Kaudella 1976 tv-lähetysten ja etenkin suorien sellaisten johtavia maita olivat Ranskan TF1, Italian Programma Nazionale ja Itävallan ORF. Saksassa ja Englannissa oli toki myös suoria lähetyksiä ja paljon erilaisia ohjelmia kauden aikana, mutta niiden kanavien johtajilla oli omat syynsä olla näyttämättä kilpailuja.
ARD Deutsches Fernsehenin ja ZDF:n johtajat olivat huolissaan kustannuksista ja siitä, että televisioväelle ei makseta riittäviä korvauksia televisioinnista. Huolta aiheutti myös kuvaustekniikka ja se että niiden johtavat asemat saksankielisellä alueella oli mennyttä. Näiden lisäksi kaukokisoilla ei ollut usein omaa ohjelmapaikkaa.
Loppupeleissä Karl Holzamer oli erittäin myöntyväinen johtaja joka uudisti moottoriurheilun asemaa Saksan mediassa. Paremmin ainakin verrattuna Ruotsin vastaavaan tai Suomen Seppo Kannakseen. BBC:llä oli taas Eurovision normit ongelmana ja mainospelko sillä BBC oli yleisradioyhtiö ja ne halusivat mielellään rajoittaa mainontaa f1-kisoissa.
ITV taas halusi lisätä mainontaa ja nämä kaksi brittikanavaa kävivät tiukkaa vääntöä kisoista. Britannian grand prix 1976 taisi jäädä ilmeisesti jopa televisioimatta muuta kuin koosteena johtuen mainospelosta ja monista muistakin seikoista.
Kaikesta huolimatta joitakin kilpailuja kaudella oli mitä nämä kanavat eivät näyttäneet kuten esimerkiksi Hollannin kilpailu. Näyttämättä jättäminen johtui Hollannin tv:n omista vaatimuksista ja siirtokorvausmaksuista jotka nousivat liian korkeiksi yhdestä kisasta.
Eurovision normit olivat taas varsin tiukkoja ja niiden mukaan Euroopan ulkopuolisia kilpailuja haluttiin jättää televisioimatta suorana. Sopimusta rikottiin kauden aikana Interlagosin ja Fujin kisan kohdalla. Riidat ja televisiokanavien ympärillä aiheutunut rahan määrän kasvu loivat siemeniä myöhemmälle FISA-FOCA sodalle.
Monimutkaisuutta lisäsi vielä se, että F1:n toiminta ennen kautta 1978 oli varsin monimutkaista. Kansainvälistä hallintoa valvoi kreivi von Metternich ja kilpailutoiminnasta ja säännöistä vastasi Balestre ja nykyistä Bernien virkaa ja F1:n sen ajan rahamiehen ja televisiotoiminnan ja kaupallisen toiminnan virkaa hallinnoi Pierre Ugeaux ja kaikkien kolmen toiminta oli melkoista hyrskynmyrskyä.
Ugeaux ajautui riitoihin Eurovision kanssa ja myös Ranskan tv:n hallinnointipolitiikan kanssa. Sen seurauksena F1 oli kohtaamassa erittäin vaikean talouskriisin jonka selvitti lopulta katkeran kaksivuotisen kamppailun jälkeen Jean-Marie Balestre joka monen mielestä oli ollut todellinen F1:n pomomies jo erittäin kauan.
Samaan aikaan eräs nuori Brabham-tiimin tallipäällikkö Bernie Ecclestone ja nuori entisen kyseenalaisen poliitikon poika Max Mosley olivat nuoria ja keräsivät kokemusta poliittisiin kädenvääntöihin.