Formula 1 - 2010 - Monaco: Kilpailu ja jälkipuinti

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
heidän mielestään (kuten myös enemmistön yleisöstä) säännöt ovat selvät.:thumbup:
Minun mielestäni tämä meni nyt oikein.
Säännöt voi tulkita kahdella eri tavalla.

Jospa tää nyt olisi ennen kautta tehty selväksi eikä taas tämmöinen kalabaliikki syntyisi.

Muutenkin mulla on tunne että Ferrari puhui Charlien kanssa ja kysyi saako ohittaa kun ovat niin varmoja. En tosin tiedä.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Jostain luin, että Webber ajoi ylinopeutta ajaessaan lähtöruutuun. Nyt en kuitenkaan löydä tuota uutista mistään eli en voi varmistaa asiaa.
Juu näin asia on ilmeisestikin ollut. DNA:n paskamokkula "yhteydellä" vaan pääse tarkistamaan faktoja juuri nyt, kun mitkään sivut eivät aukea. :yuck:

Jospa tää nyt olisi ennen kautta tehty selväksi eikä taas tämmöinen kalabaliikki syntyisi.
Näinpä! Yksi sääntöpykälä sanoo yhtä, seuraava toista ja kolmas osuu vähän molempiin jättäen FIA:lle tapauskohtaisen tulkinnan vapauden.
 
Viimeksi muokattu:

Ria

Jäässä
Liittynyt
17.10.2001
Viestit
3230
Tuossahan pari postausta ylöspäin se aika lukee,eli 13:31 paikallista aikaa eli 14:30 suomen aikaa.
En nyt sitten huomannu aikaa katsoa :jaska:, sehän selittää. Ihan selkeestihän toi on harjotuksiin verrattava tilanne.:eek:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mersu on päättänyt jättää protestin tuomariston päätöksestä, sillä heidän mielestään (kuten myös enemmistön yleisöstä) säännöt ovat selvät.:thumbup:
Oikein :thumbup:
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Myös esim 1999 Kanadan GP:ssä oli vastaava tilanne, SC tuli radalta pois vaikka rata ei ollut vielä "clear" ja autot ajoivat maaliin järjestyksessä.

Tämä siis vain vastaava tilanne että SC tulee pois että autot ajavat maaliin ilman SC:ia. Nythän tätä ohitussääntöä pystyi tulkitsemaan kahdella eri tavalla ja tuomaristo tulkitsi sen näin (=se oli tarkoitettu näin).
Silloin kai safety car line oli maaliviivalla, joten oli mahdotonta ohittaa. Nyt ei ollut.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Minun mielestäni tämä meni nyt oikein.
Säännöt voi tulkita kahdella eri tavalla.
Säännöt voi tosiaan tulkita kahdella tavalla. Minusta Ross Brawnin tulkinta on oikea, ja FIA on täysin pihalla omien sääntökirjojensa kanssa. Mutta se ei ole oleellisin asia. Jos säännöt ovatkin epäselviä, vihreä lippu ei todellakaan sitä ole.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Säännöt voi tosiaan tulkita kahdella tavalla. Minusta Ross Brawnin tulkinta on oikea, ja FIA on täysin pihalla omien sääntökirjojensa kanssa. Mutta se ei ole oleellisin asia. Jos säännöt ovatkin epäselviä, vihreä lippu ei todellakaan sitä ole.
Kilpailu jatkuu aina vihreällä lipulla. Mikäli näin ei yhtäkkiä olekaan, saa koko tuomariremmin potkia kortistoon.
 

Hawke

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
873
Taas nähtiin FIA:n toimintatapa. FIA pystyisi kirjoittamaan selkeät säännöt, jos haluaisi. Sääntöihin jätetään kuitenkin tahallaan tulkinnanvaraa, jotta voidaan jakaa näennäisen mielivaltaisia rangaistuksia tarvittaessa. Näin saadaan nostettua kuljettajia, joilla on sillä hetkellä korkea markkina-arvo ja rahakkaita tukijoita.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Väittelyn aihe, ja rangaistuksen perustelu, tuntuu olevan se että ajettiinko maaliin turva-auton perässä, vai menikö turva-auto normaalisti varikolle koska rata oli jo putsattu. Asiassa ei pitäisi olla epäselvyyttä, sillä race control ilmoitti "safety car in this lap", eli turva-auto poistuu radalta, eikä "race will finish behind safety car". Tästä osoituksena myös vihreät valot, "saa ohittaa".

Eikö esim. Australiassa 2009 saatu ilmoitus lopussa että kisa ajetaan maaliin SC:n takana? Ei ole kisaa just nyt kovolla niin ei voi tarkistaa, mutta näin muistelen.

Tuntuu hiukan että race control yrittää retconnata kisan tapahtumia jälkikäteen, eli väittävät ilmoittaneensa yhtä, vaikka ilmoittivat toista.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Silloin kai safety car line oli maaliviivalla, joten oli mahdotonta ohittaa. Nyt ei ollut.
Myös esim 1999 Kanadan GP:ssä oli vastaava tilanne, SC tuli radalta pois vaikka rata ei ollut vielä "clear" ja autot ajoivat maaliin järjestyksessä.

Tämä siis vain vastaava tilanne että SC tulee pois että autot ajavat maaliin ilman SC:ia. Nythän tätä ohitussääntöä pystyi tulkitsemaan kahdella eri tavalla ja tuomaristo tulkitsi sen näin (=se oli tarkoitettu näin).
 

Paperino

Well-known member
Liittynyt
26.11.2009
Viestit
199
Sijainti
Tampere
Olipa räikeää tuomaritoimintaa. Koko kaudella ei ole tullut oikeastaan mistään rangaistuksia, mutta jos erehtyy ohittamaan kun radan reunassa liehuu vihreä lippu, johan alkaa karttakeppiä napsua sormille :confused: Jos ohittaminen olisi todella ollut kiellettyä, olisi mielestäni pitänyt palauttaa Alonson ja Schumin sijoitukset takaisin tilanteeseen ennen ohitusta. Ihan naurettavaa antaa 20s rangaistus sääntöjen puitteissa hyvin epäselvästä tilanteesta.

BBC:llä Ross Brawn esitteli todistusaineistoa siitä miksi Mercedeksen mielestä ohitus oli laillinen, ja omaan silmään materiaali näytti järkevältä. Brawn on tunnetusti aika tarkka löytämään porsaanreikiä säännöissä, ja siksi oli vaikeaa uskoa että hän olisi tälläkään kertaa väärässä. Kyseessähän oli siis varsin selkeä porsaanreikä, mutta sellaisia jää kun ei laadita sääntöjä kunnolla… Täytyy kyllä silti ihailla tapaa jolla Schumi käytti tilanteen hyödykseen, ei ihme että mies on 7-kertainen mestari. Lieköhän Kimi olisi pistänyt yhtä opportunistisen liikkeen kehiin, vai olisiko kokenut sen reilun pelin vastaiseksi? :) Oma veikkaukseni on että Oviedon epäjumala olisi kokenut tässä hypoteettisessakin tilanteessa saman kohtalon.

Täytyypä muuten vielä kehua Kubican suoritusta. Mies puristi Rellustaan ihan kaiken irti, tulee ihan mieleen Kimi vuonna 2005. Odotellaan mielenkiinnolla millaista jälkeä tulee, kunhan puolalainen pääsee todella kilpailukykyisen auton rattiin. Tämän vuoden Ferrarilla olisi varmasti tullut kovempaa tulosta kuin nykyisellä ykköskuskilla ;)
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Eikö esim. Australiassa 2009 saatu ilmoitus lopussa että kisa ajetaan maaliin SC:n takana? Ei ole kisaa just nyt kovolla niin ei voi tarkistaa, mutta näin muistelen.
Tuolloinkin tuli ilmoitus, että "saefty car in this lap", eli sama tilanne kuin nyt.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Seuraavalle mustalle lipulle voi viitata kintaalla ( saati sinisillä ) - ne voidaan tulkita myöhemmin jos Santanderin vain maksaa. Ja miksei maksaisi.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Mites toi homma mahtaa sitten vastaisuudessa mennä jos se safety car line on eri paikassa kuin maaliviiva ja tulee turva-auton takana ajamista. Eli minkä värisillä lipuilla mahdetaan aloittaa taas kilvanajo ja missä kohdassa rataa?
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Eikö esim. Australiassa 2009 saatu ilmoitus lopussa että kisa ajetaan maaliin SC:n takana? Ei ole kisaa just nyt kovolla niin ei voi tarkistaa, mutta näin muistelen.
Tarkistin kyseisen kisan viimeisen kierroksen. Kesken kierrosta ilmoitetaan "Safety Car in this lap". Turva-auto poistuu varikolle ja porukka ajaa letkassa ruutulipulle. Viimeisessä mutkassa ja pääsuoralla heilutetaan keltaisia lippuja, eli ohittaminen on kielletty. Tämän päiväisessä pitäisi mielestäni kiinnittää huomiota juuri siihen, että vihreä valo vilkkui. Jos vihreä ei tarkoita, että kisaaminen on sallittua, niin mikä sitten?
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Jos vihreä ei tarkoita, että kisaaminen on sallittua, niin mikä sitten?
FIA:n, Ferrarin ja paavin siunaus kilpailun jatkumiselle. :D

Mahtaakohan viesteistä paistaa läpi, että FIA:n reikäjuusto..eiku sääntökirja nykyisellään kaikkine epäselvyyksineen alkaa tympäsemään? :yuck:
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Tarkistin kyseisen kisan viimeisen kierroksen. Kesken kierrosta ilmoitetaan "Safety Car in this lap". Turva-auto poistuu varikolle ja porukka ajaa letkassa ruutulipulle. Viimeisessä mutkassa ja pääsuoralla heilutetaan keltaisia lippuja, eli ohittaminen on kielletty. Tämän päiväisessä pitäisi mielestäni kiinnittää huomiota juuri siihen, että vihreä valo vilkkui. Jos vihreä ei tarkoita, että kisaaminen on sallittua, niin mikä sitten?
Okei, muistelin siis väärin. Muuttunut tekijä on siis tuo SC-linja sääntö, ja sen mukaan heilutettiin lippuja.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Paperinon viestiin sama siinä mielessä, että tilanne olisi pitänyt palauttaa siihen mikä se oli ennen SC:n vetäytymistä. Jeesustelu tilanteesta tosin on turhaa, Hill maksoi vain takaisin ansaitusti vähän kalavelkoja Adelaidesta, jolloin ei tehty mitään. Kiusa se on pienikin kiusa. ;)
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Onko tämäkin nyt sitten muuttunut täksi vuodeksi? Aikasemminhan kisassa varikkoylinopeus on aina ollu automaattinen varikon läpiajo, vaikka rike olisi kuinka pieni.
Webberin ylinopeus tapahtui 30 minuuttia ennen kisan alkamista joten tuosta syystä ei tullut kummempaa rangaistusta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jollei joku ole nähnyt:

Koodi:
[b]2010 Monaco Grand Prix[/b]

The FIA Stewards of the Meeting

From     The FIA Stewards of the Meeting
To       The Team Manager
         Mercedes GP Petronas F1 Team

Document 37
Date     16 May 2010
Time     18:28

The Stewards received a report from the Race Director that car Nr 3
- Michael Schumacher overtook car Nr 8 - Fernando Alonso when 
the Safety Car entered the pit lane at the end of the last lap.

As the overtaking manoeuvre was in breach of Article 40.13 of
the 2010 F1 Sporting Regulations, the Stewards decide to impose
a drive through penalty but, as it occurred during the last five laps, 
20 seconds will be added to the elapsed race time of car Nr 3.

Paul Gutjahr
Jose Abed
Damon Hill
Christian Calmes
Tieto Schumin ohituksesta tuli tuomaristolle siis Charlie Whitingilta, joka sen SC-päätöksen teki ja on luultavasti myös kirjoittanyt kyseisen sääntöpykälän. Tietää siis tasan tarkkaan mitä säännöllä on haluttu tarkoittaa.

Mutta se ei tietenkään poista sitä, että virheä valo/liput ovat tuossa tilanteessa täysin väärä signaali, jos ohittaminen kerran on kielletty.
 
Ylös