Formula 1 - 2010 - Silverstone: Kilpailu ja jälkipuinti

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Oli tosin ennen sitä ehtinyt kilkata tallitoverinsa, kun ei jättänyt tilaa vaikka rinnakkain olivat, jos Alonso olisi saanut rangaistuksen Massa kilkkaamissta niin koko Kubica tapahtumaa ei olisi tapahtunut:frank:
Tätä minäkin ihmettelin, miksi siitä ei tullut edes tutkintaa saati rangaistusta. Ilmeisesti vahingon kärsinyt talli päätti olla vaatimatta rangaistusta vaikka yleensä on hyvin kriittinen tuomariston suhteen.
http://www.youtube.com/watch?v=C1ftMJGA_WA
Hyvä video tuosta.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Jäkäti jäkäti jäkäti jäk. jne.

No höpö höpö. Tuollaisen ajattelun mukaan mutkissa ei saa ajaa rinnakkain.

Jäkäti jäkäti jäkäti jäk. jne.
Sorry, en jaksa vastata kuin tuohon yhteen kohtaan. Kyllä vain sitä pääsee ohi, katso mikä tahansa normaali ohitustilanne. Kato vaikka jokainen ohitus jonka Kimi on urallaan tehnyt Spassa. Ihme logiikkaa sulta. Muuten turhaa jäkätystä, ei jaksa. :eek:

Anteeksi, ehkä olen liian tyly. Ota huumorilla. Eri mieltä saa olla toki. Itse olen vain edelleen sitä mieltä että perusteluni ovat pitävät.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Sorry, en jaksa vastata kuin tuohon yhteen kohtaan. Kyllä vain sitä pääsee ohi, katso mikä tahansa normaali ohitustilanne. Kato vaikka jokainen ohitus jonka Kimi on urallaan tehnyt Spassa.
Aika paljon jakaa näkemyksiä (eikä siinä, mielipiteitä yhtä kaikki) tuo rinnallaolevan kiilaus riippumatta, mihin suuntaan rata menee. Kimi kun tuli keskusteluun (se rallikuski ei malta pysyä poissa näistä:)), meni asvalttialueen kautta Trullin ja Heidfeldin ohi. Sen lisäksi jep, rataapitkin ohituksiakin kyllä.
Omaa kantaani näihin näen vain itsekin rata-ajokokemuksen myötä. FIAn K O Sohlbergin "rinnallaolevalle on jätettävä radalla tila" ei aina olekaan niin vaikka minusta pitäisi olla koska jokaisessa kilpa-autossa on ohjauslaitteet.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sorry, en jaksa vastata kuin tuohon yhteen kohtaan. Kyllä vain sitä pääsee ohi, katso mikä tahansa normaali ohitustilanne. Kato vaikka jokainen ohitus jonka Kimi on urallaan tehnyt Spassa. Ihme logiikkaa sulta. Muuten turhaa jäkätystä, ei jaksa. :eek:
Etkä sitten vastannut siihenkään, vaan johonkin muuhun mitä en ollut kirjoittanut. :D
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Mikäköhän nyt oli tämän radan pituus... Viikontakaisesta on alkanut esiintyä enempikin lukemaa 5,891km tuon aloituspostauksen 5,901:n sijaan. Jossain vaiheessa näin myös ratasivustolla ( http://www.manipef1.com/tracks/silverstone/ ) tekstin että Hangar-suoraa edeltävä Chapel-mutka tiukennettu, ja tuo ilmoitus sittemmin poistettu. Siitä kenties 10 metrin ero kun ykköset sittenkin ajoivat tuota viime vuosienkin suorempaa linjaa...
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Mikäköhän nyt oli tämän radan pituus... Viikontakaisesta on alkanut esiintyä enempikin lukemaa 5,891km tuon aloituspostauksen 5,901:n sijaan. Jossain vaiheessa näin myös ratasivustolla ( http://www.manipef1.com/tracks/silverstone/ ) tekstin että Hangar-suoraa edeltävä Chapel-mutka tiukennettu, ja tuo ilmoitus sittemmin poistettu. Siitä kenties 10 metrin ero kun ykköset sittenkin ajoivat tuota viime vuosienkin suorempaa linjaa...
Sarjan virallisilta sivuilta löytyy 5,891 km, radan sivuilla löytyy lukema 3,666 mi, joka on aika lailla sama.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Jos kyseessä olisi ollut yksiosainen mutka, niin kiilaus olisi päivänselvä. Jostain syystä shikaaneissa ja hiusneuloissa tuota ei ykkösissä sovelleta (kuten Cmoneyn mukaan kartingissa).
Aivan näin! Kartingissa Pitää voida luottaa siihen että toinen jättää tilaa eikä runttaa suoraan kylkeen.
Ehkä kartingissa ei samalla lailla tunnusteta sisälinjalla tai edellä olevan etulyöntiasemaa kuin formuloissa? Ajellaan mielellään rinnakkain vaikka olisi mahdollisuus se estää?
Nostinpa tämän vain tuon Helio Castro-Nevesin Amerikanformulapenaltin (ja monen eri säännön/tavan) myötä:
Tuossa on sivulla 18 tekstiä:
7.5. Ajo kilpailussa
Ajajan on harjoituksissa ja kilpailun aikana ajettava karttia harkiten niin, ettei synny onnettomuusvaaraa tai yhteentörmäystä toisen kilpailijan kanssa. Ajettaessa suoralta rinnakkain kaarteeseen, tulee molempien kuljettajien mahtua ajamaan rinnakkain myös kaarteen läpi. Kuljettaja voi valita vapaasti ajolinjansa vain silloin, kun kartit eivät miltään osiltaan ole rinnakkain.

Näin homma voisi toimia sääntöjen puolesta aina koska rata-autoissa on hallintalaitteet kuljettajalle. Eri käytäntöjä silti jostain syystä pidetään.



Minulle ainoa oikea tapa rata-autoilla kilpaa ja harrastan sitä itsekin.

Vasen yläkulma: Ei päättävien tahojen mukaan mitään väärää. Käsittämätöntä, luvallista kolarointia. Ohittaja tullut rinnalle siltä puolelta missä tilaa.
Oikea yläkulma: Siellä vähänkuin yritettiin jättää tilaa mutta kenties liikaa luotettiin että kaveri jo perääntyy.
Alakuvat: Oikaisuohituksessa näkisin takaisinohipäästön vain kun oikaistu "itse" ilman rinnallaolevan ulospainamista. Ei näin.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ajajan on harjoituksissa ja kilpailun aikana ajettava karttia harkiten niin, ettei synny onnettomuusvaaraa tai yhteentörmäystä toisen kilpailijan kanssa. Ajettaessa suoralta rinnakkain kaarteeseen, tulee molempien kuljettajien mahtua ajamaan rinnakkain myös kaarteen läpi. Kuljettaja voi valita vapaasti ajolinjansa vain silloin, kun kartit eivät miltään osiltaan ole rinnakkain.
Tämä on periaatteessa se Kari O. Sohlbergin Urheilukanavalla aikoinaan kertoma tulkinta, vaikkei Sohlberg erikseen maininnutkaan että tila pitää antaa myös mutkassa. Mutta loogistahan se on. Jos kerran osittain rinnalla olevalle pitää tila jättää, niin se koskee myös mutkia.

Käytännössä tätä ei kyllä sovelleta ykkösissä, eikä pikkuformuloissakaan, vaan esimerkiksi ulkokautta ohi yrittävän saa rangaistuksetta kiilata ulos (selvin esimerkki lienee Hocken Spitzkehre). On se tietysti hieman hankala nähdäkin kuinka rinnalla se toinen on, kun mutkassa on aika paljon muutakin tekemistä, eikä rinnalla oleva näy peileistäkään.

Mutta kilpailun parantamiseksi tuon tulkinnan suhteen pitäisi olla tiukempi. Jos edes epäilet, että kaverin eturengas saattaa olla rinnalla, niin jätä tila varmuuden vuoksi. Drive through kiilaamisista, niin kyllä ne vähitellen vähenisivät kartingia isommistakin luokista.

Niin, Silverstoneen. Alonso oli selvästi rinnalla tultaessa Valeen. Tuolla karting-säännöllä Kubica olisi syypää. (Tämä ei muuta sitä, etteikö Alonson olisi pitänyt antaa oikaisemalla saatua sijaa takaisin. Tuomarit vain olisivat sitten rankaisseet Kubicaa kiilauksesta.)
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Tuo tummentamaasi kohtaa seuraavakin lause kertoo paljon lisää. Ja karting on se josta pienestä pitäen kuskit oppivat rata-ajajiksi. Sitten vaan humpsis myöhemmin mennäänkin eri säännöillä (jossa en näe enää järkeä).

Niin, Silverstoneen. Alonso oli selvästi rinnalla tultaessa Valeen. Tuolla karting-säännöllä Kubica olisi syypää. (Tämä ei muuta sitä, etteikö Alonson olisi pitänyt antaa oikaisemalla saatua sijaa takaisin. Tuomarit vain olisivat sitten rankaisseet Kubicaa kiilauksesta.)
Yksi, mitä vastaavassa tilanteessa ohittaja voi tehdä, on pyrkiä pitämään auto vauhdissa rinnalla ja toivoa ettei tuleva osuma riko omaa autoa. Itse en enää viime tingassa jättäytyisi vaadittavaa viittä metriä kokonaan taakse kun jo rinnalle päässyt.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuo tummentamaasi kohtaa seuraavakin lause kertoo paljon lisää. Ja karting on se josta pienestä pitäen kuskit oppivat rata-ajajiksi. Sitten vaan humpsis myöhemmin mennäänkin eri säännöillä (jossa en näe enää järkeä).
Niin no, onko ne yleismaailmallisesti samat? Kirjaimellisesti ehkä, mutta tulkinnallisesti?
Yksi, mitä vastaavassa tilanteessa ohittaja voi tehdä, on pyrkiä pitämään auto vauhdissa rinnalla ja toivoa ettei tuleva osuma riko omaa autoa. Itse en enää viime tingassa jättäytyisi vaadittavaa viittä metriä kokonaan taakse kun jo rinnalle päässyt.
Kaksi ongelmaa:
1) F1:ssä on liikaa menetettävää, jos auto ei kestäkään osumaa.
2) FIA:n tuomarit ovat jakaneet rangaistuksia sille takanatulevalle osittain rinnalla olevalle (Massa ja Hamilton Fujissa 2008).

-Edit- Aikoinaan Senna ja Schumi loivat maineen kuskeina, joiden kanssa ei kannattanut käydä hippasille. Nykyään Hamilton (joka juuri äänestettiin kuskien toimesta häikäilemättömimmäksi kuskiksi) ja Alonso ovat samaa maata. Ironista on se, että nämä kovaan peliin valmiit kuskit kehuvat suomalaisia reiluudesta. Piquet kehui Rosbergiä, Schumacher Häkkistä ja Alonsokin muistaakseni Räikköstä. Että heidän kanssaan on mukava ajaa kilpaa, kun ajavat reilusti.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
F1:ssä on liikaa menetettävää, jos auto ei kestäkään osumaa.
Haluan nyt ensin nähdä tulevan polemiikin tilanteesta jossa sisäkurvilainen pamauttaa rinnallansa olevan kylkeen. Ehkä sen se vaatii jotta tajutaan ettei näillä autoilla kuulu kolaroida eli mennä sinne missä on jo toinen auto.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Haluan nyt ensin nähdä tulevan polemiikin tilanteesta jossa sisäkurvilainen pamauttaa rinnallansa olevan kylkeen. Ehkä sen se vaatii jotta tajutaan ettei näillä autoilla kuulu kolaroida eli mennä sinne missä on jo toinen auto.
Eikös se juuri nähty Turkissa? ;)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Eikös se juuri nähty Turkissa? ;)
No ei ihan se mitä ajan takaa. Eli käytännössä yhden mutkan ulostulossa. Nykymeiningillä jossain Kanadan ekassa vasurissakin "saa" työntää kaverin oikealle, nurmikolle.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No ei ihan se mitä ajan takaa. Eli käytännössä yhden mutkan ulostulossa. Nykymeiningillä jossain Kanadan ekassa vasurissakin "saa" työntää kaverin oikealle, nurmikolle.
Tajusin kyllä. Eli tilanne, jossa ulkokurvilainen ei suotu menemään pihalle mutkan ulostulossa. Linjan säilyttäminen on aika riski, koska ulkokaarteen vuoksi auto jää yleensä hieman taaemmaksi, jolloin riskinä on, että sisälinjalla olija pyörähtää osuman voimasta eteen ja molempien kisa on pilalla.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Tajusin kyllä. Eli tilanne, jossa ulkokurvilainen ei suotu menemään pihalle mutkan ulostulossa. Linjan säilyttäminen on aika riski, koska ulkokaarteen vuoksi auto jää yleensä hieman taaemmaksi, jolloin riskinä on, että sisälinjalla olija pyörähtää osuman voimasta eteen ja molempien kisa on pilalla.
Näinpä. Mutta siinäpähän kiilaaja oppisi ketä ei kannata kiilata :thumbup:
Olisi vaan Montykin Imolassa 2004 juuri ennen ulospainamistaan jarruttanut ja Schumin takapyörä hypännyt etupyöränsä yli hajottaen Ferrarin. Olisi ollut Schumille (tai kelle tahansa niin tekevälle) täysin oikein.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös