Bobakki
@f1hog
Et ole yksin.CCMK:lta tuli liian korkean asteen yhtälöitä bensamäärän suhteen, jotten tajua
Et ole yksin.CCMK:lta tuli liian korkean asteen yhtälöitä bensamäärän suhteen, jotten tajua
Et ole ainoa. Sain sellaisen käsityksen,että autoihin jää vielä 42 litraa bensaa,kun kisa loppuu,mutta se ei oikein sovi tuohon kovaan bensankulutukseen.En muutenkaan ymmärrä,miten voidaan verrata 80-90 luvun bensan/renkaankulutusta nykypäivän F1:siin.CCMK:lta tuli liian korkean asteen yhtälöitä bensamäärän suhteen, jotten tajua
Etkä kaksin. E=mc2 kalpenee tän rinnalla.Et ole yksin.
En oikein ymmärrä tätä jargonia. Eikös Webber ajellut muutenkin sillä vanhemmalla siivellä, ja vieläpä niin mallikkaasti, että Vettel tuntui olevan ongelmissa? Eikös Webberin ajotyylille juuri sovi hieman etupäästä hillitymmän pidon oloinen siipi? Eikö Mark siis ollut tyytyväinen tilanteeseen? Miksi hän ei kiukutellut aiemmin? Olisiko viime hetken etusiiven vaihtaminen auttanut häntä?SKANDAALI
Webberin joutui ajamaan vanhalla etusiivellä koska se siirrettiin Vettelin autoon. :doubtful:
Uusi siipi on eräiden arvioiden mukaan noin kymmenyksen vanhaa nopeampi. Kun lisää Vettelin aikaan kympän ja poistaa saman Webon ajasta, niin paaluhan siinä meni. Se on kyllä totta, että Webber teki kyllä hyvää työtä vanhemmalla siivellä - RBR:llä on ongelma, jos Vetteliä pitää suosia ja silti meinaa tulla turpaan "kakkoskuskilta".En oikein ymmärrä tätä jargonia. Eikös Webber ajellut muutenkin sillä vanhemmalla siivellä, ja vieläpä niin mallikkaasti, että Vettel tuntui olevan ongelmissa? Eikös Webberin ajotyylille juuri sovi hieman etupäästä hillitymmän pidon oloinen siipi? Eikö Mark siis ollut tyytyväinen tilanteeseen? Miksi hän ei kiukutellut aiemmin? Olisiko viime hetken etusiiven vaihtaminen auttanut häntä?
Uusi siipi oli molemmilla aamun harjoituksissa ja kun Vettelin siipi hajosi, annettiin Webberin siipi hänelle. Hirveästi ei jää aikaa kiukutteluun, jos vaihto tehdään juuri ennen aika-ajoa.En oikein ymmärrä tätä jargonia. Eikös Webber ajellut muutenkin sillä vanhemmalla siivellä, ja vieläpä niin mallikkaasti, että Vettel tuntui olevan ongelmissa? Eikös Webberin ajotyylille juuri sovi hieman etupäästä hillitymmän pidon oloinen siipi? Eikö Mark siis ollut tyytyväinen tilanteeseen? Miksi hän ei kiukutellut aiemmin? Olisiko viime hetken etusiiven vaihtaminen auttanut häntä?
Tasan kymmenyksen erolla Vettel teki sitten parempaa työtä kun eroa yli kymmenys. Spekua toki vain, pakko se oli jommallekummalle vain antaa kunnei molemmille riittänyt. Toivon että pysyvät kaksoisjohdossa startissa ja ratkaiskoot sitten nopeudella kisassa.Uusi siipi on eräiden arvioiden mukaan noin kymmenyksen vanhaa nopeampi. Kun lisää Vettelin aikaan kympän ja poistaa saman Webon ajasta, niin paaluhan siinä meni. Se on kyllä totta, että Webber teki kyllä hyvää työtä vanhemmalla siivellä - RBR:llä on ongelma, jos Vetteliä pitää suosia ja silti meinaa tulla turpaan "kakkoskuskilta".
Eikä. Kuten pahkasika ihan oikein laskee, jos toiselta ottaa pois kymmenyksen edun ja siirtää sen toiselle, tulee eroksi kaksi kymmenystä.Tasan kymmenyksen erolla Vettel teki sitten parempaa työtä kun eroa yli kymmenys.
Laskennallisesti toki näin, mutta eihän se tietenkään noin yksinkertaisesti mene. Sitähän se Hornerkin yritti selittää, että Vettelille siivestä olisi ollut enemmän hyötyä (jos ei muuten, niin ainakin tuntemusten kautta).Eikä. Kuten pahkasika ihan oikein laskee, jos toiselta ottaa pois kymmenyksen edun ja siirtää sen toiselle, tulee eroksi kaksi kymmenystä.
Miehen kommentit ja kehonkieli kyllä kertoi,että asia oli tosiaan näin.Laskennallisesti toki näin, mutta eihän se tietenkään noin yksinkertaisesti mene. Sitähän se Hornerkin yritti selittää, että Vettelille siivestä olisi ollut enemmän hyötyä (jos ei muuten, niin ainakin tuntemusten kautta).
Mutta jos Webber oikeasti itse olisi halunnut ajaa uudella siivellä, niin tottahan hänen ylitseen käveltiin, eikä Hornerin selitykset siitä että "se nyt piti valita kummalle se annetaan" kestä tarkempaa tarkastelua. Koska Webberiltä vietiin pois jotain, joka hänen autossaan jo oli - ja annettiin tallikaverille.
Mutta jos ajatellaan niin, ettei kummallakaan olisi ollut uutta siipeä niin Vettel olisi kaiketi ollut paalulla. Eli Webber olisi tarvinnut uuden siiven (ja Vetteliltä se pois) jotta olisi ollut paalulla. Vettel puolestaan on paalulla on kummallakin vanha tai hänellä uusi siipi. Eli vanhoilla mentäessä lienee Vettel silti paalulla.Eikä. Kuten pahkasika ihan oikein laskee, jos toiselta ottaa pois kymmenyksen edun ja siirtää sen toiselle, tulee eroksi kaksi kymmenystä.
Tasan kymmenyksen erolla Vettel teki sitten parempaa työtä kun eroa yli kymmenys.
En tiedä mitä sinä ajattelet mutta siivet toisinpäin ero olisi tasan kymmenyksen paremmuuserolla ollut sitten Webberille 0,057. Pienempi siis kuin nyt Vettelille 0,143. Paalu toki meni hältä joka ajoi vanhemmalla etusiivellä. Jos noinniinkuin matemaattisesti tasan kymmenyksen mukaan haluaa laskea.Eikä. Kuten pahkasika ihan oikein laskee, jos toiselta ottaa pois kymmenyksen edun ja siirtää sen toiselle, tulee eroksi kaksi kymmenystä.
Ok, no tuohan muuttaa asian, kun Webberiltä vietiin tuollaviisiin uusi siipi. Olisin Webberinä käärmeissäni. Tallipäällikkönä panostaisin Hornerin lailla kuljettajaan joka kisoissa tekee vähemmän kummallisuuksia ja tuo enemmän pisteitä.Uusi siipi oli molemmilla aamun harjoituksissa ja kun Vettelin siipi hajosi, annettiin Webberin siipi hänelle. Hirveästi ei jää aikaa kiukutteluun, jos vaihto tehdään juuri ennen aika-ajoa.
Jotenkin hieno loppu tälle olisi, että toinenkin uusi siipi pettäisi.
Mitä tulee hillitymmän pidon oloiseen siipeen noin argumenttina, niin osa vaikuttaa koko auton aerodynamiikan toimivuuteen, kuten varmasti harjaantuneella silmälläsi näet.
Niin on myös Silverstone. Kierroksen keston piteneminen 20 sekunnilla vuoteen 1993 - tai viime vuoteen - verrattuna vaikuttanee aika lailla kierroskohtaiseen kulutukseen.Uusiin ratoihin ei voi verrata ja joihinkin vanhoihin ratoihin kuten Hockenheimiin ei voi verrata, koska rata on muuttunut sen verta radikaalisti.
Näin siis jos kuljettajat olisivat identtisiä Terminator T-1000 -malleja. Vettelin sormi taitaa ärsyttää, kun pitää vähätellä hänen suorituksiaan noin kovasti. Olisi syytä muistaa, että Webber oli alkukaudesta usein aika heikossa vireessä, eikä tämä Valencian startti- ja kisarävellys mitenkään erityisesti nostanut miehen pisteitä. Aika vaikea olisi kuvitella Vetteliltä moisia ensimmäisiä kierroksia.Uusi siipi on eräiden arvioiden mukaan noin kymmenyksen vanhaa nopeampi. Kun lisää Vettelin aikaan kympän ja poistaa saman Webon ajasta, niin paaluhan siinä meni. Se on kyllä totta, että Webber teki kyllä hyvää työtä vanhemmalla siivellä - RBR:llä on ongelma, jos Vetteliä pitää suosia ja silti meinaa tulla turpaan "kakkoskuskilta".