Joo itse samoilla linjoilla. Mekaanisuus kiehtoo ja tollanen brutaali asenne. Aina digannut autoista, yksinkertaisista. Vanhat urheiluautot puhuttelee juuri tämänkin takia. Niin ajamisen kuin muutenkin. Lambon V12 on vaan jotenkin paljon elävämpi kuin Ferrarin vastaavat. Vaikken ole koskaan edes kyydissä ollut; Lamboissa on aina ollut jotain todella pysäyttävää.
Onneksi on hyllyssä tuollainen LP400, oranssina. Edes vähän lohtua talvi-iltoihin.
McLaren F1 on muuten hyvin samantyylinen laite kun Countach; ei avustimia, ei tehostimia, hyvin pelkistetty ja yksinkertainen. Äänimaailmaltaan häkellyttävä ja pirun nopea. Lambon kaasari V12 tarjoaa vielä kaupan päälle pauketta moottorijarrulla. Näitä kahta en halua verrata millään tavalla, mutta mulle ne ovat kaksi urheiluautomaailman ehdotonta legendaa, Diablo mukaan lukien vaikka onkin ruiskupadalla jo.
Mutta tästä Vectorista; Overdrive.fi palstalla oli tästä vähän enemmänkin juttua, kopioin tuon erään kirjoittajan tarinan tähän:
Koko automerkin tarina vaikuttaa tyypilliseltä varakkaan miehen unelmalta rakentaa oma automerkki onnistumisineen kuin epäonnistumisineen. Elettiin vuotta 1971, kun Gerald Wiegert autonrakentaja ystävänsä Lee Brownin kanssa päättivät rakentaa jotain ainutlaatuista seuraavan vuoden Los Angelesin autonäyttelyyn. Lopputulos oli kai jonkin sortin radikaali muotoilututkielma eikä ainakaan ajettava auto, mutta kahden miehen ensimmäinen unelma oli toteutunut ja tutkielma sai paljon huomiota. Kaukaisena päämääränä oli kuitenkin oman auton saattaminen amerikkalaisille rikkaille harrastajille.
Vuodet vierivät Wiegertin etsiessä sijoittajia ja haalitessa ammattilaisia ympärilleen kunnes 1979 valmistui ensimmäinen ajettava auto, keskimoottorinen superauto Vector W2. Amerikan kasi moottorina tuottamassa 600 hevosvoimaa huippujen ollessa 320km/h! Auto kiersi maailman autotoimittajien karskissa käytössä yli 100 000 mailia. Muun muassa legendaariseksi vasta myöhemmin noussut Top Gear ajoi autoa ohjelmassaan. Mutta W2 jäi myös ainoaksi eikä tuotantoa voitu aloittaa vielä moneen vuoteen.
Lopulta 1989 tuotantolinjan liikahdettua liikkeelle oli ensimmäisistä suunnitelmista kulunut jo 17 vuotta. Samalla mallinimeksi vaihtui W8. Muotoja oli aikoinaan haettu tietoisesti tai ei Marcello Gandinin 1968 valmistuneesta klassikko-konseptista Alfa Romeo Carabosta. Esikuva monelle. Koneeksi luonnollisesti tuli amerikkalaista woimaa Chevroletin V8:lla mutta kahdella turbolla. Paperille kirjoitettiin seuraavat lukemat: 625hv/852Nm, arvioitu huippunopeus 354 km/h, 0-60 mph 4.2 sekuntia ja varttimaili 12 sekunnissa. Keveyttä saatiin alumiinilla, hiilikuidulla sekä kevlarilla lisäksi W8:n tekniikka perustui paljolti lentokoneteollisuuden huippuratkaisuihin, vaikka esimmerkiksi kolmivaihteinen automaattivaihteisto tuli myös Chevroletilta. Sisustus oli varsin ainutlaatuinen yhdistelmä urheiluautoa, muotojen epäsymmetriaa kuin lentokoneen ohjaamoa nappuloineen ja näyttöruutuineen.
Laiskalti liikkuneelta tuotantolinjalta valmistui kaiken kaikkiaan 17 autoa ostajille asti sekä kaksi prototyyppiä että edellä mainittu ainokainen W2. Tuotanto loppui vuonna 1993. Wiegert menetti yhtiön talouden hallinnan jo tätä ennenja yhtiö siirrettiin Kaliforniasta Floridaan. Vielä ennen yhtiön alasajoa lopullisesti 1999 valmistettiin laadullisesti kyseenalaista M12-mallia (14 kpl). Miten tänä päivänä? Onko joku halunnut herättää Vectorin uudelleen henkiin?
Kyseessä on jotain harvinaista superautorintamallakin. Osa 1980-luvulla nuoruuttaan eläneistä saattaa tunnistaa tämän Countachin rinnalle nostetun teinipoikien unelman. Se on Vector W8.
Koko automerkin tarina vaikuttaa tyypilliseltä varakkaan miehen unelmalta rakentaa oma automerkki onnistumisineen kuin epäonnistumisineen. Elettiin vuotta 1971, kun Gerald Wiegert autonrakentaja ystävänsä Lee Brownin kanssa päättivät rakentaa jotain ainutlaatuista seuraavan vuoden Los Angelesin autonäyttelyyn. Lopputulos oli kai jonkin sortin radikaali muotoilututkielma eikä ainakaan ajettava auto, mutta kahden miehen ensimmäinen unelma oli toteutunut ja tutkielma sai paljon huomiota. Kaukaisena päämääränä oli kuitenkin oman auton saattaminen amerikkalaisille rikkaille harrastajille.
Vuodet vierivät Wiegertin etsiessä sijoittajia ja haalitessa ammattilaisia ympärilleen kunnes 1979 valmistui ensimmäinen ajettava auto, keskimoottorinen superauto Vector W2. Amerikan kasi moottorina tuottamassa 600 hevosvoimaa huippujen ollessa 320km/h! Auto kiersi maailman autotoimittajien karskissa käytössä yli 100 000 mailia. Muun muassa legendaariseksi vasta myöhemmin noussut Top Gear ajoi autoa ohjelmassaan. Mutta W2 jäi myös ainoaksi eikä tuotantoa voitu aloittaa vielä moneen vuoteen.
Lopulta 1989 tuotantolinjan liikahdettua liikkeelle oli ensimmäisistä suunnitelmista kulunut jo 17 vuotta. Samalla mallinimeksi vaihtui W8. Muotoja oli aikoinaan haettu tietoisesti tai ei Marcello Gandinin 1968 valmistuneesta klassikko-konseptista Alfa Romeo Carabosta. Esikuva monelle. Koneeksi luonnollisesti tuli amerikkalaista woimaa Chevroletin V8:lla mutta kahdella turbolla. Paperille kirjoitettiin seuraavat lukemat: 625hv/852Nm, arvioitu huippunopeus 354 km/h, 0-60 mph 4.2 sekuntia ja varttimaili 12 sekunnissa. Keveyttä saatiin alumiinilla, hiilikuidulla sekä kevlarilla lisäksi W8:n tekniikka perustui paljolti lentokoneteollisuuden huippuratkaisuihin, vaikka esimmerkiksi kolmivaihteinen automaattivaihteisto tuli myös Chevroletilta. Sisustus oli varsin ainutlaatuinen yhdistelmä urheiluautoa, muotojen epäsymmetriaa kuin lentokoneen ohjaamoa nappuloineen ja näyttöruutuineen.
Laiskalti liikkuneelta tuotantolinjalta valmistui kaiken kaikkiaan 17 autoa ostajille asti sekä kaksi prototyyppiä että edellä mainittu ainokainen W2. Tuotanto loppui vuonna 1993. Wiegert menetti yhtiön talouden hallinnan jo tätä ennenja yhtiö siirrettiin Kaliforniasta Floridaan. Vielä ennen yhtiön alasajoa lopullisesti 1999 valmistettiin laadullisesti kyseenalaista M12-mallia (14 kpl). Miten tänä päivänä? Onko joku halunnut herättää Vectorin uudelleen henkiin?
Koko aiheen esille ottaminen tuli mieleen, kun bongasin maailman autofoorumilta juttua yhdestä Vector W8:sta. Tässä pari viikkoa sitten Lontoossa samassa huutokaupassa yli 3 miljoonalla omistajaa vaihtaneen James Bondin Aston Martinin kanssa huutokaupattiin tämä erittäin pienillä kilometreillä ollut Vector W8. Auto oli seitsemäs valmistunut keskiyön sinisellä maalipinnalla. Tätä ennen se on ollut automuseossa Sinsheimissa Saksassa monta vuotta. Hinta kipusi lopulta 210.000 euroon!
Huutokaupan sivu
Sekä tuo
Overdriven todella fantastinen Lamborghini - Topikki!
Laitan sen tolta Vector- sivulta lähtien.