KKWCS Season 2010, round 4, Hyvinkää I GP

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
tavoite itsellä kisaan:
toistaa C-finaalin paalu kisatavoitteena ja alittaa viime vuotinen aika-ajoaika 51.66....
 

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1127
:D Katsotaan pystynkö haastamaan sua vauhdillisesti kuten syksyllä. Ja kahdella eri autolla silloin :alppu:
Pystyy pystyy:ahem: Ajoitko sinäkin aika-ajot ja kisat eri autolla. Itsellänihän ei auto startannu lämppärille ja jouduin vaihtamaan autoa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Pystyy pystyy:ahem: Ajoitko sinäkin aika-ajot ja kisat eri autolla. Itsellänihän ei auto startannu lämppärille ja jouduin vaihtamaan autoa.
Jotain kisalähtöjä eri autolla, se 1:hän (en muista auton numeroa enkä tuolla sitä tarkoitakaan) otettiin sivuun kun oli 2 eri kuskilla selvästi noin sekunnin hitaampi. Vaihdoin sen DW:n kanssa ja onnekseni seuraavakin autoni kulki yhtä hyvin. Muutoin monta samantasoista tuntui olevan. Ei tainnut sunkaan kierrosajat juuri muuttua autonvaihdon myötä.
Toisin sanoen, ilahduttavan monta tasaista kaaraa tuolla on tuntunut aina olevan kunhan vaan renkaat ei ole lopussa.
 

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1127
Jotain kisalähtöjä eri autolla, se 1:hän (en muista auton numeroa enkä tuolla sitä tarkoitakaan) otettiin sivuun kun oli 2 eri kuskilla selvästi noin sekunnin hitaampi. Vaihdoin sen DW:n kanssa ja onnekseni seuraavakin autoni kulki yhtä hyvin. Muutoin monta samantasoista tuntui olevan. Ei tainnut sunkaan kierrosajat juuri muuttua autonvaihdon myötä.
Toisin sanoen, ilahduttavan monta tasaista kaaraa tuolla on tuntunut aina olevan kunhan vaan renkaat ei ole lopussa.
Joo finaalissa tais suht tasaväkisiä olla autot. Oli se mun toinen auto sen verran tukossa ( kukaan ei ollu vielä ajanu sillä) ensimmäisessä startissa että aikani oli huonompi kuin aika-ajossa ajamani vaikka ratahan tuli kokoajan nopeammaksi aamun kosteuden takia. Eikös kaikki muut parantaneet aikojaan aika-ajosta. onnekseni auto alkoi kuitenkin kulkea kokoajan paremmin, ekassa lähdössähän olin helisemässä saynoto4stroken kanssa. Joko se mun eka auto oli melko ylivoimainen tai sitten muut vain kiristi niin paljon vauhtiaan aika-ajon jälkeen.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Joo finaalissa tais suht tasaväkisiä olla autot. Oli se mun toinen auto sen verran tukossa ( kukaan ei ollu vielä ajanu sillä) ensimmäisessä startissa että aikani oli huonompi kuin aika-ajossa ajamani vaikka ratahan tuli kokoajan nopeammaksi aamun kosteuden takia. Eikös kaikki muut parantaneet aikojaan aika-ajosta. onnekseni auto alkoi kuitenkin kulkea kokoajan paremmin, ekassa lähdössähän olin helisemässä saynoto4stroken kanssa. Joko se mun eka auto oli melko ylivoimainen tai sitten muut vain kiristi niin paljon vauhtiaan aika-ajon jälkeen.
Tuosta lähtien on juttua siitä syksyn ajelusta. Harmi kun ei aikoja, liekö enää tallellakaan... Se kuva kumminkin jäi että monta tasavahvaa autoa oli. Itsekin olin siinä josain erässä vasta viides, mutta vain 0,25s sun kärkiaikaa jäljessä. Ja hiomassa vielä viimeisiä kymmenyksiä. Sitten lopussa me molemmat ajettiin kumpikin jo eri autoilla mutta aivan samalla kymmenyksellä. Tiukkaa oli muihinkin joten yhdestäkään yksinään ylivoimaisesta autosta ei jääny mielikuvaa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Täältä tulee joku Saksasta tilattu Motorsport-haalari kisaamaan. Muuta "merkkiä" ei lue. Motorsport-logossa joku pitkänokkainen lintu... kuovi?
Joo kyllä se kuovi voisi olla... Voisi olla myös se läski aussi (ei Alan Jones) mutta nenäprofiili ei täsmää :p
 
Viimeksi muokattu:

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Mut on joka kerta jätetty varmojen A-finalistien listalta pois, mutta kuinkas on käynytkään.. ;) Olen ollut A-finaalissa 2/3 kisassa.. Se on paremmin kuin monella yllämainitun listan hahmoista, esim. Andyllä itsellään. :D
Psykologista sodankäyntiä :D. Ja en tainnut tehdä tuota kultainen ananas -listausta Kaanaan kisaa varten. Siellä oisin listannut sut kyllä A-finalisteihin, kuten olisin Myllypuroonkin. Mulla taas on ollut huono sää- ja autotuuri. Tai sitten hermot ei ole kestäneet....
 

Puhis

Banned
Liittynyt
20.11.2009
Viestit
1449
Sijainti
Pukinmäki, Helsinki
Siellä ollaan, D-finaalissa kolmesta finaalista. Tavoitteena piestä Wilzku niin kaikki on hyvin. Tuskin tulee onnistumaan, hän kun sentään osaa radan. :eek:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Siellä ollaan, D-finaalissa kolmesta finaalista. Tavoitteena piestä Wilzku niin kaikki on hyvin. Tuskin tulee onnistumaan, hän kun sentään osaa radan. :eek:
No jos menestys jatkuisi edes 72:n veikkuussa;)

Minulla ei havaintoa tuosta radasta, enkä ole noin tehokkailla karteilla ajanut, mutta antaa mennä vaan..
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Siellä ollaan, D-finaalissa kolmesta finaalista. Tavoitteena piestä Wilzku niin kaikki on hyvin. Tuskin tulee onnistumaan, hän kun sentään osaa radan. :eek:
Tästä tuli mieleen että voisko parikin kaveria laittaa ajo-ohjeet tuon ekan postauksen kuvan mukaan?
Esim. muutama porukasta: WoPe, Andy, Nasty, Cm, DickW?
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Tästä tuli mieleen että voisko parikin kaveria laittaa ajo-ohjeet tuon ekan postauksen kuvan mukaan?
Esim. muutama porukasta: WoPe, Andy, Nasty, Cm, DickW?
Löysin öö ruzin tekemät ohjeet viime vuoden topicista.. Noista voi lähteä liikenteeseen, mutta oishan se kiva tietää vaikkapa Nasty Boyn tai WoPen versio.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Tästä tuli mieleen että voisko parikin kaveria laittaa ajo-ohjeet tuon ekan postauksen kuvan mukaan?
Esim. muutama porukasta: WoPe, Andy, Nasty, Cm, DickW?
Olen muuten kirjoittanut ohjeet jo tuonne kakkossivulle tähän toikkiin

Edit: Tuossa muuten helmet cam -kuvaa radasta. Ei ole kenenkään foorumistin ajamana, mutta ajaa aikaa katsomalla n. viiteenkymmeneen sekuntiin kierrokset, joten samaa vauhtia suunnilleen ajelee, kuin KKWCS-porukka
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Tämän topicin ekalta sivulta löytyi lisäksi vähän ohjeistusta myös.. Tätä ei varmaan kannata avauspostaukseen laittaa, mutta:

Taitaa olla yli puolet noista mutkista semmoisia, jotta jarrua tarttee? Tuohan on yhtä lusikkaa koko rata.
Kyllä. Viidessä tarvitsee
+ kutonen? :doubtful:
Toistanko?
Olet taas nopeampi :)
Noissa autoissahan tehot tunkee kunnolla takapyörille vasta ehkä 65km/h vauhdissa niin kaasunnosto riittää tiukimman mutkan jälkeiseen oikeaan.
E: Toki voihan siinä pitää kaasua pohjassa hieman pidempään ja sitten näpäyttää jarrua? Samantapainen lienee Forssan eka vasuri.
Mitenkäs nyt on tuon öö ruzin ohjeessa helpoksi kuvatun mutka 6:n kanssa.. Se siis menee ilman jarrua, mutta pitääkö höllätä, vai meneekö kenties kokonaan kiihdytyksen lomassa tai jopa ihan lämä tiskissä?

---

Ja sitten vielä Haikin ja Andyn ohjeet:

Viime kesänä meni mutkat 3 ja 4 pienellä nostamisella tai pieni näpäytys jarrua ja sit kaasupohjassa . Mutka 7 jarrun pienellä näpäytyksellä, joinakin päivinä vain pienellä nostamisella. Viime viikolla oli pakko käyttää jarrua noissa kaikissa mutkissa. Seiskan pystyy kun niin hyvä pito radalla että pääsee alle 48 aikoihin menemään kaasu pohjassa mutta ei kannata koska menee ajolinjat myöhäiseksi seuraaviin mutkiin.
Viime vuonna kuulin ratahenkilökunnan puhuvan keskenään, että Hyvinkäällä voi olla nopea monella eri ajotyylillä.

Voisin taas yrittää kirjoittaa ajo-ohjeentynkää, mutta toinen kuljettaja voi kokea Hyvinkään radan ihan eri tavalla. Ehkä ainakin sellaisille, joille Hyvinkään rata ei ole vielä tuttu, voi näistä ohjeista olla jotain hyötyäkin:

Pääsuora oikeassa reunassa koska se taipuu oikealle ennen ykkösmutkaa. Jarrutus alamäkeen, aikaisin kaasulle ja kaasulla ohjaten oikea etupyörä apexiin. Mutkan ulostulossa on kanttari, sen päältä voi ajaa jos ulostulo menee leveäksi, etua siitä ei kuitenkaan mielestäni saa. Kakkoseen sama juttu, suoran voi ajaa vasemmalla koska se taipuu lopussa. Jarrutus ehkä vähän aikaisemmin kuin ykköseen, vaikka suoran taitekohdan takia tuntuu, että jarrutus myöhäisempi. Kaasulla hipaisu leikkauspisteeseen. Nyt ulostuloa ei kannata roikottaa kanttarille asti, se on liukas ja aikaa menee hukkaan jos sen päältä ajaa kunnolla.

En muista, meneekö kolmonen lämä pohjassa hyvälläkään pidolla, auto aliohjautuu ainakin voimakkaasti. Siitä neloseen. Mietin viime vuonna, miten sen saisi sujumaan ja kuulin sivukorvalla kun Nasty kertoi vinkin jollekulle toiselle. Eli mutka läpi luistossa kaasulla kikkailemalla. Se vaatii itseluottamusta, mutta minä sain mutkan sujumaan sillä tavalla paremmin. Oikeaan laitaan vitosta varten. Aikainen jarrutus ja tosi aikaisin kaasulle. Tämä on mielestäni vaikein paikka, kun vauhti putoaa alhaiseksi, ei kone vielä vedä kunnolla. Minä en saa hyvää ulostuloa kutosta kohti. En itse asiassa tiedä, kannattaako vitonen runtata kunnolla kanttarin päältä vai hakea vauhtia kauempaa.

Kutonen melko sisältä vaikka onkin hieman parabolica-tyylinen, aliohjaaminen taas kiusaa siinä, ainakin minua. Sitten tullaan 7-8 -mutkayhdistelmään. Se menee pidosta riippuen joko pienillä nostoilla tai sitten lämä lattiassa. Tai no, olen kokeillut huonolla pidollakin nostamatta kertaakaan ja menee se silloinkin. Silloin pompitaan melko korkeiden kanttarien päältä kunnolla eikä ole nopein tapa, mutta oli kokeiltava kun Haaparanta aina sanoo että jos osuu Hyvinkäällä kanttareeseen, auto lähtee lapasesta :rolleyes:. Mutkayhdistelmän jälkeen ysi tulee yllättäen. Siihen on jarrutettva aikaisin, muuten missaa apexin ja aikaa kuluu. Jos onnistuu, niin saa hyvän vauhdin suoralle kohti kymppiä. Sen haluaisi vetää hiljempaa, kuin millä vauhdilla se menee. Liian kovaa ei kuitenkaan kannata, koska kanttari taas liukas ja jos sinne asti valuttaa, saa takana oleva paremman vauhdin ja pääsee suoralla ohi.
Edit: Andy ehtikin jo laittaa linkin omaansa, mutta olkoon nyt tässä. :)
 

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
Onpas sitä vissiin hyväkin käydä treenaamassa tänään, vaikka yhteen vetoon jääkin. Ei mee niin pahasti harjotteluks sitten kisassa.

Tosin tänään kun näkee olevansa kaks sekuntia kärkeä jäljessä niin alkaa itkettää. Ehkäpä hopeanuolihaalari auttaa sitten pudottamaan aikaa pois.
 
Ylös