F1 Televisiointi muissa maissa

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Mielenkiintoinen ja tavallaan ei niinkään yllättävä käänne RTL:n suhteen.

Toisaalta se lunastus tulevalle vuodelle aivan hätätapausta varten mikäli ARD ja ZDF olisivat jättäneet lähetysoikeutensa ottamatta niin se olikin tiedossa, mutta noin pitkä sopimus oli kieltämättä yllätys.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Parit prototyypppi kuvankaappaukset F1:sten tulevasta striimauspalvelusta







Sisältää mm:

Live timing data

Full access to team radio

Live Map of Circuit with driver tracking

Tire degradation usage data

Full access to historic race library (!)

All F1, F2, GP3 and Porsche super cup races online on demand

Live coverage of all F1 races

Live coverage of all F1, F2, GP3 and Porsche Super Cup races

Access to all F1 onboard cameras

Live radio commentary

Hintaa n. 13€ kuussa. Tulee näillä näkymin saataville : Jenkeissä, Meksikossa, Ranskassa, Saksassa ja Alankomaissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Parit prototyypppi kuvankaappaukset F1:sten tulevasta striimauspalvelusta
https://i.imgur.com/NpBIgQs.png
https://i.imgur.com/nxMF8vm.png
https://i.imgur.com/lZzKh8F.png

Sisältää mm:

Live timing data

Full access to team radio

Live Map of Circuit with driver tracking

Tire degradation usage data

Full access to historic race library (!)

All F1, F2, GP3 and Porsche super cup races online on demand

Live coverage of all F1 races

Live coverage of all F1, F2, GP3 and Porsche Super Cup races

Access to all F1 onboard cameras

Live radio commentary

Hintaa n. 13€ kuussa. Tulee näillä näkymin saataville : Jenkeissä, Meksikossa, Ranskassa, Saksassa ja Alankomaissa.
Mielenkiintoinen juttu.

Etenkin tuo historiallisen kisa-arkiston mahdollisuus.

Se on hyvin tervetullut lisä mikäli toteutuu.:ahem:

Tosin sen toteutus on myös kysymysmerkki.

Varmasti paljon kilpailuja on arkistoitu, mutta miten paljon sitten kaiken kaikkiaan?

Aivan lajin alkuvuosilta kilpailuja ei filmattua materiaalia huomioimatta taida olla paljoakaan jäljellä. Vanhimmat kisat mitä on vielä televisiolähetyksistä jäljellä tiettävästi niin ne ovat Italian Grand Prixit vuosilta 1953-1955 kahden ensimainitun vuoden osalta RAI:n ja Italian Valtion Elokuvataiteen Viraston ja myöhemmän Italian Valtion Elokuvahistoriallisen Viraston kuvaamana ja vuoden 1955 Italian Grand Prix on myös näiden kahden mainitsemani yhtiön kuvaaman tallenteen lisäksi vanhin Eurovision tallessa oleva kilpailu.

Vanhin saksalainen kisalähetys tallessa olevana televisiotallenteena on vuoden 1963 Saksan Liittotasavallan Grand Prix Nürburgringin radalta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Englannin F1-katsojaluvut kaiken kaikkiaan olivat ristiriitaiset kuluneelta F1-kaudelta.

Viime vuoden kamalin syöksykierre pysäytettiin, mutta silti aivan loppupelissä edelleen katsojaluvut heikentyivät.

Maailmanmestaruustaistelusta tuli enemmän tai vähemmän antikliimaksi ja yleisesti ottaen suhteellinen katsojakiinnostus Englannissa F1:stä kohtaan tuntui olevan vuosien 2005-2007 tasolla ja viime mainitun vuoden kohdalta puhuttaessa vähän ennen kuin Lewis Hamiltonista ja hänen voitoistaan tai muista voittokamppailuista alkoi tulla kulmakarvoja kohottavia asioita.

Kuluneen vuoden osalta ehkä kohtalokkainta oli huono alkukausi katsojien osalta koska ensimmäisten 10 kilpailun osalta neljä ensimmäistä kilpailua keräsivät todella vähän katsojia ja kun huono alku oli tapahtunut niin jatkosta oli vaikea muokata kaudelle parempaa. Barcelonan ja Bakun kilpailut olivat alkukaudesta Englannissa ainoita todella kehuttuja kilpailuja tapahtumiltaan.

Toisaalta loppukaudesta Monzasta Austiniin asti kaupalliset mainosvoitto-osuudet olivat todella mahtavia Englannissa vaikka välillä niissäkään kilpailuissa ei Austinia huomioimatta tuntunut paljoa kehumista olevan.

Englannissa 2017 kausi lupasi hyvää, mutta lopulta siitä tuli vuoden 2015 tapaan hieman antikliimaksi kuitenkin silti jossain määrin sitä vuotta parempana. Enemmänkin pettymys tuntui olevan jopa kovempi parin vuoden takaiseen eli vuoteen 2016.

Ja vaikka kausi 2017 Englannissa olisi ollutkin itsessään hyvä niin mestaruustaistelun päättyminen ennenaikaisesti ja jälkikäteen jopa vähän liiankin selvästi jo ennen loppuaan Lewis Hamiltonin ja Sebastian Vettelin välillä oli ikävä asia ja huononsi kauden mainetta. Vielä sitäkin tuhoisampaa oli ratatapahtumien vähäisyys ja ennen kaikkea ohitusten ja nimenomaan TV-kameroiden kuvaamien ohitusten vähäisyys. Ja sitten kilpailukautta Englannissa vaivasivat myös kauden tapahtumien heittely radoittain. Kauden tylsin kilpailu oli esimerkiksi Englannissa Saksan lehdistä poiketen brittien mielestä Red Bull Ringillä siinä missä saksalaiset arvostelivat Sochin kilpailun tylsyyttä.

Parin vuoden takaiseen eli kauteen 2016 verrattuna tämä kausi ennen pitkää keräsi kyllä yleisönsä, mutta Bakun jälkeen neljä kilpailua oli melko tylsiä kilpailuja ja vasta Monzan ja Marina Bayn kilpailu toivat todella paljon mielenkiintoa jälleen kisoihin.

Ikävä kyllä mestaruuden varmistuminen käytännössä jo Marina Bayn kilpailun tuloksella oli tuhoisa katsojalukujen saamisen ja mielenkiinnon kannalta.

Hamiltonin mestaruuden varmistuminen toi katsojakadon ympäri maailmaa melko lailla nopeasti eikä Englanti ollut poikkeus.

F1 on Englannissa ollut heikentyneenäkin silti katsotuin moottoriurheilulaji. Lähinnä Formula E on kerännyt edes lähelle F1-kisojen vastaavia katsojalukuja ja erot normaalien F1-kisojen ja Formula E:n kisojen välillä katsojaluvuissa ovat suuria.

Ensi kaudesta on odotettu paljon Englannissa, mutta ilman suurta ihmettä ei iloja näytä olevan luvassa. HALO-uudistusta on mielenkiintoista seurata mikäli siihen lähdetään.

F1:n katsominen on muuttumassa Englannissa myös ilman ihmeitä valikoivampaan suuntaan mikä on huolestuttavaa, mutta ei välttämättä ihme tylsyyden kroonisesti jo noin 20 vuoden ja vähän sen yli riivaamassa sarjassa.

Mestaruuden kannalta britit odottavat lähinnä Vettelin ja Hamiltonin mestaruuden uusintakamppailua, mutta myös Valtteri Bottas on kerännyt positiivista huomiota kuluneena viime vuotena. Bottaksen olisi tosin brittien mielestä melkein heti kyetä ottamaan voitto tai useampi Hamiltonista mestaruushaaveiden elossa pitämiseksi.

Aika näyttää sen, että miten käy.:dunno:
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9589
Sijainti
Helsinki
Varmasti paljon kilpailuja on arkistoitu, mutta miten paljon sitten kaiken kaikkiaan?
Luultavasti arkistoituja kisoja löytyy 80-luvun alusta, sillä Foca(Fom omistaa kilpailujen tv-oikeudet 80-luvun alusta saakka. Ehkä arkistoitavaa löytyy jo 70-luvun lopultakin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Luultavasti arkistoituja kisoja löytyy 80-luvun alusta, sillä Foca(Fom omistaa kilpailujen tv-oikeudet 80-luvun alusta saakka. Ehkä arkistoitavaa löytyy jo 70-luvun lopultakin.
Varmasti löytyy kyllä vuodesta 1981 eteenpäin kaikki kilpailut.

Melkein täysin varmasti myös vuosien 1978-1980 kisat löytyvät kun FOCA pääsi nimenmuutoksensa myötä niihin vaikuttamaan varsinkin tuon ajanjakson loppua kohti melko paljon ja myös vuosilta 1974-1977 kun FOCA oli F1CA niin ainakin sen kuvaamia lähetysmateriaaleja kisoista voi löytyä melko runsaasti tai ainakin edes jonkin verran. F1CA kun perusti oman 10-vuotisjuhlansa kunniaksi aikanaan oman ensimmäisen ikioman ja itsenäisen kilpailujenkuvausyksikkönsäkin.

F1-kisojen televisioinneista tosin aina jossain määrin vuoteen 1980 saakka vastuussa oli paikallinen televisiokanava ja muutoin esimerkiksi FISA, Pierre Ugeuxin eli Bernien edeltäjän tai myös Kreivi von Metternichin aikaan toiminut CSI, erinäiset muut videofirmat kuten Duke's Video, Polivideo, Pyramid Films ja Chetwynd Films ja lopulta myös itse Eurovisio.

Aika ennen vuotta 1974 aina noin vuoteen 1973 saakka F1:ssä sen alusta lähtien oli melko lohdutonta periaatteessa siihen nähden mitä tuli toisaalta jos ei itse lajin televisiointiin niin sitten niiden kisojen erilaisiin taltiointimenetelmiin tai itse kisojen säästämiseen kun paikallisillakin televisiokanavilla eri maissa oli olemassa vain rajallisesti televisionauhoittamisiin tarvittavia keloja tai nauhoituslaitteita.

Ja välillä oli tietenkin joissakin maissa varsinkin 1960-luvun lopussa televisioinnin jo kehityttyä juurikin ongelmia sponsoroinnin kanssa ja vuosina 1976-1977 sitten vielä uudelleen sponsoroinnin kanssa milloin televisiolähetykset olivat joissakin maissa todella rajoittuneita tai sitten kisoja joissakin maissa ei epäsopivan sponsoroinnin takia vain näytetty.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Näillä näkymin Italiassa taitaa F1-kisojen näyttäminen päättyä tulevalla kaudella. Vapailla kanavilla siis pois lukien omaa kotikilpailuaan Monzassa jonka tuttuun tapaan lähettää RAI. Muutoin kisoista ilman ihmeitä vastaa vain ja ainoastaan Sky Italia.

RAI on Italiassa näyttänyt F1:siä suurimman osan aikaa lajin historiasta puhuttaessa, mutta viime vuosina Sky Italia on ottanut enemmän ja enemmän suorien lähetysten osuutta itselleen.

Viime kauteen asti muutaman viime vuoden ajan RAI on sopimuksensa mukaan televisioinut kauteen korkeintaan 9 kilpailua suorana lähetyksenä. Erillisesti määritellyt poikkeuskilpailut ovat kotikisa Monza ja mahdollisen paluunsa myötä ennen pitkää San Marinon Imola. Kuluneen kauden loppuun asti Italiassa oli mahdollista nähdä RAI:n lähettämä kokonainen jälkilähetys niistä kilpailuista jotka näkyivät suorana vain Sky Italialla.

Jo muutaman viime vuoden aikana RAI on ollut tyytymätön FOM:n/FOA:n ja nykyään Liberty Median tarjoamiin sopimushintoihin.

Toisaalta RAI on viime vuosina ehkä RTL:n jälkeen ollut selvästi selostustasoltaan tai yleiseltä asiantuntemukseltaan taantunut järkyttävästi verrattuna oikeastaan koko 90-lukuun tai aivan 2000-luvun alkuun jolloin myös kritisoitiin selostustasoa. Osin taantuneisuus tai ongelmat selostuksessa ovat aina johtuneet Italiassa osin syystä nimeltä Ferrari, mutta välillä sitä perseilyä on riittänyt niin kaikessa muussakin ja siten tilanteesta ei nykyään ole muuta sanottavaa.

Viimeisen kerran edes melko hyvin ellei peräti erinomaiseksi italialaista F1-selostusta pystyi sanomaan Mario Poltronierin aikaan ja milloin itse Poltronierin selostus ei hyvää olisi ollutkaan niin sitten itse kommentaattorit ja asiantuntijat tiesivät mistä puhuivat ja kannattelivat lähetystä. Ainakaan he eivät ihan jokaisesta sekunnin tuhannesosasta vaahdonneet tai alkaneet puhua aivan asian vierestä meneviä juttuja tai puhumaan edes italialaisittainkin mentaliteettipohjalta siedettynä liian paljon toistensa päälle.

Italiassa ainakin RAI:n lähetyksistä puhuttaessa ehkä niiden paras osa on ollut ajajakommentaattori ja jo hyvinkin kauan. Ivan Capelli nykypäivänä tuntuu jopa pelastavan RAI:n lähetysmaineesta sen mitä pelastettavissa on.:alppu: Samaa ei voi sanoa kyllä juuri muista ajajakommentaattoreista kun milloin ei myötähäpeä tai järkytys iske päälle niin sitten tuntuvat olevan ihan loppuunpalaneen oloisia tai sitten alkavat liikaa puhua saavutuksistaan vaikkapa urheiluautojen ratissa.:wall:

Pitää laittaa noita takavuosien Italian katsojalukujakin kunhan ehtii.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitan tähän ja muutamaan seuraavaan viestiin vielä noita aiemmin laittamatta jääneitä ORF:n eri vuosien katsojalukutietoja suurin piirtein niihin vuosiin asti joita minulla on tällä hetkellä kokonaisuudessaan hallussa vaikka yksittäisiä tietoja onkin hallussa pian merkittäviä vuosia enemmän vanhemmiltakin vuosilta.

Tässä kuitenkin vuoden 1999 ORF:n katsojalukuja jotka missään vaiheessa eivät ylittäneet miljoonan katsojan rajaa, mutta olivat kuitenkin melko korkeita omanlaisinaan tai sellaisena niitä ainakin pidettiin huolimatta Alexander Alex Wurzin tilanteista kauden ajalta:

Tässä ne tulevat:

Melbourne: 345 000 katsojaa

Interlagos: 994 000 katsojaa

Imola: 400 000 katsojaa

Barcelona: 508 000 katsojaa

Monaco: 503 000 katsojaa

Montreal: 990 000 katsojaa

Magny-Cours: 593 000 katsojaa

Silverstone: 554 000 katsojaa

A1-Ring: 793 000 katsojaa

Hockenheim: 549 000 katsojaa

Hungaroring: 571 000 katsojaa

Spa-Francorchamps: 579 000 katsojaa

Monza: 553 000 katsojaa

Nürburgring: 600 000 katsojaa

Sepang: 990 000 katsojaa

Suzuka: 942 000 katsojaa

Vähiten katsojia kaudella Itävallassa: Melbourne 345 000 katsojaa

Eniten katsojia kaudella Itävallassa: Interlagos 994 000 katsojaa

Katsojien kokonaismäärä Itävallassa vuonna 1999: 10,464 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia Itävallassa vuonna 1999 yksittäistä kilpailua kohti: 654 000 katsojaa
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuonna 1998 ORF:llä katsojaluvut olivat edelleen melko korkeita joskin harmittavasti miljoonaraja jäi katsojien osalta rikkoutumatta ja ORF:n pomojen tavallaan hartain toive eli Gerhard Bergerin eläkkeelle jäämisen peruuntuminen jäi toteutumatta vaikka Berger vielä testasikin sinä vuona eläkevirkanaan Benettonia osin ainoana mahdollisuutenaan paluu ja mikäli ei Benettonille sapattivuoden jälkeen vuodeksi 1999 niin sitten nimenomaan Ferrarille vuodeksi 1999 johon mennessä kuitenkin Berger oli jo muuttanut mielensä ja päätti pysyä lopullisesti eläkkeellä.

Itävaltalaisten ainoaksi toiveeksi jäi tuolloin erittäin lahjakas tai ainakin erittäin lahjakkaana pidetty Alexander Alex Wurz josta tuolloin muun muassa Giancarlo Fisichellan ja Jarno Trullin tapaan puhuttiin riittävän oikeassa autossa riittävän oikeaan aikaan aina maailmanmestaruuteen asti yltävänä kaverina. Välillä jopa Fisichellaa tai Trullia parempanakin nimenomaan sen hetken oletettujen tulosten ja ennen kaikkea sen nuoren statuksensa takia.

Joka tapauksessa ORF:llä oli melko korkeita katsojalukuja kaiken kaikkiaan.

Tässä katsojaluvut 20 vuoden takaa:

Melbourne: 275 000 katsojaa

Interlagos: 998 000 katsojaa

Buenos Aires: 996 000 katsojaa

Imola: 715 000 katsojaa

Barcelona: 808 000 katsojaa

Monaco: 990 000 katsojaa

Montreal: 995 000 katsojaa

Magny-Cours: 600 000 katsojaa

Silverstone: 754 000 katsojaa

A1-Ring: 786 000 katsojaa

Hockenheim: 849 000 katsojaa

Hungaroring: 871 000 katsojaa

Spa-Francorchamps: 779 000 katsojaa

Monza: 753 000 katsojaa

Nürburgring: 700 000 katsojaa

Suzuka: 900 000 katsojaa

Vähiten katsojia Itävallassa: Melbourne 275 000 katsojaa

Eniten katsojia Itävallassa: Interlagos 998 000 katsojaa

Katsojien kokonaismäärä Itävallassa vuonna 1998: 12,769 miljoonaa katsojaa

Katsojia keskimäärin yksittäistä kilpailua kohti Itävallassa vuonna 1998: 798 063 katsojaa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
ORF:n osalta vuosi 1997 oli 1990-luvun F1-kausien viimeinen kausi jolloin Gerhard Bergerin ajot toivat sille hienoja katsojalukuja usein. Siltikin kauden katsojaluvut pitivät edelleen yllä 1990-luvun Itävallan katsojalukujen laskusuuntaa ja tilanne näytti ennen nuoren Alexander Alex Wurzin tuloa mukaan kuninkuusluokkaan silloisessa mittakaavassa todella huonolta.

Kun Wurz tuli edes piipahtamaan niin jotain toivoa tuleville vuosille vaikutti olevan.

Lopettamaisillaan oleva Gerhard Berger pystyi tavallaan kruunaamaan tuona vuotena asemansa jo 10:ttä vuotta pitämänsä ansionsa aivan heti kaikkein parhaimpien kuljettajien takana olevana huippukuljettajana. Toisin sanoen eräänlaisena Eliittiluokan Kakkoskuljettajana jonka aseman hän oli pitkin 1980-lukua ja 1990-lukua noin vuodesta 1987 eteenpäin jakanut Riccardo Patresen kanssa ja Patresen lopetettua uransa vuonna 1993 vuosina 1994-1997 enin osin itsellään. Tosin ura sekä mieli Bergerillä oli kuitenkin alkanut jo lipsua jossain määrin jo vuonna 1996 alkaen selvemmin näkyä otteissa tietenkin vasta vuonna 1997 ja maailmanmestaruusunelmat olivat tietenkin jo aikaa sitten olleet mennyttä.

Siten tavallaan Bergerillä ei ollut enää mitään syytä jatkaa tietenkään kun hän päätti lopettaa tai ainakin vuodeksi 1998 pitää pitkien taivuttelujen kautta kulisseissa ja tavallaan Jereziä 1997 kohti mentäessä vahvan, selkeän sapattivuoden ennen viimeistä paluuta vuodeksi 1999 Benettonille tai johonkin huipputalliin ja tämä huipputallihan oli tietenkin Ferrari.

Bergeriä ei voinut siis jättää milloinkaan oman harvinaisen ja erikoislaatuisen kuljettaja-asemansa takia huipputallien uransa eli vuosien 1987-1997 aikana pois laskuista voittokamppailusta ainakaan periaatteessa kun hän ajoi vaikkakin välillä Berger ajoi huonojakin kisoja eikä aina ymmärtänyt asemaansa tai tekemiään virheitä muiden kuljettajien joukossa. Tosin koskaan Berger ei enää toilaillut ikinä niin pahasti noina vuosina kuin mitä esimerkiksi Arrows-vuotenaan 1985 jolloin meno oli pahimmillaan jotain hyvin toivotonta etenkin Vapaissa Harjoituksissa ja Virallisissa Harjoituksissa jatkuvien kolarien kanssa.:eek:

ORF:lle ilonaihe oli tietenkin Itävallan oman kotikilpailun eli Itävallan Grand Prixin paluu maahaan ja tällä kertaa ihan vanhan ja kaivatun Österreichringin radan sijaan A1-Ringin radalle hyvin samanlaiselle rata-alueelle kuin mitä Österreichring edusti joskin tietenkin erilaisemmaksi ja ei kovinkaan paljon pidetylle profiililtaan ainakaan ihan heti alkuun.

Joka tapauksessa tässä Itävallan ORF:n katsojaluvut vuodelta 1997 joka oli Itävallan ORF:n viimeinen miljoonan katsojan ylittänyt ja sen sisältänyt kilpailukausi ennen vuotta 2000:

Melbourne: 199 000 katsojaa

Interlagos: 1,044 miljoonaa katsojaa

Buenos Aires: 997 000 katsojaa

Imola: 644 000 katsojaa

Monaco: 278 000 katsojaa

Barcelona: 585 000 katsojaa

Montreal: 689 000 katsojaa

Magny-Cours: 403 000 katsojaa

Silverstone: 610 000 katsojaa

Hockenheim: 683 000 katsojaa

Hungaroring: 534 000 katsojaa

Spa-Francorchamps: 580 000 katsojaa

Monza: 619 000 katsojaa

A1-Ring: 701 000 katsojaa

Nürburgring: 956 000 katsojaa

Suzuka: 288 000 katsojaa

Jerez: 950 000 katsojaa

Vähiten katsojia Itävallassa: Melbourne 199 000 katsojaa

Eniten katsojia Itävallassa: Interlagos 1,044 miljoonaa katsojaa

Katsojien kokonaismäärä Itävallassa vuonna 1997: 10,76 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia Itävallassa yksittäistä kilpailua kohti vuonna 1997: 632 941 katsojaa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuonna 1996 Itävallan ORF:llä oli viimeinen kausi pitkään aikaan jolloin nähtiin ainakin kaksi kappaletta miljoonan katsojan kilpailuja. Luvut olivat melko vahvat, mutta laskusuunta edelleen oli tapahtuma-aikaan ikävä asia.

Tässä kuitenkin katsojaluvut siltä vuodelta ORF:n osalta:

Melbourne: 271 000 katsojaa

Interlagos: 1,1 miljoonaa katsojaa

Buenos Aires: Miljoona katsojaa

Nürburgring: 827 000 katsojaa

Imola: 786 000 katsojaa

Monaco: 723 000 katsojaa

Barcelona: 782 000 katsojaa

Montreal: 953 000 katsojaa

Magny-Cours: 566 000 katsojaa

Silverstone: 811 000 katsojaa

Hockenheim: 335 000 katsojaa

Hungaroring: 491 000 katsojaa

Spa-Francorchamps: 629 000 katsojaa

Monza: 700 000 katsojaa

Estoril: 812 000 katsojaa

Suzuka: 104 000 katsojaa

Vähiten katsotuin kilpailu Itävallassa: Suzuka 104 000 katsojaa

Eniten katsotuin kilpailu Itävallassa: Interlagos 1,1 miljoonaa katsojaa

Katsojien kokonaismäärä Itävallassa vuonna 1996: 10,89 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia yksittäistä kilpailua kohti Itävallassa vuonna 1996: 680 625 katsojaa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuonna 1995 ORF:llä oli kolme kappaletta yli miljoonan katsojan ylittäneitä kilpailuja, mutta harmittavasti 1990-luvun 2 miljoonan katsojan tai 3 miljoonan katsojan katsojalukuja ja puhumattakaan siitä korkeammista katsojaluvuista ei Itävallassa niitä ylitetty.

Vuosi 1995 oli tavallaan vuoden 1994 tapaan hieman katsojamääritelmästä riippuen ORF:n katsojalaskusuunnan alun aika ja Itävallassa ei tavallaan näistä vuosista eteenpäin puhuttaessa ole koskaan palattu takaisin suurempien katsojalukujen vuosiin. Joskin ihan viime vuosina todella huikeita yksittäisten kilpailujen katsojalukuja on nähty ja koettu Itävallassa vailla kuitenkaan paluuta parempaan vaikka varmasti myös nykypäivä yhtä nykyisessä elävässä ajassamme tuo ilman muuta omat haasteensa.

Siltikin katsojaluvut olivat edelleen melko korkeita ja paljon pilasivat itävaltalaisittain kuuman kesän tuoman katsojakadon lisäksi myös kauden lopun kaukokilpailut todella huonojen katsojalukujen myötä. Syksyn 1995 loppujen Euroopassa ajettujen kilpailujen katsojaluvut eivät riittäneet korjaamaan tilannetta ORF:n katsojalukujen suhteen.

Usein herjailtu TI Circuit Aidan kilpailu juurikin Japanissa sijaitsevalla Aidan radalla Tyynellämerellä ei ollut ainakaan Itävallassa monesta muusta Euroopan televisiomaasta poiketen vähiten katsotuin kilpailu joskin toki yhä melko heikosti katsottu se oli Itävallassakin vuonna 1995.

Tässä kuitenkin vuoden 1995 Itävallan ORF:n katsojaluvut:

Interlagos: 1,2 miljoonaa katsojaa

Buenos Aires: 1,1 miljoonaa katsojaa

Imola: Miljoona katsojaa

Barcelona: 795 000 katsojaa

Monaco: 698 000 katsojaa

Montreal: 740 000 katsojaa

Magny-Cours: 481 000 katsojaa

Silverstone: 415 000 katsojaa

Hockenheim: 428 000 katsojaa

Hungaroring: 421 000 katsojaa

Spa-Francorchamps: 567 000 katsojaa

Monza: 783 000 katsojaa

Estoril: 707 000 katsojaa

Nürburgring: 776 000 katsojaa

TI Circuit Aida: 248 000 katsojaa

Suzuka: 273 000 katsojaa

Adelaide: 149 000 katsojaa

Vähiten katsotuin kilpailu Itävallassa: Adelaide 149 000 katsojaa

Eniten katsotuin kilpailu Itävallassa: Interlagos 1,2 miljoonaa katsojaa

Katsojien kokonaismäärä Itävallassa vuonna 1995: 10,781 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia yksittäistä kilpailua kohti Itävallassa vuonna 1995: 634 176 katsojaa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuosi 1994 oli Itävallassa viimeinen F1-kausi tavallaan Itävallassa katsojalukujen osalta jolloin kisojen katsojaluvut pyörivät useissa miljoonissa katsojissa vanhempien aikojen entiseen malliin. Tästä kaudesta eteenpäin valitettavasti yleiset katsojaluvut kääntyivät laskuun. Gerhard Berger ajoi kauden aikana hienosti kolmanneksi MM-taulukossa ja myös voitti Saksan Hockenheimin kilpailun vaikkakin kilpailussa nähtiin kieltämättä valtava joukkokolari ja jonka lisäksi erikoisesti kilpailua ei liputettu poikki eikä myöskään Imolan tapahtumien myötä jatkettu Safety Carin johdolla kun tuo valtava kolari oli tapahtunut.

Miljoonan katsojan ylittäneitä kilpailuja ei ollut kuin neljä kappaletta kaudella 1994 mikä oli Itävallan ORF:n 1980-luvun lopun ja 1990-luvun alun, nimenomaan Niki Laudan jälkeisen ajan formulahegemoniasta poiketen todella vähän.

Katsojaluvut pysyivät joidenkin kisojen kohdalla edelleen menettelevän hyvinä, mutta myös todella huonoja katsojalukujakin nähtiin sinä vuonna Itävallassa.

Michael Schumacherin ensimmäinen maailmanmestaruus vuonna 1994 oli tietenkin tavallaan myös hieno juttu Itävallassa kun kysehän oli kuitenkin saksankielisen alueen kuljettajastakin vaikka toiveet edelleen silti vahvasti olivatkin Gerhard Bergerissä kiinni kansallisaatteen mukaisesti omalla tavallaan.

TI Circuit Aidan kilpailu Tyynenmeren Grand Prixinä ja tuolloin uutena kilpailuna ei houkutellut ORF:lläkään juuri mitään katsojia ruutujen äärelle ja katsojaluku oli katastrofi kun ennakkona oli ajateltu edes puolta miljoonaa katsojaa ruutujen äärelle. Kilpailu oli kauden heikoin katsojaluvuiltaan ORF:llä vaikka ihmeteltävän huonosti katsottu kilpailu Itävallassa oli myös Suzukan kilpailu loppuvuodesta 1994 joka oli jopa pidentyneenkin lähetysaikansa johdosta silti erittäin huonosti katsottu kilpailu. Adelaiden kilpailu sitä vastoin kauden 1994 maailmanmestaruuden ratkaisseena kilpailuna keräsi hienot tai ainakin edes hienona lähetysaikaansa nähden pidetyt katsojaluvut.

Vuosi 1994 on valitettavasti näillä näkymin myös viimeinen vuosi jolta minulla itselläni on tallessa ORF:n katsojalukuja kisoista aivan kokonaiselta vuodelta.

Laitan tähän ne katsojaluvut eli vuoden 1994 katsojaluvut ORF:ltä siis:

Interlagos: 2,5 miljoonaa katsojaa

TI Circuit Aida: 304 000 katsojaa

Imola: 2 miljoonaa katsojaa

Monaco: 993 000 katsojaa

Barcelona: 994 000 katsojaa

Montreal: 999 000 katsojaa

Magny-Cours: 900 000 katsojaa

Silverstone: 995 000 katsojaa

Hockenheim: 3 miljoonaa katsojaa

Hungaroring: 992 000 katsojaa

Spa-Francorchamps: 991 000 katsojaa

Monza: 990 000 katsojaa

Estoril: 989 000 katsojaa

Jerez: 979 000 katsojaa

Suzuka: 574 000 katsojaa

Adelaide: Miljoona katsojaa

Vähiten katsotuin kilpailu Itävallassa: TI Circuit Aida 304 000 katsojaa

Eniten katsotuin kilpailu Itävallassa: Hockenheim 3 miljoonaa katsojaa

Katsojien kokonaismäärä Itävallassa vuonna 1994: 19,2 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia yksittäistä kilpailua kohti Itävallassa vuonna 1994: 1,2 miljoonaa katsojaa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Italiassa F1 on ollut ymmärrettävästi puheen ollen historiallisesti hyvin suosittua käytännössä aina. Riittävän vanhaan aikaan Alfa Romeo tavallaan oli se kärkitiimi mitä kannatettiin, mutta sen paikan italialaisten sydämissä otti hyvin nopeasti Ferrari.

Italiassa on toki aina kannatettu italialaisia oman maan kuljettajia, mutta koska omia maailmanmestareita ei juuri Italialle koskaan ole tullut ja ne harvat tulleet maailmanmestaruudet ovat niin kiteytyneitä itse Ferrariin niin tämän juurisyyn takia ei italialaisia kuljettajia aina myöskään ole kannatettu. Elleivät he sitten ole olleet jollakin tavalla poikkeuksellisen lahjakkaita kuljettajia, aja aivan kärkitalleissa heti Ferrarin takana tai mikäli Ferrarit aina tietenkin keskeyttävät niin silloin muita italialaisia kuljettajia on kannatettu.

Italian nykypäivän F1-tilanteeseen tullessa Giancarlo Fisichella ja Jarno Trulli saivat rajatusti uriensa aikana Italiassa kannatusta, mutta aivan nuorisoaikojensa jälkeen heidän lahjakkuus tuntui taantuneen tai saavuttaneen kattonsa jonka jälkeen ei sitten paljon heidän asemastaan voinut nauttia. Edellinen jollakin tavalla edes todellinen maailmanmestaruusehdokas Italialle tavallaan Ferrarin ulkopuolella oli Riccardo Patrese, mutta hänkään ei kyennyt pääsemään käsiksi maailmanmestaruuteen uransa aikana.

Patrese kuului Gerhard Bergerin kanssa harvinaislaatuiseen nk. Eliittiluokan Kakkoskuljettajan asemaan omalla parhaimmalla ajouransa aikakautena ja jota ei voinut sulkea pois voittotaistelusta kun sellaisen paikka tuli. Viimeinen ajovuosi eli 1993 Benettonilla oli kuitenkin pettymys muutamaa erittäin harvaa välähdystä huomioimatta ja uran viimeisen kisan piristymistä ennen ajojen loppua.

Vuodeksi 1994 Patrese ei ottanut paikkaa edes Williamsillakaan Ayrton Sennan menehtymisen jälkeen mikä kertoi harmittavalla tavalla Patresenkin uran ja motivaation päättymisestä joskin ehkä kerta kaikkiaan myös Sennan kuolemallakin oli varmasti sanansa pelissä päätökseen kun Williamsin FW16-mallin ympärillä toukokuussa-kesäkuussa 1994 velloi kohu enemmän tai vähemmän lähes joka asiasta siitä puhuttaessa.

Joka tapauksessa Italiassa F1:n katsojaluvut ovat myös olleet erittäin paljon pienenemään päin viime vuosina ja eräänlainen todellinen Italian F1-hegemonia hieman erikoisesti katsojien osalta saavutettiin jo lajin varhaisina vuosikymmeninä kuten myös jo 1970-luvulla ja 1980-luvulla.

Tuolloin Italiassa nähtiin myös isoimmat katsojaluvut jotka olivat parhaimmillaan reilusti yli 30 miljoonan katsojan suuruisia ja kenties enemmänkin koska niin kova katsojausko oli parhaimmillaan Ferrariin ja eräinä tiettyinä vuosina myös Maailman Nopeimpaan Kuljettajaankin.:wink:

1980-luvulla katsojaluvut alkoivat laskea, mutta silloinkin parhaiten katsotut kilpailut Italiassa keräsivät noin 30 miljoonaa katsojaa ja muutoin pyörittiin 15-25 miljoonan katsojan luvuissa.

Italiassa vuosina 1984-1990 koettiinkin viimeiset isoimpien katsojalukujen F1-vuodet jonka jälkeen katsojaluvut alkoivat laskea varsinkin ajanjakson loppua kohti RAI:llä.

1990 oli Italiassa viimeinen suuremman F1-katsomisen vuosi kisojen kerätessä parhaimmillaan vielä sinä vuonna 20 miljoonaa katsojaa ja sen jälkeen missään vaiheessa koko 1990-lukua ei F1-kilpailut Italiassa tuon vuoden jälkeen keränneet edes yksittäisenä kilpailunakaan 15 miljoonaa katsojaa enempää.

Vuosina 1991-1995 RAI jakoi F1-oikeudet Mediasetin mainoskanavien ja myös maksukanavien kanssa. Vuonna 1995 näin esimerkiksi RAI:llä oli oikeudet 9 osakilpailuun ja muut näyttivät sitten Mediasetin omistavat televisiokanavat.

Vuodeksi 1996 ja siitä eteenpän RAI sai uudelleen yksinoikeudet kilpailuihin joita se pitikin pitkään itsellään joskin vuosina 1997-2002 RAI teki yhteistyötä pienen Viva Tele Italia Digital ja Viva Tele Italia Digital+:ssan kanssa. Näiden kanavien toiminta jäi salaperäiseksi melkein läpi niiden lyhyen historian. Tietenkin toimintaansa formuloiden kanssa lukuun ottamatta. Nämä kanavat tosin olivatkin Bernie Ecclestonen ja hänen italialaisten bulvaaniensa omistamia kanavia jossa lähetettiin F1 Digital-kanavan materiaalia.

Seuraavaan viestiin laitan vuosien 1991-1999 RAI:n ja vuosien 1991-1995 myöskin Italiassa F1:siä näyttäneen Mediasetin yhteiskatsojaluvut noilta vuosilta.

Harmittavasti minulla ei ole paljoakaan kilpailukohtaista katsojalukutietoa vuosilta 1991-1999 Italian F1-katsojaluvuista kuten ei myöskään vuosien 1986-1990 joitakin hyvin yksittäisiä kilpailuja huomioimatta. Hieman enemmän on toki vuosilta 1991-1999 noita katsojalukuja, mutta ei paljoa enempää kuin vuosilta 1986-1990 ja vanhimmilta eli vuosilta 1984-1985 on vain yhdestä kisasta ensin mainitulta kaudelta ja jälkeen päin mainitulta kaudelta kahdesta kisasta.

Vuosina 1991-1995 katsojaluvut Italiassa tosiaankin jaettujen oikeuksienkin myötä olivatkin verraten erittäin alhaiset, mutta siitä sitten lisää seuraavan viestin kokoelmaosuudessa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitan tähän seuraavaksi vuosien 1991-1999 Italian F1-kisojen kokonaiskatsojaluvut ja keskiarvot eri vuosilta kun kilpailukohtaista katsojalukutietoa ei itselläni harmittavasti ole saatavilla riittävästi näistä kilpailuista.

Vuosina 1991-1995 Italiassa RAI ja Mediaset-yhtiö kanavineen jakoivat oikeudet ja vuosina 1996-1999 RAI jatkoi lähettämistä jälleen yksinoikeudella jonka se oli menettänyt vuoden 1990 lopussa ja tuon vuoden lopussa välillä RAI oli lopettaa F1:n näyttämisen koko Italiassa koska TV-oikeuksien hinnat kallistuivat sen mielestä liikaa tuolloin kuten se kallistui myös ympäri maailmaa muutenkin.

Tässä kuitenkin vuodet 1991-1999 niin kokonaiskatsojalukuina kuin katsojakeskiarvoinakin Italiassa:

1991

Kokonaiskatsojaluvut Italiassa 1991: 75,696 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia yksittäisellä kilpailulla Italiassa 1991: 4,731 miljoonaa katsojaa

1992

Kokonaiskatsojaluvut Italiassa 1992: 60,32 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia yksittäisellä kilpailulla Italiassa 1992: 3,770 miljoonaa katsojaa

1993

Kokonaiskatsojaluvut Italiassa 1993: 59,088 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia yksittäisellä kilpailulla Italiassa 1993: 3,693 miljoonaa katsojaa

1994

Kokonaiskatsojaluvut Italiassa 1994: 60,56 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia yksittäisellä kilpailulla Italiassa 1994: 3,785 miljoonaa katsojaa

1995

Kokonaiskatsojaluvut Italiassa 1995: 74,443 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia yksittäisellä kilpailulla Italiassa 1995: 4,379 miljoonaa katsojaa

1996

Kokonaiskatsojaluvut Italiassa 1996: 90,768 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia yksittäisellä kilpailulla Italiassa 1996: 5,673 miljoonaa katsojaa

1997

Kokonaiskatsojaluvut Italiassa 1997: 115,396 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia yksittäisellä kilpailulla Italiassa 1997: 6,788 miljoonaa katsojaa

1998

Kokonaiskatsojaluvut Italiassa 1998: 126,448 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia yksittäisellä kilpailulla Italiassa 1998: 7,903 miljoonaa katsojaa

1999

Kokonaiskatsojaluvut Italiassa 1999: 144,896 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia yksittäisellä kilpailulla Italiassa 1999: 9,056 miljoonaa katsojaa

Vähiten seuratuin kausi Italiassa aikavälillä 1991-1999: 1993 59,088 miljoonalla kokonaiskatsojalla ja 3,693 miljoonan katsojan keskiarvolla kilpailua kohti

Eniten seuratuin kausi Italiassa aikavälillä 1991-1999: 1999 144,896 miljoonalla kokonaiskatsojalla ja 9,056 miljoonan katsojan keskiarvolla kilpailua kohti
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Seuraavissa viesteissä tästä viestistä alkaen ja siitä jonkin aikaa eteenpäin käyn läpi Italian RAI:n 2000-luvun kilpailujen katsojalukuja ja tällä kertaa myös kilpailukohtaisesti alkaen vuodesta 2000 ja päättäen sen ainakin näin alkuun vuoteen 2004 saakka vaikka katsojalukuja olen löytänyt joskin erittäin kovalla työllä myös vuodesta 2005 eteenpäin aina päättyneeseen vuoteen eli 2017 asti. Niitä seurataan sitten ennen pitkää muissa viesteissä.

Italiassa tosiaan elettiin vuonna 2000 Ferrarin voittokulun huumaa ja ensimmäistä kertaa haaveiltiin jopa sitten vuoden 1990 20 miljoonan katsojan ylittymisestä ja paremmastakin. Katsojaluvut olivat vuonna 2000 komeita, mutta yksikään kilpailu ei lopulta saavuttanut edes 15 miljoonan katsojan rajaa toisin kuin mitä vielä 1990-luvulla oli tehty, mutta hyvin lähellä 15 miljoonan katsojan rajoja ne olivat ja Italiassa katsojia kisoilla tuntui kyllä riittävän paljonkin.

Vuosi 2000 on ollut näihin päiviin asti koko 2000-luvun katsotuin kausi ja vuoden 1991 jälkeen myös parhaiten seuratuin kausi Italiassa koko ajalta.

Laitan tähän siis pidemmittä puheitta vuoden 2000 Italian RAI:n katsojaluvut kauden kilpailuista:

Melbourne: 6 miljoonaa katsojaa

Interlagos: 14,085902 miljoonaa katsojaa

Imola: 12,968986 miljoonaa katsojaa

Silverstone: 10 miljoonaa katsojaa

Barcelona: 12 miljoonaa katsojaa

Nürburgring: 10 miljoonaa katsojaa

Monaco: 11,4 miljoonaa katsojaa

Montreal: 12,9 miljoonaa katsojaa

Magny-Cours: 11,476 miljoonaa katsojaa

A1-Ring: 9,2 miljoonaa katsojaa

Hockenheim: 10,620242 miljoonaa katsojaa

Hungaroring: 10 miljoonaa katsojaa

Spa-Francorchamps: 10,99 miljoonaa katsojaa

Monza: 13,843243 miljoonaa katsojaa

Indianapolis: 14,395542 miljoonaa katsojaa

Suzuka: 12 miljoonaa katsojaa

Sepang: 5,8 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin kilpailu Italiassa 2000: Sepang 5,8 miljoonaa katsojaa

Eniten katsotuin kilpailu Italiassa 2000: Indianapolis 14,395542 miljoonaa katsojaa

Katsojien kokonaismäärät Italiassa 2000: 187,059673 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia Italiassa F1-kilpailulla vuonna 2000: 11,039995 miljoonaa katsojaa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuoden 2001 RAI:n katsojaluvut Italiasta tulevat tässä viestissä.

Edelleen katsojaluvut pysyttelivät hyvin korkeana ja menivätkin melkein vuoden 2000 katsojalukujen ohi, mutta eivät aivan kuitenkaan.

Laitan ne vuoden 2001 katsojaluvut Italiasta seuraavaksi tähän alle:

Melbourne: 6 miljoonaa katsojaa

Sepang: 7 miljoonaa katsojaa

Interlagos: 13,913 miljoonaa katsojaa

Imola: 12,7 miljoonaa katsojaa

Barcelona: 11,85 miljoonaa katsojaa

A1-Ring: 13,256 miljoonaa katsojaa

Monaco: 12,1 miljoonaa katsojaa

Montreal: 11,2 miljoonaa katsojaa

Nürburgring: 11,95 miljoonaa katsojaa

Magny-Cours: 11,4 miljoonaa katsojaa

Silverstone: 11,1 miljoonaa katsojaa

Hockenheim: 10,75 miljoonaa katsojaa

Hungaroring: 10,15 miljoonaa katsojaa

Spa-Francorchamps: 10 miljoonaa katsojaa

Monza: 11,84 miljoonaa katsojaa

Indianapolis: 11 miljoonaa katsojaa

Suzuka: 9,292841 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin kilpailu Italiassa 2001: Melbourne 6 miljoonaa katsojaa

Eniten katsotuin kilpailu Italiassa 2001: Interlagos 13,913 miljoonaa katsojaa

Katsojien kokonaismäärä Italiassa 2001: 185,501841 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia kilpailua kohti Italiassa 2001: 10,911873 miljoonaa katsojaa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuoden 2002 RAI:n katsojaluvut Italiasta tulevat tässä viestissä.

Edelleen katsojaluvut pysyttelivät hyvin korkeana ja menivätkin melkein vuoden 2000 ja vuoden 2001 katsojalukujen ohi, mutta eivät aivan kuitenkaan. Jälleen ne valitettavasti hieman myös heikentyivät ja ensi kerran niukasti alle 10 miljoonan katsojan keskiarvon sitten vuoden 1999.

Laitan ne vuoden 2002 katsojaluvut Italiasta seuraavaksi tähän alle:

Melbourne: 4,700606 miljoonaa katsojaa

Sepang: 10 miljoonaa katsojaa

Interlagos: 12,967 miljoonaa katsojaa

Imola: 13,177109 miljoonaa katsojaa

Barcelona: 11 miljoonaa katsojaa

A1-Ring: 11 miljoonaa katsojaa

Monaco: 11,5 miljoonaa katsojaa

Montreal: 11,4 miljoonaa katsojaa

Nürburgring: 10,6 miljoonaa katsojaa

Silverstone: 10,9 miljoonaa katsojaa

Magny-Cours: 10,45 miljoonaa katsojaa

Hockenheim: 10,1 miljoonaa katsojaa

Hungaroring: 8,5 miljoonaa katsojaa

Spa-Francorchamps: 9,55 miljoonaa katsojaa

Monza: 10,4 miljoonaa katsojaa

Indianapolis: 10,76 miljoonaa katsojaa

Suzuka: 2,9 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuin kilpailu Italiassa 2002: Suzuka 2,9 miljoonaa katsojaa

Eniten katsotuin kilpailu Italiassa 2002: Imola 13,177109 miljoonaa katsojaa

Katsojien kokonaismäärä Italiassa 2002: 169,904715 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia kilpailua kohti Italiassa 2002: 9,994395 miljoonaa katsojaa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuoden 2003 RAI:n katsojaluvut Italiasta tulevat tässä viestissä.

Edelleen katsojaluvut pysyttelivät hyvin korkeana ja menivätkin melkein vuoden 2000 ja vuoden 2001 katsojalukujen ohi, mutta eivät aivan kuitenkaan. Jälleen ne valitettavasti hieman myös heikentyivät ja pysyttelivät niukasti alle 10 miljoonan katsojan keskiarvon tuntumassa. Vuoden 2002 katsojakeskiarvostakin luvut jäivät jälkeen, mutta katsojapotentiaali oli kovempi vuonna 2003 Italiassakin kuin mitä vuosi 2002 olisi ollut ainakin tunnelman perusteella ja mikäli vain harmittavasti peruttu Belgian Grand Prix olisi ajettu sinä vuonna. Kilpailuja oli siis vain 16 kappaletta muutamaan edelliseen vuoteen verrattuna. Vuoden 2003 Italian katsojaluvut olivat ainakin keskiarvon perusteella helppo saada esiin koska MTV3 oli maininnut ne aikanaan tutkimuksessaan jossa vertailtiin sinä vuonna Suomen katsojalukujen sijoittumista Keski-Euroopan ja Etelä-Euroopan maiden joukossa siihen mitä tuli F1:n katsomiseen.

Laitan ne vuoden 2003 katsojaluvut Italiasta seuraavaksi tähän alle jo 15 vuoden takaa ja poikkeuksellisesti kaksi vähiten katsotuinta kilpailua keräsivät saman määrän katsojia ja kaikki muutkin erottavat tekijät olivat niin identtisiä, että jätin tällä erää poikkeuksellisesti tarkemman erottelun tekemättä ja luvut olivat siten siis täsmälleen saman miljoonaluvun arvoiset:

Melbourne: 3,7 miljoonaa katsojaa

Sepang: 6,4 miljoonaa katsojaa

Interlagos: 11,55 miljoonaa katsojaa

Imola: 11,96 miljoonaa katsojaa

Barcelona: 10,9 miljoonaa katsojaa

A1-Ring: 11,46 miljoonaa katsojaa

Monaco: 10,64 miljoonaa katsojaa

Montreal: 9 miljoonaa katsojaa

Nürburgring: 10 miljoonaa katsojaa

Magny-Cours: 9,97 miljoonaa katsojaa

Silverstone: 9,33 miljoonaa katsojaa

Hockenheim: 9,7 miljoonaa katsojaa

Hungaroring: 9,6 miljoonaa katsojaa

Monza: 13,3 miljoonaa katsojaa

Indianapolis: 13,99 miljoonaa katsojaa

Suzuka: 3,7 miljoonaa katsojaa

Vähiten katsotuimmat kilpailut Italiassa 2003: Melbourne ja Suzuka 3,7 miljoonalla katsojalla

Eniten katsotuin kilpailu Italiassa 2003: Indianapolis 13,99 miljoonaa katsojaa

Katsojien kokonaismäärä Italiassa 2003: 155,2 miljoonaa katsojaa

Keskimäärin katsojia kilpailua kohti Italiassa 2003: 9,7 miljoonaa katsojaa
 
Ylös