Skenejeesus
Viihdekäyttäjä
Kyllä säännöt pitäis olla samat taisteli kuski tai talli mestaruudesta tai ei.Tallimääräykset voisi sallia siinä vaiheessa, kun toinen kuski on matemaattisesti ulkona mestaruustaistelusta.
Kyllä säännöt pitäis olla samat taisteli kuski tai talli mestaruudesta tai ei.Tallimääräykset voisi sallia siinä vaiheessa, kun toinen kuski on matemaattisesti ulkona mestaruustaistelusta.
On tehty, kuuluisin lienee tuo Williamsin ja McLarenin diili siitä, että Mika ja DC eivät puutu mestaruustaistoon Jerezissä '97 jne, toisaalla jo mainitsinkin. Samoin Sauber-kuskit olivat hyvin avuliaita Ferraria kohtaan moottorisopimuksen solmimisen jälkeen. Norberto Fontana kertoi myöhemmin, että häntä vaadittiin estelemään Villeneuvea tuossa samaisisessa Jerezin kilpailussa.ps. Tässä kysyttiin nyt tallimääräyksistä, mutta muistelen että joskus on tallien keskenkin tehty "sopimuksia". Muistaako Bobakki tai kumppanit tälläistä?
Ja toki tallien väliset sopimukset on toinen juttu ja pitää pitää kiellettynä jne.
Miksei? Kysehän on tallin työntekijöistä. Kai työnantajalla saa olla oikeus antaa työntekijöille työtehtäviä.Miksi tallijohdolla tulisi olla valta järjestellä tuloksia?
Radioliikennettä perustellaan turvallisuudella.Radikaalein ratkaisu olisi kieltää radioliikenne kuskin ja tallin välillä kokonaan. Kyseinen laite taitaa muutenkin olla aika turha kun väliajat näkee varikkomuurin taululta ja bensankulutus ratin nestekidenäytöstä.
Just. Tallit voivat luvata kuskeilleen tuplapalkat nykyiseen verrattuna, eikä mikään käytännössä muutu. Paitsi FIA köyhtyy ja kuskit rikastuu.Myös FIA voisi maksaa esimerkiksi puolet kuljettajan palkasta, jolloin kuski ei olisi kokonaan edesvastuussa tallilleen vaan myös lajin kattojärjestölle.
On eri asia pitää tallimääräyskieltoa huonona sääntönä kuin puolustaa tallimääräyksiä. En pidä tallimääräyksistä, mutta niiden tehokas valvonta on mahdotonta, joten niitä ei voida järkevästi kieltää. Ellei siirrytä yhden kuskin tiimeihin.Olisi mielenkiintoista kuulla näiden tallimääräysten puolustajien henkilökohtainen tunne silloin kun niitä tapahtuu. Eikö yhtään kirpaise?
Olen sitä mieltä, että jos suurin osa mieltää kilpa-ajon näin, ei se vuosien saatossa ole antanut riittävän oikeaa kuvaa todellisesta luonteestaan. Ehkä tallimääräykset käsitettäisiin paremmin, jos kuskin korostamisen sijaan tiimin roolia oltaisiin tuotu eri tavalla esille ja sitä ei nähtäisi välttämättömänä pahana, jonka tekoset lähinnä haittaavat kuskien taistelua.Yleisesti ottaen olen kuitenkin sitä mieltä että lajia on vietävä siihen suuntaan että tallimääräyksiä ei hyväksytä/tarvita. Miellän lajin kilpa-ajona jossa katsotaan kuka on ruutulipulla ensimmäisenä urheilullisin perustein. Jos muuta halutaan sopia, se pitää tehdä ennen kisaa niin että urheilullinen arvo ei vaarannu.
Ei ole säännöissä määriteltyä rangaistusta, eikä kriteereitä sille mikä lasketaan kielletyllä tavalla lopputulokseen vaikuttamiseksi.Olen samaa mieltä siitä että sääntöjä joita ei voi valvoa ei pidä olla. Tosin nyt on sääntö, mutta onko määriteltyä rangaistusta? Raha ei merkitse lajissa mitään...
Miellän ennen kisaa sovitut tallimääräykset yhtä lailla tallimääräyksiksi ja kisan lopputulokseen vaikuttamiseksi.Yleisesti ottaen olen kuitenkin sitä mieltä että lajia on vietävä siihen suuntaan että tallimääräyksiä ei hyväksytä/tarvita. Miellän lajin kilpa-ajona jossa katsotaan kuka on ruutulipulla ensimmäisenä urheilullisin perustein. Jos muuta halutaan sopia, se pitää tehdä ennen kisaa niin että urheilullinen arvo ei vaarannu.
En ainakaan muista semmosta kirpasua. Kuten jo todettu, F1 ei ole pelkästään yksilölaji vaan siitä on vähintään puolet joukkuelajia. Toki joskus ne tuntuu tyhmiltä ja tarpeettomilta (kuten muutamassa Sumin tapauksessa) ja joskus taas enemmän kuin ansaituilta, kuten Mika H:n eka voitto kaiken paskan jälkeen mitä vuodet McLarenilla oli tuonut. Samalla Williamsin osuutta siihen pehmitti se, että Häkän kilpaura oli lähes vaakalaudalla sen tallin sekoilujen takia. Kuka siinä sitten kärsi, no se taho joka oli eniten käyttänyt lähimenneisyydessä tallimääräyksiä ja huomattavasti arveluttavampiakin konsteja menestyksen saamiseksi. Seuraavassa kisassa tapahtunut tallipelisekoilu taas vitutti mua, kun tiesi heti mikä vinkuna siitä tulee. Mutta ei itse toimi sinänsä kirpassu.Olisi mielenkiintoista kuulla näiden tallimääräysten puolustajien henkilökohtainen tunne silloin kun niitä tapahtuu. Eikö yhtään kirpaise?