Formula 1 - 2010 - Silverstone: Kilpailu ja jälkipuinti

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mielestäni, tässä Kubica-Alonso tilanteessa on nyt hämärtynyt parikin asiaa.

- Ensinnäkin Alonso ei ollut edellä ja Kubica oli sisällä. Reilua olisi tietysti ollut muuttaa linjaa sen verran, että Fernando olisi vieressä mutkaan mahtunut, mutta ei hänellä siihen velvollisuutta ollut.

- Jos Bernandinhon päässä liikkuisi yksikään fair play -henkinen ajatus, olisi hän antanut sijan Kubicalle takaisin käskemättä, koska hän ei ansainnut sitä ohitusta, oli nurmikolle joutumisen syy mikä hyvänsä.

- Mitä jos vastaava tilanne olisi sattunut Monacossa? Tuskin Alhonso olisi siellä ajanut suoraan (seinään). Jos Monacossa voi tuossa tilanteessa jarruttaa, niin miksi muualla ei? Koska muualla jarruttamattomuudesta voi hyötyä?
Tuon kaltaiseen johtopäätökseen minäkin olen asiaa pohtiessani päätynyt.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Kubica ei ollut millään tavalla hävinnyt sijaa, koska Alonso ei pystynyt kääntämään hänen eteensä ja joutui väistämään ulos. Jos haluaa ulkokautta kurvaamalla painostaa toista kuskia tai ohittaa, olis syytä päästä edes vähän edelle. Niinkuin Rosberg Alguersuarista. Ja sittenkin on riski tulla päälleajetuksi, jos toinen ei varautunut siihen että ehdit edelle. Tuo on ihan normaali käytäntö että sisälinjalla ajava käyttää ulostulossa koko radan leveyden, ellei ulkopuolelta tuleva ehdi ensin.
Kuten totesinkin että monestihan ne shikaanin ekan mutkan sisälinjan kaverit menevätkin jep kohti kilpailijan (joka tuossakin täysin rinnalla ja Kubicakaan ei kai ihan sokea ole) kylkeä eikä väliä jos auto hajoaa -fiiliksellä. Mutta tämä tästä, olen omani sanonut enkä ikinä arvosta riinallaolevan uloskiilaamista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tämänkertainen kilpailu Silverstonessa oli hieno ja vaikka ohituksia ei ihan niin hirveästi nähty niin kuitenkin kisassa oli mausteensa. Red Bullin viikonloppu oli hyvä ja huono sanan kumpiakin äärilaitoja korostaen. Mark Webber otti ja voitti kilpailun ohittamalla hienosti Vettelin. Ilman Vettelin ja Hamiltonin pientä törmäystä alussa kisailu olisi ollut tiukempaa herrojen välillä. Tallissa on kuohunut jo vajaan vuoden verran enemmän tai vähemmän sisäisesti ja nyt se on huolimatta siitä mitä sanotaan niin roihahtamassa liekkiinsä. Vettelistä on yritetty leipoa uutta Schumia ja maine näyttää olevan nousemassa päähän. Toisaalta taas Vettel joutuessaan vaikeuksiin vastaa aivan Schumia kun Kengäntekijä oli nuori eli virheitäkin tuli ja ylilyöntejä. Hieno taistelu kuitenkin tänään ja pisteille mies pääsi huolimatta renkaista. Tosin lopussa ne olivat jo kuluneet liikaa.

Rosberg ajeli hienosti maaliin kolmantena ja Hamilton oli hienosti toinen. Ferrari jatkaa syvällä kyntämistä ja Italian lehdistö alkaa pikkuhiljaa ruveta myös kritisoimaan Alonson ajoja kun ei menestystä kuulu... Button ajeli hienosti neljänneksi ja jos vain lähtöpaikka olisi ollut parempi niin voitosta olisi voinut myös ajaa tai ainakin palkintokorokepaikasta. Kisan hienointa ajoa ajoivat ehdottomasti vaikkakin pienellä huomiolla Rubens Barrichello ja Kamui Kobayashi. Williams on saamassa vauhtia alleen ja Kamui-san alkaa myös saada jälleen vauhtia alleen. Pisteitä tulee tasaisemmin, jos vain pelit kestävät niin tulokset vaikuttavat loppukautta kohden lupaavilta.

Sutil ajoi myös hyvää kisaa ja toinen Nico sai myös pisteen. Schumilla jatkuu meno varjojen mailla, mutta hyviä otteita löytyy ajoittain. Liuzzin ja Buemin ja Petrovin kilpailut olivat melko keskinkertaisia, mutta hyviä taisteluita miehet kävivät kukin omassa asemassaan. Kubicalla oli jotain auton kanssa pielessä jo melkein alusta alkaen joten keskeytys lopulta sitten tuli. Massan kisa meni myös yhtä hajuttomasti rengasrikon ja sohlailun merkeissä. Alguersuari ajoi hiekoille ja keskeytti ja de la Rosan kisa päättyi myös ja di Grassi ajoi hyviä kierroksia Virginillä, mutta tekniset murheet päättivät matkan. Kilpailun takarivissä Lotukset ajoivat jälleen parhaiten ja tällä kertaa homma meni Trullille ja Heikki jäi taakse. Yleisesti ottaen Heikki on ollut parempi kuljettaja tai ainakin Heikillä on halua ja tahtoa nousta paremmaksi.

Siitä lisää Lotuksen puolella. Hispanialla vauhti otti takapakkia ja Glock ajoi Virgininsä myös maaliin. Tuomariston toiminta oli hidasta tässäkin kisassa mutta hyvä, että tuomiokin tuli. Ainut miinus siinä oli taas arpominen ja empiminen ja Kubican jo tapahtunut keskeytys. Ferrarilla on taas itkemistä tuomioiden kanssa ja muutenkin homma näyttää tämän vuoden osalta olevan taputeltu Maranellossa jos hommat jatkuvat tuohon malliin. Tosin pisteitä on vielä paljon jaossa, mutta pienillä sijoilla ajaminen ei auta asiaa paljoakaan.

Kisan selostus oli pitkästä aikaa jopa Maikkarin standarien alle menevää...:jaska: Mustakari löpisi omiaan ja Saarella oli vain Vettel-hehkutus päällä ja sitten pahin virhe oli Alguersuarin sekoitus Webberiin. JJ pelasi ehkä pelejä, mutta heti kun lähti niin Saarella kyllä on ollut pasmat sekaisin ja omia virheitä tulee noin paljon... tulee mieleen kyllä Saaren alkuajat tai ihan pahimmillaan kun lisää Mustakarin horinat niin jotkut vanhat YLE:n ajat kisat mieleen...:jaska:

Kilpailun renkaat kestivät hyvin ja vertailu oli melko samanlaista keskenään. Ainoastaan pehmeillä renkailla oli hieman aikaisemmat pysähdykset, mutta eivät paljoa joten niistä ei ole sen enempää sanottavaa. Varikkopysähdyksistä taas voidaan sanoa, että kellot näyttivät välillä väärää aikaa. Muuten ajat menivät hyvin ja seuraava kisa ajetaankin Hockenheimissa. Rata on muuttunut radikaalisti joten rengasvertailua ei voi tehdä, mutta olettaisin kovien renkaiden olevan avainsana kisassa ja pehmeitä renkaita käytetään vain alussa tai ihan lopussa. Luultavasti kova rengas kuitenkin on avainsana kisaan.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Voihan Ferrari

Tällaista se meno sitten todellisuudessa oli:
"Ferrari was advised to let Kubica through

Ferrari was told three times that Fernando Alonso should have let Robert Kubica through during the British Grand Prix, according to the FIA race director Charlie Whiting."

Autosportin juttu
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Ei vaan - lisää tätä, Ferrari!
:ahem:

Toivon kuitenkin, että nuo rassukat onnistuivat edes yhden kerran ja sitten kaikkien "olemme nyt parempi talli" tai "voimme voittaa mestaruuden" uutisten jälkeen jatkuisi taas tämä konttaaminen ja sählääminen ja siitähän taas isompi riemu repeäisi, kun Alonso murjottaa ja huutaa ihanalle tallileen, että antakaa mun ajaa rauhassa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Entistä naurettavammaksi muuttuvat kuitenkin ne selitykset, että Alonso ei ehtinyt päästämään tai odotimme tuomariston päätöstä - jos kerran tallia kolmesti kehotettiin että Alonso laskisi Kubica takaisin edelleen.
 
Viimeksi muokattu:

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Tuosta Alonson ohituksesta sen verran että kuskin tulee nostaa kaasua kun rata loppuu, eikä ajaa turva-alueen kautta ohi. Jokainen kuski tietää että tuossa tilanteessa paremmassa asemassa oleva ei tilaa anna ja vaihtoehdot on löysätä tai ajaa pihalle. Jos mutkassa olisi ollut oikeaoppinen vanhanliiton sahara, niin Alonso olisi kyllä nostanut oikeaa jalkaa hyvissä ajoin, eikä tästä tarvitsisi edes keskustella.
Omasta mielestäni rata EI lopu ikinä, koska toista ei saa kiilata ulos radalta. Oman tulkintani mukaan ilman lupaa kiilata toista tulisi aina jättää rinnalla olevalle kuljettajalle auton neljän pyörän mentävä kaistale asfalttia. Rinnalla olo on vastakohta edellä tai takana ololle, jolloin vaihtaessa ajolinjaansa radan laidasta laitaan ei oma auto kosketa toisen autoa.

Esimerkiksi Takuma Sato ajoi parhaimmillaan jättäen ohitettavalle mahdollisuuden vielä yrittää puolustaa asemaansa jättämällä tälle juuri auton kokoisen kaistaleen vapaaksi (poislukien ns. kamikaze jarrutus ohitukset tietysti, joissa tämä kuvailemani "fairplay-henki" ei toteudu).

Kun ohittaja rajoittaa ohitettavalle jättämänsä kaistaleen muodon sellaiseksi ettei sieltä kiertäen pysty kiihdyttämään nopeammin ulos mutkasta kuin ohittaja omalta ajolinjaltaan, ohitus onnistuu.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Joo no tämä muuttaa kyllä omankin käsitykseni tapahtumista. Kritisoin rangaistusta kun Alonson olisi vain tarvinnut päästää Kubica ohi Whitingin määräyksestä. Mutta jos sieltä on useampaan otteeseen käsketty päästää ohi, niin ei tässä voi Alonso ja Ferrari syyttää ketään muuta kuin itseään. Typerää.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Omasta mielestäni rata EI lopu ikinä, koska toista ei saa kiilata ulos radalta. Oman tulkintani mukaan ilman lupaa kiilata toista tulisi aina jättää rinnalla olevalle kuljettajalle auton neljän pyörän mentävä kaistale asfalttia. Rinnalla olo on vastakohta edellä tai takana ololle, jolloin vaihtaessa ajolinjaansa radan laidasta laitaan ei oma auto kosketa toisen autoa.
Kartingia paljon ajaneena sama mielipide. Samanlaista erikokoisilla leluilla (autot). Noissa tilanteissa F1-tuomariston puolesta vain yleensä saa kiilata ulos.
Toki tähän saa sanottua "F1 ei ole kartingia!!!" :thumbup:
 

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1127
Kartingia paljon ajaneena sama mielipide. Samanlaista erikokoisilla leluilla (autot). Noissa tilanteissa F1-tuomariston puolesta vain yleensä saa kiilata ulos.
Toki tähän saa sanottua "F1 ei ole kartingia!!!" :thumbup:
Aivan näin! Kartingissa Pitää voida luottaa siihen että toinen jättää tilaa eikä runttaa suoraan kylkeen (tästähän monet vois ottaa oppia KKWCS:tä). Oskari Saari aina hehkuttaa sitä kuinka vaikea Kubica on ohittaa mutta kanadassakin ilman Schumin pitkäksi menoa ois tullu kylkeen samoin muuten fuji 2007 Massan kanssa.. Kubicalla on vähän inhottava tapa ajaa wheel-to-wheel tilanteissa niiinkuin toista ei radalla olisikaan...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oliko rata uudistusten jälkeen nyt kuinka paljon nopeampi?
Hyvä kysymys, näinhän etukäteen arvioitiin. Jos oikein laskin, niin hyvin HYVIN marginaalisesti.

Nopeimman kierroksen (aika-ajo) keskinopeus 2010: 237,0 km/h
Nopeimman kierroksen (aika-ajo) keskinopeus 2009: 236,9 km/h
(2009 tosiaan mentiin lujempaa kuin 2004)

Viralliset rataennätykset ovat kisan nopeimmista kierroksista, ja niiden suhteen 2004 mentiin lujempaa. Vaikka Alonso lopussa tuoreilla tykittikin.

-Edit- Tietty pitäisi verrata asiaa samalla autolla. Säännöt muuttuvat vuosittain ja kehitys kehittyy, joten aiempiin kierrosnopeuksiin vertaaminen on aina jossain määrin valheellista.
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Oliko rata uudistusten jälkeen nyt kuinka paljon nopeampi?
Viime vuoden Q2:n nopein kierros: 236,9 km/h
Tämän vuoden paalupaikkakierros: 236,7 km/h

Eli rata oli itse asiassa hitaampi.

E: Jaahas, WebSlavella erilainen nopeus tämän vuoden kierrokselle. :doubtful:
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
E: Jaahas, WebSlavella erilaiset tulokset. :doubtful:
Heh. Pyöristysongelma?

Omat kaavani olivat:
5,901/0,02489 (2010)
5,141/0,02170 (2009)

-Edit- Jep, Aziz ei käyttänyt nopeinta kierrosta, vaan paalukierrosta. Q2:ssa mentiin tänäkin vuonna lujempaa.

-Edit2- Otin ratamitat Wikipediasta.
 
Viimeksi muokattu:

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2603
Heh. Pyöristysongelma?

Omat kaavani olivat:
5,901/0,02489 (2010)
5,141/0,02170 (2009)

-Edit- Jep, Aziz ei käyttänyt nopeinta kierrosta, vaan paalukierrosta. Q2:ssa mentiin tänäkin vuonna lujempaa.
No ei varmasti menty, oli sen verta kovat kierrokset molemmilla Red Bulleilla Q3:ssa.
 
Ylös