Formula 1 - 2010 - Turkki: Kilpailu ja jälkipuinti

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Tuo säästä polttoainetta oli varmaankin koodiviesti sanomalle "pidä asema". Toki tämä oli tällä kaudella ensimmäinen kisa, missä kuitenkin ajettiin ihan tosissaan 2/3 kisasta ilman että olisi kovinkaan hyvää saumaa hidastaa jonkun verran menoa.

Ainakaan itse en osaisi sijoittaa Turkin rataa ihan pahimpiin polttoainesyöppöihin, sillä käsittääkseni ns. stop-go-radat ovat kaikista pahimpia. Seuraavat kaksi kisaa muuten ovat aika selvästi sellaisia.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Valitettavan usein kolisee ohitustilanteissa kun paikalla on Webber, joten ei yhtään yllättänyt että kolisi tässäkin. Webber kun on tunnettu kiilaamisesta. Mutta oli Vettelissäkin vikaa jos tosiaan noin äkkiä käänsi Webberin eteen, ellei ollut jokin pomppu tai jotain... who knows.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Olipas ristiriitainen lausunto Webberiltä:
"Minä yritin varmistaa, että hän joutuisi pysymään likaisella puolella rataa, Webber jatkaa.....- Ennen kuin pääsimme jarrutuskohtaan, siirtyi hän oikealle, enkä minä pystynyt reagoimaan tarpeeksi nopeasti, koska en odottanut lainkaan sellaista siinä tilanteessa, Webber kommentoi."

Painostaa tallikaveria likaiselle puolelle ja ei muka osaa odottaa että kaveri haluaa pois likaiselta puolelta. Heh heh.
Kolari oli kyllä molempien syytä, joten yhtä hölmöjä molemmat. Mutta kyllähän se on Webber jolla on tässä enemmän hävittävää teamin suuntaan, koska Vettel on teamin suosikki ja Webber on vielä ilman jatkosopimusta.
 

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
En ymmärrä miten kukaan saa sen Webberin viaksi, Vettelhän käänsi suoraan kylkeen.

Pientä nippelitietoa Maikkarin ja virallisten sivujen kenen vika-äänestyksistä. Mielenkiintoista miten eri tavalla tilanteen voi nähdä.

MTV3:
Vettel 65%
Webber 23%
En tiedä 12%

Formula1.com
Vettel 33%
Webber 36%
En tiedä 30%
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
En ymmärrä miten kukaan saa sen Webberin viaksi, Vettelhän käänsi suoraan kylkeen.
Helposti. Kisaa en katsonut, mitä tuon yhden youtube-pätkän. Mikäli ajolinja meni vasemmasta reunasta oikeaan reunaan ja Webber ajoi suoraan, hän ei siis ajanut ajolinjan mukaisesti, vaan painosti Vetteliä vielä kauemmas ajolinjalta kolaroimisen riskillä.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
+++ McLaren - Loppukausi alkoi eilen näyttämään paljon paremmalta, kun McLaren oli Istanbulin aeroradalla Red Bullia hieman nopeampi kisavauhdissa. Hamilton jatkoi mahtavia ja ennen kaikkea aggressiivisia otteitaan, ja Button osoitti, ettei hän ole kisavauhdissa mikään lapanen (no pun intended), jos vain saa hyvän lähtöruudun eikä jää Schumin taakse. Buttonin rottamainen ohitusyritys (kun tiimi oli käskenyt "säästämään polttoainetta") oli riskialtis ja heikentänee miehen asemaa tiimin sisällä.

+ BMW Sauber - Viimein piste Peterin joukoille. Ja iso piste; lyödäänhän sillä melko varmasti kolme tallia.

+ Renault - Hienoa nähdä asetelman muuttuneen ihan tavallisessakin GP:ssä. En olisi uskonut, että Renault'lla pystytään haastamaan Mersu ja Ferrari. Viipurin raketti pääsi lohdutuspalkintona ajamaan nopeimman kierroksen uusilla renkailla.

- "Bensatankin koko" - On se jännä, miten pitää kaksoisjohdossa ruveta "säästämään polttonestettä". Olisihan se kurja, jos kumpikin auto joutuisi keskeyttämään "bensan loputtua".

-- Red Bull - Omaan jalkaan ampuminen ei ole erityisen kannattavaa - etenkään, jos vauhdillinen etu kilpailijoihin nähden alkaa kadota. Menee tietysti Vettelin piikkiin, koska ajoi päälle, mutta olisihan Webberkin voinut jättää enemmän tilaa. Tai ehkä Mark voisi alkaa pelaamaan sulkista Kimin kanssa?

--- Ferrari - Oli markiisi di Montezemololta munaton päätös antaa Kimin jatkaa kauden loppuun. Suomalaisjuoppo vei F10:n kehitystyötä harhapoluille, ja nyt edes Fernando ei ehkä ehdi ratkoa kaikkia auton ongelmia tämän kauden aikana.
 

KL-petteri

Old Fart
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
1393
Sijainti
On the Road
Helposti. Kisaa en katsonut, mitä tuon yhden youtube-pätkän. Mikäli ajolinja meni vasemmasta reunasta oikeaan reunaan ja Webber ajoi suoraan, hän ei siis ajanut ajolinjan mukaisesti, vaan painosti Vetteliä vielä kauemmas ajolinjalta kolaroimisen riskillä.
Samoilla linjoilla olen myös minä. Webber "ohjasi" Vettelin oikealle ja siellähän on pomppuista, pompusta se lähti tuskin Vettel sitä tahallaan kylkeen vetää. Kilpailutilanne eikä kumpikaan jousta milliäkään niin silloin paukkuu. That`s it!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tosiaankin pistää ihmetyttämään tuo bensansäästö... lieneekö sitten ollut niin että tiimit ottivat keskimäärin vähemmän polttoainetta kisaan tälle radalle? Kisan kierrosaikojen vertailutkaan eivät olleet yhtä jyrkkiä kauden muihin kisoihin nähden kisan alussa ja lopussa. Vain noin 6 sekuntia taisi olla ero alun ja lopun välillä. Kuriositeettina mainittakoon näin, että Hispania olisi ollut alkukierroksilla 3 sekuntia nopeampi aika-ajojen bensamäärällä kuin täyteen tankattu Red Bull.:D Vielä kolmen kierroksen jälkeen ero oli Hispanian eduksi mutta sitten vauhtiero olisi kasvanut liian jyrkästi. Eroa Chandhokin aika-ajon ajan ja Webberin kierroksen välillä kierroksella 3 oli enää 0,3 sekuntia joten seuraavalla kierroksella Red Bull oli jo selvästi nopeampi.

Muutenkin pienemmät tiimit tuntuivat ottavan riskin bensanotossa sillä sekin voisi selittää HRT:n yllättävän nopean vauhdin verrattuna Lotukseen ja erityisesti Virginiin. Kisan lopussa bensanvähyys ongelmaa voi tukea se seikka että Buttonilla alkoi jo ruveta hidastumaan selvästi kierrosajat vaikka tosin Webber kävi varikolta uudet renkaat niin silti sillä 1 sekunti per kierros ja lopussa oli jo yli 4 sekuntia parempi kierrosaika kuin Buttonilla. Hamiltonilla saattoi olla 4-5 litraa enemmän bensaa kuin Buttonilla koska kierrosajat eivät olleet yhtä heikkoja kuin Buttonilla ja muutenkin kaikilla tiimeillä tuntui olevan säästöä bensan kanssa. Voidaan olettaa siis, että tiimit olisivat ottaneet tähän kisaan (poislukien uusien tiimien autot) mukaan noin 165-175 litraa polttoainetta koska lopussa useampi auto myös kärjessä joutui säästämään ja myös Sauberilla oli bensansäästöä lopussa.

Uusilla tiimeillä HRT on voinut vetää todella kevyellä autolla eli vain 160 litralla ja Virginillä on voinut olla raskaampi tankki, mutta bensankulutus on huhujen mukaan jopa kaksinkertainen verrattuna muihin tiimeihin ja 1,5 kertainen Lotukseen ja Hispaniaan verraten ja lopussa Glockilla oli 20 sekuntia hitaampi kierros kuin muilla eli joko bensa loppui tai tuli tekninen vika. Monacossa tosin kilomääräinen kulutus oli JJ:n mukaan vain 1,6 kiloa eli käytännössä bensaa olisi ollut jopa 100 kierroksen ajaksi joten kellään ei olisi aivan täydellä tankilla ollut bensan loppumisen vaaraa. Montrealissa voi sitten asia olla toisin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Helposti. Kisaa en katsonut, mitä tuon yhden youtube-pätkän. Mikäli ajolinja meni vasemmasta reunasta oikeaan reunaan ja Webber ajoi suoraan, hän ei siis ajanut ajolinjan mukaisesti, vaan painosti Vetteliä vielä kauemmas ajolinjalta kolaroimisen riskillä.
Juuri näin. Ei kurviin aivan sisäreunasta pysty kääntämään. Suoraan ajamalla Webber yritti painostaa Vettelin ahtaalle ja nostamaan ennen aikojaan. Vettel oli sisäpuolella ja täysin rinnalla. Tämä pikemminkin antaisi Vettelille oikeuden kiilata Webberiä kuin päinvastoin. Mutta molemmat kiilasivat ja siksi osuma.
 
Viimeksi muokattu:

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Jep, Webber painosti Vetteliä ajamalla suoraan normaalin ajolinjan ulkopuolella, mutta mitä sitten? Kai sitä saa ajaa sillä ajolinjalla millä haluaa, kunhan ei kiilaa nurmikon puolelle? Jos ainut oikea reitti ajaa on se normaali ajolinja, niin sitten varmaan kannattaa tehdä radat just sen ajolinjan muotoisiksi ja levyisiksi.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
lopussa Glockilla oli 20 sekuntia hitaampi kierros kuin muilla eli joko bensa loppui tai tuli tekninen vika.
Tekninen vika se näköjään oli.

"Unfortunately, five laps from the end, I felt a drop in the power steering assist and the team advised me to stay in fifth gear in order to finish the race."
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Jep, Webber painosti Vetteliä ajamalla suoraan normaalin ajolinjan ulkopuolella, mutta mitä sitten? Kai sitä saa ajaa sillä ajolinjalla millä haluaa, kunhan ei kiilaa nurmikon puolelle? Jos ainut oikea reitti ajaa on se normaali ajolinja, niin sitten varmaan kannattaa tehdä radat just sen ajolinjan muotoisiksi ja levyisiksi.
Kyse oli siitä, että vaikka suoran päässä ollaankin - ei ajolinja ole enää suora. Se edellyttää kurvin vastaanottamista. Eihän kurvissakaan voi ajaa suoraan koska ajolinja noudattaa kurvin läpäisemistä. Toisaalta kurvia ei ajeta kurvin muotoisena vaan ajolinja otaa radasta irti sen tavan jolla kurvi on läpäistävissa mahd nopeasti ja ollaan seuraavan suoran alussa hyvässä vauhdissa.

Jos siis ajat teoriassa täsmälleen keskellä rataa koko ratapituuden olet sekä hidas, että törmäilet muihin tämä tästä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Helposti. Kisaa en katsonut, mitä tuon yhden youtube-pätkän. Mikäli ajolinja meni vasemmasta reunasta oikeaan reunaan ja Webber ajoi suoraan, hän ei siis ajanut ajolinjan mukaisesti, vaan painosti Vetteliä vielä kauemmas ajolinjalta kolaroimisen riskillä.
Webber omien sanojensa mukaan:
mtv3.fi sanoi:
- Suunnitelmanani ei ollut päästää häntä sisälinjan puolelle, mutta hän kuitenkin pääsi sinne. Ajattelin sitten pysyä keskilinjalla ja ajan niin suoraan kuin pystyin, jotta tekisin hänen ajolinjansa seuraavaan mutkaan mahdollisimman tiukaksi, Webber kertoo.

- Minä ajattelin siinä vaiheessa, etten aio antaa johtopaikkaa pois, mutta tilanne oli varsin pitkälti hänen hallussaan, koska hän oli sisäkurvin puolella. Minä yritin varmistaa, että hän joutuisi pysymään likaisella puolella rataa, Webber jatkaa.
Eipä tule Webberillä mieleen, että jos hän jatkaa suoraan ja pakottaa Vettelin ajamaan sisäreunassa likaisella puolella, hän työntää molemmat liian pitkälle ja Hamilton tulee takaa ja kuittaa molemmat.

Webberillä ei todellakaan tuossa kohtaa leikannut, ei ajatellut tiimiä ja kokonaisuutta vaan itsekkäästi omaa paikkaansa, jota ei tuosta kohtaa olisi edes psytynyt puolustamaan.

Se, että Vettel käänis oikealle, ei edes pidä paikkaansa. Auto kääntyi oikealle kun Webber piti sitkeästi paikkansa ja pompun kautta takarenkaat osuivat yhteen.

Järkevä kilpa-autoilija olisi kääntänyt ulos ja olisi takana ollessaan saanut paremman linjan seuraaviin mutkiin ja näin ollen voinut kuitata seuraavalla suoralla paikan takaisin. Näin teki Lewis.

huomaa, ettei Webberillä ole juuri kokemusta kärjessä ajamisesta. Hepun kyvyt on varsin kyseenalaiset paikkaansa puolustaessa ja rangaistuksia saisi pikku hiljaa valua. Kiilasi viime vuonnakin pariin otteeseen. Muistaakseni kertaalleen Kimiä ja kerran Lewistä. Eipä ole ihme, ettei tulosta juuri noilla tavoilla tule.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Mikä ihmeen kultapoika tuo Vettel on? Kun kultapoika yrittää epätoivoisesti änkeä ohi niin Markin olisi pitänyt antaa reilusti tilaa kun nyt tallikavereita ollaan :confused: Molemmat taistelevat mestaruudesta, joten miksi ihmeessä Markin pitäisi päästää Vettel tuosta noin vain ohi? Tallin kannalta tietysti harmillista kun pisteitä meni, mutta olisi se Vettel voinut jättää ohittamattakin jolloin törmäystä ei olisi tullut.
 

really?

Well-known member
Liittynyt
5.4.2010
Viestit
379
Seuraava tekstini on nyt vain ajatusvirtaani, ja siinä voi olla virheitä ym. joista ei tarvitse ottaa hernettä nokkaan. Rennosti vaan..

Toivon, että Webber pitää jatkossakin linjansa ja kilpailee tosissaan mestaruudesta sääntöjen puutteissa, eikä kunnioita liikaa muita, kun siihen ei ole syytä. Vettel otti riskin ja nyt hän oppi läksynsä, ettei kannata odottaa Markilta kiltteyttä silloin kun Mark ajaa kilpaa.

Onkin mielenkiintoista seurata jatkossa, alavatko muut olemaan varovaisempia Webberin lähellä. Tällöin Webberin tavoite toteutuisi: olla radan pelätty kuski, jota muiden on syytä varoa. Webber ei olekaan mikään kolarisäikky..

Jos Webberillä ja tallilla on huonot välit jo ennen tätäkin, niin onkohan syy siihen, että talli suosii enemmän Vetteliä tai ei ole innokas pitämään Webberiä palkkalistallaan ensi vuonna, mikä lisäisi Kimin palaamisen mahdollisuuksia. Kimi-fanit voivatkin nyt unelmoida, että Webberin, Vettelin ja tallin välit menisivät lopultakin niin huonoiksi, että Red Bull tekisi kaikkensa saadakseen Kimin talliinsa.

Lisäys: Kimi on niin lahjakas, että on sääli nähdä hänen F1-taitojen valuvan hukkaan (vaikka ralli vaativa laji onkin), jos hän ei koskaan palaisi F1-uralle. Kimi on kuin syntynyt F1-kuskiksi ja toivon, että veri vetää hänet takaisin F1:n pariin.
 
Viimeksi muokattu:

really?

Well-known member
Liittynyt
5.4.2010
Viestit
379
Paitsi jos tallikin katsoo, että pitää varoa Webberin tekemisiä.
Lopussa kiitos seisoo, kun Webber vie mestaruuden. Olen lopen kyllästynyt esim. McLarenin vähäinen polttoaine-väitteisiin, joilla se esti Buttonin kilpailuajoa Hämistä vastaan sekä muinoin Ferrarin tallimääräyksiin, miten kakkoskuskin pitää antaa ykköskuskin voittaa jne, sellainen on raukkamaista peliä. Joten on erittäin virkistävää nähdä tällaista tallikavereiden aitoa kilvanajoa.
 
Viimeksi muokattu:

Ria

Jäässä
Liittynyt
17.10.2001
Viestit
3230
Mua vaan ihmetyttää, jos ihmiset uskoo Vettelin saavan talliltaan ykköskuskin kohtelua ja Webberin olevan lähdössä sen takia niin miten toi olis hyvä asetelma Kimin paluulle? Kimi tuskin on sen halukkaampi kakkoskuskin rooliin ja sitä Kimifanit tuskin haluaiskaan.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Helposti. Kisaa en katsonut, mitä tuon yhden youtube-pätkän. Mikäli ajolinja meni vasemmasta reunasta oikeaan reunaan ja Webber ajoi suoraan, hän ei siis ajanut ajolinjan mukaisesti, vaan painosti Vetteliä vielä kauemmas ajolinjalta kolaroimisen riskillä.
Ei ajolinjaa tarvikaan seurata, vain rataa. Ei Kimikään Spassa 08 mennyt ajolinjan mukaisesti shikaanin mutkien väliä vaan aivan vasempaan laitaan.
Ajolinjan seuraaminen ei ole pakko.

Eipä tule Webberillä mieleen, että jos hän jatkaa suoraan ja pakottaa Vettelin ajamaan sisäreunassa likaisella puolella, hän työntää molemmat liian pitkälle ja Hamilton tulee takaa ja kuittaa molemmat.

Webberillä ei todellakaan tuossa kohtaa leikannut, ei ajatellut tiimiä ja kokonaisuutta vaan itsekkäästi omaa paikkaansa, jota ei tuosta kohtaa olisi edes psytynyt puolustamaan.
Näin, kun olet tunteja saanut mietiskellä :) Webberille se oli oikeasti nopea tilanne siihen verrattuna.
 
Ylös