Formula 1 - 2010 - Silverstone: Aika-ajot

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
CCMK:lta tuli liian korkean asteen yhtälöitä bensamäärän suhteen, jotten tajua:eek:
Et ole ainoa.:eek: Sain sellaisen käsityksen,että autoihin jää vielä 42 litraa bensaa,kun kisa loppuu,mutta se ei oikein sovi tuohon kovaan bensankulutukseen.En muutenkaan ymmärrä,miten voidaan verrata 80-90 luvun bensan/renkaankulutusta nykypäivän F1:siin.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
SKANDAALI

Webberin joutui ajamaan vanhalla etusiivellä koska se siirrettiin Vettelin autoon. :doubtful:
En oikein ymmärrä tätä jargonia. Eikös Webber ajellut muutenkin sillä vanhemmalla siivellä, ja vieläpä niin mallikkaasti, että Vettel tuntui olevan ongelmissa? Eikös Webberin ajotyylille juuri sovi hieman etupäästä hillitymmän pidon oloinen siipi? Eikö Mark siis ollut tyytyväinen tilanteeseen? Miksi hän ei kiukutellut aiemmin? Olisiko viime hetken etusiiven vaihtaminen auttanut häntä?

Tietysti Markilla oli nyt piste, johon sormea voi osoittaa. Mutta se olennainen voisi olla Vettel, joka nosti tasoansa Q3:ssa todella paljon. Toisaalta ymmärrän Markin reaktiot. Toisaalta taas tollanen älytön mielenosoitus menee vähän yli. Tuskin parantaa asemaa tallissa :thumbdown
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
En oikein ymmärrä tätä jargonia. Eikös Webber ajellut muutenkin sillä vanhemmalla siivellä, ja vieläpä niin mallikkaasti, että Vettel tuntui olevan ongelmissa? Eikös Webberin ajotyylille juuri sovi hieman etupäästä hillitymmän pidon oloinen siipi? Eikö Mark siis ollut tyytyväinen tilanteeseen? Miksi hän ei kiukutellut aiemmin? Olisiko viime hetken etusiiven vaihtaminen auttanut häntä?
Uusi siipi on eräiden arvioiden mukaan noin kymmenyksen vanhaa nopeampi. Kun lisää Vettelin aikaan kympän ja poistaa saman Webon ajasta, niin paaluhan siinä meni. Se on kyllä totta, että Webber teki kyllä hyvää työtä vanhemmalla siivellä - RBR:llä on ongelma, jos Vetteliä pitää suosia ja silti meinaa tulla turpaan "kakkoskuskilta".
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13781
Aikalailla downforce-rata joka tuo hyvin eri autojen tätä vahvuutta tai heikkoutta esiin. Red Bull kauempana edellä muita siinä missä esim. Lotus kauempana perässä keskikastia. Hockella lienee pienemmät erot taas.
Mutu että kisamatkalla Macci on niskanpäällä Ferrariin nähden, ja Hamilton täten paras ei-RB. Sateen riski lienee liian vähäinen nostamaan tämän ennakkosuosikiksi. Lähtöpuolilla ei toivottavasti ole niin paljoa eroa. Ainakin viime vuonna Rubens pysyi lähdössä Markin edellä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En oikein ymmärrä tätä jargonia. Eikös Webber ajellut muutenkin sillä vanhemmalla siivellä, ja vieläpä niin mallikkaasti, että Vettel tuntui olevan ongelmissa? Eikös Webberin ajotyylille juuri sovi hieman etupäästä hillitymmän pidon oloinen siipi? Eikö Mark siis ollut tyytyväinen tilanteeseen? Miksi hän ei kiukutellut aiemmin? Olisiko viime hetken etusiiven vaihtaminen auttanut häntä?
Uusi siipi oli molemmilla aamun harjoituksissa ja kun Vettelin siipi hajosi, annettiin Webberin siipi hänelle. Hirveästi ei jää aikaa kiukutteluun, jos vaihto tehdään juuri ennen aika-ajoa.

Jotenkin hieno loppu tälle olisi, että toinenkin uusi siipi pettäisi.

Mitä tulee hillitymmän pidon oloiseen siipeen noin argumenttina, niin osa vaikuttaa koko auton aerodynamiikan toimivuuteen, kuten varmasti harjaantuneella silmälläsi näet.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13781
Uusi siipi on eräiden arvioiden mukaan noin kymmenyksen vanhaa nopeampi. Kun lisää Vettelin aikaan kympän ja poistaa saman Webon ajasta, niin paaluhan siinä meni. Se on kyllä totta, että Webber teki kyllä hyvää työtä vanhemmalla siivellä - RBR:llä on ongelma, jos Vetteliä pitää suosia ja silti meinaa tulla turpaan "kakkoskuskilta".
Tasan kymmenyksen erolla Vettel teki sitten parempaa työtä kun eroa yli kymmenys. Spekua toki vain, pakko se oli jommallekummalle vain antaa kunnei molemmille riittänyt. Toivon että pysyvät kaksoisjohdossa startissa ja ratkaiskoot sitten nopeudella kisassa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikä. Kuten pahkasika ihan oikein laskee, jos toiselta ottaa pois kymmenyksen edun ja siirtää sen toiselle, tulee eroksi kaksi kymmenystä.
Laskennallisesti toki näin, mutta eihän se tietenkään noin yksinkertaisesti mene. Sitähän se Hornerkin yritti selittää, että Vettelille siivestä olisi ollut enemmän hyötyä (jos ei muuten, niin ainakin tuntemusten kautta).

Mutta jos Webber oikeasti itse olisi halunnut ajaa uudella siivellä, niin tottahan hänen ylitseen käveltiin, eikä Hornerin selitykset siitä että "se nyt piti valita kummalle se annetaan" kestä tarkempaa tarkastelua. Koska Webberiltä vietiin pois jotain, joka hänen autossaan jo oli - ja annettiin tallikaverille.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Laskennallisesti toki näin, mutta eihän se tietenkään noin yksinkertaisesti mene. Sitähän se Hornerkin yritti selittää, että Vettelille siivestä olisi ollut enemmän hyötyä (jos ei muuten, niin ainakin tuntemusten kautta).

Mutta jos Webber oikeasti itse olisi halunnut ajaa uudella siivellä, niin tottahan hänen ylitseen käveltiin, eikä Hornerin selitykset siitä että "se nyt piti valita kummalle se annetaan" kestä tarkempaa tarkastelua. Koska Webberiltä vietiin pois jotain, joka hänen autossaan jo oli - ja annettiin tallikaverille.
Miehen kommentit ja kehonkieli kyllä kertoi,että asia oli tosiaan näin.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Näkeehän tuon nyt sokea lehmäkin kumman Red Bull haluaa mestariksi
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Eikä. Kuten pahkasika ihan oikein laskee, jos toiselta ottaa pois kymmenyksen edun ja siirtää sen toiselle, tulee eroksi kaksi kymmenystä.
Mutta jos ajatellaan niin, ettei kummallakaan olisi ollut uutta siipeä niin Vettel olisi kaiketi ollut paalulla. Eli Webber olisi tarvinnut uuden siiven (ja Vetteliltä se pois) jotta olisi ollut paalulla. Vettel puolestaan on paalulla on kummallakin vanha tai hänellä uusi siipi. Eli vanhoilla mentäessä lienee Vettel silti paalulla.


Mutta kuten WebSlave mainitsi, taisi Vettel pitää uudesta siivestä Webberiä enemmän. Ainakin minun käsitys on myös tämän suuntainen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tuosta bensanjutusta sen verran, että tarkoitus oli laittaa se määrä kiloissa ei litroissa ja siinä oli sen takia kaksi eri lukua kun tuli katsottua kahdesta eri lähteestä oletetut bensankulutuksen määrät tuolle radalle. Kilomäärissä vastaava olisi 122-127 kiloa. Maksimimäärä pyörisi varmaan noin 130 kilon paikkeilla. Bensavertailua vanhaan ei ollut tarkoitus tehdä vain pelkkä toteamus. Renkaista taas vertailua on vain niin mukava tehdä kun ei ole ollut vastaavia vertailumittapuita sitten vuoden 93. Viime kaudella tosin oli jälleen sliksit, mutta tuolloin oli vielä välitankkauksia joten ne eivät olleet vertailukelpoisia. Ylipäätänsä renkaat ovat rakenteeltaan, valmistajaltaan jne... sen verta paljon muuttuneet ettei niillä tosiaan paljoa voi tehdä vertailua keskenään.

Rengasseoksia on neljä joten se hieman helpottaa vertailua. Lisäksi tällä kaudella on vielä useita ratoja joita oli viimeisenä kieltovuotena käytössä joten niitä voi verrata. Uusiin ratoihin ei voi verrata ja joihinkin vanhoihin ratoihin kuten Hockenheimiin ei voi verrata, koska rata on muuttunut sen verta radikaalisti. Uudet renkaat vastaa luokitukseltaan entisiä Goodyearin kirjainrenkaita lähinnä nimellisesti eli ne uudet renkaat ovat tavallaan entisten renkaiden perillisiä mutkien kautta. Vertailua voi siis ainakin tiettyyn rajaan ja muistiin asti pohjautuen näin tehdä kunhan vain muistaa sen, että ajat ovat muuttuneet ja renkaatkin muuttuneet. Ensi vuonna homma menee taas uusiksi ja sitten renkaita ei kannata lainkaan edes verrata keskenään.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13781
Tasan kymmenyksen erolla Vettel teki sitten parempaa työtä kun eroa yli kymmenys.
Eikä. Kuten pahkasika ihan oikein laskee, jos toiselta ottaa pois kymmenyksen edun ja siirtää sen toiselle, tulee eroksi kaksi kymmenystä.
En tiedä mitä sinä ajattelet mutta siivet toisinpäin ero olisi tasan kymmenyksen paremmuuserolla ollut sitten Webberille 0,057. Pienempi siis kuin nyt Vettelille 0,143. Paalu toki meni hältä joka ajoi vanhemmalla etusiivellä. Jos noinniinkuin matemaattisesti tasan kymmenyksen mukaan haluaa laskea.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Uusi siipi oli molemmilla aamun harjoituksissa ja kun Vettelin siipi hajosi, annettiin Webberin siipi hänelle. Hirveästi ei jää aikaa kiukutteluun, jos vaihto tehdään juuri ennen aika-ajoa.

Jotenkin hieno loppu tälle olisi, että toinenkin uusi siipi pettäisi.

Mitä tulee hillitymmän pidon oloiseen siipeen noin argumenttina, niin osa vaikuttaa koko auton aerodynamiikan toimivuuteen, kuten varmasti harjaantuneella silmälläsi näet.
Ok, no tuohan muuttaa asian, kun Webberiltä vietiin tuollaviisiin uusi siipi. Olisin Webberinä käärmeissäni. Tallipäällikkönä panostaisin Hornerin lailla kuljettajaan joka kisoissa tekee vähemmän kummallisuuksia ja tuo enemmän pisteitä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Uusiin ratoihin ei voi verrata ja joihinkin vanhoihin ratoihin kuten Hockenheimiin ei voi verrata, koska rata on muuttunut sen verta radikaalisti.
Niin on myös Silverstone. Kierroksen keston piteneminen 20 sekunnilla vuoteen 1993 - tai viime vuoteen - verrattuna vaikuttanee aika lailla kierroskohtaiseen kulutukseen.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Uusi siipi on eräiden arvioiden mukaan noin kymmenyksen vanhaa nopeampi. Kun lisää Vettelin aikaan kympän ja poistaa saman Webon ajasta, niin paaluhan siinä meni. Se on kyllä totta, että Webber teki kyllä hyvää työtä vanhemmalla siivellä - RBR:llä on ongelma, jos Vetteliä pitää suosia ja silti meinaa tulla turpaan "kakkoskuskilta".
Näin siis jos kuljettajat olisivat identtisiä Terminator T-1000 -malleja. Vettelin sormi taitaa ärsyttää, kun pitää vähätellä hänen suorituksiaan noin kovasti. Olisi syytä muistaa, että Webber oli alkukaudesta usein aika heikossa vireessä, eikä tämä Valencian startti- ja kisarävellys mitenkään erityisesti nostanut miehen pisteitä. Aika vaikea olisi kuvitella Vetteliltä moisia ensimmäisiä kierroksia.
 
Ylös