Formula 1 - 2010 - Silverstone: Kilpailu ja jälkipuinti

zenit

Well-known member
Liittynyt
11.6.2008
Viestit
651
Sijainti
Lahti
Mitäs DC, hänhän oli kovaan ääneen vaatimassa Alonsoa Kimin tilalle, kehittämään autoa ja johtamaan tiimiä. Saako Leualta puhtaat paperit, vai onko jäänyt parantamisen varaa?
Leuka jaksoi vielä Murray Walkerin kanssa kisan jälkeenkin keskustellessaan pitää Alonson puolia ainakin tuossa Kubica- tapauksessa. Pahaa sanottavaa ei ollut tai sitten meni ohi.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Menikös toi homma nyt niin, että Massa otettiin turhaan (tai "turhaan") varikolle Alonson edestä ja sitä kautta meni sitten nekin pisteen hivenet, jotka Massa olisi tuonut?
Heh, Massa spinnasi viimeisestä mutkasta suoraan varikkotielle ja päätti sitten tulla samoilla vauhdeilla sisälle.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Mielestäni Alonson rangaistus oli oikein. Toki koska Kubica ehti keskeyttää, niin tuomaristo olisi voinut antaa käskyn vaikka hidastaa kolme sekuntia yhdellä kierroksella tai jotain sinne päin. Itse tilanteeseen kuitenkin sen verran, että ei Alonso missään vaiheessa ollut niin paljoa edellä, että olisi voinut sanoa että oli onnistunut tekemään ohituksen.

Huonoa tuuria tosin tuo, että turva-auto tuli juuri tuohon paikkaan. Tuli tosin mieleen, että Alonso taisi vetää ainakin yhden kierroksen niin, ettei tullut kärsimään rangaistusta.

Sauberilta myös aika outo veto laittaa de la Rosa takaisin radalle rikkinäisellä takasiivellä. Onneksi kuitenkin otettiin heti takaisin varikolle ja kisa jäi sitten siihen.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
+++ Rosberg - Hyötyi toki muiden törttöilyistä, mutta ajoi varmasti niin hyvin kuin Mersulla oli mahdollista. Esitti myös kisan komeimman ohituksen.
++ Hamilton ja Button - Tärkeät torjuntavoitot kummallekin kuljettajalle viikonloppuna, jona auto ei ollut täysin iskussa. Hamilton oli jälleen parempi, mutta Buttonin startti ja ensimmäinen kierros olivat loistavia.
++ Webber - Perusvarmaa kruisailua nopeimmalla autolla, mutta varmasti teki gutaa, kun Red Bull oli antanut siivet tallikaverille. Kommentointia aussin kannattaisi ehkä rajoittaa...
++ Vettel - Hamilton pilasi mahdollisuudet voittoon, mutta voitettuaan turva-autotilanteessa aikaa Vettel järjesti kunnon ohitusshow'n. Viimeinen ohitus tosin oli törkeänoloinen kiilaus (uusintaa näkemättä).
+ Barrichello - Raipe se vaan porskuttaa. Perinteinen mielirata, ja Williamsin iso harppaus eteenpäin juuri, kun sir Frankin pisnis alkoi näyttää kulkevan kohti konkurssia.
+ Jamamoto - Jaksoi kisan loppuun - ja ajoi Chandhokia nopeamman kierroksen!
- Alkkis - Onnistui löytämään hiekkaa uudistetusta Silversonesta. Vilpittömät onnitteluni, mutta muuta hyvää viikonlopun suorituksessa ei ollutkaan.
-- Massa - Tuu pois sieltä, ettet loukkaannu.
-- Alonso - Maailmako on asturialaista vastaan, kun kaikki muut paitsi autossa istuva toimitusjohtaja, Ferrarin varikkomuuri ja Oskari Saari näkivät, että Fernando oikaisi? Turva-auto oli toki huonoa tuuria, mutta itseään saa Alonso taas syyttää. -- Siellä se ruma spiraalipokaali menee, nyt kantsis lähtee perään.

Ekin suoritus oli kohtuullinen (tai ainakaan Mustaklasi ei ollut sen enempää pihalla kuin Saarikaan). Totuuden nimessä on sanottava, etteivät JJ:n "sisäpiiritiedotkaan" koskaan mitään ahaa-elämyksiä aiheuttaneet.
 

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1127
Päällimmäisenä jäi kisasta mieleen ferrarikuskien karmea kisa.
Ensin Alonso kämmää startin totaalisesti vieläpä puhtaalta puolelta. Sitten ajaa leveäksi ekassa mutkassa tärkeällä varikkostopin jälkeisellä kierroksella ja näin jää Kubican taakse kun molemmat olivat käyneet varikolla ja ilman tätä mokaa hänen ei olisi enää tarvinnut yrittää kiukulla Kubicasta.. Sen sijaan Rosberg ajoi siinä vaiheessa kisan nopeimman ajan ja pääsi Kubican eteen varikolta.

Kolmas kämmi oli olla päästämättä oikaisun jälkeen Kubicaa takaisin ohi. SC sitten kruunasi Alonson kisan. Ja olihan sielä vielä viime kierroksilla osumaaakin Liuzzin kanssa ja renkasrikko. Hauska oli kuulla Ferrarin radioliikennettä. Massan lopun spinni varmisti Ferrarileirin synkän päivän.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Huonoa tuuria tosin tuo, että turva-auto tuli juuri tuohon paikkaan. Tuli tosin mieleen, että Alonso taisi vetää ainakin yhden kierroksen niin, ettei tullut kärsimään rangaistusta.
Alonso ehti kyllä vetää kerran varikon sisääntulosta ohi sen jälkeen, kun ilmoitus rangaistuksesta tuli ruudulle (ja käytännössä myös tallien ruuduille). Radio-ilmoitus kuskille tuli myöhemmin. Team Radiot toki tulevat myöhässä, mutta on paljon mahdollista, ettei asiaa ehditty kertoa Alonsolle kuin vasta seuraavalla kierroksella. Team Radiossahan taidettiin sanoakin, että rangaistus kärsitään vasta SC:n jälkeen.

Loppujen lopuksi sillä ei liene suurtakaan merkitystä, koska Ferrari olisi epäilemättä ajattanut Alonsoa radalla niin pitkään kuin mahdollista kasvattamassa kaulaa takanatuleviin. Eli SC olisi kuitenkin tullut sotkemaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Menikös toi homma nyt niin, että Massa otettiin turhaan (tai "turhaan") varikolle Alonson edestä ja sitä kautta meni sitten nekin pisteen hivenet, jotka Massa olisi tuonut?
Massa itse pyörähti varikon sisääntulotielle :eek: Olisi joutunut joka tapauksessa ajamaan varikon läpi joten päätti sitten vaihdattaa renkaat samalla.

Ilmeisesti Massakin on heikkojen suoritusten myötä joutumassa paineen alle, kun tässä kisassa vaikutti menevän yliyrittämiseksi. Mielenkiintosta nähdä onnistuuko punaisilta enää ryhtiliike, vai antavatko Alonson kiukuttelun sekoittaa tiimin lopullisesti.

Ekin mollauksiin. Ei ainakaan itseäni ole häirinnyt mitenkään. Jutut on sellaista mitä myös täällä ruudun toisella puolella kommentoidaan kisoja katsoessa. Ei ehkä asiantuntemus parasta tasoa, mutta kisatunnelma ihan ok makkaransyöjäkansalle.
 
Viimeksi muokattu:

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
358
Hieno voitto Webberiltä! Otti täydellisen startin radan likaiselta puolelta ja oli sen jälkeen täysin ylivoimainen. Jatkossa Horner tuskin antaa ainutta uutta osaansa ainakaan Vettelille. Milloinkas muuten Vettelin sopimus päättyy? Kimi ja Mark olisivat kyllä mahtava kuljettajapari.

Oli muuten tässäkin kisassa varsin ärsyttävää kuunneltavaa, kun Saari ei pysty olemaan puolueeton ulkomaisten kuskien suhteen, vaan varmaan 70% Oskun puheestä keskittyy Vetteliin. :nope:
 

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1127
Webberiltä tietysti hyvään saumaan voitto, kommenttiensa perusteella vieläkin todella katkera Vettelille etusiipijupakasta, eikä ihme ja välit kiristyy entisestään:alppu: mielenkiintoinen loppukausi edessä. Rosbergilta kisan upein ohitus.Vettel järjesti kivasti ohjelmaa kisan loppuun asti. Vettel-Sumi meni aika tiukaksi samoin kuin Sutilin kanssa jossa tulikin jo osumaa. Barrichello oli tuttuun tapaansa silverstonessa nopea.
 
Viimeksi muokattu:

Iceman88

Well-known member
Liittynyt
4.4.2009
Viestit
397
Veikkaukset kusi ja pahasti, mutta ei haittaa yhtään, sillä voitto meni kerrankin täysin oikeaan osoitteeseen. On hienoa, kun syrjitty Webber voittaa, samaan aikaan kun kultapoju Vettel kerää jäännöspisteitä. Vielä viime kaudella toi Vettel oli ihan ok jätkä, mutta nyt kaverilla alkanut neste nouseen päähän.

Nicolta fantastinen kisa, samaan aikaan kun "Suutari" toimi pujottelukeppinä.
Kyllä pitäis Mersulla taas vähän "päivittää" autoa, sillä sen verran pahasti Nico vie Schumia:thumbup:
 

Juha DF1

Matti Kyllönen fan club
Liittynyt
26.1.1999
Viestit
91
Sijainti
Hämeenlinna, Finland
Päällimmäisenä jäi kisasta mieleen ferrarikuskien karmea kisa.
Ensin Alonso kämmää startin totaalisesti vieläpä puhtaalta puolelta. Sitten ajaa leveäksi ekassa mutkassa tärkeällä varikkostopin jälkeisellä kierroksella ja näin jää Kubican taakse kun molemmat olivat käyneet varikolla ja ilman tätä mokaa hänen ei olisi enää tarvinnut yrittää kiukulla Kubicasta.. Sen sijaan Rosberg ajoi siinä vaiheessa kisan nopeimman ajan ja pääsi Kubican eteen varikolta.

Kolmas kämmi oli olla päästämättä oikaisun jälkeen Kubicaa takaisin ohi. SC sitten kruunasi Alonson kisan. Ja olihan sielä vielä viime kierroksilla osumaaakin Liuzzin kanssa ja renkasrikko. Hauska oli kuulla Ferrarin radioliikennettä. Massan lopun spinni varmisti Ferrarileirin synkän päivän.
Eikös tämän lisäksi Alonso vielä ollut myötävaikuttamassa tallikaverinsa rengasrikkoon, joka saattoi maksaa tallille neljännen sijan..?
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Ruudin käryssä

Turun Sanomat 11.7 2010 21:06:47

Britannian GP-kolumni 11.7.

Seurasin Grand Prix -viikonloppua brittitoimittajien keskellä. Tuntui hämmästyttävältä, mikä vihamielisyys heidän keskuudessaan vallitsi Sebastian Vetteliä kohtaan.

Siinä oli jotain samaa, miten tunteet kuumenivat, kun englantilainen oikeustaju tuomitsi Michael Schumacherin suosimisen Ferrarilla.

Mark Webberiä pidetään Brittilässä hyvänä jätkänä ja melkein aitona englantilaisena. Siksi ei pidä ihmetellä, miksi täkäläiset toimittajat hurrasivat Webberin voitolle Silverstonessa, vaikka se tulikin heidän oman kansallissankarinsa Lewis Hamiltonin edestä.

Mediakeskuksen tunnelmat ovat toki rauhalliset kuin tyynessä kesäillassa Suomessa verrattuna ruudinkäryisiin ilmapiireihin niin Red Bullin kuin Ferrarinkin leireissä.

Red Bullilla puhutaan vakavasti, voiko talli jatkaa ensi kaudellakin samalla kuskikaksikolla, kun Webber niin avoimesti kuittaili tallipäällikölleen radioitse, ettei ’’huonosti tehty kakkoskuskilta’’.

Christian Horner tosin vähätteli lausahdusta ja muistutti teräväkielisen Webberin olevan sellaisten sutkautusten kingi.

Kun antaa ajatuksen laukata, tuntuu, että Robert Kubica meni allekirjoittamaan jatkosopimuksensa Renaultin kanssa hieman liian aikaisin. Jos hän olisi odottanut optiopäivää – 15.heinäkuuta eli ensi torstaita – ties, vaikka Red Bull olisi ottanut yhteyttä.

Myös rallimaailmassa uutta uraansa rakentava Kimi Räikkönen voisi taas nousta uudestaan Red Bullin F1-kuvaan, jos Webberin ja Vettelin keskinäinen kilpailu puhkeaa täydeksi sodaksi.

Se on selvä, että tallijohdolle kertyy kovat paineet hoitaa tämä kausi kunnialla loppuun asti.

MM-taistolle kauden puolivälin ylittyminen merkitsi tietynlaista tiivistymistä. Tittelistä kamppailevat McLarenin ja Red Bullin kuljettajat.

Ferrari on auttamatta putoamassa kyydistä. Fernando Alonson startit ovat käyneet tahmeiksi ja loput pilasi Kubican ohittaminen oikaisemalla. Nokkeluudestaan tunnetun Alonson olisi pitänyt alitajuisestikin käsittää, että paikka olisi pitänyt antaa takaisin.

Kuulopuheiden mukaan tallipäällikkö Stefano Domenicalikin olisi närkystynyt Alonson tempusta.

Red Bull on nopein, mutta tekee yhä virheitä. Kuitenkin Vettelinkin ero kärkeen on alle 25 pistettä. Kun muistaa, että se on nykyään yhden voiton pisteläjä, se vastaa vanhassa järjestelmässä kymmentä pinnaa. Se ei vielä ole paljon mitään, kun yhdeksän kisaa on jäljellä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Alonson ohituksesta on sanottava, että tietyllä tapaa siinä ja tässä, pitäisikö kuljettajaa rankaista jos toinen pakottaa tämän ulos, kuten Kubican voi nähdä tehneen. Ehkä itsekin taipuisin rangaistuksen puoleen tällä kertaa.

Tuomariston toiminta sitä vastoin oli taas naurettavan ja säälittävän rajamailla. Ei voi mitenkään olla mahdollista, että yksinkertaisiakin päätöksiä tai vaihtoehtoisia rangaistuksia vatvotaan kierroskaupalla. Käytännössä päätösten pitäisi tapahtua minuuteissa, mutta jälleen kerran minuutteja meni kymmeniä.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Tuonhan voi verrata Monzan tai Span shikaaniin. Jos toiselta loppuu tila ja hän ajaa suoraksi (oikaisee) niin on tähänkin mennessä annettu rankkuja tai ainakin olis pitänyt (jos kuski ei oo vapaaehtosesti luovuttanut sijoitustaan).

Mun silmään pisti tuossa Alonson tapauksessa se, että hän koitti vältää nurmikolle menon kaikin keinoin mutta kun tuli asfalttia (turva-alue) niin johan mies käänsikin sinne ja oikaisi. Sitten sanoo että puskettiin pihalle. Totta tuo että tila loppui, mutta kuinka monesti muutenkin on tila loppunu ulkopuolella olevalta? Tämä kysymys pitäs toki erottaa tästä keskustelusta.


Oikasu mikä oikasu, rankkua vaan...
Joo tuli heti mieleen Spa 2008 kun Hamilton ohitti Räikkösen shikaanin läpi ja päästikin Kimin heti ohitse, mutta silti sai vielä jopa 25sek aikasakon kun hyötyi liikaa oikaisusta päästyään heti seuraavaan mutkaan paremmissa asemissa. Joten en ymmärrä tätä, että Alonson oikaisua pidetään oikeana kun ei edes luovuttanut paikkaa takaisin vaan jatkoi muina miehinä matkaa?
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Tuomariston toiminta sitä vastoin oli taas naurettavan ja säälittävän rajamailla. Ei voi mitenkään olla mahdollista, että yksinkertaisiakin päätöksiä tai vaihtoehtoisia rangaistuksia vatvotaan kierroskaupalla. Käytännössä päätösten pitäisi tapahtua minuuteissa, mutta jälleen kerran minuutteja meni kymmeniä.
Tuosta täytyy olla kyllä samaa mieltä. Noita tulee aivan jatkuvalla syötöllä, niin luulisi jokaiselle tuomarille olevan selvää, miten kyseisessä tilanteessa rangaistaan.

Oikeastaan virhe on tapahtunut jo siinä, että radalla on ylipäätänsä mahdollista säästä aikaa oikaisemalla. Tästä on tosin tainnut olla keskustelua jo aiemminkin.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
pitäisikö kuljettajaa rankaista jos toinen pakottaa tämän ulos.
Ei olla kyllä ennenkään jätetty kauheesti tilaa ohituksissa... kysy vaikka Webberiltä :D Mutta joo ihan hyväksyttävää oli, että Alonso vältti kolarin oikaisemalla, mutta se ei että ei luovuttanut paikkaa takaisin, koska ohitushan oli tehty oikaisemalla.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Alonson ohituksesta on sanottava, että tietyllä tapaa siinä ja tässä, pitäisikö kuljettajaa rankaista jos toinen pakottaa tämän ulos, kuten Kubican voi nähdä tehneen. Ehkä itsekin taipuisin rangaistuksen puoleen tällä kertaa.

Tuomariston toiminta sitä vastoin oli taas naurettavan ja säälittävän rajamailla. Ei voi mitenkään olla mahdollista, että yksinkertaisiakin päätöksiä tai vaihtoehtoisia rangaistuksia vatvotaan kierroskaupalla. Käytännössä päätösten pitäisi tapahtua minuuteissa, mutta jälleen kerran minuutteja meni kymmeniä.
Samaa mieltä, että periaatteessa ei saisi rangaista siksi että toinen puskee ulos. Mutta ongelmaksi muodostuu se seikka, jonka joku jo aiemminkin totesi, että tuota voisi sitten käyttää aina tekosyynä:

Emmä muuten oikaisisi tuosta juuri sopivasti kaikki neljä rengasta radan ulkopuolelta ja menisi ohi, mutta ku toi pakotti.

Ei kelpaa.

Se on vaan pakko antaa se sija takaisin ja yrittää uudelleen. Tilannehan olisikin ollut toinen jos puolustava kuljettaja olisi pakotettu radan ulkopuolelle ja silti pysynyt edellä, mutta nyt ohitus tuli ainakin osittain tuon tempun ansiosta eli saatiin hyötyä siitä että mentiin radalta ulos, mikä on rangaistavaa.

Mulle kyllä kelpaisi hyvin että tehtäisiin radat sellaisiksi, ettei kukaan missään olosuhteissa halua käydä ulkona koska siitä on niin selvää haittaa (esim. kierrosajassa tai auton vaurioitumisen kautta). Tuolloin ajettaisiin nämäkin tilanteet ihan toisella tavalla jo lähtökohtaisesti eikä niistä tarvitsisi jarnata jälkeenpäin.

Ja tosiaan pitäisi saada nämä tuomareiden ratkaisut paljon nopeammin. Ei tää nyt mitään rakettitiedettä ole.
 
Ylös