Reilun kaupan kahvin tavoitteena on tarjota tuottajalle kahvistaan parempi hinta. Tuoreen suomalaistutkimuksen mukaan tämä toteutuukin, mutta suhteessa suurimman hyödyn kalliista kahvipaketista käärii kauppa, Yle Uutiset kertoo.
Taloussanomat
21.11.2010 11:24
6
Reilun kaupan kahvin osuus Suomessa myytävästä kahvista on S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtajan Jukka Ojapellon mukaan noin prosentin luokkaa. Reilun kaupan kahvi on erikoistuote, josta kauppa on päättänyt kääriä hyvät katteet.
Tuoreen tutkimuksen mukaan Reilun kaupan kahvipaketin korkeammasta hinnasta hyötyykin eniten kauppa. Myös tuottaja saa osansa, mutta se on suhteessa pieni.
– Jos kuluttaja maksaa Reilun kaupan kahvista 50 prosenttia enemmän kuin tavallisesta kahvista, tuottajayhteisöt saavat ehkä viisi prosenttia enemmän kuin mitä he saisivat samasta kahvista markkinoilta, Helsingin Yliopiston kehitysmaatutkimuksen tutkija Joni Valkila sanoo Yle Uutisten haastattelussa.
Tuottajamaahan rahaa jää suhteessa hieman enemmän. Tutkimuksen mukaan maahan jää Reilusta kahvikilosta 2,8 euroa ja tavallisesta kahvikilosta 2,3 euroa.