Mihin sadekelin taidot perustuvat?

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Toki historia tuntee monta huippukuskia jotka sateella oli vielä normaaliakin parempia joten heidän tapauksessa on helppo sanoa että taito/lahjakkuus oli syy hyvään sadekelin vauhtiin, mutta aina näin ei ole. Pelkät "sadekelin specialistit" ovat valitettavasti väärässä asiassa hyviä niin kauan kuin valtaosa kisoista ajetaan kuivalla.
Sadekelispesialistit ovat niitä joilla vauhti tippuu kaikista vähiten kun alkaa sataa.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Edellä hyviä pointteja. Pitää kuitenkin mainita tuuri. Lähteekö auto vesiliirtoon vai ei? Se raja on joskus ihan olematon. Brasiliassa 2003 samasta joesta suistui Schumi, Button, Webber ja moni muu. Vettel keskeytti Malesiassa 2009 ulosajoon. Hamilton pyöri samana vuonna Kiinassa monta kertaa. Kaikki kuitenkin sadekelin mestareita. :rolleyes:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Edellä hyviä pointteja. Pitää kuitenkin mainita tuuri. Lähteekö auto vesiliirtoon vai ei? Se raja on joskus ihan olematon. Brasiliassa 2003 samasta joesta suistui Schumi, Button, Webber ja moni muu. Vettel keskeytti Malesiassa 2009 ulosajoon. Hamilton pyöri samana vuonna Kiinassa monta kertaa. Kaikki kuitenkin sadekelin mestareita. :rolleyes:
Ehkä se ulosajonkin taito on siinä, osuuko seinään/kilpakumppaneihin vai ei. Turva-alueiden käyttökykykin ratkaisee kun tilanne menee hankalksi. Simulaattoreita ei välttämättä kannata käyttää täysin realistisena vertailukohtana, mutta niissä saa monesti estettyä muuriin osumisen esim. pyöräyttämällä auto kaasulla ympäri.

Kaikkia tilanteita ei pysty enää pelastamaan. Mutta mikäli siihen on pienikin mahdollisuus, reaktiokyky, perstuntuma ja taito saattavat päästää pälkähästä.

Nykyään nuo asvalttiturva-alueet helpottavat melko lailla ajamista, mutta sateella autot monesti liukuvat niistäkin yli likaisen ja sateella liukkaan asvaltin takia. Lisäksi ne ovat kovin pomppuisia joskus ja tästä johtuen niihin jää isoja lammikoita ja niihin muodostuu mahdollisesti myös puroja korkeuseroja sisältävällä radalla. Ja kun rengas nousee vesipatjan päälle, pito on liki nollassa.
 

sniper

Member
Liittynyt
4.5.2008
Viestit
10
Hyvä aihe, jota olen itsekin miettinyt usein.

Ajotyylistä johdattaisin keskustelun renkaiden lämpötilaan. Jotenkin amatöörinä ajattelisi, että puhtaan vesikelin suurin ongelma on lämpöjen pitäminen ylhäällä + vielä sopivassa suhteessa etu- ja takarenkaiden suhteen. Tässä toki vaikuttaa myös auton luonne renkaiden kulutuksen suhteen.

Olettaen että edelläoleva olisi totta, niin mikä sitten olisi se optimaalinen ajotyyli sadekelille? Taas puhtaalta mutulta ajattelisi että ns. puskeva ajotyyli olisi pois suljettu, mutta entä yliohjautuvuus vrt. "tasapainoinen" ajo? Ensin mainittu voisi olla oikea jos sadekelillä takapään hyvä pito korostuu, mutta varsinkin nopeissa kaarteissa voisi olla etua jos balanssi olisi kunnossa (edelleen lämpötiloja ajatellen). Tästä taas tullaan siihen että radan luonteella olisi aika paljon merkitystä, mikä ajotyyli auttaisi eniten.

Tämä ei toki pois sulje sitä, etteikö jollain olisi ihan oikeasti parempi perstuntuma kun mennään joka kierros muuttuvissa olosuhteissa mahdollisimman lähellä äärirajoja.

Tätä tyhjäpäiväistä ajatustenpyörittelyä pähkäillessä aloin miettimään, että renkaiden lämpötilat olisi aika mielenkiintoista dataa myös katsojille :)

EDIT: Tarkemmin ketjun lukien oikeastaan paska jätkä sen tiivistikin, alkaa mennä pahasti jarnan puolelle kun amatöörit yrittää mennä liiaksi nyansseihin.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ajotyylistä johdattaisin keskustelun renkaiden lämpötilaan. Jotenkin amatöörinä ajattelisi, että puhtaan vesikelin suurin ongelma on lämpöjen pitäminen ylhäällä + vielä sopivassa suhteessa etu- ja takarenkaiden suhteen. Tässä toki vaikuttaa myös auton luonne renkaiden kulutuksen suhteen.
Jokin merkitys lämpötiloillakin voi olla, mutta tuskin kovin kriittinen. Alhaisemmat lämpötilat on otettu huomioon ja saderenkaiden optimilämpö onkin huomattavasti kuivan kelin renkaita alhaisempi. Bridgestonen sivut ovat muuttuneet, mutta Google paljasti tällaista:

"Only one compound of wet weather tyre is taken by Bridgestone to a race weekend. A wet weather tyre's optimum operating temperature is between 35 to 55°C ..."

Hankalampaa on muuttuvissa olosuhteissa, kun kuivuvalla radalla saderenkaat ylikuumenevat ja niitä pitää yrittää jäähdyttää. Välikelin renkaat oletattavasti ovat ominaisuuksiltaan jossain siinä välissä.
 
Ylös