Karting auton tekniikkaa ja ajamisesta

  • Viestiketjun aloittaja Örfil
  • Aloituspäivämäärä

Örfil

Guest
Tässä copy + paste eräältä saitilta. Näihin me ei päästä paljoa vaikuttamaan, mutta hyvä tietää:

Ohjaus

Leveä etupää:
+ Nopeampi auto
+ Parempi pito
- Raskaampi käännettävä
- Yliohjaava

Kapea etupää:
+ Kevyempi ohjattava
- Hitaampi auto
- Aliohjaava
- Heikompi pito

Leveä takapää:
+ Tasainen ajettava
+ Helpompaa viedä jarrutus myöhäiseksi
- Hitaampi auto
- Moottoria rasittava

Kapea takapää:
+ Nopeampi auto
+ Moottorille kevyempi
- Helposti kaatuva
- Kurveissa pompottava

Pyöränkulmissa 0° on hyvä lähtökohta.
- Ylhäältä etäisyys suurempi (camper +) -> kääntyvyys paranee.
- Yli 3mm etäisyys -> kääntyy liikaa ja peräpito heikkenee.
- Alhaalta suurempi etäisyys (camper -) -> kääntyvyys heikkenee ja peräpito paranee. Sopii paremmin sadekelille.
- 1 ~ 2mm haritus pukilla menee lähelle nollaa kuski kyydissä.

Säätö tarkemmin:
- Perä luistaa (yliohjaa) kurvista ulos tultaessa -> Kavenna takapäätä
- Takapää pomppii kurvissa -> Levennä takapäätä
- Auto nousee kahdelle pyörälle kurvissa -> Levennä takapäätä
- Liikaa pitoa edessä kurviin mentäessä -> Vähennä caster -kulmaa
- Aliohjaa koko kurvin -> Lisää caster -kulmaa
- Aliohjaa kurvissa tai kurviin mentäessä -> Levennä etupäätä
- Yliohjaa tai yliherkkä ohjaus joka luistattaa perää -> Kavenna etupäätä

Muista, että jo 5mm:n säätö leveydessä on merkittävä.

Lyhyesti:
Korjaa auton aliohjautuvuus eli puskeminen:
- Levennä etupäätä
- Kavenna takapäätä
- Vähennä eturenkaiden painetta
- Lisää takarenkaiden painetta

Korjaa auton yliohjautuvuus tekemällä vaiheet toisinpäin

Painojakauman lähtökohta:
- 2:lla henkilövaakalla helpoin mittaus kotikonstein.
- 40% edessä
- 60% takana
- 50/50% sivuttain

Kurvia ajettaessa sisemmän takapyörän olisi pysyttävä ylhäällä niin kauan kunnes eturenkaat on suorassa.

Sadekelin säätö yleisesti:
Sadeleille on kahta tyyppiä säätäjiä. Toiset löysäävät rungon sateelle, toiset jäykistävät entisestään. Kumpi on oikea, selviää kokeilemalla.
Sadeajossa auto on saatava kääntymään kerralla kurviin ja on pyrittävä pitämään veto päällä koko kurvin ajan. Taitavat kuskit sitovat jarrulla ja varmistavat että mikroauto menee kolmella pyörällä koko kurvin. Jos sisäkurvin takapyörä putoaa rataan, alkaa auto puskemaan.
Auton keula ylös ja takakallistumaa olka-akseliin. Painot sijoitetaan mahdollisimman ylös. Kuljettajan allekin vielä koroketta.
Ohjaukseen haritusta reilusti 8-10mm. Etupää leveälle ja takapää kapealle.
Renkaisiin painetta ja reippaasti.


--------------------------------------------------------------------------------
Renkaat
- Renkaiden kulumista ja lämpötiloja seuraamalla saadaan selville auton käyttäytymistä ja mahdollisia puutteita auton toiminnassa.

- Rengassarjoissa on eroja joten kokeile joka sarjalle sopivat paineet.

Rengaspaineet:
- Lämpötilan noustessa paine renkaassa nousee.
- Lähtöpaine vaihtelee keskimäärin 0.65 ~ 1.4 bar. (sadekelillä enemmän)
- Vasen takapyörä ja vasen etupyörä lämpenee eniten. Siksi näihin tulisi laittaa hieman matalampi lähtöpaine.

Säätö:
- Ei huippunopeutta -> Nosta painetta takaa
- Perä luistaa (yliohjaa) kurviin mentäessä -> Nosta painetta takaa
- Liikaa ohjausta (liika pito edessä) käännettäessä -> Pudota painetta edestä
- Aliohjaa koko kurvin -> Nosta painetta edestä
- Aliohjaa mentäessä keskelle kurvia -> Nosta painetta edestä
- Aliohjaa keskeltä kurvia ulos tultaessa -> Pudota painetta takaa
- Pito loppuu kesken ajon (rengas ylikuumenee) -> Pudota painetta

Paineennousuun vaikuttaa moni asia:
- Mitä sileämpi asfaltti on, sen korkeammilla paineilla voi ajaa.
- Karkealla asfaltilla matalemmat paineet.
- Kokeilemalla paras tulos.
- Hanki tarkka painemittari, ei kympin halpoja virityksiä.
- Tee tarvittavat painemuutokset 0.1 bar välein.

- Jos mikroauto kulkeutuu ratista irti päästettäessä vasemmalle tai oikealle, tarkista taka-akselin kiinnitys runkoon nähden ja varmista ettei takarenkaiden kehämitta eroa toisistaan. (rullamitta keskelle takarenkaan ympärille)


--------------------------------------------------------------------------------
Penkki
Valmistajalta tai kauppiaalta asennusohje.
- Mitä taaemmaksi penkki on kallistettu, niin sitä myöhemmälle voit viedä jarrutuksen mutkaan mennessä.
- Liian pystyssä oleva penkki parantaa kääntyvyyttä, mutta saattaa aiheuttaa perän pomppimista ja peräpidon heikkenemistä.
- Ei pitoa ja yliohjaa keskeltä kurvia ulos tultaessa -> Lisää penkintuet

Lisäpainojen korkeus (yleensä penkissä):
- Sateella ylös
- Hyvällä pidolla alas.
- Kevyellä kuskilla on hyvä asettaa painot ylös.

Painojen valmistuksessa on todettu hyväksi ja halvaksi sulatella vanhoja renkaiden tasapainoituslyijyjä.
Nykyisin henkilöautojen lyijypainot on korvattu usein sinkkipainoilla.


--------------------------------------------------------------------------------

Kukaan ei sanonut, että säätäminen on yksinkertaista. Sopivat säädöt vain pitää hakemalla hakea. Yksi pieni säätö saattaa vaikuttaa koko auton ajettavuuteen.


...tuosta setistä otin onkeeni tuon painopisteasian ja laitoin Forssan kisassa penkkiin sen lisäpehmusteen jolla nousin ylös ja eteen reilusti.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Enpä jaksa alkaa tarkemmin väitteitä analysoimaan, mutta kun väitetään etu-/takapään raidevälien leveyden vaikuttavan auton nopeuteen noin yksioikoisesti niin kirjoittaja ei tiedä mistä puhuu tai on yksinkertaistanut asioita täysin päättömästi.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Millä tavalla tuo nopeusero ilmenisi? Eiköhän nuo radatkin aika paljon vaikuta.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Enpä jaksa alkaa tarkemmin väitteitä analysoimaan, mutta kun väitetään etu-/takapään raidevälien leveyden vaikuttavan auton nopeuteen noin yksioikoisesti niin kirjoittaja ei tiedä mistä puhuu tai on yksinkertaistanut asioita täysin päättömästi.
Tyypillistä F1-Forumin argumentointia.. Sanotaan jonkin asian olevan huuhaata, mutta ei sitten viitsi kertoa perusteluja tälle kommentille.. Olis kiva varmaan tietää tarkemmin, mitä ajat takaa.. :)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tyypillistä F1-Forumin argumentointia.. Sanotaan jonkin asian olevan huuhaata, mutta ei sitten viitsi kertoa perusteluja tälle kommentille.. Olis kiva varmaan tietää tarkemmin, mitä ajat takaa.. :)
Jep, varsinkin jos kyseessä on faktatietoa niin olishan se kiva kuulla syy :)
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kapeampi raideväli sekä edessä, että takana parantaa periaatteessa suoranopeutta. Se mitä kaullakin radalla haetaan on mahdollisimman nopea kierrosaika. Auto, joka kulkee suorilla kovaa voi sitten mutkissa ja mutkista lähdössä olla hidas ja päinvastoin. Etu- ja takarenkaiden raidevälin tulee yleisimmin olla järkevässä suhteessa toisiinsa, jotta runko toimii niin kuin on tarkoitus.

Vaikka karting-auto on periaatteessa varsin yksinkertainen kapistus, niin sen säätäminen nopeimmaksi mahdolliseksi on tolkuttoman vaikeaa.

Eri runkomerkkien kohdalla säädöt ovat lähes aina erilaisia, myös sää vaikuttaa tolkuttomasti. Ilmanpaineet renkaista s''det'ään satkeun tarkkudella, usien joka renkaan kylmäpaineet ovat erilaiset.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Vaikka karting-auto on periaatteessa varsin yksinkertainen kapistus, niin sen säätäminen nopeimmaksi mahdolliseksi on tolkuttoman vaikeaa.
Itse kyllä ymmärsin tuon Racer X:n listauksen olevan sellainen yksinkertaistettu luettelo niistä periaatteista, joiden mukaan autoa tulisi lähteä säätämään. Keskustelunavaus, siis.

Tuo yllä lainaamani pitää varmasti paikkansa, mutta sitä suuremmalla syyllä asiasta kannattaa keskustella ja näitä periaatteita hakea.
 

Örfil

Guest
Puhutaanko nyt uudesta vai vanhasta testamentista?
 

Örfil

Guest
...ja meillähän ei vuokrakuskeilla ole paljoakaan rutinan mahdollisuutta. Korkeintaan pieni palaute kisan jälkeen.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Mä oon kuullu, et kartingauton saa säädettyä nopeammaksi vaihtamalla sen numeron ykkösestä miksi tahansa muuksi.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
...ja meillähän ei vuokrakuskeilla ole paljoakaan rutinan mahdollisuutta. Korkeintaan pieni palaute kisan jälkeen.
Vuokra-autoissa nyt pystyy lähinnä istumakorkeudella ja omaa vartaloa liikuttelemalla vaikuttamaan. Jos pito on liian kehno nojaa mutkissa ulos, jos puskee kumartuu samalla ettenpäin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Vuokra-autoissa nyt pystyy lähinnä istumakorkeudella ja omaa vartaloa liikuttelemalla vaikuttamaan. Jos pito on liian kehno nojaa mutkissa ulos, jos puskee kumartuu samalla ettenpäin.
Näitä itsekin mietin lauantaina. Sattuneesta syystä :mad_old:/:D
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Joo Racer on avulias kaveri, ilmastointiteipataan niitä kumipenkkejä pinoon siihen.
No ei, muistan kun hän silti höpötti korkeammasta painopisteestä varikolla.
Noisa penkkipinoissa on kans se hyvä puoli, että ovat itsestään elastisia, joten jarrutuksissa sun painopiste siirty jopa satoja metrejä auton etupuolelle. Joskus jopa kunnanrajan toiselle puolelle.
 
Ylös