Painojarnaan voisi ehkä loppukaneettina todeta, että ajotaito ja kilpailukyky ovat kaksi eri asiaa. Toisessa paino/yleiskunto merkitsevät ja toisessa taas ei.
Duoda, jos jarnataan luokittelusta niin "kilpailukyky" on "ajotaidon" uber- elikäs ylätoikki. Kilpailukyky koostuu näet 1) ajotaidosta 2) painosta 3) yleiskunnosta 4) rahamassin paksuudesta eli taloudellisesta iskukyvystä (ajovarusteet, kyky ylipäänsä matkustaa kisoihin (... ja luksusautoissa
) ) 5) kilpailuvietistä ja 6) tuurista (6a = autotuuri, 6b = säätuuri) .
Ajotaito on osin synnynnäistä (reaktionopeus, tilanhahmotuskyky) ja osin sitä voi harjoittaa, kuten mitä lahjaa tahansa. Tuuriin voi vaikuttaa olemalla hyvä kaveri kisajärkkärin kanssa, ainakin kisojen alla jne jne.
Eri alatoikeilla on hieman eri painoarvo, mutta ne kaikki yhtälönä suoraan verrannollisia toisiinsa. Eli jos ajotaito, paino asteikolla 1-10 (0 = pizzamättöheebo, 10 =kuivan kesän orava), yleiskunto, taloudellinen iskukyky, kilpailuvietti sekä tuuri kerrotaan keskenään, saadaan lopullinen kilpailuykyky. Näin on näreet. Ja jos nollalla kerrotaan joku osa, niin lopputulos näkyy lehdistötilaisuudessa viimeistään.
Jotkut alatoikit esim. "paino" ja "yleiskunto" ovat osin toisistaan riippuvia ja esim. ajotaito nivoutuu näihinkin kumpaiseen, mutta katsoisin silti että määrittämäni luokittelu on silti ainoa oikea. Se saattaa sisältää virheitä, mutta ne ovat siellä vain siksi, jotta saisi vähän jarnaa aikaiseksi
Edit: eli vaikka painot tasattaisiin, on lukuisia muitakin tekijöitä joiden vuoksi voi sitten kisan jälkeen pillahtaa itkuun ja sanoa että "kyllä mä muuten olisin voittanut, mutta kun..."
Edit 2: lisätty kuva.
Näytä liitetiedosto 19609