Tulisiko tallimääräykset sallia?

Tulisiko tallimääräykset sallia F1:ssä?


  • Äänestäjiä yhteensä
    73

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sääntöä on erittäin hankala valvoa--
No jaa. Radioliikennehän on julkista, kielletään kaikki tallikaveria koskevien tietojen antaminen lukuunottamatta aikaeroa ja teknisiä vikoja. Sillä pääsee jo kohtuullisen pitkälle.

Minen maatani myy, vaikka tallimääräykset olisivatkin kiellettyjä. Nykytilanne, jossa sääntöä kokeilemalla on pikku hiljaa selvitetty, missä raja menee, on vaan ihan hanurista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kiellon valvonta on täysin mahdotonta, joten parempi olisi lopettaa tekopyhistely ja sallia tallimääräykset.

En pidä tallimääräyksistä, mutta niin kauan kuin tallikaverin ohittaminen (missään olosuhteissa) on sallittua tai tallissa saa olla enemmän kuin yksi kuski, talli voi vaikuttaa kuskiensa keskinäiseen järjestykseen. Kummankaan noiden muuttamista en myöskään kannata.
 

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880
Tulisi sallia. Ei siksi, että tallimääräyksistä pitäisin, mutta kuten muutkin ovat jo ehtineet sanoa, niin ei tämä nykyinen käytäntökään toimi. Parempi vain sallia, kyllä niitä kuitenkin käytetään, eikä kukaan jaksa tätä nykyistä meininkiä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
...saattaa toki lohduttaa, että myös Hamiltonin mestaruus on samalla tavalla arvoton. :D
Niin siis sulle arvoton :)
Hyvä kuski siinä vain sai hyvältä tallilta tukea mestaruusjahtiin.
Moni uskoo Kiminkin olleen ferrarin ykkönen jo palkkaeron Massaankin vuoksi. Minä en noista niin välitä (mestari mikä mestari), Heikki oli muutenkin heikompi kuski kuin Hami, aivan kuten Bari Schumia. Tai Berger Sennaa.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
No jos takanoleva selkeästi nopeampi ja olisi esim pääsemässä samaa tahtia hyville pisteille tm.
No, joo. Aina löytyy syitä. Vaikea asia.

Niin kuin edellä on kirjoitettu tallimääräyksiä on vaikea valvoa joka tapauksessa, mutta silti on nihkeä olo niiden sallimiseen kokonaan.

Järki sanoo, että sallia pitäisi, mutta tunne pistää vastaan.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
No jaa. Radioliikennehän on julkista, kielletään kaikki tallikaveria koskevien tietojen antaminen lukuunottamatta aikaeroa ja teknisiä vikoja. Sillä pääsee jo kohtuullisen pitkälle.
Jos tallikaverista ei saa suoraan puhua radiossa, niin sitten tiimit käyttävät jotain toista koodia, kuin "Tallikaverisi on nopeampi".
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos tallikaverista ei saa suoraan puhua radiossa, niin sitten tiimit käyttävät jotain toista koodia, kuin "Tallikaverisi on nopeampi".
Eikä tarvitse edes erikseen ilmoittaa. Voidaan etukäteen sopia, että tilantessa, jossa eroa on alle 2 sekuntia, eikä kukaan uhkaa takanatulevaa, edelläajava kakkoskuski päästää tallikaverinsa ohi.

Tai voidaan kertoa "put D to setting 5", joka voi suoraan tarkoittaa verhottua käskyä päästää ohi, tai on todellinen säätö, joka tekee auton niin hitaaksi, että takanatulija pääsee helposti ohi.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Kielletään radioliikenne ja pistetään ratatoimitsijat päättämään tallikaveruksien järjestyksestä, niin hyvä tulee. Sinistä lippua jos toinen roikkuu takasiivessä riittävän pitkään pääsemättä kuitenkaan ohitse. Sinisiä lippujahan käytetään muutenkin hiukan vastaavasta syystä, eli turhien riskien minimoimiseksi hitaampien kanssa leikkiessä. Kolari tallikavereiden välillä on yhtä turha kuin kolari kierroksella ohitettavan kanssa. :idea: :D :rolleyes:

Jokunen vuosi takaperin oli vakavissaan ehdotettu Bernien tai FIAn suunnalta, että sateella sinisiä lippuja käytettäisiin jopa samalla kierroksella olevien järjestyksen muuttamiseksi, jotta ohittaminen tulisi turvallisemmaksi ja kilpailut etenisivät sujuvammin.. :S
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Kielletään tallikaverien väliset ohitukset kokonaan, niin loppuu se leikkiminen:frank:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tallimääräykset on kyllä niin kakspiippuinen juttu. Nyt suosittiin alonsoa. Mites sitten kun seuraavassa kisassa Alonso saa jousesta päähän ja huilaa loppukauden. Samaan aikaan Felipe voittaa kisoja ja häviää muutamalla pisteellä mestaruuden.

Ymmärrän sen että tallilla on strategia kisaa varten tällaisen tilanteen tullen takana oleva kuljettaja päästetään ohi. Simple as that. Ei mitään sellaista että pitää oikein varmistaa että kuljettaja ymmärsi ja sitten vielä pahoitella jälkikäteen.

En vain ymmärrä että miksi ne määräykset pitää hoitaa aina niin härskisti. Siitä jaa paska maku kaikkien suuhun. Minun mielestä tämä kysymys pitäisi vain jättää suuren yleisön päätettäväksi. Loppupeleissä he maksavat koko tämän sirkuksen ja heillä pitäisi olla jonkinlaista sananvaltaa siinä että millaista lajia ollaan tekemässä.

Jokaiseen talliin vai yksi kuski. Eipä ole tallimääräyksiä kun ei ole tallikaveria.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Osittain. Näin kauden "alku"puolella ei ole mitään järkeä, mutta sitten kun niillä saatavilla pisteillä voisi ihan oikeasti voittaa mestaruuden, niin ehdoton kyllä...
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Tallimääräyksiä on kahdenlaisia, niitä jotka ovat ymmärrettäviä (yleensä loppukaudesta) ja sitten näitä jotka aiheuttavat ärtymystä niin kuljettajissa, talleissa kuin katsojissakin.

Mielestäni katsojien (jotka viime kädessä maksavat koko lystin sponsoreiden kautta) toivetta nähdä joka kerta urheilullisesti mahdollisimman puhdas ja reilu kisa ei tule koskaan aliarvioida. Toki joku esim. Espanjassa osasi iloita tästä lopputuloksesta enemmän kuin siitä Massan (ansaitusta) voitosta, mutta kyllä näillä on aina lajille haitallista vaikutusta.

Kauden lopussa tehdyt tallimääräykset eivät ole kertaakaan aiheuttaneet vastaavaa keskustelua ja ei niissä ole ollut siihen aihettakaan. Tämänkertaista tapausta vertaisin lähinnä lähinnä Itävaltaan 2002, en mitenkään Brasiliaan 2007. Ja mikäli on pakottava tarve kerätä kaikki mahdolliset pisteet MM-taulukossa ylempänä olevalle kuljettajalle, voisi sen aina tehdä hieman tyylikkäämmin. Toinen vaihtoehto on sitten suosiolla ruveta ajamaan pelkkää valmistajien MM-sarjaa.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Pois vaan.... joka tapauksessa tallimääräyksiä tulee olemaan, turhaan tällainen sääntö on kun sitä pystyy rikkomaan sakkojen avulla mikä on karkkirahaa Santanderille.
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Tottakai tulisi sallia. Kuuluvat jotakuinkin luonnollisena osana lajiin ja kieltävän säännön valvominen on joka tapauksessa näennäistä.

Asiat niiden oikeilla nimillä edesauttaa lopulta ihan kaikkia osapuolia.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jotenkin olis homma ehkä selkeämpää niin, että tallit joutuis ilmoittamaan kilpailevatko kuskit tasaväkisesti tai ovatko eriarvoisia. Ykkös- ja kakkoskuskipolitiikan harjoittaminen olisi sallittua, mutta politiikka olisi kaikkien tiedossa. Jos kuljettaja on mielestään mestaruustaistossa ja vaatii tasa-arvoista kohtelua, hänellä olisi FIA:n tuki takanaan.
 
Ylös