Urheiluautot

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Christian von Koeniggsegg totesi hyvin että

:rolleyes:

Voisin kuvitella että sama ongelma pätee myös Daggerin kehitykseen, hienohan se on leveillä että autolla vois ajaa 480km/h, mutta saadaanko sillä koskaan ajettua moista lukemaa missään?
Eiköhän Daytonan tai Talladegan ovaaliradoilla olisi hyvät mahdollisuudet. TopGearin sällit vois sit järjestää tyypillisen kolmiottelunsa eli Dagger vs. Koenigseggggggg vs. Veyron.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Eiköhän Daytonan tai Talladegan ovaaliradoilla olisi hyvät mahdollisuudet. TopGearin sällit vois sit järjestää tyypillisen kolmiottelunsa eli Dagger vs. Koenigseggggggg vs. Veyron.
Renkaat tuskin kestää sivuttaisvoimia, Veyroninkin gummit taitaa "palaa" loppuun täysnopeudella hetkessä ihan suorallakin tiellä meinaan....
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos sitä huippua jossain suljetulla rinkulalla lähdetään hakemaan, niin sitten Nardon kaltaisella ympyrällä (missä Koenigsegg sen toisaalla mainitun 388 km/h teki). Tosin Nardonkin ylin ja jyrkimmin kallistettu kaista on optimoitu "vain" nopeudelle 240 km/h, joten tuplasti kovemmassa vauhdissa pitää kääntää rattia ja renkaat rasittuu.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Suomessakin on tarpeeksi pitkiä suoria maanteillä noiden nopeuksien saavuttamiseen, esimerkiksi Huittinen - Aura -välillä.

Tienpätkä vaan sulkuun tähän tapaan ja menoksi.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Suomessakin on tarpeeksi pitkiä suoria maanteillä noiden nopeuksien saavuttamiseen, esimerkiksi Huittinen - Aura -välillä.

Tienpätkä vaan sulkuun tähän tapaan ja menoksi.
Voisin olla kyllä eri mieltä. Jos tuo VW:n ratakin tulee ongelmalliseksi tuossa Veyronin testissä, eli ohjeina tulla suoran alkuun 200km/h mutkasta ulos ja suorallakin mittaa "vain" 9km niin voipi nuo Suomenkin pikku pyrähdykset äkkiä ottaa vastaan siellä loppupäässä.
(edit. siellä 400km/h tasolla ei meinaan enää auto kiihdy kovinkaan nopeasti, ei edes Veyron, ja tolla vauhdilla matka taittu aika keposesti...)
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin ja sillä suoralla ei saa olla kovinkaan kummoisia nyppylöitä tai autosta tulee noissa vauhdeissa lentokone.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
tekniikkatalous.fi...
Kanadalainen Pléthore LC 750 on tämän raportin rajamailla. Auto on tilattavissa, mutta toimitukset alkavat tehtaan mukaan vasta ensi vuonna.

Pléthoressa kuljettaja istuu keskellä autoa. Mukaan mahtuu lisäksi kaksi matkustajaa.

Sekä auton runko että kori on hiilikuitua. Moottoriksi on luvassa 6,2-litrainen V8, jonka maksimiteho on 560 kW (750 hp). Yhtiö ei vielä kerro autonsa huippunopeutta eikä kiihtyvyysarvoja, koska viimeisen prototyyppiversion testaus on vielä kesken.

HTT Pléthore suunnittelee superautostaan myös versiota, jonka polttoaine olisi jotakin muuta kuin bensiiniä. Yhtiön omistaja Carl Descoteaux kertoi Duuniautolle, että auton pitäisi olla tuotantokunnossa vuonna 2011.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Katsokaas näitä, urheilautojen endurance tavaraa parhaasta päästä.
Aika, jota itse muistelen haikeana.
Youtube on ihana paikka vai mitä.:rolleyes:

BPR GT sarja:

Nurburgring 1996
http://www.youtube.com/watch?v=9lguZgGw714

Anderstorp 1996

http://www.youtube.com/watch?v=2og0KT3WGmc


Zhuhai 1995
http://www.youtube.com/watch?v=4UZAYQzUWEY

Sieltä löytyy useita videota per kisa, tossa vaan maustetta vähän joulun viettoon.:ahem:
Olet varmaan ehtinyt jo käydä Facebookin uudessa ryhmässä: BPR Global GT Endurance Series (1994 - 1996). Siellä nuo samat videot ja tuon kyseisen sarjan autoista kuvia jne. (Siellä oli kuvia valkoisesta Mclarenista Gulf sponsoreissa, Paul Ricardin testeissä 1995). Muistaakseni Mclaren ei koskaan ajanut kyseisellä värityksellä yhtään kisaa, vaan Gulf oli tutumpi tumma pohjaisena.


On tuo Mclaren F1 GTR näköjään ollut jossain näytöksessä tutussa Westin värityksessä:
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta

Unhoonjäänyt lyhytaikainen (1994-1996) hieno sarja, nimi tuli siis perustajien sukunimien alkukirjaimista:
Jürgen Barth
Patrick Peter
Stéphane Ratel
http://en.wikipedia.org/wiki/BPR_Global_GT_Series
Upeaa katseltavaa, selostajan puheista korvaani tarttui maininta Ferrarin F40-mallin korvautumisella seuraavaksi kaudeksi F50:llä, näin ei kuitenkaan tapahtunut, olisiko syynä ollut (edes osittain) tuo luokan muuttuminen FIA GT:ksi?
:confused:
Edelleen tahtoisin nähdä videota 1997 Sörnäisissä käydystä FIA GT-kisasta. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Unhoonjäänyt lyhytaikainen (1994-1996) hieno sarja, nimi tuli siis perustajien sukunimien alkukirjaimista:
Jürgen Barth
Patrick Peter
Stéphane Ratel
Katselin hieman mitä Barth ja Peter, ovat puuhaileet noiden vuosien jälkeen.

Patrick Peter ei tainut olla enää kuvioissa mukana 1997 sarjan muuttaessa nimensä FIA GT:ksi?, hänellä on ollut oma organisaatio (Peter Organisation). Kaudella 1998 Peter oli GTR Euroseries sarjassa jonkunlaisessa johtaja/pomo roolissa.(kyseistä sarjaa ei ajettu yhtä kautta pidempään) Nykyään Patrick Peter on Le Mans Endurance järjestön toimitusjohtaja ja taitaa olla jonkinlaisessa roolissa myös Le mans Seriesissä. (Peter perusti Ratelin kanssa Ranskan GT sarjan kaudeksi 1997)

Jürgen Barth häipyi myöskin sarjasta nimen muuttuessa FIA GT:ksi?, ja vuodesta 2007 lähtien hän on ollut ADAC GT Masters sarjassa pomon (promoottorin) roolissa ja sitä hän on edelleenkin siellä. (Barth on työskennellyt koko ajan kuitenkin SRO organisaatiossa, jossain vaiheessa hän oli muun muassa Logistiikka koordinaattori)

Vaikka Barth onkin jonkinlaisessa pomon roolissa ADAC GT Master sarjassa, niin näitä hyvin useita GT sarjoja hallinnoi kuitenkin-> Stéphane Ratel Organisaatio. (Sarja perustettiin juuri kaudeksi 2007 ja Barth oli ns sarjan alkuperäinen luoja)

En kyllä saanut selvyyttä mikä erotti tuon kolmikon, eli miksi Ratel jäi ainoaksi pomoksi nimen vaihtuessa FIA GT:ksi.
 
Viimeksi muokattu:

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Olet varmaan ehtinyt jo käydä Facebookin uudessa ryhmässä: BPR Global GT Endurance Series (1994 - 1996). Siellä nuo samat videot ja tuon kyseisen sarjan autoista kuvia jne. (Siellä oli kuvia valkoisesta Mclarenista Gulf sponsoreissa, Paul Ricardin testeissä 1995). Muistaakseni Mclaren ei koskaan ajanut kyseisellä värityksellä yhtään kisaa, vaan Gulf oli tutumpi tumma pohjaisena.


On tuo Mclaren F1 GTR näköjään ollut jossain näytöksessä tutussa Westin värityksessä:
Jaa sellanen ryhmä on siis olemassa?!
Nyt on sitten liitytty! Kiitoksia vinkistä erittäin paljon!!!!:cool:

Ja mitä tulee valkoseen GULF:iin, autolla ajettiin ainakin yksi kisa, ellei vaan yksi ainoa kisa 1996 Paul Ricardilla, kilpailunumero oli #6 ja auton runkonumero on #08R eli 1995 GTR on kyseessä.
Tuossa kisassa kuljettajina olivat Owen-Jones / Raphanel ja tuloksena oli keskeytys.

Ja mitä tähän WEST väritykseen tulee; sama runko #08R kyseessä. AUto oli ilmeisesti jonkun tutkimuslaitoksen käytössä UK:ssa? jonkin aikaa noissa väreissä ja tarkotuksena oli antaa kokemuksia/oppia radalla ajamisesta ym. vastaavasta ihmisille. Jos ihan oikein ton muistan. Voin tarkistaa asian kyllä jos on tarvis. Mutta jotain tämän suuntasta se oli.

Ja tänään #08R löytyy "katukilvissä" Bahrainista.
http://www.youtube.com/watch?v=1lLEqO1A9CI
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa

Unhoonjäänyt lyhytaikainen (1994-1996) hieno sarja, nimi tuli siis perustajien sukunimien alkukirjaimista:
Jürgen Barth
Patrick Peter
Stéphane Ratel
http://en.wikipedia.org/wiki/BPR_Global_GT_Series

Upeaa katseltavaa, selostajan puheista korvaani tarttui maininta Ferrarin F40-mallin korvautumisella seuraavaksi kaudeksi F50:llä, näin ei kuitenkaan tapahtunut, olisiko syynä ollut (edes osittain) tuo luokan muuttuminen FIA GT:ksi?

Edelleen tahtoisin nähdä videota 1997 Sörnäisissä käydystä FIA GT-kisasta. :rolleyes:
Hyvä että kelpasi tuo BPR Materiaali! Noita ei oikeasti ole paljoa ja sillon niitä näki vaan Eurosportilta, ja sillon nettikin teki vasta tuloaan ja siksi ei tosta Stadin 97 GT kisasta ole paljon mitään materiaalia netissä. Olen onnistunut kuvia ja juttuja kisasta säästämään eri lehdistä otettuina, mutta mitään laajamittasta videotavaraa ei ole saatavilla.
Ellei joku sitten ota MTV3:seen tai YLE:een yhteyttä ja kysy tarkemmin asiasta tietäviltä tahoilta, onko sitä materiaalia ja saako sitä julkaista ja minne?

Ja ilmeisesti F50:sen kehitystyö maksoi liikaa. Itsekin muistan jotain ton suuntasta kuulleeni/lukeneeni, F40:sethän tais olla privaatti tiimejä tuola, jos ihan oikein muistan, joten F50:nenkin olisi ollut privaatti hommia sitten. Saatan väärässä olla aika pahasti, mutta sellanen kutina on vähän.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Ja mitä tähän WEST väritykseen tulee; sama runko #08R kyseessä. AUto oli ilmeisesti jonkun tutkimuslaitoksen käytössä UK:ssa? jonkin aikaa noissa väreissä ja tarkotuksena oli antaa kokemuksia/oppia radalla ajamisesta ym. vastaavasta ihmisille. Jos ihan oikein ton muistan. Voin tarkistaa asian kyllä jos on tarvis. Mutta jotain tämän suuntasta se oli.
Ei tarvitse tarkistaa.

Yön tunteina etsin hieman että olisiko Mclarenin pitkäaikainen kaksikko Häkkinen/Coulthard testanneet missään vaiheessa joko Mercedes-Benz CLK-GTR tai McLaren F1 GTR ajokkeja

Löysin kaksi kuvaa vuodelta 1993 jollain Häkkinen ja Palmer olivat tietääkseen testannut autoa:

 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Löysin kaksi kuvaa vuodelta 1993 jollain Häkkinen ja Palmer olivat tietääkseen testannut autoa:
Kiitos, nyt sain vihdoin vahvistuksen pitkäaikaiselle käsitykselleni, että Häkä oli kehittämässä Macin katuautoa, mikä tekee siitä JJ.n LeMans-voiton lisäksi suomalaisittain kiinnostavan vekottimen. :thumbup:
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
OK, joo siis joo joo joo, loistavaa!:thumbup:
Palmer ja Häkkinen osallistuivat aika paljonkin F1 katuauton kehittämiseen. Mm.Nardossa ajoivat kovan nopeuden testejä ja Palmer ajoi vielä senkin edestä muuta testiä. Muistaakseni DA kirjassa Gordon kertoi, että halusi Häkkisen mukaan ohjelmaan. Olihan Mika ollut mukana McLarenin poppoossa jo muutaman vuoden ja mikäs sen parempaa kun ammattikilpakuljettajan kommentit.:)
Tätä kautta Mika nähdään myös muutamissa Shellin mainoksissa F1:sen kanssa.

Mutta itse GTR versiota Mika ei varsinaisesti testannut, tietääkseni. Sen homman hoiti Andy Wallace aika pitkälti ja John Nielsen ja ehkäpä jopa Palmer. Nielsen oli kuitenkin se, joka ajoi ensimmäiset nopeahkot kierrokset tammikuussa koleahkolla Silverstonen radalla 1995.

JJ Lehto taas astui kuvaan myöhemmin. Vielä on selvittämättä se, miten ja kuka hänet Paul Lazanten talliin hoiti ajamaan. Tätä Ueno Clinickin Kokusai Kaikatsu Racingin autoa, joka otettiin kisaan mukaan vähän extrana, kun Japanilainen Clinic:n omistaja halusi auton kisaan mukaan.Talli kyhättiin kokoon vajaassa 6 viikossa ja ainoa vaihtoehto oli ottaa tuo McLarenin testiautona ollut #01R GTR tallille kisaan, koska muita runkoja ei enää ollut mistä ottaa. Ron Dennis näytti vihreää valoa ja näin auto päivitettiin muitten GTR:ien tasalle ja tallin johtoon otettiin Paul Lazante.
Aika-ajoissa auto nähtiin oranssi-hopeisena GTR teksti kylessä ja kisassa auto oli mustassa Ueno Clinic värityksessä.

Mitä JJ:n hommiin tulee; hän mm. ajoi talven 95-96 aikana ainakin Ranskan Magny Coursissa rungolla #10R testejä tulevaa 96' kautta varten. (Nykyään #10R on Nick Masonin omistuksessa)
Enempää en tiedä miehen osallisuudesta GTR:ien kehitykseen tuonna vuonna. 97' vuosi olikin sitten jo ihan eri juttu tottakai kun JJ teki diilin BMW Motorsportin kanssa, mutta siltikään en tiedä kuka ajoi Paul Ricardilla ensimmäiset kierrokset #19R:llä, 1997 kehitysversiolla, joka nähtiin myös saman vuoden Le Mans:ssa LARK:n väreissä.

Paljon on siis kysymysmerkkejä, mutta ehkä joku päivä saan/mme vastauksia näihin. Toivottavasti!

Musta on kyllä hemmetin hienoa, että täällä on kiinnostuneita juuri tästä aikakaudesta urheiluautojen puolelta! Vaikka tämä vähän ohi menikin aiheesta, mutta silti.:thumbup:
 
Ylös