Offtopic eli sättimistojck

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Ajotaito ei koostu ominaisuuksista kuten paino tai näköaisti. Väittäisin raa'an ajotaidon olevan aika pitkälle tasapainoaistin herkkyyttä ja sitten jotain muuta jonka kuuluu löytyä korvien välistä.
No jos mä nyt sitten myönnän, että onnistuin provoilemaan itseni sellaiseen solmuun etten pääse siitä enää irti.

Eli enköhän tässä saanut heräteltyä läs... lihaskimppuja jo tarpeeksi, että voidaan keskittyä alkavaan kauteen. :)
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Ai saatana. :D

Mä kun just olin kans valmis sanoo, että puhuin itteni pussiin ja myöntämään olleeni väärässä.

Onneksi myönsit ensin! HUH!
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Painojarnaan voisi ehkä loppukaneettina todeta, että ajotaito ja kilpailukyky ovat kaksi eri asiaa. Toisessa paino/yleiskunto merkitsevät ja toisessa taas ei.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Karting-kuskin paino vaikuttaa ajotaitoihin yhtä paljon kuin f1-kuljettajan tapauksessa iskän lompakon paksuus.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Rupeaa laimenemaan selkeästi. *korottaa panosta*

Se joka on viimeisenä pystyssä, saa tuplajuusto aterian :frank:
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Piti ihan tarkistaa mistä viime vuonna jarnattiin kauden alla.. Osallistujaoikeushan se olikin.. Saisko siitä jotain jarnaa?

Jos nyt vaikka sais yli 10 osallistujaa joka kisaan. Olkoon sitten vaikka Dompparin Leevi..
 

Örfil

Guest
Painojarnaan voisi ehkä loppukaneettina todeta, että ajotaito ja kilpailukyky ovat kaksi eri asiaa. Toisessa paino/yleiskunto merkitsevät ja toisessa taas ei.
Duoda, jos jarnataan luokittelusta niin "kilpailukyky" on "ajotaidon" uber- elikäs ylätoikki. Kilpailukyky koostuu näet 1) ajotaidosta 2) painosta 3) yleiskunnosta 4) rahamassin paksuudesta eli taloudellisesta iskukyvystä (ajovarusteet, kyky ylipäänsä matkustaa kisoihin (... ja luksusautoissa ;)) ) 5) kilpailuvietistä ja 6) tuurista (6a = autotuuri, 6b = säätuuri) .

Ajotaito on osin synnynnäistä (reaktionopeus, tilanhahmotuskyky) ja osin sitä voi harjoittaa, kuten mitä lahjaa tahansa. Tuuriin voi vaikuttaa olemalla hyvä kaveri kisajärkkärin kanssa, ainakin kisojen alla jne jne.

Eri alatoikeilla on hieman eri painoarvo, mutta ne kaikki yhtälönä suoraan verrannollisia toisiinsa. Eli jos ajotaito, paino asteikolla 1-10 (0 = pizzamättöheebo, 10 =kuivan kesän orava), yleiskunto, taloudellinen iskukyky, kilpailuvietti sekä tuuri kerrotaan keskenään, saadaan lopullinen kilpailuykyky. Näin on näreet. Ja jos nollalla kerrotaan joku osa, niin lopputulos näkyy lehdistötilaisuudessa viimeistään.

Jotkut alatoikit esim. "paino" ja "yleiskunto" ovat osin toisistaan riippuvia ja esim. ajotaito nivoutuu näihinkin kumpaiseen, mutta katsoisin silti että määrittämäni luokittelu on silti ainoa oikea. Se saattaa sisältää virheitä, mutta ne ovat siellä vain siksi, jotta saisi vähän jarnaa aikaiseksi ;)

Edit: eli vaikka painot tasattaisiin, on lukuisia muitakin tekijöitä joiden vuoksi voi sitten kisan jälkeen pillahtaa itkuun ja sanoa että "kyllä mä muuten olisin voittanut, mutta kun..." ;)
Edit 2: lisätty kuva.

Näytä liitetiedosto 19609

;)
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuoltahan sitä voikin poimia parhaat syyt sille kun taas ajelen häntäpäässä.
 

Örfil

Guest
Tuoltahan sitä voikin poimia parhaat syyt sille kun taas ajelen häntäpäässä.
Dokkarin alkuperäinen nimi olikin "kootut selitykseni", josta poimin aina hyvän koosteen omaan kisarapoon. Sellainen rapoautomaatti, joka suoltaa peruskisajargonia nääs.
Jätin siitä vain otsikot näkyviin tähän julkiseen versioon ;)
 

DSQ

Elossa
Liittynyt
5.11.2012
Viestit
5377
Sijainti
Huumorin tuolla puolen
En olisi välttämättä itse laskenut tuota taloudellista kyvykkyyttä kilpailukykyyn, mutta minä olenkin vähän tällainen.
 

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
En olisi välttämättä itse laskenut tuota taloudellista kyvykkyyttä kilpailukykyyn, mutta minä olenkin vähän tällainen.
Enemmän tulee toki ehkä tuolla fossiilisarjoissa esille, kuin meidän vuokra-autosarjassa. Toki taloudellinen kyvykkyys mahdollistaa harjoittelun eri lailla kuin taloudellinen kyvyttömyys. Harjoittelematta ei tässäkään sarjassa pärjää.
 

DSQ

Elossa
Liittynyt
5.11.2012
Viestit
5377
Sijainti
Huumorin tuolla puolen
Harjoittelematta ei tässäkään sarjassa pärjää.
Täytyyhän se harjoittelu toki jossain vaiheessa (uraa) tehdä, mutta esimerkiksi vuosikausia ratoja kierrelleille on lähestulkoon se ja sama, kuinka paljon saa treeniä ennen kilpailua X. (Olettaen, että kyseessä on tuttu rata.)
 

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
Täytyyhän se harjoittelu toki jossain vaiheessa (uraa) tehdä, mutta esimerkiksi vuosikausia ratoja kierrelleille on lähestulkoon se ja sama, kuinka paljon saa treeniä ennen kilpailua X. (Olettaen, että kyseessä on tuttu rata.)
Niinpä juuri. Nyt on esimerkiksi KiC:llä taas sellainen profiili, jota en ole ajanut metriäkään. Vaikka autot ovatkin suht tuttuja, kärsin varsinkin aika-ajoissa uutta profiilia opetellessani.

Tämä harjoittelun merkitys korostuu muutenkin, kun autot vaihtuvat radalta toiselle, kyllä omalla autolla on helpompi lähteä radalle kuin radalle, kun tietää jo istuessaan autoon miten se oletettavasti käyttäytyy.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Täytyyhän se harjoittelu toki jossain vaiheessa (uraa) tehdä, mutta esimerkiksi vuosikausia ratoja kierrelleille on lähestulkoon se ja sama, kuinka paljon saa treeniä ennen kilpailua X. (Olettaen, että kyseessä on tuttu rata.)
Vuosikausia ratoja kiertäminenkin vaatii taloudellista kyvykkyyttä..

Anyway.. Itse luulin eka, että Racer X viittasi tuolla siihen miten kyvykäs on lahjomaan radan mekaanikkoja. ;)
 

DSQ

Elossa
Liittynyt
5.11.2012
Viestit
5377
Sijainti
Huumorin tuolla puolen
Vuosikausia ratoja kiertäminenkin vaatii taloudellista kyvykkyyttä..
Niin vaatii. Mutta. Jos on jo ehtinyt vuosikausia kiertää ratoja, ja taloudellinen kyvykkyys myöhemmin heikkenee, ei kilpailukyky välttämättä heikkene, koska kokemusta on jo pohjalla rutkasti. Harjoittelun tarve kun vähenee kokemuksen karttuessa.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Tuosta kaaviosta puuttuu kohta 40 vuotta ja uskossa, minulla ei ole edes kuolemanpelkoa.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Niin vaatii. Mutta. Jos on jo ehtinyt vuosikausia kiertää ratoja, ja taloudellinen kyvykkyys myöhemmin heikkenee, ei kilpailukyky välttämättä heikkene, koska kokemusta on jo pohjalla rutkasti. Harjoittelun tarve kun vähenee kokemuksen karttuessa.
Ajokokemus voisi olla ehkä omana palluranakin?
 
Ylös