- Liittynyt
- 12.8.2004
- Viestit
- 13784
Alguersuari kämmäsi koko Toro Rosson kisan. Päin tallikaverin vaihdelootaa.Mitään muuta kisassa ei oikein tapahtunutkaan.
Alguersuari kämmäsi koko Toro Rosson kisan. Päin tallikaverin vaihdelootaa.Mitään muuta kisassa ei oikein tapahtunutkaan.
Muakin nauratti tuo. Mutta täytyy ymmärtää mediaa. Otsikko jossa lukee "jättisakot" on toki seksikkäämpi kuin otsikko jossa lukee vain "sakot" tai "pikkusakot". Kyllähän sakon olisi pitänyt olla miljoonaluokkaa, esim. 1-2% tallin vuosibudjetista, jotta sillä olisi muuta vaikutusta kuin maineen tahraaminen. Toki otamme ilolla vastaan myös tämän osoituksen siitä, etteivät kaikki hyväksy Ferrarin käynnissä olevaa lajin imagon tahraamiskampanjaa.YLEn mukaan nuo oli jättisakot.
Öh, tuossa on vaan se vika, että tuolloin tallien kannattaa ottaa riski kiinnijäämisestä koska siitä ei kuitenkaan tule tuntuvaa rangaistusta. Vähän niin kuin pankkirosvon käskettäisiin vain palauttamaan varastetut rahat, ei muuta. Kyllä rangaistuksen pitää olla paljon, paljon tuntuvampi jotta tehdään selväksi että rikos ei kannata. Hylkäys ja banaania, selvä juttu.Jos tulisi tuo 5sec rangaistus, jota itse kannatan, niin se tarkoittaisi käytännössä lopputuloksen muuttamista sellaiseksi, mitä se oli ennen tallimääräystä.
Se olisi siis se syy. Palauttaa tulos sellaiseksi mitä se olisi ollut ilman tätä vilppiä. Ei siis sinänsä rangaistus kuskeille. Lisäksi sitten se sakkorangaistus tiimille on ihan hyvä.
Ai niin, ja Kovalainen pilasi delaRuusun kisan.Alguersuari kämmäsi koko Toro Rosson kisan. Päin tallikaverin vaihdelootaa.
Okei selvä, kunhan tarkistin että ymmärsin oikein. Eli on huutava vääryys itkeä siitä kun tiimi ei anna ajaa kilpaa tallikaveria vastaan, kun taas on täysin oikein itkeä siitä jos tallikaveri ei päästä sinua suosiolla ohi, vaan joudut ajamaan oikeasti kilpaa. Ensimmäinen tapaus saa sinut inhoamaan kuskia, jälkimmäinen puolestaan saa sinut fanittamaan tätä. On mielestäsi myös täysin oikein että latinoveren kuohahtaessa saa täysin oikeutetusti esimerkiksi torpedoida tallikaverin aika-ajon. Tämäpä tästä.Just joo, Hamilton ajoi jo seinään kisassa mutta onnekseen pystyi jatkamaan, ja oli Alonsoa hitaampi useimmiten, ja tiimin puolestahan siinäkin oltiin, että Hami tulokkaana ei ajaisi molempia ulos.
Hamilton ei tätä ymmärtänyt ollenkaan, ja kun vielä Dennis päälle heitti kommentteja niin Alonson puolelle kellahdin (kun omasatkin mielestä oli McLarenilta järkevämpää varmistaa 1-2 tulos)
Ja Hami siis pillitti asiasta joka oli täysin oikea päätös kaikkien kannalta.
Sitten päälle Unkarin Hamiltonin sekoilut (mielestäni pahempi kuin Alonson) ja FIAn sekä McLarenin täysi tuki Hamiltonin takana niin Alonsoa kannustin.
Joo, ihan hyvä pointti ja ymmärrän toki tallien halun järjestellä kuskiensa maaliintulojärjestystä. Siinä juuri testataankin tallin (ja kuskien) urheilullisuus ja moraali, kumpi on tärkeämpi, oma etu vai lajin etu? Ferrarille tuli taas epic fail. Pitäisi juurikin ymmärtää, että vaikka "voittaisi" sääntöjä rikkoen ilman että jää kiinni, ei ole oikeasti voittanut. Vertailun vuoksi, jos minä vaikkapa lunttaisin jossain kokeessa (en ole koskaan niin tehnyt, by the way) enkä jäisi kiinni, se jäisi minua vaivaamaan luultavasti loppuiäkseni. Siksi en sitä tekisi, koska vaikkei muut sitä tietäisi, minä tietäisin. Nyt tullaan siihen, että Ferrarilla ei ole sellaista moraalista selkärankaa jota urheilijoilta vaaditaan. Ei kyse saisi olla vain sääntöjen kirjaimesta ja siitä jääkö kiinni vai ei. Pitäisi olla oma moraali ja oikeudenmukaisuus kohdallaan. Miksi urheilla jos ei edes yritä noudattaa sääntöjä? Jos et urheile sääntöjen mukaan, et oikeastaan ole mukana lainkaan.Inhimillinen kiusaus siihen silti varmasti on.
That´s just the way that it is :dunno:
Siksi itse en osaa asennoitua F1een siten että jokainen kuski on aina näissä tilanteissa tasan omillaan radalla. En sano mitään sensuuntaista että "olipas upea voitto Alonsolta".
Vaan kun ei ole sääntöjen mukaan.Sen lauluja laulat, kenen leipää syöt. Niin kauan kun tallit joutuvat itse rahoittamaan toimintansa, on niillä palkanmaksajina minun mielestä täysi oikeus päättää työntekijöidensä toiminnasta.
Foorumin ylläpidon kannattanee varata jo lisää kaistaa jottei lopu kesken...Saadaan odottaa kauan rangastusta,koska WMSC kokoontuu seuraavan kerran vasta 10.9.2010. Aikaa jarnata ainakin eiks je?
Taas? Mä alan epäilemään että sä olet joku Taffelin tai Estrellan agentti ja piiloviestit täällä ihmisille sipsien syönnin ihanuudesta palkkiota vastaan.*hakee lisää sipsejä*
Oli kyllä harvinaisen tyylitön tuo Santanderin pökäleestä taiteiltu "pysti". Vanha kristallinen Saksan osakilpailun palkinto oli todella hieno.Fernandon oli pakko tuulettaa, koska Santander palkintopokaali.
No kourallisen ensi hätään, toisen toiseen hätäänTaas? Mä alan epäilemään että sä olet joku Taffelin tai Estrellan agentti ja piiloviestit täällä ihmisille sipsien syönnin ihanuudesta palkkiota vastaan.
Onneksi näin. Tuommoinen voittaja ei parempaa ansaitse.Oli kyllä harvinaisen tyylitön tuo Santanderin pökäleestä taiteiltu "pysti". Vanha kristallinen Saksan osakilpailun palkinto oli todella hieno.
Erinomaisia huomioita. Pitäisi olla urheilua, mutta... onkin vain bisnestä. Tylsää.Njuu, kävin viime viikolla Roomassa, tuossa Italian ja Ferrarin pääkannattajien piikkipaikalla. Askeleeni johtivat Ferrari-tuotteita myyvään kauppaan ja kyselinkin sitten Kimi-tuotteita, josko niitä olisi ollut koti-Suomeen tuotaviksi. Myyjä oli hieman hämillään, eikä meinannut ensin ymmärtää mitä halusin. Sen sijaan hän sanoi, että Alonso-tuotteita olisi tarjolla. Kun kysyin, että "kuka se on", niin myyjä ei ymmärtänyt miksi kysyin tätä asiaa. Kävimme ikikieriönomaisesti saman sanaleikin läpi kolmeen kertaan, ennenkuin myyjä tajusi, että kyselin asiaa kieli poskessa.
Kimi-tuotteita ei ollut, mutta ei ollut Massa-tuotteitakaan. Vain Alonso-tuotteita.
Eli Santanderin myötä Ferrari=Alonso. Vähän samaan tapaan kuin aikoinaan Ferrari=Schumacher. Kun Kimi voitti maailmanmestaruuden Ferrarilla, niin se oli parasta ja "puhtainta" Ferraria aikoihin.
Vielä jos tuohon tämän päivän kisaan jotain voisi lisätä, niin toistettakoon nyt se jo moneen kertaan täällä todettu tosiasia: Ferrari+Santander => Alonson pitää voittaa. On lisäksi huomionarvoista, että Santander on koko F1-sarjan iso tukija, joten en olisi ollenkaan ihmeissäni, jos loppukaudesta Alonso olisi mukana tappelemassa maailmanmestaruudesta. Santanderin pitää saada omalle sijoitetulle pääomalleen vastinetta. Tuloksellista vastinetta.
No mutta juuri tuollainen moraalihan urheilijoilta vaaditaan. Kaikki, mikä ei ole erikseen kiellettyä on sallittua ja kiellettyäkin saa tehdä, jos ei jää kiinni.Nyt tullaan siihen, että Ferrarilla ei ole sellaista moraalista selkärankaa jota urheilijoilta vaaditaan. Ei kyse saisi olla vain sääntöjen kirjaimesta ja siitä jääkö kiinni vai ei.
No hyvä. Mutta entäpä kaistapäiden lisääntyminen? Ollaanko siihen varauduttu?Kaistaa ei tarvittane lisää, kun se riitti "ihan hyvin" Kimin saadessa mestaruuden.
Tiedän toki, mihin tapaukseen tuo sääntö perustuu. Jos säännön tarkoitus oli edes pitää vastaavat tallimääräykset jollakin tavalla piilossa katsojien silmistä lajin maineen suojelemiseksi, niin ei se näin oikein tunnu toimivan. Kun Ferrari ei kerran pysty näitä(kään) asioita hoitamaan tekemättä koko kilpailusta täyttä vitsiä, niin ehkä rangaistus on ihan paikallaan. Omiin silmiin ei tätä aiemmin ole yhtä räikeitä vastaavia tapauksia eksynyt (siis 2003-2010).No pelkkä kosmeettinen sääntöhän se on tähän saakka ollutkin, tehty 2002 Itävallan GP:n kohun vuoksi. Asia on hoidettu retoriikkaa muuttamalla ja homma on jatkunut lähes entiseen malliin. Jos ja kun sääntöjen tulkintaa muutetaan, siitä tulisi ilmoittaa talleille etukäteen. Tosin FIA on muuttanut tulkintoja lennosta ennenkin, mitä en pidä hyvänä käytäntönä.
Lajin maineen pilaamista koskevaan.Mihin pykälään muuten Renaultin Singaporen kisasta saamat seuraukset perustuivat? Tallimääräyspykälään vai lajin maineen pilaamiseen?
Rallissahan ei onneksi koskaan taktikoida ja ajateta kuljettajia väärään aikaa huoltoalueille tai jäädä odottamaan EK:n loppuun paremman lähtöpaikan toivossa... Saati että suoraan sanottaisiin, että Loeb voittaa ja muut vikisee...Per...le, oli hyvä et Kimi jätti tän pelleilysarjan. Lisäks tällainen varmentaa päätöstä jäädä rallimaailmaan. F1:stä on tehty säännöillä täysin kliinistä eikä kunnon kilpailua enää nähdä, lisäks Ferkun kehittämä tallimääräyssekamelska vie lisää mainetta..