Tulokset ja lehdistötilaisuus: KKWCS Season 2010, round 8, Forssa 3 GP

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Forssan GP:n Rapo

Ennakko:
Sue_me: Hyvinkää 3 GP:n lehdistötilaisuus sanoi:
Tapahtuma jätti itselleni paljon hampaankoloon. "En voi olla näin käsi, että häviän naisillekin heittämällä", tuumasin. Siksipä tarkistin kalenterini, huomasin syyskuun 24 päivän vapaaksi ja totesin, että Forssassa on revanssin paikka. Luultavasti häviän sielläkin naisillekin, mutta se ei estä minua yrittämästä.
Lupausten lunastamisen paikka. Nasty Boyn tuubivideot toimivat jälleen kuivaharjoittelumateriaalina, joten tiesin ainakin mihin suuntaan pitää kääntää missäkin mutkassa. GPL-harkkojen parin seinään ajon ja Daytonan kierrosennätyksen rikkomisen jälkeen olin vakuuttunut parannuksen olevan huomattava Hyvinkääseen nähden. Sääennuste lupasi kaikkea kissoista koiriin sekä auringonpaisteeseen. Jännää.

Yksi asia kuitenkin oli varmaa jo ennakkoon: sijoitus Hyvinkäästä tulisi paranemaan, koska Forssassa oli vähemmän kilpailijoita viivalla.

Harkat/Aika-ajot:
Sää oli sopiva, pilvinen ja viileä, nyt on aika räväyttää. Rataa autolla #5 tahkotessani totesin jotta karmean pomppuinen rata on kyseessä. Ykköskurvissa mentiin yhtäaikaa luisussa ja ilmassa samanaikaisesti. No, lappu lattiaan ja paalukierros kehiin? Se, että vain kerran kävin poikittain auton kanssa, kertoo auton hallinnan parantuneen huomattavasti intensiivisen reenauksen johdosta (Sillähän ei ole mitään merkitystä, että autoissa on yli 20hv vähemmän tehoa kuin Hyvinkään 35hv tappovehkeissä). Entäs se aika sitten? Eihän se riittänyt kuin D-finaaliin (19:s), mutta jäi taakse sentään 4 autokuntaa. Aika-ajossa liki kymmenen kuljettajan ajat olivat sekunnin sisään joten odotettavissa oli veristä vääntöä kilpailulähdöissä.

D-finaali:
Autoarvonta tuotti itselleni ajokiksi sopivasti auton #1. Eli odotettavissa oli lonkeron suihkuttelua palkintopallilla. Lähtöön järjestäytyminen vaikutti olevan tähän saakka kovin haaste minkä olen kilpakuljettajan urallani kohdannut. Onnistuin itsekin sammuttamaan autoni kertaalleen. Muutaman minuutin seisoskelun, ryöminnän ja autojen uudelleenstarttailujen jälkeen päästiin vihdoin asiaan. Domppari oli paalulla suoraan edessäni, joten ohituskiellon päättyessä ekan tiukemman oikean jälkeen päätin hyökätä ja ohittaa Jonkin samalla.

Startti onnistui loistavasti ja onnistuin pitämään sijoitukseni ohituskieltoalueen päättymiseen asti. Sitten Jonkilla levisi linjat ja päätin tuikata rinnalle ulkokurvin ohitusyritykseen ekassa vasurissa. Mutkaan jarruttaminen myöhästyi itselläni pahasti ja se aiheutti ylimääräistä ohjelmaa. Ensin autoni lähti sivuluisuun, jonka jälkeen auto ajautui ihan ulkomutkaan mutta pysyi kuitenkin radalla. Samalla 2 autokuntaa puski lentämällä ohitseni. Siitä sisuuntuneena hyökkäsin kohti seuraavaa loiva vasen - takapiikkioikeaa mielessäni ohituspaikka seuraavalle suoralle. Edelläni mennyt 3:n auton rypäs meni tiiviissä muodossa rinnakkain. Tuo kuvaamani mutka meni kaasunnostolla tyhjällä radalla ja vähän samanlaisella asenteella olin liikkeellä, että "nyt ei enää menetetä lisää aikaa".

Edelläni ajaneiden 3:n auton kilpailu keskenään johti siihen, että he joutuivat jarruttamaan kyseiseen mutkaan, ei pystynyt ajamaan ihannelinjaa isoa kovaa. Ja ennenkuin tajusin mitään, autoni jo nousemassa JayR:n reittä pitkin kohti taivasta. Ihkusälä lensi ja autot samaten. Pika-amputaatio ei onneksi onnistunut ja JayR näytti nousseen omin avuin autosta pois. Itse olin jo lähdössä saman tien jatkamaan kisaa mutta kaasun painallus ei auttanut koska auto oli pohjastaan kiinni, JayR:n etuspoikka taka-akselin ja rungon välissä kiilaantuneena ja autoni keula näytti lyhentyneen puoli metriä. Apujoukkoja tuli nopeasti "taistelutantereelle" ja nousin pois autosta tutkiakseni vahinkoja. Reilun kierroksen menetin aikaa, ennenkuin annettiin lupa jatkaa ajoa.

Loppukisa sujuikin sitten kevennetyllä ja paremmin ilmastoidulla autolla ihan ilman mitään ylimääräistä ohjelmaa. #1 taittui mutkiin todella upeasti, mutta ilmeisesti suoranopeudessa ei ollut kehumista, koska kello ei tykännyt niin paljoa kuin #5:sta harjoituksissa. Jacques tuli yllätyksekseni haastattelemaan onnistuneen kisan jälkeen. Meinasin ensin huutaa varikolle tullessani pari painokelvotonta sanaa kisasta itselleni. Mutta onnistuin kuitenkin hillitsemään itseni ja pitämään virallista linjaa pikahaastiksessa. Olin jälleen maaliin ajaneista hitain (21:s), joten edelleenkään ei olla siellä missä haluittaisiin olla.

Tuomio:
Saldona Forssasta: Odotuksia paremmasta, pettymys aika-ajosta ja raju kolari kisassa. JayR:n puolesta olen pahoillani, pilasin kisan ja jalkakin meinasi jäädä radalle. Jälkikäteen ajatellen kisaa ei olisi kannattanut ajaa maaliin, koska kilpailujen aikataulu venyi niin pitkään, että B- ja A-finaalien kanssa tuli jo suuria vaikeuksia hämärän ja klo 20 aikarajan kanssa. Auton #1 korjaukseen kului kuitenkin jonkun verran aikaa D- ja C-finaalien välisenä aikana ja tuokin osaltaan viivästytti aikataulua.

Seuraavaksi ajetaankin sisäradoilla ja siellä ei illan pimeys haittaa, eikä autotkaan toivottavasti ota ilmaa alleen. :eek:
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Oma rapo:

Harkat/aika-ajo:

Alle auto #2 josta Nasty taisi todeta että "ihan hyvä". No ei se pahalta tuntunutkaan, kääntyi mihin käski ja vauhti hiljeni kun painoi vasemman puolista taivuttetua rautaa. Vähän tehottomalta se tuntui mutta oletin että ihan hyvähän se on koska Cmoney ei ottanut ihmeemmin kiinni. No syykin selvisi, sillä oli melkoisen laiska auto alla. Oma aika-ajo loppui ennen viimeistä puristusta 3 kierrosta ennen ajantäyttymistä kun kaasari irtosi. Sen jälkeen auto ei tainnut kai kenelläkään toimia. Aikani oli 1,7 sekunttia Nastyä heikompi eli ei mennyt ihan nappiin. Toki olen mä muistaakseni sitä Forssassa yli sekunnin hitaampi.
Sijoitus 14 ja tie C-finaaliin.

C-finaali:

Alle auto #3 joka oli ollut ylivoimainen edellisissä lähdöissä. Auto oli kolaroitu edellisessä lähdössä aika hyvin joten ei voinut olla varma miten se toimii. No toimihan se. Lähdin nelospaikalta edessäni Totke, Cmoney ja Bemari. Heti ensimmäisellä kierroksella huomasin että tällä autolla kyllä pärjää, kuittasin ensin Cmoneyn ulkokautta radan viimeisessä kurvissa ja kahden kierroksen jälkeen Bemarin samassa kohdassa. Totken perässä ajelin pari kierrosta ja otin ohituksen varman päälle radan kakkosmutkassa. Sen jälkeen ajelin varmistellen sen kummempia puristamatta.

B-finaali:

Alkuun luulin että saan sittenkin auton #3 erään mutta alle tuli sitten #4 joka kuului eilen varmaan parhaaseen A-ryhmään myöskin. Monen yrityksen jälkeen lentävä lähtö jonka onnistuin ryssimään ja jäin lähdössä varmaan 15 metriä muista. No autoon ei parilla ekalla rundilla tahtonut löytyä mitään pitoa mutta kun se alkoi toimia niin saavutin aika helposti Askon. Haikin auto taisi pätkiä alusta alkaen pääsuoralla ja tuli parikin kertaa ihan suoraa nsilmille mutta ehdin väistämään ja pääsin helposti ohi. Askon kanssa olikin sitten kovaa vääntöä. Pari kertaa tuuppasin kovempaakin ja kerran menin ohikin mutta mies kuittasi takaisin. Askon auto ei kääntynyt vasemmalle ja oli hitaissa vasureissa hidas. Mies kuitenkin taisteli ja puollusti paikkaansa loppuun asti että en vaan päässyt ohi vaikka oli jonkin verran nopeampi. Ja kun en päässyt ohi niin Haikki pääsi vielä yllättämään viimeisellä kierroksella tokavikassa kurvissa. Eli pari sijaa parempaan olisi pitänyt pystyä mutta hyvä näinkin. Olikohan se lopulta sija 11. Nastylle onnittelut voitosta ja Peepeelle ja LFB:lle podiumeista. Vaikka oli paljon teknisiä ongelmia ja lopussa jo liian pimeä niin mulle jäi hyvä fiilis. Järkkäreille kiitos, ja ratahenkilökunnalle myös.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
(videoita lisätty kisaraporttipostaukseeni)
Mun täytys kanssa uppia tubeen tms. noita kisapätkiä.

Tarjolla olisi tornin viereltä kuvattuna mm. näyttävää DickW vs. WoPe -matskua sekä kipinöiden lentelyä.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
WoPelle varmaan kelpaa parhaat palat valmiiksi karsittuna (ettei tartte selailla kymmentä tuntia videomateriaalia) pläjäystä varten. ;)
 

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
Kelpaa ilmanmuuta! jos ne vaan pystyy joku uppimaan johki mistä saan ne!
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Hyvin meni kisa tällä kertaa, katsotaan, muistanko siitä mitään.

Arpa heitti aika-ajoihin autoksi #3:n, joka oli edellisillä ryhmillä osoittautunut aivan ylivoimaiseksi. Sen verran ylivoimaiseksi, että tavoitteen nosto oli paikallaan ja lähdin hakemaan A-finaalipaikkaa. Kesti pitkään, ennen kuin löysin hyvän rytmin ja tajusin, miten autoa piti viedä mutkissa, mutta lopussa sain pari ihan hyvää vetoa, joista parempi tuotti neljännen lähtöruudun. Se oli kymmenisen sijaa paremmin kuin mitä ennen kisaa odottelin, joten olin luonnollisesti erittäin tyytyväinen. Täytyy vielä sanoa, että en ole koskaan aiemmin ajanut noin hyvällä autolla, sen verran nätisti se kulki.

A-finaali alkoi hieman odotettua myöhemmin kalusto-ongelmien vuoksi, radan henkilökunnalla riitti ainakin kiirettä. He kuitenkin saivat tilanteen hoidettua lopulta olosuhteisiin nähden hyvin. Ennen starttia olikin jo melkoisen hämärää. Kisan ajoin kuutosella. Kilpailu alkoi autojen ongelmien vuoksi lentävällä lähdöllä, joka sujui siististi. Nasty edellä meni aivan liian kovaa, mutta Nastyn viisaasti suosiolla ohi päästänyt Jussi oli haarukassa. Kävin pari kertaa hyvin lähellä ja kerran meinasin osuakin perään ekassa jarrutuksessa, mutta parin virheen seurauksena Jussi sai muutaman metrin etumatkaa. Sain miehen kuitenkin uudestaan kiinni, kunnes autonsa pudotti ketjunsa radalle ja pääsin ilmaiseksi ohi.

Tässä vaiheessa katsoin, että edellä mennyt PeePee olisi jo liian kaukana haastamista ajatellen joten himmasin hitusen, kun takanakaan ei näkynyt ketään. Sain varmistelustani huolimatta PeePeetä kiinni, joten päätin antaa mennä ihan kunnolla ja aloin ajamaan ykkösmutkankin jälleen täydellä kaasulla. Ehdinkin päästä melko lähelle, mutta matka loppui harmillisesti kesken. Jos olisin ajanut koko matkan täysillä, niin kuka tietää... Kolmas sija oli silti aivan loistava meikäläiselle ja melko lailla maksimisijoitus tässä porukassa nykytilanteessa.

Kutosauto tuntui myöskin oikein tasapainoiselta ajettavalta, joskin kulkua oli vähän vähemmän kuin kolmosessa. Selkeästi erittäin hyvä auto siis sekin. Tällä kertaa oli vaihteeksi tuuriakin mukana ja onnistuin vielä hyödyntämäänkin sen, joten tästä on oikein hyvä jatkaa sisäkisoihin.

Loppuun vielä jälleen kiitoksen kisan järjestäjätaholle ja kilpakumppaneille, sekä ratahenkilökunnalle. Enköhän mä ole taas lähtöviivalla seuraavassakin kisassa.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Täytyy vielä mainita, että noin hämärässä ajaminen oli aika jännää puuhaa, jarrutuspaikat ja varsinkin apexit meinasivat välillä olla vähän hukassa. Hommassa ei auttanut likainen kypärän visiiri, mutta hyvin tuolla silti radalla pysyi. Sanoisin, että ihan hieno kokemus sekin.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Tosi komeeta katseltavaa toi Wope vs. Dick -taistelu! :ahem: Siitä D-finaalin kolarista olisi myös mielenkiintoista saada kuvaa.

Autoerojen perusteella oma sijoitus olisi voinut olla ihan hyvin voitto tai paikka C- tai D-finaalissa. A-finaalissa ajaminen olisi kyllä ollut mielenkiintoinen kokemus, kun oli niin hämärää.
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Tässä omasta kypärästä tuo keskeytys C-finaalissa. Parhaassa mahdollisessa paikassa ketjut pöpelikköön :)
http://www.youtube.com/watch?v=rTKHMTnA4Js&hd=1

Loput videot säästän koosteeseen.
Mie olin tuossa ihan siun takana, huomasin että sie menit leveeks ja aioin oikeelta ohi. Sitten siun auto ilmestykin siihen laitaan miun eteen -> paniikkijarrutus -> spinni. Onneks pääsin vielä takas kisaan.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Tässä omasta kypärästä tuo keskeytys C-finaalissa. Parhaassa mahdollisessa paikassa ketjut pöpelikköön :)
http://www.youtube.com/watch?v=rTKHMTnA4Js&hd=1

Loput videot säästän koosteeseen.
Kysymysmerkiksi jäi, että jos oisin sillä tehot menettäneellä moottorilla survonut eteenpäin, niin:
A) Olisinko pystynyt silti voittamaan finaaliin
B) Olisiko kone kuitenkaan kestänyt maaliin saakka

Nin tai näin, en edes tiennyt että säkin keskeytit.

EDIT: Ainiin joo. Keskeytit C-finaalin.

Seiskalla olit näemmä noin 0,6 sekuntia hitaampi, vaikka moottori oli jo korjattu. :p
 
Viimeksi muokattu:

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
KISARAPO FORSSA III 2010

ENNAKKO

Kisatulokset kauden aikana ovat olleet pohjanoteerauksia erinäisistä syistä johtuen koko kauden. Tänne asetin itelleni ehdon, että se on joko podium tai sitten KIC:n kisa jää väliin. Kotikisaa en rohkene tähän uhrata.

AIKA-AJOT #5

Olin ensimmäisessä ryhmässä ja täysin tietämätön autojen tasoeroista tässä vaiheessa. Oli asfalttitöitä näköjään suoritettu radalla ja esim.katsomomutka oli sisäkaarteesta jyrsitty, joten välttelin sitä koko päivän. Pientä kivenmurua riitti ympäri rataa, joten ajolinjalla pysyminen oli tärkeää. Sain ajan 41.93, jolla jäin samassa erässä olleelle Nastylle kolme kymppiä ja Jacquesille muutaman sadasosan. Rehellisyyden nimissä jälkimmäinen vitutti suunnattomasti, vaikka Jacques on näyttänyt kuskin otteita kauden aikana jo aikaisemminkin. Siinä katseltiin sitten muiden ajoerät ja todettiin #3 parhaimmaksi kikottimeksi päivän aikana.Kaikki sillä ajaneet pääsivät suoraan A-finaaliin. Oma #5 oli liukas kaikilla muillakin, vaikka suoralla kulkua tuntui riittävän. Kerran kokeilin pääsuoran jälkeisen kurvin lappu lattiassa mennä läpi.....ei kannattanut. Aika-ajon jälkeen totesin saaneeni 6.nopeimman ajan ja oli alkuun epäselvää, saiko sillä suoran A-finaalipaikan, vai sen tutumman B-finaalipaalun. Jälkimmäinen toteutui, ja oli parempikin näin, sillä vara-autoille oli enemmänkin tarvetta kun päivä rupesi iltaa kohden kääntymään.

B-FINAALI #3

Ilta rupesi lähenemään ja startti jouduttiin uusimaan ties kuinka monta kertaa ennen kuin liikkelle päästiin. Vaikka alla oli nyt paras auto, niin ei asiaa helpottanut yhtään se, kun heti perässä oli Haikki ja WoPe. Paalupaikka oli sisäkaarteen puolella ja renkaat keräsivät kivenmurua kunnolla. Auto oli ekat kierrokset todella liukas kun vihdoin kisa alkoi. Otin ihan varman päälle, sillä tiesin että pystyn tällä ajokilla voittamaan tämän erän kun vain renkaat saavat lisää pitoa. WoPe tuli liukkaalla #5lla perässä melkoisien riskien kera ja roikkui, kunnes takasuoran päässä hyökkäsi ohi. En siitä painetta ottanut, vaan katselin mikä hänen nopeus on ja asetin omani sen mukaan, nyt siihen oli varaa. Kierroksen jälkeen päätin iskeä takaisin ja tehdä selväksi tämän päivän järjestyksen, MUTTA.....kyseessä oli WoPe. Hän osasi todella hyödyntää autonsa suoranopeuden ja esim pari kertaa kun pääsuoran alussa ohitin, niin takasuoralla tuli taas turpaan. Melkoisella riskillä ajeli, kun pääsuoranpään kurvin ajoi täysillä sillä autolla. Nyt täytyi hakea uusi paikka, sellainen että ohituksen jälkeen saan riittävän kaulan ennen sitä takasuoraa. Sellainen löytyi. Takaosan S-mutkan ulostulossa pääsin kuittaamaan. #3:n etu oli matalilla kierroksilla kovempi vääntö ja sain helposti 10metriä eroa parin seuraavan kurvin aikana. Enempää en nähnyt syytä repiäkään, sillä autorikkoja oli päivän aikana tapahtunut niin paljon, että nyt oli tärkeintä päästä vain ehjänä maaliin. WoPe joutui #5lla vetämään aivan riskirajoilla kipinähäntä perässään ja se valitettavasti kostautui. Ketjut ilmeisesti poikki. Syy mitä itsekin pelkäsin koko ajan. Sen jälkeen sain löysätä vieläkin enemmän sillä Andy tuli liki 10 sekuntia perässa ja hän ei pystynyt uhkaa enää järjestämään. Jälkeenpäin kirosin, että kisan nopein kierros tuo yhden pisteen, mutta sen sain kumminkin, vaikka ei kaikkea irti ottanutkaan. B-finaalin voitto tuli autoa enempää rääkkkäämättä.

A-FINAALI #2

Oli tämäkin epäselvää pääsenkö jatkamaan kisaa ollenkaan, kun rupesi autot käymään vähiin. Sain oikein valita jatkanko vai en, sillä #2:ssa oli kaasarimurheita ilmennyt päivän aikana. Jos haluan kaksi sekuntia hitaammalla ajaa, niin mikäs siinä. Minä halusin, sillä täytyi olla tyytyväinen että yleensäkin sai ajokin alle. Nyt oli jo hämäräkin tullut ja kunnon iltakisameininkiä tiedossa. Ekalla kierroksella sain Jacquesin ohitettua, ja hän taisi pyörähtääkin, kun eroa tuli niin paljon etten nähnyt häntä edes heti perässäni. Muu joukko oli siinä edessäni ja hyvin olivat liipasimella, kunnes tulimme viimeisen pitkän mutkan läpi pääsuoralle. Siinä näkyi joka kierros tämän #2:n kaasariongelmat. Auto tukehtui aina ja vasta pääsuoran puolessavälissä kone heräsi uudestaan. Siinä meni aina se pari sekuntia hukkaan ja ekan kierroksen jälkeen kaikki edessä olleet olivatkin kadonneet horisonttiin. Muutama kierros mentiin ja Jacqueskin ajoi minut kiinni. Näytin pääsuoralla aina merkin että "mene ohi". Iskin takaisin aina sisäosan syheröillä. Kisa kesti meidän kesken niin kauan, kunnes tulimme kerran Parabolican ulostulossa rintarinnan kohti viimeistä vasuria. Morjestin Jacquesille ja hänellä taisi keskittyminen herpaantua sisäkaarteen puolella, jolloin jarrutuksessa spinnasi. Auto valitettavasti pääsi sammumaan sinne, joten hänen kisa jäi kesken. Jussilla oli myös ketjumurheita ilmeisesti ollut, joten kaksi sijaa onnistuin nousemaan pienellä tuurilla, jolloin loppusijoitus oli neljäs. Jäin kierroksen kisan voittaneelle Nastylle.

LOPPUFIILSTELYT

Niin mä sanoin, että vain podium kelpaa. Eipä onnistunut, tosin täytyy kuitenkin olla päivään tyytyväinen. D-finaalin kolari, siinä ei kukaan onneksi kuollut. JayR:lle paranemisia. Mustelmat haalistuu ennenpitkää. Kiitokset Jacquesille järjestelyistä ja oikein eirityiskiitokset ratahenkilökunnalle. Kaksi ukkoa ja täyden työn tekivät jotta saivat kisakalustoa pidettyä edes sen verran kasassa, jotta kisaa saatiin aikaiseksi. Ei auttaneet kivenmuruset radalla asiaa ollenkaan.
 

Nasty Boy

-2-
Liittynyt
18.2.2009
Viestit
1293
Sijainti
Tuusula
Forssa III

Aika-ajo #2
Aika-ajon ajoin ekassa ajoryhmässä ja kakkonen tuntui ihan kohtalaiselta, joskin vähän liukkaalta varsinkin jarrutuksissa, mutta kohtuu ajan sain ajettua 41.60 ja se riitti suoraan a-finaaliin ja lopuksi kolmosruutuun, muut suoraan a:han ajoivat #3:lla.

A-finaali #3
B-finaalia ei meinannut saada käyntiin millään ja monta kertaa lähtöä yritettiin ennenkuin lentävällä lähdöllä liikkeelle päästiin.
Autot alkoivat olla jo aika finaalissa ja tuurilla tuli alle #3:n kisaan. A-finaali alkoi olla jo todella hämärä ja tummalla visiirillä oli jo vaikeahkoa nähdä. Muuten se kyllä sit meni, mutta pari viimeistä kierrosta piti ajaa visiiri auki jotta näki eteensä.:D
Kisa lähti siis lentävällä lähdöllä liikkeelle ja lähdön jälkeen kolmoskurviin tultaessa edessä ajava Jussi näytti merkkiä että ohi vaan, mutta odotin että ohituskielto loppuu ja vasuriin menin ohi. Nopeasti sain PeePeen kiinni ja koska kolmonen oli jo opetettu ulkokautta ohittamaan, niin siitä se sit viimeiseen kurviin meni ja sen jälkeen se oli maaliin ajoa. Välillä oli radan varressa joku parkissa, mutta visiiri kiinni ei välttämättä tunnistanu kuka oli kyseessä, pääasia että näki että siellä joku oli. Myöskään lopussa vaikka yritti katella että missä seuraava takana tulee niin eipä nähny. Piti sit keskittyy siihen että huomaa ruutulipun kun sen ohittaa.:cool: Voitto tuli hyvään saumaan, varsinkin kun pahimmat vastustajat pisteissä jäi B-finaaliin...

Hämärä kisa kiitos järjestäjille.:thumbup:
Suuri kiitos ratahenkilökunnalle, kiirettä piti...:thumbup:
Homma toimi kuitenkin hienosti.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
A-A, auto #4

Ennakko-odotukset A-A -ryhmän suhteen olivat ne, että porukkaa tulee ohi vasemmalta ja oikealta, kun nimilistaa ennakkoon tutkailin. Epäilyjä ei vähentänyt se, että lähdin varikolta kärkeen.

Nelonen tuntui hyvältä ajaa, eikä kukaan tullut heti kärkeen ohi. Ensimmäisenä takaa ilmestyi Jussi kolmosella hirveää kyytiä. Mietin, että mikähän totakin vaivaa ja annoin mennä suosiolla.

Seuraavana ilmaantui WoPe, ja päätin, että nyt otetaan sitten oppia prkl. Yllättävän hyvin pysyin näköetäisyydellä kohtuullisenkin pitkään. Oppiakin taisi hieman tarttua, vaikka se ei perjantain ajossa ja ajoissa näkynytkään. Sunnuntaina Hellsingistä kotiin ajellessa yhtäkkiä välähti mielessä, että ahaa noin ne mutkat pitää ajaa. Kyse ei ole ajolinjoihin liittyvästä oivalluksesta vaan ihan muusta. En viitsinyt ykköstiellä Ooppelilla testata, joten Turku Karting kutsuu.

Anyway, paikka C-finaalissa ilman sadelottoa maistui hyvälle.

Kisa: auto#6

Kutonen tuntui neloseen verrattuna todella levottomalta, ja jarrutinkin sen jo lämppärillä ympäri kakkosmutkassa jarruja testatessani.

Ajatus oli ottaa kisan alku rauhallisesti, joka menikin hyvin siihen asti, kunnes spinnasin jälkimmäisessä vasurissa kun iski ajatus, että "nyt toi Cmoney karkaa jo liikaa". Siihen se kisa sitten meni. Pari sijoitusta nousin, kun Jonkilta ja maradonalta petti kalusto.

Konsensus lienee, että kutonen oli nelosta parempi auto perjantaina? Itse en kyllä päässyt kutosen kanssa sinuiksi ollenkaan. Nelosella pystyi ajamaan mutkat samalla tavalla kierros kierroksen perään, kutosella tuntui taas olevan kovastikin aloitekykyä: "jos vaikka nyt mentäis tälleen". Kierrosaikakin oli puolitoista sekuntia A-A -kierrosta hitaampi.

Yhteenveto
Kumma juttu, miten pari pistettä ja illuusio kehityksestä voivatkin luoda voittajafiiliksen.

Ai niin, ensimmäistä kertaa Spurgu Ricon Massa oli Aika-ajossa tallikaverin edellä. Mulla oli radioyhteys varikolle rikki...
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kelpaa ilmanmuuta! jos ne vaan pystyy joku uppimaan johki mistä saan ne!
Mihinkähän noita kannattaisi uppia? En ole ko toimintaa aiemmin juuri harrastanut joten tietotaso on aikalailla minimissä. Koitan ehtoosta pistää asian rullaamaan kunhan vaan joku heittää vinkillä ensin.

Youtubekin varmasti yksi vaihtoehto, mutta jos joku muu vaihtoehto löytyy niin mieluiten se.

Klipit ovat editoimattomia, n. 30 sekunnin pituisia pätkiä MPEG4 -muodossa. Tiedostokoko jotain luokkaa 10-20megaa per tiedosto (4-5 tiedostoa).
 

Williams-

Senior member
Liittynyt
14.5.2003
Viestit
1224
Sijainti
Hyvinkää
Forssa III & kootut selitykset siitä miks homma ei pelannut niin kuin olisi pitänyt ..ei vaan, eiköhän se vika kuitenkin ollut enimmäkseen ratin ja penkin välissä vaikka autossa omat ongelmansa olikin.

Ennakkoon oli tiedossa, että edessä on hankalahko kisa ja niinhän siinä sit kävikin.

Aika-ajot (#2)
Aika-ajoon arpakone arpoi auton #2. Nasty totesi autosta kutakuinkin, että se on ihan hyvä. Aika-ajon aikana tuli pyörittyä pari kertaa radalla, oisko molemmat peräti osuneet vielä samaan mutkaan: vikaan vasuriin. Se tuntui muutenkin vielä kisankin aikana vaikeimmalta paikalta jarrutuksen suhteen, kun tuntui siltä että välillä meinas lähteä perä alta #2lla, jolla siis ajoin myös kisan. A-A:ssa saatu aika ei juuri iloa aiheuttanut, 46.30 ja arvelin lähteväni d-finaalin viimeisestä ruudusta liikkeelle, joka osui oikeaksi arvaukseksi. Taisin muuten A-A:ssa vähän avittaa PeePeetä hänen nopeimman kierroksensa kanssa, ainakin kiittelyistä päätellen. :ahem:

D-finaali (#2)
Kisaan jatkettiin #2lla hävittyäni aika-ajon tulosten perusteella ylivoimaiseksi osoittautuneen kolmosauton JayR:lle 0,150s marginaalilla. Lähdössä oli taas jotain pientä ongelmaa (kuten oli muuten heinäkuussakin D:n finaalissa), kun ilm. autoja sammui, joten meni pieneksi odotteluksi ennen kuin päästiin liikkeelle. Autosta #2 muuten sellainen maininta (näihin kaasariongelmiin liittyen) että lähtiessäni lämmittelykierrokselle pääsuoralla pätkäisi pari kertaa, mutta sen jälkeen se tuntui pelaavan. Ainakin jotenkuten. Myöhemmissä finaaleissa esiintyikin sitten enempi ongelmia. Startti tuli ja meni, alkukierros meni viimeisellä sijalla ajaessa, mutta sitten 5. mutkassa alkoi tapahtua kun Sue_me ja JayR kolaroivat keskenään. Omat muistikuvat siitä tilanteesta, joka tuli itselle aika nopeasti eteen: ensin näin Sue_me:n auton keulan lähtevän ilmaan ja seuraavaks lensi osia. Sain itse väistettyä ja jatkoin matkaani. Kisa oli omalta osalta suurimmalta osin tällä kertaa yksinajamista ja näin ollen paremman kierrosajan tavoittelua, joka muuten johti siihen että rupesin ehkä jopa liikaa miettimään kisan aikana ajamistani. :D Varsinkin se vika vasuri tuotti ongelmaa jarrutuksen kanssa, rehellisesti sanottuna mulla ei ollut siinä kohdassa autoon kovin hyvää luottoa (syy mainittu aika-ajojen osiossa), onnistuin kuitenkin välttämään ylimääräisen ohjelman toisin kuis A-A:ssa. Kisan loputtua varikolle saapuessani luulin tosiaan olleeni 5s, mutta todellisuudessa olinkin ollut kolmas. Menee varmaan sen alun kolaritilanteen yms piikkiin että en ollut täysin ajantasalla sijoituksestani. Kisassa paras kierrosaika oli 46,248 eli parantui vähän aika-ajosta.

Lopullinen sijoitus siis 3. sija, joka on myös paras saavutukseni tähän mennessä. Noin kokonaisuutena olen edelleen kauteen (tuloksellisesti & ajotaidollisesti) suht tyytyväinen kahdeksan kisan jälkeen. B-finaalin taistelu DickW vs WoPe oli hienoa seurattavaa ja A-finaalin aikana ei enää oikein tunnistanut että kuka menee missäkin.

Ai niin, vielä näistä kolmen Forssan kisasta muuten tällaiset autotuuriterveiset: noin yhteensä neljästä ajamastani autosta vain yksi osoittautui kohtuu hyväksi ja sekin oli Forssa II:den aika-ajojen auto. Yhdessäkään kisassa mulla ei ollut hyvää autoa: ykkösessä kisassa #1, joka ei kääntynyt oikealle, kakkosessa kolmonen, joka sekään ei ollu mikään parhain ja nyt tämä Forssa III:n tapaus #2. Hienoa tuuria siis ollut. :rolleyes:

Lopuksi kiitos järjestäjille sekä ratahenkilökunnalle.

Seuraavaksi vuorossa sitten Kart´in Club, pitänee käydä treenailemassa siellä ennen kisaa joku pari kertaa.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Itse olin jo lähdössä saman tien jatkamaan kisaa mutta kaasun painallus ei auttanut koska auto oli pohjastaan kiinni, JayR:n etuspoikka taka-akselin ja rungon välissä kiilaantuneena ja autoni keula näytti lyhentyneen puoli metriä.
Sitä ei pysty sanomaan, että kumman etusiipi siellä auton alla möllötti, mutta ei se pahemmin siellä välissä ollut. Olipahan vaan tunkkina sen auton "takapuskurin" alla sen verran tehokkaasti, että piti pyörät ilmassa.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Miettikääpä tätä:
Vielä pari vuotta sitten taistelin Andyn kanssa tasapäin A-finaalien keskivaiheilla. Vuosi sitten olin vähintään samalla tasolla Flaavion ja Totken kanssa, useimmiten jopa nopeampi. Mutta nyt kun em. ja kaikkien muiden kehityskäyrä sojottaa jyrkästi koilliseen ja itse olen taantunut niin tuloksena on täysi katastrofi. Kiitos ja hyvästi.
 
Ylös