Kuskien siirrot ja huhut vuodelle 2011

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
On vai? Jossain lajia käsittelevässä julkaisussakin kenties?

Olisin kiinnostunut tietämään enemmän Ferrarin sisäisistä taisteluista ja Kimin sorsimisesta. Luotettavasta lähteestä.

Ei olis linkillä heittää?
no lue vaikka tuo Heikki Kullan haastattelu ensin. Palataan sitten.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
No miten se asia sitten on? Älä suotta panttaa tietoasi.

Eli kuskilla ei ole sanavaltaa sen suhteen minkälaiseksi hänen autonsa kehitetään?
Ferrari kenties näkee (tää siis mun veikkaus, ei tieto) asian niin, että talli rakentaa auton jolla pitää pärjätä. Kuski on kenties vain yksi työntekijä muiden joukossa.


Nyt sitten yleisesti:
Kimi on sanonut jälkeenpäin monesti, että politikointi oli formuloissa se mistä hän ei pitänyt lainkaan. Tai että sitä oli liikaa. Liittyisikö tämä esim. Ferrarin tapaukseen.

Enkä itse pidä täysin sattumana sitäkään, että Todtin aikaan Kimi vei joten kuten ja 08 mentiin kehityksessä jo väärään suuntaan. 09 oli jo valmistelua Alonson tuloon.


Masa sanoi:
Eiköhän kuskillakin ole oma sanansa sanottavana rakeenteellisien ratkaisujen suhteen, jos kykenee esittämään jonkinlaisia näkemyksiä asiasta. Kyse on viime kädessä kuljettajan työkalusta, joten päätäntävalta lienee pitkälti kuskilla itsellään.
Muistelisin, että kuljettajista moni on sanonut sen (mm Kimi), ettei kuljettaja voi mennä neuvoon esim. Neveytä että hei jätkä, näin se pitää tehdä jotta toi toimii. Kuski sanoo mimmosen auton se haluaa ja talli joko kykenee tai ei kykene tekemään sellaista autoa. Sen jälkeen kuski voi "vain" valittaa, että auto puskee liikaa eikä säätöikkuna riitä. Sen jälkeen se on edelleen tallin heiniä kehittää autosta kuskille mieluisampi.

Niinköhän Vettel on käynyt Neveylle sanomassa että pistäs toisenlainen jousitus autoon jotta moon nopeempi (auto vielä piirustus vaiheessa)..


Mutta siinä olen samaa mieltä, että kuljettaja voi kertoa mitä haluaa autoltaan, mutta tuskin kuski näkee "virhettä" piirustus vaiheessa. Ehkä talvitestien yhteydessä sanoo, että tää puskee ku härkä eikä kääny mihinkään jne. Mutta jos muutokseen ei riitä pelkästään säädöt tai yksittäiset ripustusten uusiminen vaan koko aeropaketin vaihtaminen niin on ymmärrettävää että "paskalla" yritetään tulla toimeen. Ja muutokset tulee jahka ne saadaan tehtyä. Kuskilla on siis sanansa sanottava, mutta ei se vielä taida riittää pitkälle, se muutos kun pitäisi vielä "osata" tehdä oikein ja niin ettei vauhtia katoa vaan tulee lisää.



Mikael:
Sun kanssa satun olemaan samaa mieltä lähes jokaisesta tämän sivun viesteistäsi. Ja nimenomaan asiasisällön takia. (en uskalla sanoa että oisin kaikista samaa mieltä kun en ole kaikkia vielä kerenny lukea) ;)
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Oma käsitykseni on, että Kimi antoi kaudella 2008 insinööreilleen selvää palautetta, siitä, että uusi eturipustus ei ole hyvä hänelle. Meni kuitenkin useita kilpailuja (ainakin 2) ennen kuin asia palautettiin Kimin toivomalle tolalle eli palattiin takaisin vanhaa ratkaisuun. Miksi niin kauan?
Itselläni on käsitys, että uusi eturipustus kehitettiin Kimin toiveiden mukaan sen jälkeen kun kävi selväksi, että se edellinen kehitys ei Kimin ajotyylille sopinut. Eli minun käsityksen mukaan vanhaan ripustukseen ei palattu, vaan sitä uutta kehitettiin sitten Kimille sopivammaksi. Tämä tosin perustuu vain minun hatariin muistikuviin aiheesta.

Niin, ja voihan olla, että jos Ferrarilla eturipustusten kanssa tuli muutakin päivitystä autoon, ei vanhoihin eturipustuksiin, tai edes siihen kehitys suuntaan voitu palata ilman suurempia muutoksia. Kun sillä tasolla varmaan moni asia vaikuttaa moneen muuhunkin asiaan. En tiedä, ihan vain minun pohdiskelua, mutta kuulostaisi hullulta että Kimin toiveisiin ei olisi mahdollisimman ripeästi reagoitu. MM-kamppailu kumminkin oli tuohon aikaan aika kuumana.
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Itselläni on käsitys, että uusi eturipustus kehitettiin Kimin toiveiden mukaan sen jälkeen kun kävi selväksi, että se edellinen kehitys ei Kimin ajotyylille sopinut. Eli minun käsityksen mukaan vanhaan ripustukseen ei palattu, vaan sitä uutta kehitettiin sitten Kimille sopivammaksi. Tämä tosin perustuu vain minun hatariin muistikuviin aiheesta.

Niin, ja voihan olla, että jos Ferrarilla eturipustusten kanssa tuli muutakin päivitystä autoon, ei vanhoihin eturipustuksiin, tai edes siihen kehitys suuntaan voitu palata ilman suurempia muutoksia. Kun sillä tasolla varmaan moni asia vaikuttaa moneen muuhunkin asiaan. En tiedä, ihan vain minun pohdiskelua, mutta kuulostaisi hullulta että Kimin toiveisiin ei olisi mahdollisimman ripeästi reagoitu. MM-kamppailu kumminkin oli tuohon aikaan aika kuumana.
Riittääkö lainaus vai lennänkö Irlannin ihmehalpiksella hakemaan kyseisen aviisin divarista :wink:

Interview with Domenicali in Autosprint (an Italian magazine) 16.12.2008 (paper edition)

Did Kimi share his problems with you?
- We always talk with each other and argue about general technical issues. From the technical point of view he was dissatisfied with front suspension, and it didn't work the way he wanted. The front suspension to suit him was a recurrent topic of our discussions.

How fast did you discover that?
- In midseason. We changed the suspension in Germany and returned it for Kimi in Monza.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Itselläni on käsitys, että uusi eturipustus kehitettiin Kimin toiveiden mukaan sen jälkeen kun kävi selväksi, että se edellinen kehitys ei Kimin ajotyylille sopinut. Eli minun käsityksen mukaan vanhaan ripustukseen ei palattu, vaan sitä uutta kehitettiin sitten Kimille sopivammaksi. Tämä tosin perustuu vain minun hatariin muistikuviin aiheesta.

Niin, ja voihan olla, että jos Ferrarilla eturipustusten kanssa tuli muutakin päivitystä autoon, ei vanhoihin eturipustuksiin, tai edes siihen kehitys suuntaan voitu palata ilman suurempia muutoksia. Kun sillä tasolla varmaan moni asia vaikuttaa moneen muuhunkin asiaan. En tiedä, ihan vain minun pohdiskelua, mutta kuulostaisi hullulta että Kimin toiveisiin ei olisi mahdollisimman ripeästi reagoitu. MM-kamppailu kumminkin oli tuohon aikaan aika kuumana.
Danke Herr Oberfeldwebel! Ja eturipustuksen suhteen muistan, että Kimi oli sitä vastaan mutta tietenkin toivoi sen onnistuvan. Etenkin asia harmitti kun sen puolesta puhuivat niin Schumi kuin Massakin ja Kimi olisi halunnut tehdä asian hieman toisin. Ja näin sitten kävi, ettei uudistus Kimillä toiminut ja suurin virhe tapahtui kun sitä usean kisan ajan koitettiin modifioida Kimille mieleiseksi. Mutta ei onnistuttu ja kisat olikin jo ns ohi. Sitten Kimi sai vanhan etuosan takaisin ja vauhti parani heti. Loppukauden suhteen myös Massa kärsi - ajoin jopa Kimiä enemmän rengaslämpöjen puutteesta. Kaikenkaikkiaan tämä soutu taisi pilata koko tallin kauden. Ja nyt on hieman ollut samaa meininkiä. On matkittu siipiä ja pohjia ja diffuja sun muita pakokaasuvirtauksia jolloin kehitystyö on poukkoillut. Alonso on ollut epävarma ja tehnyt virheita ja Massan vuoro on olla ihan hukassa. Jotenkin tuo auton kokonaisuuden ja tasapainon hallinta on syvältä jo useamman vuoden.

Kun Macillä joudutaan samojen pulmien eteen, he pystyvät analysoimaan ja tekemään johdonmukaisia korjausliikkeita kun taas Ferrari vanhana raakana testaajana heittelee laidasta laitaan ja pohtii vasta lopputuloksia. Italialaiseen analyyttiseen tyyliinsä.
 
Viimeksi muokattu:

Masa

Well-known member
Liittynyt
8.5.1999
Viestit
479
muutama toikki alempaa.
Kulta ei maininnut Ferrarin sisäisistä taisteluista mitään.

Eikä haastattelusta liioin ilmene, että Ferrarilla olisi ollut Kimin vastainen salaliitto. (miksi olisikaan, älytöntähän se olisi, jos Ferrari olisi heikentänyt "ykköskuskinsa", edellisvuoden maailmanmestarin - johon on sijoittanut suuren summan rahaa - menestysmahdollisuuksia suosimalla tietoisesti Massaa)

Kysyttäessä Kimin suhteesta uuteen tallipäällikköönsä HK kirjoittaa: "En tiedä, kuinka paljon tukea ja turvaa Kimi olisi kaivannut, mutta sitä Stefano ainakin joka kerta tarjosi." Eli Kimillä oli tallipäällikönkin vankkumaton tuki takanaan.

Olisi mielenkiintoista tietää, minkä suhteen Heikki Kulta näkee Kimin tarvinneen tukea. Sitä hän ei tarkemmin sano. Paineiden? (joita ylikriittinen italialainen ferrarikansa ja media loi)

Omassa kysymyksessäsi esität, että kaudella -08 Ferrarin kehityksessä satsattiin tarkoituksella Massan mieltymysten mukaiseen autoon, mihin Kulta vastaa: "2008 - Kimin johtaessa MM-sarjaa - tuli kahden kuukauden kehitystyöllä keskikesään uusi versio, joka vaan sopi Massalle paremmin."

Eli ei merkkejä salaliitosta tässäkään kohtaa. Kyseinen muutos vain oli tällä kertaa parempi Massan ajotyylille - millaiseksi sitä ei kuitenkaan varta vasten oltu suunniteltu.

Eräässä kysymyksessä otetaan esiin Kimin mahdollinen into kostaa Ferrarille, mihin HK vastaa: "Ei Kimillä ole mitään kostettavaa Ferrarille."

Miksipä olisikaan, kun väitteet Kimin sorsimisesta ovat selvästikin vailla totuuspohjaa, eli sijoittuvat puppuosastoon. Kimillä ei ole syytä katkeruuteen, koska hänelle annettiin ferrarivuosinaan vähintään yhtä hyvät mahdollisuudet menestykseen kuin tallitoverilleen.

Sopimuksen rikkomisen suhteen Kimi voisikin olla katkera, mutta ei ilmeisesti ole - ainakaan julkisesti. Siitä pisteet Kimille.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Riittääkö lainaus vai lennänkö Irlannin ihmehalpiksella hakemaan kyseisen aviisin divarista :wink:

Interview with Domenicali in Autosprint (an Italian magazine) 16.12.2008 (paper edition)

Did Kimi share his problems with you?
- We always talk with each other and argue about general technical issues. From the technical point of view he was dissatisfied with front suspension, and it didn't work the way he wanted. The front suspension to suit him was a recurrent topic of our discussions.

How fast did you discover that?
- In midseason. We changed the suspension in Germany and returned it for Kimi in Monza.
Meinasin tulla postaamaan tämän, mutta kerkesit ensiksi Sammyosammy. Ihmettelen, että vielä löytyy F1-forumeita seuraava, joka ei ole lukenut Räikkösen ongelmista kesällä 2008. On niin puhkikoluttu tämä aihe. :p

Kimihän johti mm-sarjaa 2008-kauden puolen välin tienoilla. Hockenheimin kisaan autoon tuotiin uusi etujousitus, joka vei Kimin suuriin ongelmiin. Räikkönen valitti ja valitti, niin kuin Domenicali myöntää haastattelussa. 4 kisan jälkeen Kimille vaihdettiin vanha ripustus takaisin ja sen jälkeen hän oli taas hyvässä vauhdissa.
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Kulta ei maininnut Ferrarin sisäisistä taisteluista mitään.

Eikä haastattelusta liioin ilmene, että Ferrarilla olisi ollut Kimin vastainen salaliitto. (miksi olisikaan, älytöntähän se olisi, jos Ferrari olisi heikentänyt "ykköskuskinsa", edellisvuoden maailmanmestarin - johon on sijoittanut suuren summan rahaa - menestysmahdollisuuksia suosimalla tietoisesti Massaa)

Kysyttäessä Kimin suhteesta uuteen tallipäällikköönsä HK kirjoittaa: "En tiedä, kuinka paljon tukea ja turvaa Kimi olisi kaivannut, mutta sitä Stefano ainakin joka kerta tarjosi." Eli Kimillä oli tallipäällikönkin vankkumaton tuki takanaan.

Olisi mielenkiintoista tietää, minkä suhteen Heikki Kulta näkee Kimin tarvinneen tukea. Sitä hän ei tarkemmin sano. Paineiden? (joita ylikriittinen italialainen ferrarikansa ja media loi)

Omassa kysymyksessäsi esität, että kaudella -08 Ferrarin kehityksessä satsattiin tarkoituksella Massan mieltymysten mukaiseen autoon, mihin Kulta vastaa: "2008 - Kimin johtaessa MM-sarjaa - tuli kahden kuukauden kehitystyöllä keskikesään uusi versio, joka vaan sopi Massalle paremmin."

Eli ei merkkejä salaliitosta tässäkään kohtaa. Kyseinen muutos vain oli tällä kertaa parempi Massan ajotyylille - millaiseksi sitä ei kuitenkaan varta vasten oltu suunniteltu.

Eräässä kysymyksessä otetaan esiin Kimin mahdollinen into kostaa Ferrarille, mihin HK vastaa: "Ei Kimillä ole mitään kostettavaa Ferrarille."

Miksipä olisikaan, kun väitteet Kimin sorsimisesta ovat selvästikin vailla totuuspohjaa, eli sijoittuvat puppuosastoon. Kimillä ei ole syytä katkeruuteen, koska hänelle annettiin ferrarivuosinaan vähintään yhtä hyvät mahdollisuudet menestykseen kuin tallitoverilleen.

Sopimuksen rikkomisen suhteen Kimi voisikin olla katkera, mutta ei ilmeisesti ole - ainakaan julkisesti. Siitä pisteet Kimille.
Voisiko tuon tiivistää siten, että Schumeyn aikakauden jälkeen punainen talli oli henkisesti valmis toimimaan ilman ykkös- tahi kakkoskuljettajaa. Yritettyään tarjota molemmille kuljettajilleen tasa-arvoisen kilpailukaluston ja kohtelun ja siinä epäonnistuttuaan, on sittemmin päättänyt palata ainoalle osaamalleen tielle, keskittymään yhteen kuljettajaan toivoen toisen back-uppaavan parhaalla mahdollisella tavalla?
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Meinasin tulla postaamaan tämän, mutta kerkesit ensiksi Sammyosammy. Ihmettelen, että vielä löytyy F1-forumeita seuraava, joka ei ole lukenut Räikkösen ongelmista kesällä 2008. On niin puhkikoluttu tämä aihe. :p

Kimihän johti mm-sarjaa 2008-kauden puolen välin tienoilla. Hockenheimin kisaan autoon tuotiin uusi etujousitus, joka vei Kimin suuriin ongelmiin. Räikkönen valitti ja valitti, niin kuin Domenicali myöntää haastattelussa. 4 kisan jälkeen Kimille vaihdettiin vanha ripustus takaisin ja sen jälkeen hän oli taas hyvässä vauhdissa.
Perusdilemma, jota vastaan hyökätään aina. Väitän, että jos lennän Treelta Milaniin Ryanilla, haen divarista lehden, skannaan sen ja poustaan fileet, niin väite kuuluu, että Dome oli huumattu, kännissä, ase ohimolla etc..

öitä
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Masa nyt siteeraa minua hieman tarkemmin sen sijaan, että laittaa sanoja suuhuni. Eikä päättele HK:n puolesta jos hän ei ole kysymykseen vastannut.
 

Masa

Well-known member
Liittynyt
8.5.1999
Viestit
479
Masa nyt siteeraa minua hieman tarkemmin sen sijaan, että laittaa sanoja suuhuni. Eikä päättele HK:n puolesta jos hän ei ole kysymykseen vastannut.
No mitä sinä sitten tarkoitat, kun kirjoitat: "Montezemolo myönsi, että jo tuolloin sopimusten hionta aloitettiin tai alustavasti päätettiin Alonson kanssa ja samaan ajalliseen yhteyteen sijoittuu sinänsä outo satsaus autossa Massan hyväksi - vaikka tallissa oli hallitseva mestari ja vielä kohtuu hyvissä asemissakin."

Vaikuttaa vihjailulta, että Ferrari suosi tarkoituksella Massaa. (kun Alonso oli tulossa talliin ja Kimi piti saada näyttämään huonolta, jotta Kimin siirätäminen syrjään olisi perusteltua?? heh, ja huh huh salaliittoteorioiden maailmaa...)

Näin Kultakin väittämäsi tulkitsi ja totesi uudistuksen sopineen vain sattumalta Massalle paremmin. Kyse ei ollut Ferrarin politikoinnista Räikköstä vastaan.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No mitä sinä sitten tarkoitat, kun kirjoitat: "Montezemolo myönsi, että jo tuolloin sopimusten hionta aloitettiin tai alustavasti päätettiin Alonson kanssa ja samaan ajalliseen yhteyteen sijoittuu sinänsä outo satsaus autossa Massan hyväksi - vaikka tallissa oli hallitseva mestari ja vielä kohtuu hyvissä asemissakin."

Vaikuttaa vihjailulta, että Ferrari suosi tarkoituksella Massaa. (kun Alonso oli tulossa talliin ja Kimi piti saada näyttämään huonolta, jotta Kimin siirätäminen syrjään olisi perusteltua?? heh, ja huh huh salaliittoteorioiden maailmaa...)

Näin Kultakin väittämäsi tulkitsi ja totesi uudistuksen sopineen vain sattumalta Massalle paremmin. Kyse ei ollut Ferrarin politikoinnista Räikköstä vastaan.
No ensinnäkin Monte myönsi Alonson siirrosta päätetyn jo vuoden 08 alkupuolella. Vuoden 08 puolivälissä sössittiin Kimin suhteen eturipustus ja Massa sai muutenkin paljon tukea. Eikä Heikki Kulta ottanut kantaa oliko asioilla yhteyttä vaan totesi ripustuksen vain sopineen Massalle paremmin. HK kylläkin myönsi autoa merkillisistä syistä kehitetyn Massan suuntaan. Ja myönsi Santaderilla olleen keskeinen tekijä siirtoon. Muusta ei ole näyttöä eikä tosin siitäkään, että Massan suosiminen olisi ollut tahatonta. HK ei muutenkaan ottanut kantaa kuin vahvistettuhin tietoihin joten mediakritiikki jää meille lukijoille. Ja jäi myös 08 uutisoinnissa.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Masa Masa, vaikutat lapselta joka laittaa kädet korville ja alkaa kälättämään kun huomaa olevansa väärässä mutta ei suostu omaa vääräksi havaitsemaansa näkemystä muuttamaan :eek:

Onhan nuo jo moneen otteeseen todettu mistä -08 ongelmat johtuivat. Alku kaudesta ja aina ranskan kisaan asti Kimillä kulki varsin mainiosti. Brittikisa oli arpapeliä sateessa mutta kyseinen muutos tehtiin käsittääkseni tähän kisaan? Joku muu voi varmistaa ja kaivella jostai jos jaksaa.

Saksan kisan yhteydessä selkeästi, harvinaisen hiljainen Kimi, kritisoi suureen ääneen, ettei uudistus ollut hänelle toimiva. Jopa median välityksellä, jonka kaikki taatusti muistaa. Ja mitä teki Ferrari? Vaikka Kimi oli asiasta infonnut, niin takaisin aikaisempaan palattiin vasta Monzaan. Väliin jäi vaivaiset kolme kisaa missä Kimin piti taistella surkuhupaisalla muutoksella, josta oli Kimi harvinaiseen tapaan kritisoinut jopa median välityksellä.

Ja mitä Ferrarilla todetaan asiasta? No meillä on kaksi kuljettajaa, joista toinen pärjää riittävän hyvin huonollakin kalustolla. Ei helvetti mitä pellejä ja tuo menee vielä läpi tällaisille korvat kiinni - päläpälä tyypeille :rolleyes:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Mut sit asiaan. "Renun" pääomistaja kertoo totuuksia.

Petrov ei maksa paikastaan ja vaaditaan kovaa pohdintaa kumpi on kannattavampaa, maksaa Kimille ja ottaa Kimin tuomat sponssit ja näkyvyys vai tuntemattomuuden tuomat Lada miljoonat ja venäjän kansan suosio. Se tosin täytyy todeta, ettei taida Petrov ihan 250 miljoonaa venäläistä kiinnosta. Ensinnäkin siitä syystä, että Venäläisiä ei taida olla kuin vajaa 150 miljoonaa. :eek:

Toiseks ihan syystä, ettei Venäjän itä- ja pohjoisosa ole kovinkaan kiinnostuneita tämän kaltaisista asioista. Saatikka että heillä olisi kovinkaan kummoisia lähetyksiä mistä seurata oman pojan menoja.

Se on toki totta, että suuremman yleisön Petrov voi vetää mutta ketä esim muualla aasiassa kiinnostaa Petrov? Taitaa Kimi mennä monella mittarilla ohi kiinnostuksen kohteena.

Ei pidä tietty vähätellä veli venäläisen omaa poikaa, onhan siinä näppärän näköinen kaveri ja hyvä apukuski Kubicalle. Ja jos kerta rahaa tulee riittävästi ja Ladoja menee kaupaksi, niin mitä sitä nyt turhaan maksamaan hepulle jolla olis näkyvyyttä luultavasti enemmän ku tällä hepulla, joka tulee sieltä minkä kansa täyttää noin 2% koko maapallon väestöstä, josta tilannetta seuraa noin 10%. :D

Ihan taatusti voin väittää, vaikka oma mielipide onkin, että Kimin tunnettavuus ja media näkyvyys ja mikä lienee olisi sopiva sana kuvamaan, on suurempi kuin Petrovin tulee koskaan olemaan.

Eri asia on se minkä hintalapun kukin laittaa tietyille asioille ja minkä vastineen tulee saamaan. Sitähän tuo Renu pomo tietty tuossa sanookin, että moista täytyy pohtia. Että eipä siinä :)

En silti oikeastaan halua nähdä Kimiä Renun ratissa. Ennemmin vielä ainakin vuosi rallissa ja sit ehkä RB:lle tai johonkinmuuhun talliin. Renu on valitettavasti mun mielestä suorastaan kuvottava talli :yuck:
 

Masa

Well-known member
Liittynyt
8.5.1999
Viestit
479
No ensinnäkin Monte myönsi Alonson siirrosta päätetyn jo vuoden 08 alkupuolella. Vuoden 08 puolivälissä sössittiin Kimin suhteen eturipustus ja Massa sai muutenkin paljon tukea. Eikä Heikki Kulta ottanut kantaa oliko asioilla yhteyttä vaan totesi ripustuksen vain sopineen Massalle paremmin. HK kylläkin myönsi autoa merkillisistä syistä kehitetyn Massan suuntaan. Ja myönsi Santaderilla olleen keskeinen tekijä siirtoon. Muusta ei ole näyttöä eikä tosin siitäkään, että Massan suosiminen olisi ollut tahatonta. HK ei muutenkaan ottanut kantaa kuin vahvistettuhin tietoihin joten mediakritiikki jää meille lukijoille. Ja jäi myös 08 uutisoinnissa.
Mitä sitten vaikka Alonson siirrosta olisi päätetty -08? (kumman tilalle?) Ei se ole mikään todiste Räikköstä kohtaan suunnatusta salaliitosta.

Kimin eturipustusongelmien suhteen tehtiin varmaankin virheratkaisuja, mutta mikään ei puhu sen puolesta, että tahallaan - eihän siinä olisi ollut edes mitään järkeä. Kyllä Ferrarilla oli paine ja intressi saada maltaita maksaneen Schumin korvaajan auto kulkemaan mahdollisimman nopeasti rataa ympäri.

Niin, Kulta totesi, että autouudistus "vaan sopi Massalle paremmin". Ei hän lähtenyt mukaan esittämääsi salaliittoteoriaan, koska ei selvästikään sellaisen olemassaoloon usko.

Santanderista Kulta mainitsi, että Alonso olisi alunperin tullut Ferrarille kaudeksi 2011, mutta Santanderin rahallisen panostuksen myötä tulikin vuotta suunniteltua aiemmin. Eli se siitä Alonso ajaa Ferrarilla vain Santanderin rahojen ansiosta - myytistä. Olisi ajanut muutenkin. Santander vain mahdollisti Alonson siirtymisen Ferrarille vuotta suunniteltua aiemmin.

Ferrarin tasavertaisen kohtelun politiikasta on vaikka kuinka näyttöä, Massan suosimisesta/Kimin menestyksen hankaloittamisesta kaudella 2008 ei yhtään. On vain salaliittoteorioita, joita on kyhätty asiaan liittymättömien irrallisten faktojen ympärille.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Masalta helvetin fiksu ja perusteltu kommentti, olen samaa mieltä viimeistä kappaletta lukuunottamatta.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Saattaa olla niinkin, että Ferrarilla oli vielä suurempi paine päästä Kimistä eroon, jotta olis saanut Alonson tilalle. Tästä Santander on varmaan tuonut tallille runsaita summia. Ei tuohon tarvita edes kovin kummoista päättelykykyä, saatikka salaliittoteorioiden vääntämisiä :rolleyes:

Siis voiko huvittavampaa edes lausua: Ferrarin tasavertaisen kohtelun politiikasta on vaikka kuinka näyttöä :D:jaska::D
 

Masa

Well-known member
Liittynyt
8.5.1999
Viestit
479
Masa Masa, vaikutat lapselta joka laittaa kädet korville ja alkaa kälättämään kun huomaa olevansa väärässä mutta ei suostu omaa vääräksi havaitsemaansa näkemystä muuttamaan :eek:

Onhan nuo jo moneen otteeseen todettu mistä -08 ongelmat johtuivat. Alku kaudesta ja aina ranskan kisaan asti Kimillä kulki varsin mainiosti. Brittikisa oli arpapeliä sateessa mutta kyseinen muutos tehtiin käsittääkseni tähän kisaan? Joku muu voi varmistaa ja kaivella jostai jos jaksaa.

Saksan kisan yhteydessä selkeästi, harvinaisen hiljainen Kimi, kritisoi suureen ääneen, ettei uudistus ollut hänelle toimiva. Jopa median välityksellä, jonka kaikki taatusti muistaa. Ja mitä teki Ferrari? Vaikka Kimi oli asiasta infonnut, niin takaisin aikaisempaan palattiin vasta Monzaan. Väliin jäi vaivaiset kolme kisaa missä Kimin piti taistella surkuhupaisalla muutoksella, josta oli Kimi harvinaiseen tapaan kritisoinut jopa median välityksellä.

Ja mitä Ferrarilla todetaan asiasta? No meillä on kaksi kuljettajaa, joista toinen pärjää riittävän hyvin huonollakin kalustolla. Ei helvetti mitä pellejä ja tuo menee vielä läpi tällaisille korvat kiinni - päläpälä tyypeille :rolleyes:
Itse asiassa en ole huomannut olevani väärässä. Voit toki osoittaa, jos olen jossakin kohtaa väärässä ja kertoa miten asia todellisuudessa on.

Ei kai kukaan ole kiistänytkään, etteikö Kimillä ollut kaudella -08 ongelmia, joihin vaikutti autoon tehty uudistus. Pointti on se, tekikö Ferrari Kimin olon autossaan hankalaksi tahallaan. Ei tehnyt. Siitä ei ole näyttöä, eikä moisessa olisi ollut mitään järkeäkään, kuten jo aiemmin todettu.

Eiköhän tuon uudistuksen merkitystä aavistuksen liioitellakin, sillä olihan Massa jo sitä ennen toisinaan Kimiä nopeampi. Jo edellisellä kaudella.

Ettei näissä salaliittoteorioissa vain pohjimmiltaan ole kyse sellaisesta lapsekkaasta ilmiöstä, ettei kyetä edes ajatuksen tasolla myöntämään toisen paremmuutta... Sitä että kaudella 2008 Felipe Massa oli vaan Kimi Räikköstä parempi F1-kuljettaja - fair and square, kuten englesmanni sanoisi.
 
Ylös