Örfil
Guest
Tässä copy + paste eräältä saitilta. Näihin me ei päästä paljoa vaikuttamaan, mutta hyvä tietää:
Ohjaus
Leveä etupää:
+ Nopeampi auto
+ Parempi pito
- Raskaampi käännettävä
- Yliohjaava
Kapea etupää:
+ Kevyempi ohjattava
- Hitaampi auto
- Aliohjaava
- Heikompi pito
Leveä takapää:
+ Tasainen ajettava
+ Helpompaa viedä jarrutus myöhäiseksi
- Hitaampi auto
- Moottoria rasittava
Kapea takapää:
+ Nopeampi auto
+ Moottorille kevyempi
- Helposti kaatuva
- Kurveissa pompottava
Pyöränkulmissa 0° on hyvä lähtökohta.
- Ylhäältä etäisyys suurempi (camper +) -> kääntyvyys paranee.
- Yli 3mm etäisyys -> kääntyy liikaa ja peräpito heikkenee.
- Alhaalta suurempi etäisyys (camper -) -> kääntyvyys heikkenee ja peräpito paranee. Sopii paremmin sadekelille.
- 1 ~ 2mm haritus pukilla menee lähelle nollaa kuski kyydissä.
Säätö tarkemmin:
- Perä luistaa (yliohjaa) kurvista ulos tultaessa -> Kavenna takapäätä
- Takapää pomppii kurvissa -> Levennä takapäätä
- Auto nousee kahdelle pyörälle kurvissa -> Levennä takapäätä
- Liikaa pitoa edessä kurviin mentäessä -> Vähennä caster -kulmaa
- Aliohjaa koko kurvin -> Lisää caster -kulmaa
- Aliohjaa kurvissa tai kurviin mentäessä -> Levennä etupäätä
- Yliohjaa tai yliherkkä ohjaus joka luistattaa perää -> Kavenna etupäätä
Muista, että jo 5mm:n säätö leveydessä on merkittävä.
Lyhyesti:
Korjaa auton aliohjautuvuus eli puskeminen:
- Levennä etupäätä
- Kavenna takapäätä
- Vähennä eturenkaiden painetta
- Lisää takarenkaiden painetta
Korjaa auton yliohjautuvuus tekemällä vaiheet toisinpäin
Painojakauman lähtökohta:
- 2:lla henkilövaakalla helpoin mittaus kotikonstein.
- 40% edessä
- 60% takana
- 50/50% sivuttain
Kurvia ajettaessa sisemmän takapyörän olisi pysyttävä ylhäällä niin kauan kunnes eturenkaat on suorassa.
Sadekelin säätö yleisesti:
Sadeleille on kahta tyyppiä säätäjiä. Toiset löysäävät rungon sateelle, toiset jäykistävät entisestään. Kumpi on oikea, selviää kokeilemalla.
Sadeajossa auto on saatava kääntymään kerralla kurviin ja on pyrittävä pitämään veto päällä koko kurvin ajan. Taitavat kuskit sitovat jarrulla ja varmistavat että mikroauto menee kolmella pyörällä koko kurvin. Jos sisäkurvin takapyörä putoaa rataan, alkaa auto puskemaan.
Auton keula ylös ja takakallistumaa olka-akseliin. Painot sijoitetaan mahdollisimman ylös. Kuljettajan allekin vielä koroketta.
Ohjaukseen haritusta reilusti 8-10mm. Etupää leveälle ja takapää kapealle.
Renkaisiin painetta ja reippaasti.
--------------------------------------------------------------------------------
Renkaat
- Renkaiden kulumista ja lämpötiloja seuraamalla saadaan selville auton käyttäytymistä ja mahdollisia puutteita auton toiminnassa.
- Rengassarjoissa on eroja joten kokeile joka sarjalle sopivat paineet.
Rengaspaineet:
- Lämpötilan noustessa paine renkaassa nousee.
- Lähtöpaine vaihtelee keskimäärin 0.65 ~ 1.4 bar. (sadekelillä enemmän)
- Vasen takapyörä ja vasen etupyörä lämpenee eniten. Siksi näihin tulisi laittaa hieman matalampi lähtöpaine.
Säätö:
- Ei huippunopeutta -> Nosta painetta takaa
- Perä luistaa (yliohjaa) kurviin mentäessä -> Nosta painetta takaa
- Liikaa ohjausta (liika pito edessä) käännettäessä -> Pudota painetta edestä
- Aliohjaa koko kurvin -> Nosta painetta edestä
- Aliohjaa mentäessä keskelle kurvia -> Nosta painetta edestä
- Aliohjaa keskeltä kurvia ulos tultaessa -> Pudota painetta takaa
- Pito loppuu kesken ajon (rengas ylikuumenee) -> Pudota painetta
Paineennousuun vaikuttaa moni asia:
- Mitä sileämpi asfaltti on, sen korkeammilla paineilla voi ajaa.
- Karkealla asfaltilla matalemmat paineet.
- Kokeilemalla paras tulos.
- Hanki tarkka painemittari, ei kympin halpoja virityksiä.
- Tee tarvittavat painemuutokset 0.1 bar välein.
- Jos mikroauto kulkeutuu ratista irti päästettäessä vasemmalle tai oikealle, tarkista taka-akselin kiinnitys runkoon nähden ja varmista ettei takarenkaiden kehämitta eroa toisistaan. (rullamitta keskelle takarenkaan ympärille)
--------------------------------------------------------------------------------
Penkki
Valmistajalta tai kauppiaalta asennusohje.
- Mitä taaemmaksi penkki on kallistettu, niin sitä myöhemmälle voit viedä jarrutuksen mutkaan mennessä.
- Liian pystyssä oleva penkki parantaa kääntyvyyttä, mutta saattaa aiheuttaa perän pomppimista ja peräpidon heikkenemistä.
- Ei pitoa ja yliohjaa keskeltä kurvia ulos tultaessa -> Lisää penkintuet
Lisäpainojen korkeus (yleensä penkissä):
- Sateella ylös
- Hyvällä pidolla alas.
- Kevyellä kuskilla on hyvä asettaa painot ylös.
Painojen valmistuksessa on todettu hyväksi ja halvaksi sulatella vanhoja renkaiden tasapainoituslyijyjä.
Nykyisin henkilöautojen lyijypainot on korvattu usein sinkkipainoilla.
--------------------------------------------------------------------------------
Kukaan ei sanonut, että säätäminen on yksinkertaista. Sopivat säädöt vain pitää hakemalla hakea. Yksi pieni säätö saattaa vaikuttaa koko auton ajettavuuteen.
...tuosta setistä otin onkeeni tuon painopisteasian ja laitoin Forssan kisassa penkkiin sen lisäpehmusteen jolla nousin ylös ja eteen reilusti.
Ohjaus
Leveä etupää:
+ Nopeampi auto
+ Parempi pito
- Raskaampi käännettävä
- Yliohjaava
Kapea etupää:
+ Kevyempi ohjattava
- Hitaampi auto
- Aliohjaava
- Heikompi pito
Leveä takapää:
+ Tasainen ajettava
+ Helpompaa viedä jarrutus myöhäiseksi
- Hitaampi auto
- Moottoria rasittava
Kapea takapää:
+ Nopeampi auto
+ Moottorille kevyempi
- Helposti kaatuva
- Kurveissa pompottava
Pyöränkulmissa 0° on hyvä lähtökohta.
- Ylhäältä etäisyys suurempi (camper +) -> kääntyvyys paranee.
- Yli 3mm etäisyys -> kääntyy liikaa ja peräpito heikkenee.
- Alhaalta suurempi etäisyys (camper -) -> kääntyvyys heikkenee ja peräpito paranee. Sopii paremmin sadekelille.
- 1 ~ 2mm haritus pukilla menee lähelle nollaa kuski kyydissä.
Säätö tarkemmin:
- Perä luistaa (yliohjaa) kurvista ulos tultaessa -> Kavenna takapäätä
- Takapää pomppii kurvissa -> Levennä takapäätä
- Auto nousee kahdelle pyörälle kurvissa -> Levennä takapäätä
- Liikaa pitoa edessä kurviin mentäessä -> Vähennä caster -kulmaa
- Aliohjaa koko kurvin -> Lisää caster -kulmaa
- Aliohjaa kurvissa tai kurviin mentäessä -> Levennä etupäätä
- Yliohjaa tai yliherkkä ohjaus joka luistattaa perää -> Kavenna etupäätä
Muista, että jo 5mm:n säätö leveydessä on merkittävä.
Lyhyesti:
Korjaa auton aliohjautuvuus eli puskeminen:
- Levennä etupäätä
- Kavenna takapäätä
- Vähennä eturenkaiden painetta
- Lisää takarenkaiden painetta
Korjaa auton yliohjautuvuus tekemällä vaiheet toisinpäin
Painojakauman lähtökohta:
- 2:lla henkilövaakalla helpoin mittaus kotikonstein.
- 40% edessä
- 60% takana
- 50/50% sivuttain
Kurvia ajettaessa sisemmän takapyörän olisi pysyttävä ylhäällä niin kauan kunnes eturenkaat on suorassa.
Sadekelin säätö yleisesti:
Sadeleille on kahta tyyppiä säätäjiä. Toiset löysäävät rungon sateelle, toiset jäykistävät entisestään. Kumpi on oikea, selviää kokeilemalla.
Sadeajossa auto on saatava kääntymään kerralla kurviin ja on pyrittävä pitämään veto päällä koko kurvin ajan. Taitavat kuskit sitovat jarrulla ja varmistavat että mikroauto menee kolmella pyörällä koko kurvin. Jos sisäkurvin takapyörä putoaa rataan, alkaa auto puskemaan.
Auton keula ylös ja takakallistumaa olka-akseliin. Painot sijoitetaan mahdollisimman ylös. Kuljettajan allekin vielä koroketta.
Ohjaukseen haritusta reilusti 8-10mm. Etupää leveälle ja takapää kapealle.
Renkaisiin painetta ja reippaasti.
--------------------------------------------------------------------------------
Renkaat
- Renkaiden kulumista ja lämpötiloja seuraamalla saadaan selville auton käyttäytymistä ja mahdollisia puutteita auton toiminnassa.
- Rengassarjoissa on eroja joten kokeile joka sarjalle sopivat paineet.
Rengaspaineet:
- Lämpötilan noustessa paine renkaassa nousee.
- Lähtöpaine vaihtelee keskimäärin 0.65 ~ 1.4 bar. (sadekelillä enemmän)
- Vasen takapyörä ja vasen etupyörä lämpenee eniten. Siksi näihin tulisi laittaa hieman matalampi lähtöpaine.
Säätö:
- Ei huippunopeutta -> Nosta painetta takaa
- Perä luistaa (yliohjaa) kurviin mentäessä -> Nosta painetta takaa
- Liikaa ohjausta (liika pito edessä) käännettäessä -> Pudota painetta edestä
- Aliohjaa koko kurvin -> Nosta painetta edestä
- Aliohjaa mentäessä keskelle kurvia -> Nosta painetta edestä
- Aliohjaa keskeltä kurvia ulos tultaessa -> Pudota painetta takaa
- Pito loppuu kesken ajon (rengas ylikuumenee) -> Pudota painetta
Paineennousuun vaikuttaa moni asia:
- Mitä sileämpi asfaltti on, sen korkeammilla paineilla voi ajaa.
- Karkealla asfaltilla matalemmat paineet.
- Kokeilemalla paras tulos.
- Hanki tarkka painemittari, ei kympin halpoja virityksiä.
- Tee tarvittavat painemuutokset 0.1 bar välein.
- Jos mikroauto kulkeutuu ratista irti päästettäessä vasemmalle tai oikealle, tarkista taka-akselin kiinnitys runkoon nähden ja varmista ettei takarenkaiden kehämitta eroa toisistaan. (rullamitta keskelle takarenkaan ympärille)
--------------------------------------------------------------------------------
Penkki
Valmistajalta tai kauppiaalta asennusohje.
- Mitä taaemmaksi penkki on kallistettu, niin sitä myöhemmälle voit viedä jarrutuksen mutkaan mennessä.
- Liian pystyssä oleva penkki parantaa kääntyvyyttä, mutta saattaa aiheuttaa perän pomppimista ja peräpidon heikkenemistä.
- Ei pitoa ja yliohjaa keskeltä kurvia ulos tultaessa -> Lisää penkintuet
Lisäpainojen korkeus (yleensä penkissä):
- Sateella ylös
- Hyvällä pidolla alas.
- Kevyellä kuskilla on hyvä asettaa painot ylös.
Painojen valmistuksessa on todettu hyväksi ja halvaksi sulatella vanhoja renkaiden tasapainoituslyijyjä.
Nykyisin henkilöautojen lyijypainot on korvattu usein sinkkipainoilla.
--------------------------------------------------------------------------------
Kukaan ei sanonut, että säätäminen on yksinkertaista. Sopivat säädöt vain pitää hakemalla hakea. Yksi pieni säätö saattaa vaikuttaa koko auton ajettavuuteen.
...tuosta setistä otin onkeeni tuon painopisteasian ja laitoin Forssan kisassa penkkiin sen lisäpehmusteen jolla nousin ylös ja eteen reilusti.