F1 Televisiointi muissa maissa

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Tämän kauden Singaporen Grand Prix Yas Marina Bayn radalta oli melko huono katsojalukujen valossa kaikkiaankin Englannissa. Kolmeen kuukauteen ei suhteessa näin vähän katsojia ole ollut Channel 4:llä toisin kuin nyt F1:n osalta.

Singaporen kilpailu toki tuli Rion Paralympialaisten takia hieman myöhemmin jälkilähetyksensä osalta ja tällä kertaa kilpailu oli ainakin ilmeisesti pitkä kooste vaikka paljon siitäkin rata-ajasta meni oheishaastatteluihin ja muuhun materiaaliin hukkaan. Channel 4:n kilpailua seurasi 2,38 miljoonaa katsojaa keskimäärin ja parhaimmillaan kilpailua seurasi edes hetkenkin aikaa 3,24 miljoonaa katsojaa.

Tämän myötä tämän kauden Singaporen Grand Prix jäi katsojiltaan pienimmäksi kilpailuksi Singaporessa tähän asti Englannin katsojaluvuista puhuttaessa. Vuoden 2008 ensikilpailua jota on pidetty vähimpänä niin seurasi tuolloin 2,88 miljoonaa katsojaa keskimäärin ja edes hetkenkin aikaa 3,74 miljoonaa katsojaa ja yleisesti vuosina 2009-2015 katsojaluvut ovat olleet melko hyviä Englannissa Singaporen osalta.

Tämän kauden Singaporen kilpailu jäi katsojaluvuiltaan pienemmäksi Englannissa kuin Paralympialaisten katsojaluvut. Paralympialaistenkin katsojaluvut ovat olleet verraten erittäin korkealla maailmalla viime vuosina ja viime Paralympialaisten osalta. Channel 4:n osalta ensimmäistä kertaa myös kanavan mainosvoitto-osuus kääntyi F1:n osalta laskuun kun tähän asti se on tuottanut vain pelkkää voittoa kanavalle.

Jos vielä kilpailun katsojaluvut pystyi perustelemaankin hyviksi niin aika-ajon katsojaluvut olivat surkeimmat tällä kaudella yhdessä käytännössä Monacon ja Venäjän aika-ajon kanssa.

1,24 miljoonaa katsojaa katsoi aika-ajoa ja huippuluvunkin jäädessä hetkenkin aikaa seuranneiden osalta vain 1,64 miljoonaan katsojaan se tarkoitti sitä, että Singaporen aika-ajo on tämän vuoden vähiten seuratuin aika-ajo ja samalla se on vähiten seuratuin aika-ajo Singaporen osalta sitten vuoden 2012 jolloin aika-ajoa seurasi 2,72 miljoonaa katsojaa parhaimmillaan ja huonoimmillaankin yli 2 miljoonaa katsojaa keskimäärinkin.

Tällä hetkellä Channel 4:n lähetysten katsojaluvut ovat riippuvaisia monesta asiasta. Malesiassa ajetaan seuraavaksi, mutta kalenteripaikka vuosien 1999-2000 tapaan syksylle (Vuonna 1998 mahdollinen Malesian Grand Prix olisi ajettu myös aivan lokakuun lopussa tai marraskuun aikana vähän Japanin Grand Prixin jälkeen kauden viimeisenä kilpailuna mikäli rata olisi ollut valmis ajoissa ja sille olisi ollut hyväksyntä kuten Petronas toivoi kovasti.) jolloin katsojaluvut jäävät normaalia odotettua pienemmäksi todennäköisesti ja Japanin Suzukan kilpailu ei ole lievästi sanoen Belgian tapaan pieneen ikuisuuteen kerännyt kovinkaan suuria katsojalukuja.

Yhdysvaltain Austinin, Meksikon Mexico Cityn, Brasilian Interlagosin ja Arabiemiraattien Abu Dhabin tai pelkän Yas Marinan radan katsojaluvut ovat melko lailla riippuvaisia maailmanmestaruustilanteesta ja sen kehittymisestä mistä näyttää tulevan vieläkin vain Mersujen yksinoikeustaistelu. Saa nähdä, että millaiseksi asiat kehittyvät.

Ilta-aikaan ajettavat kaukomaiden kilpailut tosin todennäköisesti keräävät mahdollisesti floppaavaa Mexico Cityn kilpailua huomioimatta hyvät katsojaluvut tai ainakin edes paremmat kuin mitä keskimäärin kilpailut ovat tällä kaudella keränneet ja Abu Dhabin kilpailu kauden päätöskilpailunakin voi vielä onnistua tai epäonnistua katsojalukujen keräämisessä riippuen tietenkin maailmanmestaruudesta ja sen tilanteista.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Tämän vuoden Singaporen Grand Prix Yas Marina Bayn radalla keräsi RTL:n osalta Saksassa erinomaisen hyvän katsojaluvun nykypäivän taustaa peilaten ja ilman Monacon tämän kauden lukemia se olisi ollut tämän kauden katsotuin kilpailu Saksassa. Yas Marina Bayn radalla ajettua kilpailua seurasi 5,23 miljoonaa katsojaa. Luku oli marginaalisesti pienempi katsojien osalta kuin viime vuoden kilpailu Singaporessa jota seurasi 5,26 miljoonaa katsojaa.

Toisaalta viime vuonna Singaporen Grand Prix oli Saksassa katsotuin kilpailu koko kaudella kun taas useat tämän kauden kilpailut ovat Saksassa olleet katsojaluvuiltaan lähellä tätä kilpailua ainakin edes keskiarvoltaan ja selvästi katsotumpia kuin muut kauden osakilpailut viime vuonna.

Mikäli Nico Rosbergin otteet jatkuvat tämän kilpailun kaltaisina niin katsojaluvut voivat nousta vielä paljon korkeammallekin ja lisäksi jo joka tapauksessa tämän kauden katsojaluvuista on tulossa parempia kuin viime vuonna ainakin tai vuonna 2014 mikäli tällainen tahti jatkuu. Malesian kilpailu on katsojaluvuiltaan syksyyn paluunsa myötä kysymysmerkki ja Suzukan kilpailu Japanissa ei juuri Saksassa ole katsojalukuja kerännyt.

Iltakilpailut Yhdysvalloissa, Meksikossa ja Brasiliassa voivat kerätä paljonkin katsojia joskin Meksikon Mexico Cityn radan lopullinen maine ilman vesisadetta on tämän vuoden kilpailusta kiinni käytännössä ja sekin voi vaikuttaa asiaan. Abu Dhabin Yas Marinan kilpailun osalta taas kaikki riippuu aivan siitä, että mikä on tilanne kauden päätteeksi tai lähes sen päätteeksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Tämän vuoden Malesian Grand Prix Sepangin radalla syksyisessä muodossaan ei juuri Englannissa tuntunut paljonkaan kiinnostavan sinänsä. Malesian kilpailu on kärsinyt jo kauan jatkuvasti muuttuvista kilpailujen aloitusaikatauluista ja osin aikataulut ovat heijastuneet myös aika-ajojenkin katsojalukuihin Englannissa. Channel 4 päätti lähettää kilpailun suorana lähetyksenä mikä toki oli hyvä veto, mutta se ei paljoakaan auttanut kun liian varhain ilmeisesti brittien makuun kilpailu tuli tai sitten ei vain kilpailu kiinnostanut tällä erää. Ei vaikka kilpailussa nähtiin myös ohituksia ja paljon ohitusyrityksiä.

Malesian Grand Prix palatessaan syksyllä ajettavaan muotoonsa oli samalla tällä kertaa myös kaikkien aikojen vähiten katsotuin Malesian Grand Prix Englannissa. Vain 2,43 miljoonaa katsojaa katsoi kisaa ja 3,69 miljoonaa katsojaa katsoi kisaa edes hetken aikaa. Tämän vuodenkin katsojaluvuilla luvut olivat melko huonoja vaikka ei sentään huonoimmat.

Aika-ajoja Malesiasta vuorostaan katsottiin myös todella vähän Englannissa. Vähiten sitten vuoden 2008. Vain 1,75 miljoonaa katsojaa katsoi lähetystä säännöllisesti ja 2,70 miljoonaa katsojaa katsoi aika-ajoa edes hetken aikaa. Huippuluvunkin osalta katsojaluku on huonoin Englannissa aika-ajon osalta puhuttaessa sitten vuoden 2009. Vuodesta 2009 eteenpäin aika-ajoja on tähän asti katsonut aina vähintään 2,3 miljoonaa katsojaa normaalistikin ja yleensä enemmän.

Viime vuonna Sepang aika-ajo Englannin osalta oli poikkeuksellisen katsottu 3,49 miljoonalla katsojalla ja 4,38 miljoonan katsojan katsojahuipulla ja tämä oli siis myös kevään kisaviikonlopun kohdalta jo hyvin epätavallista. 2013 Malesian Grand Prixin aika-ajoa katsoi 2,83 miljoonaa katsojaa keskimäärin ja 3,07 miljoonaa katsojaa huippuluvun perusteella edes hetkenkin aikaa.

Vaikuttaa siis siltä, että katsojalukujen taantuma Englannissa ainakaan ei ole pysähtymässä vaikka MM-taistelu vaikuttaisi kuitenkin kiihtyvän varsinkin Lewis Hamiltonin yllättävän keskeytyksen myötä britin saadessa sitä samaa mitä Nico Rosberg on saanut jo muutamankin kerran vuosina 2014 ja 2015 yllättävien keskeytysten muodossa juuri keskellä kiivainta MM-taistoa.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
Kun Suomessa,Ruotsissa,Tanskassa näkyy formulat niin näytetäänkö esim Norjassa ja Islannissa formuloita kun ei ole koskaan tullut formula 1 kuskeja sieltä ja jos näytetään miten mahtaa olla lajin suosio ja maine?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kun Suomessa,Ruotsissa,Tanskassa näkyy formulat niin näytetäänkö esim Norjassa ja Islannissa formuloita kun ei ole koskaan tullut formula 1 kuskeja sieltä ja jos näytetään miten mahtaa olla lajin suosio ja maine?
Norjassa on tosiaan näytetty formuloita jo vuosikymmeniä. Huolimatta siitä, että Jon Herwig Carlsen selosti aikoinaan niitä todella paljon ja aivan viime vuosille ja vuosikymmenille asti. Ensimmäinen täysin varma kisa Norjassa tuli jo vuonna 1964 vaikkakin epävarmoja kisoja tai sellaisia joita Norjan televisio hankki Ruotsin television eli SVT:n vanavedessä oli useita aina vuodesta 1959 eteenpäin. Jon Herwig Carlsenin oma ensimmäinen F1-selostus oli jo Nürburgring vuosimallia 1969.

Tosin välillä ja varsinkin Ruotsin Ronnie Petersonin menehdyttyä NRK ei Norjassa tainnut näyttää muutamaan vuoteen ensin formuloita lainkaan lukuun ottamatta Monacoa ja Keken voitettua mestaruuden vähin erin alkoi näkyä muita kisoja vaikka oikeastaan vasta 1990-luvulla Norjassa alkoi taas näkyä laajemmin kisat kun tuli useita kanavia kerralla näkyviin Norjassakin.

Norjalaisia F1-kuskeja ei kisakuskiksi asti ole koskaan päässyt, mutta testeihin asti on päässyt ainakin Harald Huysman ja Tommy Rustad jota Norjan Häkkiseksikin 1990-luvulla kutsuttiin. Huysman oli ostaa ajopaikan EuroBrunille vuodeksi 1990 ja 1991 ja sen mentyä nurin Jordanille vuodeksi 1991 ja Rustad testasi niin Minardia kuin tiettävästi myös Jordaniakin vuonna 1994. Tosin tiedä tuosta Jordan-testistä, mutta Minardilla mies kyllä testasi varmasti.

Pål Varhaug on ajanut useita vuosia GP2:sia tai alempia formulaluokkia ja vaikka periaatteessa vuosia vielä olisi jäljellä niin ei taida rahat tai vaihtoehtoisesti nimenomaan saavutukset riittää F1:siin asti.

Norjassa suhtautuminen F1:siin on vaihdellut alakuloisen haikeasta vihamieliseen ja vihamielisestä parhaimmillaan suosittuunkin joskin sinällään tietenkin harmittelevaan kun ei ole sitä omaa F1-kuljettajaa lajissa ja silloin on kannatettu yleensä suomalaisia, ruotsalaisia tai tanskalaisia kuljettajia.

Lukuun ottamatta mahdollisesti ehkä Keke Rosbergia joskin Norjan lehdissä, mutta varsinkin Tanskan lehdissä Kekeä nimenomaan kannatettiin 1970-luvulla ja 1980-luvulla jopa aikana ennen mestaruutta. NRK näytti Norjassa pitkään F1:siä, mutta nykyään Viasat Sport, Viaplay, Viasat Motor ja Viasat 4 näyttävät Norjassa formuloita. Maksupuolta on kaikki huomioimatta Viasat 4:n koostelähetyksiä.

Islannissa F1:siä ei paljon ole juuri näytetty vanhempina aikoina. Hädin tuskin lainkaan ehkä Monacoa huomioimatta vaikkakin 1990-luvulta asti ainakin joitakin kisoja on säännöllisesti näkynyt silloin tällöin ja muistaakseni vuosi 1994 taisi olla ensimmäinen kokonaan näytetty kausi Islannin Televisiossa.

Islantilaisia kuskeja ei tiettävästi ole koskaan päässyt edes testeihinkään asti. Ja kisakuskeista on ollut aika turha haaveilla. Islannissa Stöö 2 Sport (Islannin Kakkoskanavan Urheilukanava, anteeksi kirjoitusasusta kun ei ole islantilaisia kirjaimia näppäimistössä.) näyttää kyllä kisoja joskin sekin on maksukanava. Sitä ennen näkyivät kisat Islannissa maan Kakkoskanavalta tai Ykköskanavalta eli Stöö 1:ltä.

Islannissakin formuloiden arvostus on vaihdellut uteliaasta avoimen vihamieliseen tai sellaiseen, että se ei oikein olisi urheilua lainkaan ja asenne on ehkä vihamielisyydessään ollut suhteessa melkein kovinta kun ei vain ole ollut niitä kuskeja tai kuskiehdokkaita toisin kuin muissa Skandinavian maissa tai Suomessa.

Tai no korkeintaan Ruotsissa ja Suomessa on välillä ollut kovempaa, mutta Suomenkin vihamielisyysasenne oli sinänsä hyvin vaihteleva kun kuitenkin ralliautoilua ja välillä muutakin moottoriurheilua on arvostettu tai ainakin edes nähty sitten sellaisena välttämättömänä ja pienempänä pahana kuin mitä formulat olivat varsinkin kun Keke sattui ajelemaan maailman radoilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Tämän vuoden Malesian Grand Prix Saksassa ei juuri kiinnostanut RTL:n puolella. Kilpailun katsojaluvut olivat huonoja ja jopa hyvin huonoja ajankohtaan nähden. Siirtäminen lokakuulle ei ainakaan Saksassa nostanut katsojalukuja kilpailun saralta vaan romahduttivat ne. Tosin viime vuoden kilpailu keväälläkään ei kovin suuria katsojalukuja kerännyt, mutta silti. Saksassa tosin Malesian kilpailu on aina ollut suhteellisen tasaisesti katsottu kilpailu.

Kevään kisoista kaikkien aikojen katsotuimmat kisoista ovat olleet vuoden 2001 ja 2010 Malesian Sepangin kilpailu ja vähiten katsotuin oli vuoden 2003 Malesian kilpailu 4,16 miljoonalla katsojalla kevään kisoista puhuen. Viimeksi syksyllä ajettaessa vuosina 1999 ja 2000 katsojaluvut olivat 7 miljoonaa ja 7,54 miljoonaa katsojaa RTL:llä.

Tämän vuoden Sepangin radalla ajettu kilpailu oli lopulta vuoden toiseksi vähiten katsotuin kilpailu Saksassa jota vähemmän katsottiin vain kauden avausta Australian Melbournesta ja kilpailu hävisi katsojaluvuillaan niukasti Kiinan Shanghaille.

Toisin sanoen Saksassa tämän vuoden Malesian Grand Prixiä seurasi aamupäivällä 3,16 miljoonaa katsojaa jolla se oli niin syksyn kuin keväänkin mittakaavalla mitaten kaikkien aikojen vähiten katsojia kerännyt Malesian Grand Prix Saksassa. Seuraavaksi ajettava Japanin Grand Prix Suzukan radalta ei myöskään ole Saksassa pitkään aikaan ollut tai ei oikeastaan juuri koskaan erityisen seurattu kilpailu joten sieltäkin on odotettavissa melko pienet katsojaluvut.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Tällä kertaa ja vähän tietenkään muutoinkin ei Japanin Grand Prix Suzukan radalta kiinnostanut Englannissa. Kilpailu oli katsojaluvuiltaan käytännössä vuosikymmenen heikoin. Sen tavallinen keskikatsojaluku oli 1,97 miljoonaa katsojaa ja katsojahuippu oli 2,2 miljoonaa katsojaa mikä oli heikoin sitten Italian Grand Prixin 2006 ja tuolloin Monzassa ajetun kilpailun.

Hetken aikaa ennakkotiedoissa pelkkä huippulukukin oli vain 1,97 miljoonaa katsojaa ja pelkkä keskikatsojaluku vain 1,65 miljoonaa katsojaa joka onneksi vääräksi osoittautui. Hyvin heikot luvut kuitenkin kun Channel 4 lähetti kilpailun koosteena tai korkeintaan pitkänä koosteena ja ohjelmalähetyksen aikaan Channel 4:llä ei ollut kilpailevia urheilulajeja.:(

Suzukan kilpailu ei toki muutenkaan ole juuri kerännyt katsojia Englannissa ikuisuuteen poisluettuna kahta poikkeusta eli vuosien 2011 ja 2014 Japanin Grand Prixiä jotka olivat erittäin katsottuja omista positiivisista ja murheellisista syistään.

Jos vielä juuri ja juuri jotain hyvää näissä kisan katsojaluvuissa pystyy näkemäänkin niin aika-ajot olivat katsojaluvuiltaan ylivoimaisesti huonoimmat tällä kaudella ja melkein huonoimmat koko Englannissa sitten vuoden 2005 ja tuolloisen Suzukan aika-ajon. Aika-ajoa seurasi tämän vuoden Suzukan osalta keskimäärin vaivaiset 1,01 miljoonaa katsojaa ja korkeimmillaan lähetystä seurasi edes hetken aikaa 1,24 miljoonaa katsojaa.

Ainoa ilonaihe on se, että Englannissa siirrytään loppukauden osalta sentään lähetysajaltaan sopivampiin kilpailuihin ja muutenkin MM-taiston alkaessa nyt todella lähestyä huippuaan katsojat varmaankin palaavat ainakin loppukauden ajaksi ruutujen äärelle. Toivottavasti ainakin näin kävisi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Saksassa vuorostaan RTL:n puolella Japanin Grand Prix Suzukan radalta noudatti melko selvää viime vuosien katsojalukujen kaavaa. Katsojaluvut pysyivät pieninä, mutta melko seurattuina nimenomaan lähetysaikaan nähden. Suzukan radalla ajettua kilpailua seurasi lopulta 2,27 miljoonaa katsojaa. Katsojaluku ei tietenkään missään tapauksessa ollut huonoin vaikka olisihan kilpailu seuratumpikin voinut olla kuin mitä oli.

Tietenkään paljoa yli 5 miljoonaa katsojaa ei Japanin Grand Prix ole Saksassa juuri koskaan kerännyt ja esimerkiksi Suzuka 2003 oli omalla katsojaluvullaan jo lähes ylimaallisen oloinen seurannaltaan Saksassa.

Selostus oli pitkästä aikaa melko huono ja jopa ala-arvoinen RTL:n osalta kun välillä oltiin jo taas kyetty olemaan terävämpänä jonkun aikaa suurin piirtein kesästä lähtien. ORF:llä selostus meni mielestäni paremmin kuten on jo mennyt jo pitkän aikaa vaikka joskus väistämättä sielläkin virheitä sattuu. Englannin tapaan Saksan RTL:n pomot voivat huokaista helpotuksesta kun kauden loput kilpailut ajetaan sopivampaan TV-lähetysaikaan katsojalukujen osalta ja voihan MM-kilvan tiukentuminen tuoda lisää katsojia kanavalle.

Ainoa kysymysmerkki on lähinnä vain loppukaudella enää Meksikon Grand Prix joka joko tuo katsojia tai sitten ei tuo niitä katsojia kanavalle ja kaikki riippuu tietenkin siitä, että kykeneekö kisa säilyttämään lopullisessa arvioinnissaan entisaikojen loistonsa vai sitten ei. Mikäli sataa niin loppuarvio viivästyy vuodella ja muussa tapauksessa kisa joko on onnistunut lisäys tai sitten ei ole.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Tämän vuoden Yhdysvaltain Grand Prix Austinin radalta Teksasista oli Englannissa vuosikymmenen heikoin kilpailu.

Alkuviikolla huonoimmillaan puhuttiin varsinaisen kilpailun katsojaluvun jääneen jopa alle miljoonaan katsojaan ja huippuluvun vain hieman yli miljoonaan, mutta sittemmin luvut ovat korjautuneet ylivoimaisesti kauden huonoimpaan katsojalukuun eli 1,82 miljoonaan katsojaan keskimäärin ja 1,83 miljoonan katsojan huippulukuun hetken aikaa seuranneiden katsojien osalta mikä oli jo huonompi kuin Italian Monzassa vuonna 2006 ja luku oli sama kuin vuoden 2006 Ranskan Grand Prixin osalta Englannissa.

Tuolloin Magny-Coursin kilpailua seurasi siis aivan sama katsojaluku. Austinin kisa nähtiin Channel 4:llä koosteena.

Austinin kilpailun aika-ajoja vuorostaan seurasi juuri ja juuri miljoona katsojaa keskimäärin ja parhaimmillaan lähetystä vilkaisi edes hetken aikaa 1,31 miljoonaa katsojaa. Tavallisella katsojaluvulla se olisi ollut vuoden huonoin ja muutenkin se oli varmasti hetken aikaa katsoneiden katsojienkin osalta puhuttaessa vuoden toiseksi vähiten katsotuin aika-ajo kilpailuviikonlopusta puhuttaessa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Tämän vuoden Yhdysvaltain Grand Prix jatkoi melko tasapaksua katsojalukujensa taivalta Saksassa. Austinin radalla Teksasissa ajettua kilpailua seurasi RTL:n kanavilla viime viikonloppuna 4,34 miljoonaa katsojaa. Viime vuonna kilpailua katsoi hieman enemmän eli tuolloin 4,59 miljoonaa katsojaa ja pari vuotta sitten katsojia oli 4,18 miljoonaa katsojaa ja vuoden 2013 katsojia oli 5,18 miljoonaa katsojaa ja vuonna 2012 Austinin kilpailulla katsojia oli 7,46 miljoonaa katsojaa.

Tämän viikonlopun Mexico Cityn kisan katsojaluvut ovat Saksassa Englannin tapaan kysymysmerkki joka riippuu siitä, että millaiseksi kilpailu tulee mielenkiinnoltaan muodostumaan. Myöhäinen lähetysaika ei aikaistetustakaan kilpailun lähdöstä kestoineen päivineenkään välttämättä kovin suuria katsojalukuja tuo vaikka aika on sama kuin viime vuonna ja lähetysaika oli viime vuonnakin aikaisempi kuin mitä oli vuosina 1986-1992.
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Tämän vuoden Yhdysvaltain Grand Prix jatkoi melko tasapaksua katsojalukujensa taivalta Saksassa. Austinin radalla Teksasissa ajettua kilpailua seurasi RTL:n kanavilla viime viikonloppuna 4,34 miljoonaa katsojaa. Viime vuonna kilpailua katsoi hieman enemmän eli tuolloin 4,59 miljoonaa katsojaa ja pari vuotta sitten katsojia oli 4,18 miljoonaa katsojaa ja vuoden 2013 katsojia oli 5,18 miljoonaa katsojaa ja vuonna 2012 Austinin kilpailulla katsojia oli 7,46 miljoonaa katsojaa.

Tämän viikonlopun Mexico Cityn kisan katsojaluvut ovat Saksassa Englannin tapaan kysymysmerkki joka riippuu siitä, että millaiseksi kilpailu tulee mielenkiinnoltaan muodostumaan. Myöhäinen lähetysaika ei aikaistetustakaan kilpailun lähdöstä kestoineen päivineenkään välttämättä kovin suuria katsojalukuja tuo vaikka aika on sama kuin viime vuonna ja lähetysaika oli viime vuonnakin aikaisempi kuin mitä oli vuosina 1986-1992.
Vai johtuuko siitä, että siirrytään talviaikaan sunnuntaiaamuna?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuonna 1996 Japanin Grand Prix oli eräällä tavalla hehkutetusti ehkäpä vuoden 1996 televisioiduin F1-kisa kaikkialle maailmaan. Ja mikäli ei ollut niin ainakin yksi televisioiduimmista. BBC tarjosi F1:stä vetäytyvänä kilpailulähettäjänä ainutlaatuisen mahdollisuuden lähettää Damon Hillin viimeinen Williams-kilpailu ja mahdollinen maailmanmestaruuden varmistava kilpailu suorana tietenkin omien normaalien yhteistyömaidensa lisäksi poikkeuksellisesti myös jokaiseen Kansainyhteisön tai Brittiläisen Kansainyhteisön nimellä tunnetun järjestön jäsenmaahan.

Paikan päälle normaalien brittiläisten selostusmaiden selostajien lisäksi selostajia lähti ainakin Etelä-Afrikan ja Uuden-Seelannin televisioyhtiöistä paikan päälle ja erikoisimmat suoran kisan lähetyksen maat olivat Fidzi ja Tuvalu jonne kisa myös lähetettiin suorana lähetyksenä ja jonka maan selostajat tulivat paikan päällekin Suzukaan. Tietenkin myös monet Brittiläisen Kansainyhteisön Afrikan maat lähettivät kilpailun suorana, mutta yksikään selostaja tai selostusryhmä ei Etelä-Afrikan televisiota huomioimatta muista Afrikan maista tullut paikan päälle.

Brittiläisen Kansainyhteisön eri maat olivat aikanaan olleet vaihtelevasti hyvin monta kertaa mukana erilaisissa BBC:n järjestämissä televisiointien pakettisopimuksissa ja silloin milloin televisiointi ei aina ollut eri vuosikymmenten aikana ollut mahdollista niin hyvin usein BBC ja erityisesti BBC:n ikioma, Suomessakin formulatietoa vanhempaan aikaan paljon jakanut ja lähettänyt BBC World Service hoiti F1-lähetykset radiokisana käsin.

Suzukan 1996 TV-lähetysten osalta tästä puhuttiin itse BBC:n lähetyksen lisäksi myös Brasilian Globo TV:n selostuksessa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Tämän vuoden Meksikon Grand Prix Englannissa oli jostakin kummallisesta syystä lähellä ennätyshyvin Meksikon kisojen mittakaavalla katsottu ja yhtä hämmästyttävän kummallisella tavalla se löi Meksikon Grand Prixin katsojaluvut vuodelta 1992 nimenomaan Englannin F1-kisojen katsojaluvuista puhuttaessa.

Tosin Meksikon Grand Prixin 1992 aikaan oli vielä tunnin myöhäisempi kisan aloitusaika ja Nigel Mansellin mestaruusvuoden todellinen katsojalukuvillitys Englannissa ei sinä vuonna vielä oikein ollut alkanut joten siten ei ihmekään aivan lopulta ollutkaan tuo lyödyksi tuleminenkaan. Toisaalta tuolloin 4,61 miljoonaa katsojaa BBC:llä oli silti melko hyvä katsojaluku vaikkakin melko vähän Mansellin ajan Englannin normaaliin F1-katsojalukuun.

No.:)

Joka tapauksessa Mexico Cityn kilpailu keräsi tämän vuoden osalta puhuttaessa niukan ylivoimaisella tavalla eniten katsotuimman kisan katsojaluvun Englannissa tänä vuonna. Mexico Cityn kilpailu keräsi mahdollisesti Englannin oman X Factorinkin ja paikallisen tanssiohjelman valovoimaisuudenkin houkuttelemana lopulta F1:n osalta 5,10 miljoonan katsojan yleiskatsojaluvun ja 5,13 miljoonan katsojan huippukatsojaluvun.

Suorana lähettäminen Channel 4:llä kruunasi kokonaisuuden ja mahdollisesti kisa olisi saattanut ehkä kerätä koosteenakin tai jälkilähetyksenä todella paljon katsojia ruutujen äärelle muutenkin osin hyvän aikataulutuksenkin takia. Mitään kilpailua sitten tämän vuoden Bahrainin Grand Prixin ei ole katsottu vastaavanlaisella innokkuudella ja nämä kaksi kilpailua ovat olleet katsotuimmat Englannissa sitten viime vuoden loppupuolen jälkeen.

Yksi syy näinkin hienoille katsojaluvuille ja Yhdysvaltain Grand Prixin täydelliselle katsojaflopille Englannissa on ollut se, että Meksikon kilpailun aikataulutus ja lähettäminen suorana lähetyksenä oli huonoimmillaankin paljon parempi asia kuin vain lähettäminen koosteena tai kokonaisena jälkilähetyksenä ja Austinin tapauksessa kyseinen kisa kun lähetettiin vielä koosteena järkyttävän myöhään illalla ja käytännössä yöllä niin tuloksena ei voinutkaan olla muuta kuin katastrofi.

Toisaalta upean kisakokemuksen (Josta lähinnä ensimmäinen puolisko oli jossain määrin unettavampaa kuin toinen vaikkakin Rengasloton osalta jännitystä olikin tietenkin enemmän ensimmäisellä puoliskolla kisaa.) vastapainoksi Meksikon kilpailun aika-ajon katsojaluvut olivat enemmän linjassa tämän kauden vastaavien kanssa eli niitä ei itsessään ole juurikaan katsottu. Aika-ajoa katsoi 1,22 miljoonaa katsojaa keskimäärin ja parhaimmillaankin vain 1,57 miljoonaa katsojaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Huolimatta äärimmäisen pitkästä kilpailumitastaan ja kaiken kaikkiaan melkoisesta showsta mitä kilpailussa kaikkiaan nähtiin hieman yli kolmen tunnin mittaisena kokonaisuudessaan niin Englannissa ei juurikaan riemuittu Brasilian Grand Prixin katsojaluvuilla.

Interlagosin kilpailua moitittiin hyvin paljon kautta linjan ja vaikka sinänsä toki Lewis Hamiltonin mestaruusjahdille arvoa annettiin ja Max Verstappenin taitoja hehkutettiin niin itse kilpailun osalta sitä ei vain juurikaan seurattu. Punaisten lippujen tauot tuntuivat ärsyttävän ihmisiä ja vievän pois paljon katsojalukuja muusta jännityksestä piittaamatta ympäri maailmaa eri televisiokanavilta. Ellei sitten Hollantia tietenkin lasketa.:rolleyes:

Channel 4 harmittavasti ei myöskään ainakaan tiettävästi kilpailun aikana mennyt edes poikkeustilanteenkaan takia suoraan kuvayhteyteen Brasiliaan koska joitakin kisoja tällä kaudella Englannissa on ollut joita ovat koskeneet tiukat Skyn ja Channel 4:n väliset sopimuksen säännöt jotka ovat varsinkin Channel 4:n koostekisoissa rajoittaneet näkyvyyttä.

Välillä kisan kuitenkin vain kestäessä ja kestäessä olisi saattanut olla niinkin, että Channel 4 olisi joutunut lykkäämään koostelähetyksensä yleistä lähetysaikaa kunnes kisa olisi ajettu tai lopetettu ja muutoin se olisi saattanut mennä ainakin kisan loppuosalta lähetysmuutoksensa takia suoraan lähetykseen.

Kun kisa sitten saatiin ajetuksi kaikkiaan niin sitten lähetys alkoikin käytännössä melkein heti ja jälleen kerran melko huonon aikataulutuksen (Joskin tällä kertaa Channel 4:n kanavapomoja ei sinänsä toki voinut liikoja syyttää siitä, että Brasilian Interlagosissa Ilmojen Haltija päätti pitkittää kilpailua vesisateillaan.) takia kooste menetti paljon katsojalukuja. Toisaalta Channel 4 teki hienosti muuttaessaan kilpailun kokonaiseksi jälkilähetykseksi heti kisan jälkeen alkuperäisen koosteen sijaan.

Channel 4:n kisatilanteen osalta ainoa muu aika aloittaa poikkeuslailla kilpailu (Tai lähettää kilpailun koostelähetys/kokonainen jälkilähetys.) olisi ollut klo 21:n aikoihin ja sitä oli harkittukin kanavapomojen toimesta, mutta Channel 4:n kisan oma tuottaja ei saanut lupaa kun pomoille ei kelvannut kilpailun meneminen suoraksi loppuosaltaan sopimusrikkomuspelkojen lisäksi myös kilpailevien kanavien toisten ohjelmien takia. Eli kaikkiaan siis Channel 4:n kisa olisi ollut huonossa pakkoraossa joka tapauksessa katsojiensa osalta ainakin tällä kertaa.

Ainoa muu keino olisi ollut korvata yksi kanavan oma ohjelma alkuillan joukosta puhuttaessa ennen F1:siä, mutta tuossa tapauksessa mahdollinen sopimusrikkomus olisi ollut vielä selvästi sitäkin törkeämpi joten siten Channel 4:n kädet olivat aika sidotut.:(

Aivan aluksi tätäkin kilpailua koskivat todella huonot katsojaluvut joissa puhuttiin miljoonan tai jopa alle miljoonan katsojan kokonaisluvuista päivineen, mutta lopulta kilpailu ei ollut edes tämän vuoden huonoin katsojaluvuiltaan. Toisaalta taas varmasti viime vuosien ellei jopa vuosikymmenten huonoin nimenomaan Brasilian Grand Prixin katsojaluvuissa mitaten Englannissa ja siitä puhuttaessa. Vain 1,42 miljoonaa katsojaa katsoi kisaa keskimäärin ja 2,55 miljoonaa katsoi kilpailua parhaimmillaan edes hetkenkin aikaa. Ainekset kaikkien aikojen vähiten katsotuimpaan Brasilian kisaan tai ainakin yksiin vähiten katsotuimpiin ovat olemassa.

Monien vanhojen katsojakonkarienkin kirjoissa ei ole tietoja tai muistikuvia noin huonoista katsojaluvuista tai sitten saa mennä suurin piirtein jonnekin 1970-luvun lopun tai 1980-luvun alkupuolen Brasilian kisoihin kun kisojen lähetykset tulivat todella myöhään tai milloin ne eivät vain brittejä kiinnostaneet.

Yksittäisesti huonoja Brasilian kisoja katsojaluvuissa mitaten on ollut toki myös 1980-luvun jälkeenkin Englannissa, mutta ne ovat todellakin pysyneet vain yksittäistapauksina. Ja yleensä esimerkiksi siltikin nykypäivän kisoja katsotumpana. Jopa paljon katsojaluvuiltaan kritisoitu 2013 Brasilian Grand Prix keräsi tuolloin BBC:llä 3,95 miljoonaa katsojaa jo muutenkin. Huippuluvultaan vielä vähän enemmän. Ja viimeisin vertailukelpoisen huono tai sellaiseksi nimetty kilpailu oli Englannissa Brasilian Grand Prix vuosina 2005 tai 2006 näkökulmasta riippuen.

Brasilian kilpailun ja sen viikonlopun aika-ajo oli tällä kaudella puhuttaessa menettelevä tämän vuoden keskivertoa aika-ajoa katsoen katsojalukujen valossa, mutta siltikin tämän vuoden aika-ajo oli huonoin tai vähiten katsotuin aika-ajo sitten vuoden 2006 Brasilian Grand Prixin aika-ajon jolloin katsojaluvut olivat samat niin keskiarvon kuin myös itse huippuluvunkin osalta. Tänä vuonna kuten vuonna 2006 Interlagosin viikonlopun aika-ajoa seurasi keskimäärin 1,32 miljoonaa katsojaa ja huippuluku oli 1,66 miljoonaa katsojaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Tämän vuoden osalta kauden päätösosakilpailu ajetaankin sitten Abu Dhabissa Yas Marinan radalla Arabiemiraateissa ja katsojalukujen osalta tietenkin kilpailusta toivoisi tapahtumarikasta ja kilpailuissa on toki siellä aina yleensä tapahtunut edes jotakin merkittävää vaikka valitettavasti yleismaine radalle on väistämättä tuntunut muuttuneen tai ainakin lähes aina se on tuomittu tylsäksi. Englannin katsojaluvuille tietysti voi odottaa suuriakin lukuja nyt kun Lewis Hamilton voi voittaa uransa neljännen maailmanmestaruuden tai sitten vaihtoehtoisesti Hamilton joutuu lykkäämään sen vielä ainakin vuodella eteenpäin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Englannissa Abu Dhabin Grand Prix Arabiemiraattien Yas Marinan radalta keräsi kaikkiaan 5 miljoonaa katsojaa Channel 4:n suoran lähetyksen osalta ja sillä luvulla se oli vuoden toiseksi katsotuin kilpailu.

Vaikka kilpailu oli kauden toiseksi katsotuin kilpailu ja samalla myös ainakin sinänsä hyvällä tavalla positiivinen niin aika-ajojen katsojaluvut olivat yksi huonoimmista. 1,15 miljoonaa katsojaa keskimäärin katsoi aika-ajolähetystä ja parhaimmillaankin edes hetken aikaa Channel 4:llä aika-ajoa katsoi vain 1,48 miljoonaa katsojaa.

Channel 4:n osalta vuosi oli sinänsä tietenkin kehittävä, mutta jotenkin pettymys yleisen katselunautinnon osalta ja lisäksi BBC:n ajoilta tuttu Hamiltonin liikahehkutus tai liikavalitus silloin kuin Hamiltonille sattui jotakin vei kyllä katsojanautintoa ja välillä sitten asiantuntijat olivat mielestäni puusilmäisiä latteuksineen päivineen. Enin osin ainakin. Silti viimeistään kauden aikana toki hieman paremmaksi asiat muuttuivat selostusten tai asiantuntemusten osalta.

Ensi vuoden katsojaluvut tuntuvat olevan melko vahvasti kiinni siitä, että miten vahvaksi muut tallit voivat tulla suhteessa Mercedekseen. Sääntömuutokset voivat hetkeksi kyllä yllättää jopa ehkä Mersunkin, mutta kauden aikana tilanne voi äkkiä muuttua kuitenkin tuttuun Mersun ylivoimaankin takaisin.

Saksan RTL:n katsojaluvuista laitan lähiaikoina täydennystä kun en ole vähään aikaan laittanut noita pitkälti juurikin ristiriitaisten katsojalukujen määrän takia. Kun välillä niitä on kritisoitu liian alhaisiksi tai sitten liian korkeiksi oikeaan saksalaiseen kiinnostukseen nähden.

Tiettävästi kuitenkin nousujohteessa ovat olleet katsojaluvut Saksassakin. Ja Nico Rosbergin maailmanmestaruutta on melkein kautta linjan vain kehuttu. Suomesta poiketen vaikka toki välillä on Saksassakin se Nicoa toisen maan kansalaiseksi eli tässä tapauksessa Monacon kansalaiseksi syyttävä katsojaosasto.

Suomalaisuus kun on sen verran nimellistä, että se ei ole myöskään juuri koskaan herättänyt keskustelua itsessään Saksassa. Tai siihen on suhtauduttu aivan luonnollisesti normaalina asiana ilman ongelmia isä-Keken asenteen ja homman asiaan tietäen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Tämän vuoden Meksikon Grand Prix Mexico Cityn radalla Saksassa keräsi RTL:n osalta lopulliseksi katsojaluvukseen 3,95 miljoonaa katsojaa. Aiemmin katsojaluku oli vaihtelevasti aluksi 4,49 miljoonaa katsojaa jolloin se olisi kerännyt 150 000 katsojaa enemmän kuin Yhdysvaltain Austinin osakilpailu ja myöhemmin katsojaluku suurentui aina 5,42 miljoonaan katsojaan saakka kunnes aivan viime aikoina on mainittu luvun olleen noin 4 miljoonaa katsojaa ja lopulta tietenkin katsojaluku oli siis tuo aivan ensin mainittu 3,95 miljoonaa katsojaa.

Mexico Cityn kisa keräsi siis hieman enemmän katsojia kuin mitä viime vuonna sen palatessa lajiin. Tosin noilla kahdella aiemmalla paremmalla katsojaluvulla Mexico Cityn katsojaluvut olisivat olleet edes hieman kilpailukykyisempiä vanhan ajan Mexico Cityn kisojen kanssa joita myöskin katsottiin melko paljonkin Saksassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Tämän vuoden hyvin, hyvin pitkä Brasilian Grand Prix Interlagosin radalta ainakin keräsi todella mahtavasti katsojia Saksassa jos ei sitten mitään muuta. Se oli itse asiassa parhaiten katsotuin kilpailu jälleen noin kolmeen vuoteen ja erittäin vertailukelpoinen myös vuosien 2010-2012 kisojen katsojalukujen kanssa. Erittäin hyvä jopa Brasilian muidenkin eri kisojen kanssa vuosien varrelta Saksan RTL:n omissakin katsojaluvuissa.

Toki siihen takuuvarmasti tarvittiin todella pitkä punaisen lipun odotteluaika ja kiinnostavaa ajoa näyttänyt Max Verstappen ja muutakin oheistapahtumaa lukemattomien hyvien haastattelujen kanssa, mutta se kannatti.

Kilpailua katsoi melkein 8 miljoonaa katsojaa. Tarkalleen sanottuna 7,98 miljoonaa katsojaa. Samalla se oli tapahtumahetkellä katsotuin kisa kaudella ja näin Abu Dhabin Yas Marinan kauden päätöskilpailun jälkeen sanottuna se myös oli vuoden katsotuin kisa Saksassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Arabiemiraattien Liitossa tai Arabiemiirikunnissa Yas Marinan radalla ajettu Arabiemiirikuntien Liiton Grand Prix tai vielä tätäkin tuttavallisemmin ilmaistu Yas Marinan Grand Prix keräsi Marina Bayn alueella Abu Dhabissa myös erittäin hyvät katsojaluvut Saksassa. Yhtä hyvät kuin esimerkiksi Monacon Grand Prix 2013.

7,45 miljoonaa katsojaa katsoi siis lopulta RTL:n kilpailua jossa Nico Rosberg voitti maailmanmestaruuden ja koska kilpailulisenssi on saksalainen niin Saksa sai siis täten kolmannen eri maailmanmestaruutensa kuljettajien osalta. Abu Dhabin katsojaluvut olivat vuoden toiseksi parhaimmat katsojaluvut RTL:n osalta.

Laitan pian katsojaluvut koko kaudelta RTL:n osalta ja mukana tulee myös mahdolliset pienet korotukset tai pienet leikkaukset katsojalukuihin mikäli aivan kaikki niitä kohottaneet tai laskeneet katsojaluvut olisi laskettu kokonaislukuihin mukaan.
 
Ylös