisojen välillä (jos osanottajamäärä vaihtelee voimakkaasti), tähän tarvittaisiin ihmistä. Tämä ihan siitä syystä, että satunnaisesti ajavien kuskien tasoa ei voida tietää. Tänä vuonna satunnaisesti ajavia oli enemmän häntäpäässä kuin kärjessä.

Mutta edelleen molemman tyyliset järjestelmät käy mulle, kummankaan kanssa ei isoa mokaa pääse syntymään. Paras voittaa ja muutkin sijoitukset pysyvät yllättävän hyvin linjassa.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Niinkö? Mielenkiintonen laskutapa sulla....
Esimerkkinä sija 15:
25 osallistujan kisalla se kisa tuottaa 21p.
24 osallistujalla 19p.
23 osallistujalla vielä 17p. (aika normaali osallistujamäärä esim Forssaa ajatellen)
Jos taas osallistujia ilmenee yli 25, pysyy pistemäärä samassa, mutta jos kisaajia onkin 19 niin pistesaldo on 13p...

Eli summasummarum, tarkoitan sitä että tietty sija tuo isomman saaliin isommalla porukalla, jolloinka isompi heittely väkimäärässä on vähän huonompi asia keskikastia ajatellen =
vähän osallistujia keräävän kisan tilannetta tuskin helpottaa se että keskikasti saa "normaalia" vähemmän pisteitä
(kärjellä ja loppupäällähän pisteet pysyy abt vakiona)

Toki tuolle väkimäärälle ei ihmeemmin voi tehdä mitään, ja toki tuo liukuva järjestelmä vähän helpottaa asioita, mutta kunhan nyt heitin pahimman skenaarion ilmoille.
(Boldattuun, niin keskikasti on sijanumeroissa korkeammalla vähemmän osallistujia keränneissä kisoissa. 22 kuskin kisassa sijan 11 paikkeilla ja 28 kuskin kisassa sijan 14 paikkeilla jne. Sille ei kai enää mitään voi, mihin kisoihin osallistuu enempi minkäkintasoisia kuskeja.)
Tuo on tiedossa että kärkipään kiinteä pisteskaala vähän "vääristää" noita. Vastaavia esimerkkejä löytyy varmaan muistakin sijoista. Ei silti oikeen voi mennä tasaisella porrastuksella ekasta viimeiseen koska esim. sijalta 16 nousu sijalle 15 ei ole yleisessä mittakaavassa niin merkittävää, kuin kakkossijalta nousta kärkeen. Sikäli Askon aiemmin mainitsema kiinteitä pisteitä vielä useammalle vääristäisi tuota entisestään...
Silti, sija 15 onkin parempi 25 kuskin kisassa, kuin 23 kuskin.
Muut-ta niin "vääristää" auto- ja kelituuritkin.
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Toki varmaan sanoit tuon vain esimerkkinä, mutta näin sivusta katsottuna siis näin...
(huono muistikuva siitä piiiiitkästä odottelusta siellä Lavinnon varikolla ei helpottanut asiaa :D)
Niin siis se oli tosiaan ääriesimerkki siitä, että periaatteessa se pistesysteemi kestäisi järjettömän suuretkin osallistujamäärät. Omasta mielestänikin tuo 20-25 on optimaalinen, mutta toisaalta en näe tarvetta maksimimäärälle (ellei ratayrittäjä sellaista aseta, kuten monessa paikassa tekeekin).
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Taulukossa sijotuksen muutos verrattuna tämän vuoden pistesysteemiin. Ekana pisteet 18 parhaalle, seuraavana Cmoneyn ehdottaman liukuva pisteytys ja vikassa sarakkeessa kisojen määrä.

Molemmissa uusissa systeemeissä on otettu kaks huonointa tulosta pois, joten tämä nostaa esim. Jussin ja 4stroken sijoituksia. Enemmän heittelyitä sijoituksissa alkaa tulemaan top20:n ulkopuolella. Oikeastaan vain Wilzkun ja kouvon sijoitukset muuttuisivat merkittävästi sen mukaan kumpi vaihtoehtoisista systeemeistä olisi ollut käytössä.

Niin ja noi 18:lle parhaalle pongot menee pääpiirteittäin samaten kuin Cmoneyn ehdotuksessa:
100-80-65-55-50-45-40-35-30-25-20-16-12-9-6-4-3-2-1-1-...
Koodi:
	18p	cm	kisoja
WoPe	0	0	10
Haikki	0	0	9
NastyBo	0	0	10
DickW	0	0	9
Cmoney	0	0	10
PeePee	0	0	10
Andy	-1	0	10
Nipsuhu	1	0	9
Jacques	0	0	10
PbBMW	0	0	10
AskoS	-2	-1	9
Jussi	1	1	5
Totke	-1	-1	10
lfb	0	0	8
4stroke	3	2	4
Dominic	0	-1	9
FO110K	0	1	8
ööruz	0	0	7
Puhis	0	0	6
jari5	0	0	4
maradon	0	-2	4
William	-3	0	10
Jonkki	-1	-2	3
Antti	1	0	3
Kouvots	-1	4	8
Nipzyyz	5	-2	1
FW08	0	1	4
AlbertO	0	1	3
JNF	1	-1	4
MikeMil	2	-1	2
Sue_me	-2	-2	4
JayR	2	1	4
Pyryf	0	0	1
Joni	0	-3	2
Sataja	-1	-1	1
Jaska	1	1	1
OttoHok	-1	-2	1
tmoi	-1	1	1
canukki	-1	-4	1
 
Viimeksi muokattu:
Ylös