Formula 1 - 2010 - Silverstone: Kilpailu ja jälkipuinti

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No ei varmana menty. Tuo radan pituus se tässä vaikuttaa.
:eek: Hupsis, olikin 2009-tulokset auki.

Juu, tuolla pituudella päädyn samaan tulokseen.

Silverstonen oma sivusto ilmoittaa pituudeksi 3,666 mailia, joka konvertoituu 5,8998551 (käytännössä siis 5,900) kilometriksi. Sillä keskinopeudeksi tulee jo tuo 237,0 km/h.
 

Timanfaya

Group Speed Devils
Liittynyt
15.5.2010
Viestit
1589
Näyttää kyllä selvästi siltä että Alonsolta alkaa pää hajoomaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kartingia paljon ajaneena sama mielipide. Samanlaista erikokoisilla leluilla (autot). Noissa tilanteissa F1-tuomariston puolesta vain yleensä saa kiilata ulos.
Ihan laillisesti Kubica sijaansa puolusti. Kubican paikalla Alonso olisi varmasti ajanut samalla tavalla. Alonso itse kiilautti itsensä ulos kun yritti mennä väliin mitä ei ollut. Jos Alonso olisi ollut hivenen edempänä, hänellä olisi ollut mahdollisuus kiilata Kubican eteen, jolloin mahdollinen kolari olisi ollut Kubican syy. Ehkä kartingissa ei samalla lailla tunnusteta sisälinjalla tai edellä olevan etulyöntiasemaa kuin formuloissa? Ajellaan mielellään rinnakkain vaikka olisi mahdollisuus se estää?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Ihan laillisesti Kubica sijaansa puolusti. Kubican paikalla Alonso olisi varmasti ajanut samalla tavalla. Alonso itse kiilautti itsensä ulos kun yritti mennä väliin mitä ei ollut...
Ei vaan Kubi sulki välin jonne Alonso oli jo ehtinyt.
Rata-autoilijan näkökulmasta Ohittajan tehtävä on mennä rinnalle, ja ohi eikä ohitettavalla ole rinnallaolohetkellä oikeutta ajaa kylkeen.

Ehkä kartingissa ei samalla lailla tunnusteta sisälinjalla tai edellä olevan etulyöntiasemaa kuin formuloissa? Ajellaan mielellään rinnakkain vaikka olisi mahdollisuus se estää?
Avopyöräautot menevät helposti rikki sivuosumista. Karttikisoissa saa ajokieltoa tavantakaa moisesta ajamisesta.
 
Viimeksi muokattu:

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Ei vaan Kubi sulki välin jonne Alonso oli jo ehtinyt.
Nämä ovat nykyään vähän hankalia tilanteita ja se johtuu päälystetyistä turva-alueista, jos siellä olisi ollut hiekkaa niin Alonso ei olisi ajanut Kubican rinnalle ulkomutkaan http://www.youtube.com/watch?v=o5xH5CRkllo

Kiilaaminen ei tietenkään ole oikein, mutta mielestäni Kubicalla oli oikeus valita ajolinja. Kubica lisäksi ajoi johdonmukaisesti eli piti tuon linjan koko suoran ja Alonso tiesti taatusti miten Kubica mutkan tulee ajamaan. Kubican autossa oli jo tuolla hetkellä vikaa niin Kubicalla ei hävittävää tilanteessa ollut.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Nämä ovat nykyään vähän hankalia tilanteita ja se johtuu päälystetyistä turva-alueista, jos siellä olisi ollut hiekkaa niin Alonso ei olisi ajanut Kubican rinnalle ulkomutkaan http://www.youtube.com/watch?v=o5xH5CRkllo
Itse kyllä veikkaan (rata-autoilijan näkökulmasta) että olisi sensijaan että olisi vain sitten ajanut perässä koska Kubi otti vasemman puolen rataa itselleen suoralla ennen mutkaa. Väistöliikettä sensijaan ehkä ei (hiekalle), vaan autot olisivat kolahtaneet yhteen ja kenties ripustukset hajonneet. Tämä on juuri se, mistä en pidä rata-autoilussa kun rinnalla kerran on toinen auto. Kartingissa noin ei yleensä minulle tehdä, enkä itse tee toisille. Eikä saakaan tehdä.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Itse kyllä veikkaan että olisi sensijaan että olisi vain sitten ajanut perässä koska Kubi otti vasemman puolen rataa itselleen suoralla ennen mutkaa. Väistöliikettä sensijaan ehkä ei (hiekalle), vaan autot olisivat kolahtaneet yhteen ja kenties ripustukset hajonneet. Tämä on juuri se, mistä en pidä rata-autoilussa kun rinnalla kerran on toinen auto. Kartingissa noin ei yleensä minulle tehdä, enkä itse tee toisille. Eikä saakaan tehdä.
Minä olisin Alonsona tehnyt tuossa tilanteessa niin, että jarrutan aikaisemmin, ja saan leveällä sisäänajolinjalla paremmat vauhdit seuraavalle suoralle suoralle kuin Kubica, joka menettää vauhtia puolustaessaan hitaammalla linjalla. Miksi Alonso ei tehnyt niin? Ehkä on niin täynnä itseään että ajatteli Kubican väistävän kun maailman paras kuljettaja tulee maailman kuuluisimmalla autolla takaa? Siltä se ainakin tiimiradioon sanotun perusteella vaikutti :eek:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Jep, Zaikom. Minäkin jollen olisi ollut niin täysin rinnalla jo ennen mutkaa.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ei vaan Kubi sulki välin jonne Alonso oli jo ehtinyt.
Tässä on se ongelma että millä tahansa kamikaze-syöksyllä voidaan tulla mutkaan rinnalle ja sitten vaatia että toinen jättää tilaa. Mielestäni Kubican ei tarvinnut jättää erityistä tilaa Alonsolle kahdesta syystä:

1) Kubica ajoi normaalia nopeinta ajolinjaa (racing line) shikaaniin, eli piti kylmästi oman linjansa. On ohittavan tehtävä löytää linja jolla silti päästään ohi, käytännössä se tarkoittaa sitä että ohituksen täytyy olla jo tapahtunut kun tullaan mutkaan, eli Allun olisi pitänyt olla jo edellä saadakseen valita mutkan sisälinjan itselleen, mutta oli vain rinnalla.

2)Alonsolla oli silti mahdollisuus käyttää jarruja ja pysyä radalla. Kyse ei ollut mistään Turkin tyylisestä tilanteesta, jossa ajetaan suoralla ja toinen työntää toisen nurmikolle.

Olen toki sitä mieltä että todellakin tulee jättää toiselle tilaa pysyä radalla, mutta en hyväksy sitä että voidaan vaan syöksyä rinnalle mutkaan (kamikaze) ja sillä perusteella vaatia sitä tilaa. Kyllä se ohitus pitää tehdä ensin, ja sitä ei ollut vielä tapahtunut.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Nämä ovat nykyään vähän hankalia tilanteita ja se johtuu päälystetyistä turva-alueista, jos siellä olisi ollut hiekkaa niin Alonso ei olisi ajanut Kubican rinnalle ulkomutkaan http://www.youtube.com/watch?v=o5xH5CRkllo

Kiilaaminen ei tietenkään ole oikein, mutta mielestäni Kubicalla oli oikeus valita ajolinja. Kubica lisäksi ajoi johdonmukaisesti eli piti tuon linjan koko suoran ja Alonso tiesti taatusti miten Kubica mutkan tulee ajamaan. Kubican autossa oli jo tuolla hetkellä vikaa niin Kubicalla ei hävittävää tilanteessa ollut.
Juuri näin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tässä on se ongelma että millä tahansa kamikaze-syöksyllä voidaan tulla mutkaan rinnalle ja sitten vaatia että toinen jättää tilaa.
Kamikazesyöksyt ovat toki erikseen ja vaarallisia vain tehtynä sille puolelle, jonne edelläajava on kääntymässä. Alonso oli Kubican rinnalla pitkän matkaa ennen mutkia, joten mistään sellaisesta ei tässä tapauksessa ollut kyse.
1) Kubica ajoi normaalia nopeinta ajolinjaa (racing line) shikaaniin, eli piti kylmästi oman linjansa.
Eihän ajanut, racing line kulkee ulkoreunasta sisään, ja Alonso oli se ulkoreunassa ollut. Sinällään racing line ei oikeuta "kylmästi pitämään linjaansa" jos joku on rinnalla.

Jos kyseessä olisi ollut yksiosainen mutka, niin kiilaus olisi päivänselvä. Jostain syystä shikaaneissa ja hiusneuloissa tuota ei ykkösissä sovelleta (kuten Cmoneyn mukaan kartingissa).
On ohittavan tehtävä löytää linja jolla silti päästään ohi, käytännössä se tarkoittaa sitä että ohituksen täytyy olla jo tapahtunut kun tullaan mutkaan
No höpö höpö. Tuollaisen ajattelun mukaan mutkissa ei saa ajaa rinnakkain.
2)Alonsolla oli silti mahdollisuus käyttää jarruja ja pysyä radalla. Kyse ei ollut mistään Turkin tyylisestä tilanteesta, jossa ajetaan suoralla ja toinen työntää toisen nurmikolle.
Juu, ainahan kaikilla on mahdollisuus jarruttaa, niin ei vain pääse ohi. Kukas Turkissa nurmikolla kävi?
Kyllä se ohitus pitää tehdä ensin, ja sitä ei ollut vielä tapahtunut.
Se oli paraikaa tapahtumassa. Autot ajoivat rinnakkain, kunnes Kubica valitsi linjan joka pakotti Alonson radan ulkopuolelle.

Nämä ovat nykyään vähän hankalia tilanteita ja se johtuu päälystetyistä turva-alueista, jos siellä olisi ollut hiekkaa niin Alonso ei olisi ajanut Kubican rinnalle ulkomutkaan
Tämä ei ole mitenkään varmaa. Tuollaisia kiilauksia tapahtui myös ennen asfalttialueita. Ja hiekalle tai nurmikolle mentiin. Esim. Monzan ykkösshikaanissa.
 
Viimeksi muokattu:

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Itse kyllä veikkaan (rata-autoilijan näkökulmasta) että olisi sensijaan että olisi vain sitten ajanut perässä koska Kubi otti vasemman puolen rataa itselleen suoralla ennen mutkaa. Väistöliikettä sensijaan ehkä ei (hiekalle), vaan autot olisivat kolahtaneet yhteen ja kenties ripustukset hajonneet. Tämä on juuri se, mistä en pidä rata-autoilussa kun rinnalla kerran on toinen auto. Kartingissa noin ei yleensä minulle tehdä, enkä itse tee toisille. Eikä saakaan tehdä.
Vaikka Alonso onkin 2 kertainen maailmanmestari niin ajoi kyllä tilanteessa kuin aloitteleva karting kuljettaja joka ei osaa ajatella seuraavaa mutkaa. F1 on kuitenkin sellaista touhua, että siellä ei suosiolla anneta tilaa (pois lukien button välillä). Itse ajaisin kahdella aivan eri tavalla tuon tilanteen, jos turva-alue olisi asfalttia tai hiekkaa, ensimmäisessä voisin koittaa riskillä ulkokautta, koska minulla olisi tilaa väistää vaikka ohitettava työntäisi/ajautuisi leveäksi mutkassa ja ripustukset olisivat kunnossa. Jos turva-alue olisi hiekkaa niin ei perkeles auttaisi kuin jarruttaa aikaisin ja yrittää hyvää ulostuloa shikaanista vaikka kuinka hatuttaisi, kun ohi ei meinaa päästä. Mutta ainakin F1 luokassa pitää päästä maaliin saadakseen pisteitä tai ainakin tietty määrä kierroksia, että lasketaan lopputolksiin niin en tukkisi keulaani ulkomutkaan ja ihmettelesi pölyn hälvettyä onko ripustukset kunnossa. Todella harvassa tilanteessa muutenkaan yrittäisin ohittaa ulkomutkan puolelta (sadekeli on sitten ihan toinen juttu) vaan panostaisin mutkan ulostuloon.

Kartingissa on kuitenkin hyvä ilmapiiri (yleensä) ja kaikki ovat "samaa porukkaa". F1 taas on aivan muuta ja se näkyy radallakin.

Mutta jokainen tekee ohituksensa parhaaksi katsomallaan tavalla:ahem:
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Jos kyseessä olisi ollut yksiosainen mutka, niin kiilaus olisi päivänselvä. Jostain syystä shikaaneissa ja hiusneuloissa tuota ei ykkösissä sovelleta (kuten Cmoneyn mukaan kartingissa).
Jos kyseessä olisi ollut yksiosainen mutka niin edes Alonso ei olisi yrittänyt ohittaa ulkokautta, mutta kiilaus olisi luonnollisesti päivän selvä asia. shikaanit ovat eri juttu, kun ajolinjakin kulkee molempien shikaanin mutkien sisäkanttarien päältä niin sitä tilaa nyt ei vaan jää/jätetä. jompi kumpi joutisi nostamaan niin reilusti, että se olisi käytännössä sijoituksen luovuttaminen, eikä ohitetuksi tuleminen:confused: tiedät varmasti mitä tarkoitan:D

Taitaa vain vaati paljon muutoksia teknisiin sääntöihin, että nähdään vanhaa kunnon rinta rinnan ajoa..
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Jos kyseessä olisi ollut yksiosainen mutka niin edes Alonso ei olisi yrittänyt ohittaa ulkokautta...
Olisi, ja moni muukin kun pääsee jo rinnalle 150 metriä ennen mutkaa. Niin Estorilissa 1996 Villeneuvekin tuli yhdessä pitkässä mutkassa ulkokautta Schumin rinnalla ja molemmille oli tilaa. Sitten taas Suzukan ekan kiekan lopussa 2005 Villeneuve sai penalttia kun vei ulkopuolella (ainakin puoli autonmittaa perässä jopa olevalta) Montoyalta tilan ja tämä ajautui ulos ( http://www.youtube.com/watch?v=9JvO3fWJ6Tc ). Minusta karting on sikäli samaa kuin F1, mutta kaikki, autot, radat ja nopeudet, pienoiskoossa: rata-autoilua.
Mutta hei, keskustelupalstan suola on se ettei kaikki ole samaa mieltä kaikesta, katsotaan mitä Hockenheim tarjoaa.
 
Viimeksi muokattu:

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Olisi, ja moni muukin kun pääsee jo rinnalle 150 metriä ennen mutkaa. Niin Estorilissa 1996 Villeneuvekin tuli yhdessä pitkässä mutkassa ulkokautta Schumin rinnalla ja molemmille oli tilaa. Sitten taas Suzukan ekan kiekan lopussa 2005 Villeneuve sai penalttia kun vei ulkopuolella (ainakin puoli autonmittaa perässä jopa olevalta) Montoyalta tilan ja tämä ajautui ulos ( http://www.youtube.com/watch?v=9JvO3fWJ6Tc ). Minusta karting on sikäli samaa kuin F1, mutta kaikki, autot, radat ja nopeudet, pienoiskoossa: rata-autoilua.
Mutta hei, keskustelupalstan suola on se ettei kaikki ole samaa mieltä kaikesta, katsotaan mitä Hockenheim tarjoaa.
Olisi, olisi. Yksiosaisessa mutkassa sitä ei vain yleensä yritetä F1 autolla vastaavassa tilanteessa ulkokautta ohi vaan satsataan ulostuloon, kun toinen joutuu peittämään niin ulostulo kärsii luonnollisesti.

Jaskan rangaistus tuli Montosen ulostamisesta, mutta syy siihen oli "I never even saw him," said Jacques, "so I really have no idea what he might have been trying to do when he went off." eli jaska ei seurannut peilejä ja ihan oikeutettu rangaistus. Alonso-Kubica tilanteessa molemmat tiesivät missä toinen on radalla. Osasihan Kubica väistää Alonsoa joka yritti ajaa Kubican kylkeen oikomisen jälkeen. Näytti normaali kilpailu tilanteelta, mutta oli ihan suunniteltu teko Alonsolta! Eikös kartingissa anneta oikomalla ansaittu sijoitus takaisin herrasmies tapaan?

Tälläistä taistelua haluaisin nähdä http://www.youtube.com/watch?v=kl2tIFxSEGA ei sitä tilaa anettu edes 1979 ja kaveria pusketaan vähän leveäksi ja pikkaisen kolistellaankin, mutta suurinosa kutsuu tätä kilpa-autoiluksi ja on juuri sitä mitä he haluavat nähdä.

Mut Hockessa sitten taas:ahem:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Jaskan rangaistus tuli Montosen ulostamisesta, mutta syy siihen oli "I never even saw him," said Jacques, "so I really have no idea what he might have been trying to do when he went off." eli jaska ei seurannut peilejä ja ihan oikeutettu rangaistus. Alonso-Kubica tilanteessa molemmat tiesivät missä toinen on radalla.
Ihanko itse mietit tuollaisen syyn jaskan penaltille, vai onko tuo perusteluna luettavissa tuomariston puolelta jostain? En sinusta tiedä mutta jälkeenpäin kaikenlaisia hassuja "perusteluja" täällä keksitään kaikelle kamikaze-hyökkäyksiä (=ylikovaa sisäpuolelta jarrutukseen) myöten vaikkei sellaisesta välttämättä kysekään :)
Ja Kubica juu tiesi että vieressä oikealla toinen auto joten keksiipä mennä radan oikeaan reunaan (ei minusta vähemmän rangaistavaa kuin jos ei huomaa toista siinä, päinvastoin tahallisuudesta). Ja kyse yhtä vähän kontaktiautoista kuin kartingautot.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tälläistä taistelua haluaisin nähdä http://www.youtube.com/watch?v=kl2tIFxSEGA ei sitä tilaa anettu edes 1979 ja kaveria pusketaan vähän leveäksi ja pikkaisen kolistellaankin, mutta suurinosa kutsuu tätä kilpa-autoiluksi ja on juuri sitä mitä he haluavat nähdä.
Aioin itsekin ottaa juuri tuon pätkän esimerkiksi siitä, kuinka mutkissa voi ajaa rinnakkain kilpaa, kun kaverille jätetään tila. Vain yhdessä kohdassa (2:09) Villeneuve kiilaa - eli tekee periaatteessa saman minkä Kubica. Sellaisia liikkeitä en haluaisi nähdä, muuten olen samaa mieltä.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Aioin itsekin ottaa juuri tuon pätkän esimerkiksi siitä, kuinka mutkissa voi ajaa rinnakkain kilpaa, kun kaverille jätetään tila. Vain yhdessä kohdassa (2:09) Villeneuve kiilaa - eli tekee periaatteessa saman minkä Kubica. Sellaisia liikkeitä en haluaisi nähdä, muuten olen samaa mieltä.
Niinpä, sikailun ja hienon taistelun ero on hiuksen hieno, mutta kuljettajistahan se on kiinni.

2000 luvulta tulee mieleen vain Montoya-Räikkönen tilanne missä taisteltiin ihan reilusti vaikka molemilla olisi ollut mahdollisuus tehdä "kubicat".

http://www.youtube.com/watch?v=WH6dkya900s

Kubica-Massa fujissa onkin sitten tätä ei niin reilua ajoa.

http://www.youtube.com/watch?v=5qjQiOJpHBM

Ja Kubica juu tiesi että vieressä oikealla toinen auto joten keksiipä mennä radan oikeaan reunaan (ei minusta vähemmän rangaistavaa kuin jos ei huomaa toista siinä, päinvastoin tahallisuudesta).
Juu ihan itse mietin, en tiedä kuka sinulle asiat miettii puolestasi, enkä ole siitä kiinnostunut. Shikaanit ovat aika pahoja paikkoja ajaa rinnakkain (keinotekoisia hidasteita, kun ovat) niinhin oikein mahdu ajamaan rinnakkain.
(F1 hankalaa, Karting autolla onnistuu)

Kaksi jääräpäätä tässä tuohon mutkaan ajoi, Kubica ei antanut tilaa ensimmäisessä mutkassa, mutta seuraavassa antoi, koska Alonso oli valmis ajamaan kylkeen turva-alueelta tulessaan. Jokainen näkee tilanteen niin kuin itse haluaa. Mutta kehtaa väittää, että Alonsolta/Ferrarilta ihan "suunniteltu tempaus". Rääkyminen radioon, kilpailunjohtajan ohjeista ei välitetty mitään vaikka kolmeen kertaan kehotettiin antamaan sijoitus takaisin Kubicalle jne.

Oli tosin ennen sitä ehtinyt kilkata tallitoverinsa, kun ei jättänyt tilaa vaikka rinnakkain olivat, jos Alonso olisi saanut rangaistuksen Massa kilkkaamissta niin koko Kubica tapahtumaa ei olisi tapahtunut:frank:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Oli tosin ennen sitä ehtinyt kilkata tallitoverinsa, kun ei jättänyt tilaa vaikka rinnakkain olivat, jos Alonso olisi saanut rangaistuksen Massa kilkkaamissta niin koko Kubica tapahtumaa ei olisi tapahtunut:frank:
Tätä minäkin ihmettelin, miksi siitä ei tullut edes tutkintaa saati rangaistusta. Ilmeisesti vahingon kärsinyt talli päätti olla vaatimatta rangaistusta vaikka yleensä on hyvin kriittinen tuomariston suhteen.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Ihanko itse mietit tuollaisen syyn jaskan penaltille, vai onko tuo perusteluna luettavissa tuomariston puolelta jostain?
Juu ihan itse mietin, en tiedä kuka sinulle asiat miettii puolestasi, enkä ole siitä kiinnostunut. Shikaanit ovat aika pahoja paikkoja ajaa rinnakkain (keinotekoisia hidasteita, kun ovat) niinhin oikein mahdu ajamaan rinnakkain.
(F1 hankalaa, Karting autolla onnistuu)
Ei kukaan ja toisinaan samasta tilanteesta menee rankut erilailla. Sellainen minulle on tuo jaskan penalttikin 2005. Ja kyllä shikaaneihin mahtuisi ajamaan rinnakkain, en ole sokea :)
 
Ylös