Urheiluautot

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Interesting. Ei tota ainakaan voitolla tehdä varmaan, jos vuodessa 5 kappaletta tehdään. Mahtaa varmaan tulla hiilikuiturunko, painoa sinne 800-1000kg nurkille, ilmeisesti ehkä V12 jopa ja varmaan sitten uusimmat läpät rattiin. Mielenkiintoista, ja niin se hinta...:rolleyes:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tässä hieman selkeämpi kuva autosta:

http://www.motorauthority.com/news/1070323_italys-latest-supercar-is-the-fm-mugello
Itsekään en oikein ymmärrä, miksi noita urheiluautomerkkejä täytyy perustaa joka vuosi kymmeniä lisää.
Tuollaisissa ylellisyystuotteissa on kuitenkin tärkeää merkin historia & imago.
Jos esim. voittaisin lotossa niin tyytyisin kyllä ihan johonkin "kansanauto-Porscheen tai Ferrariin", sen sijaan, että sekoaisin johonkin 10900-heppaiseen Hyper Extravaganza Spezialeen.
Kuten tässä topikissa jo kerroinkin, olisi mieluummin hyvä saada näitä perinteikkäitä, mutta konkurssiin menneitä merkkejä, kuten tämä DeTomaso uudelleen valmistukseen:
:dunno:
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Itsekään en oikein ymmärrä, miksi noita urheiluautomerkkejä täytyy perustaa joka vuosi kymmeniä lisää.
Tuollaisissa ylellisyystuotteissa on kuitenkin tärkeää merkin historia & imago.
Jos esim. voittaisin lotossa niin tyytyisin kyllä ihan johonkin "kansauto-Porscheen tai Ferrariin", sen sijaan, että sekoaisin johonki 10900-heppaiseen Hyper Extravaganza Spezialeen.
Komp. Toisaalta on viime vuosina muutama merkki onnistunutkin tuossa. Esimerkkenä Pagani ja Koenigsegg. Itsekin ostaisin varmaan Porschen tai tyytyisen ehkä todennäköisesti R-Audiin, AMG-Mersuun tai M-Bemariin.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Eiköhän voine ajatella asiaa siten että joskus ja jostain nuo perinteisetkin urheiluautomerkitkin ovat syntyneet. Joku on voinut aikoinaan 20-30 -luvuilla ihmetellä kun "kaiken maailman pukatteja syntyy joka kylässä". Ei liene mitään syytä miksei niitä voi nykyäänkin syntyä; alku kaikelle on aina jossain kohden.

Nykyään piensarjaautojen rakentaminen on helpompaa (?) kun osia ja osaamista on enemmän kaupan, ja tietoa muiden onnistumisista-virheistä on saatavilla; kaikkea ei tarvitse itse opetella raskaimman kautta.

Suurin osa noista projekteista menee munilleen; hinku saada omalla tai itse keksityllä nimellä varustettu urheiluauto "tuotantoon" ei tarkoita että kaikki osa-alueet hommassa olisivat hallinnassa, ja vaikka massipuoli olisikin kunnossa (projektin alussa siis...)

Mutta totta, mieluummin vaikkapa Aston Martin kuin em. Hyper Extravaganza Spezial vaikka sen tehot tuntuvatkin riittäville :p
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
No joo noista retro-laitteista en oikeen tiedä mitä mieltä niistä pitäisi olla. Kun niitä ei millään tämän päivän säännöksien mukaan saada sellaisiksi, millaisia ne esikuvat olivat. Ja tämän päivän trenditkin on täysin eri mitä sillon hyvinä aikoina.
Esim. juuri tuo retro-Miurakin, V10 kun esikuvalla on V12 lässähtää jo tossa kohtaa koko projekti.

Mutta joo toisaalta on hienoa, että näinä vaikeina aikoina noita uusia merkkejä ja suunnitelmia kyhätään, ne joilla on täppiä ostavat tollasen, koska se on jotain erilaista mitä naapurin Ferrari-talli on.

SIlti itse hakisin LP400S Countachin tai Diablon.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
DeTomaso kiehtoo mua osittain ehkä siksi, että omisti aikoinaan Maseratin:
1976 De Tomaso ottaa vallan Maseratissa Italian hallituksen avustamana

ja myös tämän vuoksi:
De Tomaso on Ferrarin, Maseratin ja Lamborghinin jälkeen neljäs merkittävä italialainen urheiluautojen valmistaja.

http://fi.wikipedia.org/wiki/De_Tomaso :cool:
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
DeTomaso kiehtoo mua osittain ehkä siksi, että omisti aikoinaan Maseratin:
1976 De Tomaso ottaa vallan Maseratissa Italian hallituksen avustamana

ja myös tämän vuoksi:
De Tomaso on Ferrarin, Maseratin ja Lamborghinin jälkeen neljäs merkittävä italialainen urheiluautojen valmistaja.

http://fi.wikipedia.org/wiki/De_Tomaso :cool:
Joo pitkät perinteet De Tomasolla on ja Pantera on legenda tänään.
Harmi vaan, että homma kaatu siihen, kun haluttiin tehdä edullinen joka kansan superauto. Joten tekniikka lainattiin edullisesti Fordilta ja sitten itse kori oli kyllä hieno, mutta heikkolaatuinen verrattuna kilipailijoihinsa. Ja siihen se amerikan vallotus kaatu kuin euroopassakin. Laatuun ja viimeistelyy.:frown:
Jos nyt ihan oikein tämän tarinan muistan, niin suurin piirtein se noin meni.

Tosin tänään, Pantera on haluttua tavaraa, ainakin ne alkuperäiset suhteellisen alkuperäisenä pysyneet autot, uskoisin. Harvassa nekin ovat, tosin Suomesta löytyy aika monta Panteraa ihme ja kumma kyllä.

Ja Longchamppeja ei muuten enää ees nää missään. Tosin täälläkin majailee yksi kappale hiljattain Mobilistissa esittelyssäkin ollut yksilö.
Niitä tehtiin niin pirun vähän; 409 vissiin.
Mutta on siinäkin tyyliä, erittäin hämäävän kaunis muotoilu ja kuitenkin sellanen räyhä asenne Jenkki kasi keulilla. Ja tietnekin 4 kromista tuhkaluukkua kohti taivasta. Asenteella tehty GT purkki!:thumbup:

 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tämä video kun olisi tekstitetty:
http://www.youtube.com/watch?v=nMFJyHSOHgA
(edes englanniksi :dunno: )
Eipä tossa onneksi mitään erikoista höpisty. Sheikin mersuun vaihdettiin juuri 760 heppanen kone. Ilmeisesti vähän enemmän kuin normaaliversiossa. Ensimmäistä kertaa oli noi autot yhtä aikaa ajossa. Sheikki ajoi yli kolmea sataa ja kertoi haluavansa kilparadan Emiraatteihin.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Sanookos kellekkään mitään Countach Evoluzione? :rolleyes:

(Pagani itse on kuvassa oikealla)
http://www.pagani.com/pagani/default.aspx

Itse tästä laitteesta tiedän jonkin verran, mutta ehkä on parempi lukea erään Lamborghini-chatin kirjoittajan lainaus Haracio Pagani:n kirjasta:

"Those of you with long memories might well remember Lamborghini dabbling with a full carbon chassis car before, way back in 1985. The car was known as the Countach Evolutione and while it never made it into production, it does provide a fascinating insight into how Lamborghini viewed the potential of this new wonder material some twenty-five years ago.
Lamborghini had set up a special unit for the processing and developing carbonfibre back in the early eighties, giving the task of designing a complete car using composites to a Sicilian engineer called Rosario Vizzini.
From the word go, internal battles flamed, with the old guard at Lamborghini viewing composites with suspicion, arguing using aluminium was a better solution as it offered Lamborghini the same advantages for much less cost, yet would still give them the weight savings they were after. All this internal unrest eventually proved too much for Vizzini, who left the company for calmer waters elsewhere. As Lamborghini had obtained government funding to set up this research project area, Vizzani needed to be replaced and fast. The job was eventually given to a young engineer who had just started working for Lamborghini at the time but was very keen on developing these new materials for automotive use, believing they could bring very real advantages in terms of lightness and strength, offering Lamborghini an advantage in terms of future car design. His name was Horacio Pagani.

Pagani immediately got to work, starting with designing an all-carbon cockpit tub. This included the roof, floor, tunnel, sills, front and rear bulkheads and was built as a one-piece structure out of a Kevlar and carbonfibre honeycomb sandwich material, bonded together under partial vacuum at 140 degrees Celsius. The front and rear covers, front air-dam/bumper and wheelarches were also constructed out of carbonfibre, with aluminium panels used for the wings and doors.
With very little budget and a small team, he managed to complete the build of the Evolutione from scratch in only a few months, the first time in the world a road car had been constructed in this way and by late 1985 it was ready to be driven for the very first time. The result was a car that was 390kilos lighter than a standard Countach, despite the fact it retained the heavy tubular rear frame, which was still needed to attach the whole drivetrain to the carbon bulkhead.
The Evolutione was fitted with a special version of the QV 5.2litre engine, tuned to produce close to 500bhp and when the car was taken to Nardo for the first time, it broke through the magic 200mph barrier, a ‘first’ for a Lamborghini road car at the time. After further tests, it was decided the car would be sacrificed by being crash tested into a barrier (which it passed with flying colours). After this final test, it was decided not to continue with this composite project as Lamborghini were very concerned at the potential costs of using carbonfibre extensively in its cars. They were also worried that while having a full carbon tub was exceptionally good at protecting occupants in a crash it was very expensive to repair a crashed car as a new tub was needed and the very high replacement cost could make insuring a Lamborghini ruinously expensive for future customers.
Horacio Pagani was desperate to continue though and kept badgering the Lamborghini management to invest in an autoclave yet they continued to refuse, once telling him as Ferrari didn’t have an autoclave for its standard road cars, Lamborghini didn’t need one either.
Pagani was given other projects to work on, including designing the special 25th Anniversary Countach. As this wasn’t seen as a new project but more of an update in order to help the car comply with new bumper regulations in the USA, it was entrusted to Horacio Pagani (deemed an engineer at the time), rather than the usual Lamborghini design team.
Even so, Pagani kept on insisting Lamborghini should invest in an autoclave, though he was fast coming to the conclusion it was never going to happen. In the end, he took matters into his own hands by walking into a bank in Sant’Agata Bolognese one day and asked for a loan to buy his own autoclave. The rest, as they say, is history…."

Täältä löytyy paljon kuvia, tarinaa ja juttua tästä Evoluzionesta;
http://www.ferrarichat.com/forum/showthread.php?t=163765&page=555

Peter Dron:nin kirjassa The Complete Story of Lamborghini Countach - tästä Evoluzionesta on mainittu mm. että autosta ei liiemmin kuvia ole. Mutta yllätyksekseni en tajunnut edes Googlesta etsiä ja sielä niitä on kasapäin.:eek:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Sanookos kellekkään mitään Countach Evoluzione? :rolleyes:

(Pagani itse on kuvassa oikealla)
http://www.pagani.com/pagani/default.aspx

Itse tästä laitteesta tiedän jonkin verran, mutta ehkä on parempi lukea erään Lamborghini-chatin kirjoittajan lainaus Haracio Pagani:n kirjasta:

"Those of you with long memories might well remember Lamborghini dabbling with a full carbon chassis car before, way back in 1985. The car was known as the Countach Evolutione and while it never made it into production, it does provide a fascinating insight into how Lamborghini viewed the potential of this new wonder material some twenty-five years ago.
Lamborghini had set up a special unit for the processing and developing carbonfibre back in the early eighties, giving the task of designing a complete car using composites to a Sicilian engineer called Rosario Vizzini.
From the word go, internal battles flamed, with the old guard at Lamborghini viewing composites with suspicion, arguing using aluminium was a better solution as it offered Lamborghini the same advantages for much less cost, yet would still give them the weight savings they were after. All this internal unrest eventually proved too much for Vizzini, who left the company for calmer waters elsewhere. As Lamborghini had obtained government funding to set up this research project area, Vizzani needed to be replaced and fast. The job was eventually given to a young engineer who had just started working for Lamborghini at the time but was very keen on developing these new materials for automotive use, believing they could bring very real advantages in terms of lightness and strength, offering Lamborghini an advantage in terms of future car design. His name was Horacio Pagani.

Pagani immediately got to work, starting with designing an all-carbon cockpit tub. This included the roof, floor, tunnel, sills, front and rear bulkheads and was built as a one-piece structure out of a Kevlar and carbonfibre honeycomb sandwich material, bonded together under partial vacuum at 140 degrees Celsius. The front and rear covers, front air-dam/bumper and wheelarches were also constructed out of carbonfibre, with aluminium panels used for the wings and doors.
With very little budget and a small team, he managed to complete the build of the Evolutione from scratch in only a few months, the first time in the world a road car had been constructed in this way and by late 1985 it was ready to be driven for the very first time. The result was a car that was 390kilos lighter than a standard Countach, despite the fact it retained the heavy tubular rear frame, which was still needed to attach the whole drivetrain to the carbon bulkhead.
The Evolutione was fitted with a special version of the QV 5.2litre engine, tuned to produce close to 500bhp and when the car was taken to Nardo for the first time, it broke through the magic 200mph barrier, a ‘first’ for a Lamborghini road car at the time. After further tests, it was decided the car would be sacrificed by being crash tested into a barrier (which it passed with flying colours). After this final test, it was decided not to continue with this composite project as Lamborghini were very concerned at the potential costs of using carbonfibre extensively in its cars. They were also worried that while having a full carbon tub was exceptionally good at protecting occupants in a crash it was very expensive to repair a crashed car as a new tub was needed and the very high replacement cost could make insuring a Lamborghini ruinously expensive for future customers.
Horacio Pagani was desperate to continue though and kept badgering the Lamborghini management to invest in an autoclave yet they continued to refuse, once telling him as Ferrari didn’t have an autoclave for its standard road cars, Lamborghini didn’t need one either.
Pagani was given other projects to work on, including designing the special 25th Anniversary Countach. As this wasn’t seen as a new project but more of an update in order to help the car comply with new bumper regulations in the USA, it was entrusted to Horacio Pagani (deemed an engineer at the time), rather than the usual Lamborghini design team.
Even so, Pagani kept on insisting Lamborghini should invest in an autoclave, though he was fast coming to the conclusion it was never going to happen. In the end, he took matters into his own hands by walking into a bank in Sant’Agata Bolognese one day and asked for a loan to buy his own autoclave. The rest, as they say, is history…."

Täältä löytyy paljon kuvia, tarinaa ja juttua tästä Evoluzionesta;
http://www.ferrarichat.com/forum/showthread.php?t=163765&page=555

Peter Dron:nin kirjassa The Complete Story of Lamborghini Countach - tästä Evoluzionesta on mainittu mm. että autosta ei liiemmin kuvia ole. Mutta yllätyksekseni en tajunnut edes Googlesta etsiä ja sielä niitä on kasapäin.:eek:
Äkkiä katsottuna näyttää kuin tuohon olisi lätkäisty Corveten alahelma. :p
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Kehitelmähän tuo oli, tarkotus oli tehdä Countach:n seuraajasta jotain tollasta, mutta sitten tuli nämä tuotantokulut, ja miten tuo korjataan sen aikaisella tekniikalla, joten se sitten vaan jäi unoholaan tuo projekti.
Siltikin, jos LP5000S painaa noin 1365kg, ja tuo olisi ollut lähes 390kg kevyempi kuin perus Countach........:rolleyes:
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Pitää huomenna paremmalla ajalla vilkasta vähän tarkemmin molempia.
Mutta oikean auton tohon valitsit, #01R legendaarisin GTR mitä pakasta löytyy. Auto, joka ei lukeutunut voittaja ehdokkaisiin alustavissa ihmettelyissä sen enempää; tallikin kyhättiin pystyyn reilu 6 viikkoa ennen Le Mans:ia, takana vain 1 21h testi. Mutta aika-ajojen jälkeen tilanne muuttui ja isoin lenkki historialliseen voittoon oli JJ Lehto..:cool:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
No ton munuaiskeulan voi heti unohtaa, sitten tuleekin tiukempaa. Haluaako eleganttin Jaguaarin vai persoonnallisen Italialaisen....
 
Ylös