Eli siis mikä on ongelmana liukuvassa systeemissä, jos vertaa 19 osallistujan kisaa 29 osallistujan kisaan? Ideanahan siinä on juuri tasoittaa kilpailullisuutta osallistujamäärästä riippumatta. Esim. sija 15:han on painoarvoltaan ihan erilainen silloin kun taakse jää 4 kuljettajaa kuin sillon kun taakse jää 14 kuljettajaa.
Lähinnä sitä että olettaa voidaan että top10 kaverit on joka kisassa mukana, toki muutaman kaverin heittoja voi löytyä.
Jos on kaveri joka pystyy ajamaan tasasesti 10-15 väliin, esim. nyt vaikka lfb, niin hyöty siitä onko takana 5 vai 10 kaveria onkin jo iso ero pistepussissa vaikka kuskilla varsinaisesti ei siihen olekaan tekemistä.
Siis tarkotin tuolla aiemmin että poikkeuksia tulee jos skaala on liian iso ja väkimäärät vaihtelee, niin keskikastille, niille jotka pystyy ajaan top10:n tuntumaan joka kisassa melkein...
Yks ehdotus tuohon olisi tosin: Max. määrä kisoihin rajattaisiin 25 henkeen ja liukuva pisteskaala rajattaisiin välille 17-25.
Näin ollen liukuvan erot pysyis suht minimaalisina, mutta kaikki sais varmasti enemmän pisteitä.
(edit. toki vaatii taas sen että luottaa ettei missään kisassa mennä ainakaan PALJOA alle tuon 17 hengen....)
Lähinnähän tuo max. 25 ei ole ongelma kuin parilla sisäradalla, tosin niissäkin alkaa toi 25:n yli menevä osuus haittaamaan aikataulutuksien kanssa.
Samoin Hyvinkäälläkin, aika vaan loppuu kesken...
edit. niin ja kun pyydettiin ehdotus niin tuossa yksi