Tulisiko tallimääräykset sallia?

Tulisiko tallimääräykset sallia F1:ssä?


  • Äänestäjiä yhteensä
    73

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Joko sallia täysin tai kieltää täysin.. Ei mitään välimuotoja tyyliin "jos kuljettaja vapaasta tahdostaan päästää toisen ohi tahallaan, niin se on ok". Jokainen varmasti ymmärtää, että se kuljettajan vapaa tahto on sopimukseen kirjattu tavalla tai toisella.

Ei myöskään mitään poikkeuksia liittyen pistetilanteeseen.. Joko sallitaan tai kielletään.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
ps. Tässä kysyttiin nyt tallimääräyksistä, mutta muistelen että joskus on tallien keskenkin tehty "sopimuksia". Muistaako Bobakki tai kumppanit tälläistä?
Ja toki tallien väliset sopimukset on toinen juttu ja pitää pitää kiellettynä jne.
On tehty, kuuluisin lienee tuo Williamsin ja McLarenin diili siitä, että Mika ja DC eivät puutu mestaruustaistoon Jerezissä '97 jne, toisaalla jo mainitsinkin. Samoin Sauber-kuskit olivat hyvin avuliaita Ferraria kohtaan moottorisopimuksen solmimisen jälkeen. Norberto Fontana kertoi myöhemmin, että häntä vaadittiin estelemään Villeneuvea tuossa samaisisessa Jerezin kilpailussa.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Ei tietenkään tulisi sallia. Miksi tallijohdolla tulisi olla valta järjestellä tuloksia? Se valta kuuluu yksioikoisesti tuomaristolle sekä tietysti radalla kisaaville kuljettajille (vapaaehtoisesti toisen edelleen päästäminen on myös väärin, koska se vertautuu tahallaan häviämiseen kts. pesäpallon sopupelivyyhti 1998). Tallimääräykset ovat vittumaisia paitsi kuskeille, niin myös kannattajille ja vedonlyöjille. Supertripla menee monella pilalle kun johtokuski antaakin tietä kakkoselle jne.

Radikaalein ratkaisu olisi kieltää radioliikenne kuskin ja tallin välillä kokonaan. Kyseinen laite taitaa muutenkin olla aika turha kun väliajat näkee varikkomuurin taululta ja bensankulutus ratin nestekidenäytöstä. Myös kuljettajien oikeusturvaa tulisi yrittää parantaa siten, että myös tietä antava kuski saisi tuntuvan rangaistuksen. Myös FIA voisi maksaa esimerkiksi puolet kuljettajan palkasta, jolloin kuski ei olisi kokonaan edesvastuussa tallilleen vaan myös lajin kattojärjestölle.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Miksi tallijohdolla tulisi olla valta järjestellä tuloksia?
Miksei? Kysehän on tallin työntekijöistä. Kai työnantajalla saa olla oikeus antaa työntekijöille työtehtäviä.

Suurin ongelma on kuitenkin se, että kieltoa on mahdoton valvoa. Niinpä rangaistukset langetetaan mielivaltaisella mutulla ja pääosa tallimääräyksistä jäisi luultavasti rankaisematta, niin kuin on jäänyt tähänkin asti.
Radikaalein ratkaisu olisi kieltää radioliikenne kuskin ja tallin välillä kokonaan. Kyseinen laite taitaa muutenkin olla aika turha kun väliajat näkee varikkomuurin taululta ja bensankulutus ratin nestekidenäytöstä.
Radioliikennettä perustellaan turvallisuudella.
Myös FIA voisi maksaa esimerkiksi puolet kuljettajan palkasta, jolloin kuski ei olisi kokonaan edesvastuussa tallilleen vaan myös lajin kattojärjestölle.
Just. Tallit voivat luvata kuskeilleen tuplapalkat nykyiseen verrattuna, eikä mikään käytännössä muutu. Paitsi FIA köyhtyy ja kuskit rikastuu.
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Tallimääräyksiä on mahdoton valvoa. Voihan ne sopia ennen kisaa että tiedät sitten miten toimia. Tuo on tyhmää että suorassa lähetyksessä sen sanoo kaikkien kuullen.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Olisi mielenkiintoista kuulla näiden tallimääräysten puolustajien henkilökohtainen tunne silloin kun niitä tapahtuu. Eikö yhtään kirpaise?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olisi mielenkiintoista kuulla näiden tallimääräysten puolustajien henkilökohtainen tunne silloin kun niitä tapahtuu. Eikö yhtään kirpaise?
On eri asia pitää tallimääräyskieltoa huonona sääntönä kuin puolustaa tallimääräyksiä. En pidä tallimääräyksistä, mutta niiden tehokas valvonta on mahdotonta, joten niitä ei voida järkevästi kieltää. Ellei siirrytä yhden kuskin tiimeihin.

Yli 30 vuoden kokemuksella tallimääräykset eivät tunnu enää missään. Osa lajia, kiellettyä tai ei. Odotinkin Ferrarin tekevän moisen liikkeen Hockessa jo ennen "ridiculous"-viestiä.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Fykkösiin ei pitäisi luoda sellaisia sääntöjä mitä ei pystytä valvomaan ja kontrolloimaan. Tallimääräys on hyvä esimerkki niistä.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Olen samaa mieltä siitä että sääntöjä joita ei voi valvoa ei pidä olla. Tosin nyt on sääntö, mutta onko määriteltyä rangaistusta? Raha ei merkitse lajissa mitään...

Yleisesti ottaen olen kuitenkin sitä mieltä että lajia on vietävä siihen suuntaan että tallimääräyksiä ei hyväksytä/tarvita. Miellän lajin kilpa-ajona jossa katsotaan kuka on ruutulipulla ensimmäisenä urheilullisin perustein. Jos muuta halutaan sopia, se pitää tehdä ennen kisaa niin että urheilullinen arvo ei vaarannu.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Yleisesti ottaen olen kuitenkin sitä mieltä että lajia on vietävä siihen suuntaan että tallimääräyksiä ei hyväksytä/tarvita. Miellän lajin kilpa-ajona jossa katsotaan kuka on ruutulipulla ensimmäisenä urheilullisin perustein. Jos muuta halutaan sopia, se pitää tehdä ennen kisaa niin että urheilullinen arvo ei vaarannu.
Olen sitä mieltä, että jos suurin osa mieltää kilpa-ajon näin, ei se vuosien saatossa ole antanut riittävän oikeaa kuvaa todellisesta luonteestaan. Ehkä tallimääräykset käsitettäisiin paremmin, jos kuskin korostamisen sijaan tiimin roolia oltaisiin tuotu eri tavalla esille ja sitä ei nähtäisi välttämättömänä pahana, jonka tekoset lähinnä haittaavat kuskien taistelua.

Mitä tulee henkilökohtaisiin tuntemuksiini tallimääräysten yhteydessä, niin totta kai tahmeasti suoritetun määräyksen näkeminen tuntuu hölmöltä. Tunne ei ole kuitenkaan sen vahvempi kuin kuskin karmaisevan ajovirheen kohdalla, enkä tunne itseäni petetyksi tai koe nähneeni mitään, mikä saisi minut kääntymään pois lajin parista.

Yhden auton tiimeillä pääsee muuten tehokkaasti eroon tallimääräyksistä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olen samaa mieltä siitä että sääntöjä joita ei voi valvoa ei pidä olla. Tosin nyt on sääntö, mutta onko määriteltyä rangaistusta? Raha ei merkitse lajissa mitään...
Ei ole säännöissä määriteltyä rangaistusta, eikä kriteereitä sille mikä lasketaan kielletyllä tavalla lopputulokseen vaikuttamiseksi.

Raha merkitsee lajissa eniten. F1 on ensisijaisesti bisnes, toissijaisesti viihdebisnes ja vasta sen jälkeen "urheilua". Ja sitäkin hyvin lainausmerkeissä.
Yleisesti ottaen olen kuitenkin sitä mieltä että lajia on vietävä siihen suuntaan että tallimääräyksiä ei hyväksytä/tarvita. Miellän lajin kilpa-ajona jossa katsotaan kuka on ruutulipulla ensimmäisenä urheilullisin perustein. Jos muuta halutaan sopia, se pitää tehdä ennen kisaa niin että urheilullinen arvo ei vaarannu.
Miellän ennen kisaa sovitut tallimääräykset yhtä lailla tallimääräyksiksi ja kisan lopputulokseen vaikuttamiseksi.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Olisi mielenkiintoista kuulla näiden tallimääräysten puolustajien henkilökohtainen tunne silloin kun niitä tapahtuu. Eikö yhtään kirpaise?
En ainakaan muista semmosta kirpasua. Kuten jo todettu, F1 ei ole pelkästään yksilölaji vaan siitä on vähintään puolet joukkuelajia. Toki joskus ne tuntuu tyhmiltä ja tarpeettomilta (kuten muutamassa Sumin tapauksessa) ja joskus taas enemmän kuin ansaituilta, kuten Mika H:n eka voitto kaiken paskan jälkeen mitä vuodet McLarenilla oli tuonut. Samalla Williamsin osuutta siihen pehmitti se, että Häkän kilpaura oli lähes vaakalaudalla sen tallin sekoilujen takia. Kuka siinä sitten kärsi, no se taho joka oli eniten käyttänyt lähimenneisyydessä tallimääräyksiä ja huomattavasti arveluttavampiakin konsteja menestyksen saamiseksi. Seuraavassa kisassa tapahtunut tallipelisekoilu taas vitutti mua, kun tiesi heti mikä vinkuna siitä tulee. Mutta ei itse toimi sinänsä kirpassu.

Käsittääksen mm. pyöräilyssä tapahtuu samaa tai on vielä selvempiä apurin rooleja. Juoksussa keskimatkoilla ja pitkillä käytetään jäniksiä, kun halutaan ennätyksiä. Niistä ennätyksistä taas tulee mainetta ja mammonaa. Arvokisoissa saatetaan juosta joukkueena yhtä maan juoksijaa suosien jonkun toisen saman maan osallistujan kärsiessä siitä taktiikasta. Varmaan löytyy vastaavaa muistakin lajeista.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Pohjimmiltaan olen sitä mieltä ettei tallimääräyksiä tulisi missään nimessä sallia, sillä kyllähän voitto pitää ansaita omalla ajamisella eikä tiimin avustuksella. Toisaalta F1 on joukkueurheilua ja talli varmasti haluaa ajaa omaa asiaansa. Olisin kyllä valmis siihen että tallimääräyspykälä poistuu säännöistä, mutta pitää korostaa sääntöä jossa kielletään lajin maineen pilaaminen, eli jos tallimääräys tehdään niin se tehdään varikkokäyntien tms. avulla, eikä niin että toinen hiljentää vauhtiaan suoralla kuten nyt kävi.

Sillä kukaan tuskin kiistää faktaa että lajin maine kärsi yleisön silmissä kun tallimääräys näin toteutettiin.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ovat osa lajia. Tallilla on palkkalistoillaan kaksi kuljettajaa, ja täysi oikeus päättää näiden työntekijöidensä toiminnasta radalla.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Sallisin

Tallimääräykset pitäisi sallia, mutta vain sillä ehdolla että ne tehtäisiin täysin selkeästi niin ettei kenellekään jää epäilystä asiasta.

Aiemmin pyörittelin mielessäni sellaista ajatusta, että tallimääräykset voisi sallia, mutta niiden mahdollisuus pitäisi ilmoittaa ennen kisaa julkisesti. Kisan aikana pitäisi mennä ennakkotietojen mukaan ilman mitään sluibailuja tai penalttina vaikka kolmen kisan kielto koko tallille. Siis jos ei ilmoitusta ole annettu, tietysti.

Ei olisi kenellekään epäselvää mitä tullee tapahtumaan jos kisassa olosuhteet veisivät siihen että järjestyksen vaihto saattaisi tapahtua. Kakkoskuskiksi määrättykin saisi itse miettiä viitsiikö sitten ajaakkaan ihan täysiä jos joutuu paikkansa menettämään tai vastaavasti ajaako sitten ihan naula päässä karkuun ja pitää auton-pari itsensä ja ykköskuskin välissä.
 

LAHNAPAKASTE

Well-known member
Liittynyt
1.11.2009
Viestit
74
Olisko se sitten parempi, että se "peli pelattais" niin, miten McLadalla vuosina 2008 ja 2009, että kakkoskuskilla ei ole edes mitään mahdollisuuksia haastaa ykköskuskia. Tallimääräystä sekin perjaatteessa on. Kyllä nää tallimääräykset pitäis sallia muutenkin, kun niitä joka tapauksessa tulee, oli ne sitten kiellettyjä tai ei.

PS: täytää jatkossa laittaa näitä kommentteja pelkästään tänne, kun ei tuolla MTV kolmosella mee enää mikään kommentti läpi.
 
Ylös