Aika-ajot #3
Tiedossa oli, että kolmosen pitäisi olla ihan ok, menopeli, joten olin luottavainen aika-ajon suhteen. Heti alussa jo huomasinkin, että auto on todellakin hyvä. Hyvä kiihtyvyys ja hyvä pito. Mitä muuta voisi toivoa? Vaikeuksia tuotti kuitenkin radan ensimmäinen mutka. Kesti ihan liian pitkään ennen kuin opin ajamaan sen talla pohjassa. Kesti myös liian kauan oppia ajamaan muut kaarteet oikeaoppisesti. Kuitenkin aivan session loppuvaiheessa onnistuin ajamaan yhden hyvän kierroksen Tunsin jo kierroksen aikana, että nyt tuli hyvä kierrosaika. Kuitenkin jäi snadi tunne, että olisin pystynyt vielä parempaankin. Valitettavasti sen kierroksen jälkeen otin ekaan mutkaan sisään tulon ilmeisesti hiukan väärältä ajolinjalta, mistä johtuen ajoin ulos. Se oli harmi, koska sen ansiosta menetin 2-3 nopeaa kierrosta. Ulosajo kun vaikutti vielä sitä seuraavaan kierrokseen, koska renkaista meni varmaankin se paras pito..
Tämä ulosajo maksoi lopulta luultavasti lähtöruudun 3 ja mahdollisuuden saada auto #3 kilpailuun.
A-Finaali #1
Ennen omaa kisaa katseltiin mielenkiintoiset jumbo-finaalit. B-finaalin aikana sitten alkoi hirveä härdelli kun pohdittiin sitä monellako autolla lähdettäisiin. Lopulta Domppari otti homman haltuun (mun jääviyteni takia), ja teki päätöksen laskea DickW:n mukaan kisaan hiukan rikkinäisellä autolla, koska DickW näin kuitenkin halusi.
Ilta hämärtyi ja se vaikutti kyllä selvästi näkyvyyteen. Ennen starttia mulle sitten ilmoitettiin ettei autoni kääntyisi vasemmalle.. Okei.. Osasin silloin jo vähän aavistaa ettei palkintokoroketaistelu onnistuisi, mutta päätin silti yrittää parhaani. Startti oli käynnistymisongelmien takia lentävänä, ja siinä hiukan mokasin, koska olin liian kaukana lfb:stä kun kiihdytys alkoi. Eroa oli jo aika paljon kun pääsin ensimmäiseen vasuriin ja eihän se todellakaan kääntynyt.. Sama ongelma toisessa vasurissa (onneksi vasureita oli vain kaksi) jolloin Dick pääsikin ohitseni hetkeksi. Kuitenkin hänen auto #2 oli lusmu suoralla ja pääsin kuittaamaan samantien.
Toisella kierroksella oli taas ongelmia vasurien kanssa ja samalla DickW:n painostus altisti mut virheisiin myös muissa mutkissa. Kakkosvasurissa spinnasin kun DickW oli ohittanut hetkeä aikaisemmin. Puhdas ajovirhe! Hermot eivät vieläkään siis oikein kestä. Lähdin ajamaan dickW:tä kiinni. Aluksi tuntui etten saavuta millään, mutta sitten yhtäkkiä sainkin parin kierroksen aikana ratkaisevasti eroa kurottua umpeen. Siinä takaa-ajon lomassa näin Jussin tien varressa ja tiedostin taistelevani kauden parhaasta sijoituksestani.
Lopulta pääsin iskuetäisyydelle ja yllätyin suuresti kun JormaW heilutti kädellään ja päästi mut ohitseen. Olin aika ymmälläni siitä mitä peliä hän pelasi. Luovuttiko? Kuitenkin mutkaosuudella hän tuli taas musta ohi, joten ei hän kyllä luovuttanut. Seuraavan kerran pääsuoralla sama ohi päästäminen tapahtui taas, ja aloin ymmärtää pelin juonen. Tiesin, että mun täytyy pitää DickW takanani pari kokonaista kierrosta, jotta saisin kurottua eroa pääsuoralla. DickW pääsi taas rinnalle kakkosvasuria edeltävässä mutkassa, mutta pidin sisäkurvin edun. Siinä mun olisi pitänyt aloittaa jarrutus aikaisemmin heikomman pidon ansiosta, mutta nyt jarrutinkin liian kovaa, tapahtui spinnaus ja kaiken kruunuksi auto sammui.
Dickin morjenstamista ohitushetkellä en huomannut, mutta yksinkertaisesti mä vaan panikoin liikaa. Olisin voinut ottaa tilanteen rauhallisemmin, mutta näin kuitenkin kävi. Kokemus voitti tällä kertaa, mutta kantapään kautta tuli taas opittua paljon.
Oma A-finaalin epäonnistuminen tietysti hiukan harmitti, mutta toisaalta tallikaveri PeePee ajoi komeasti kakkoseksi ja kruunasi tiimin historian suurimman pistepotin yhdestä kilpailusta! 20 pistettä ja Hämäläiset jäivät nyt aika tuntuvan matkan päähän yhteispisteissä.
Nyt voidaan ottaa vähän rennommin sisäradoilla, mutta toisaalta tietysti merkkimestaruussarjan pronssititteli siintää mielessämme. On vielä aikaa punoa juonia sen tavoitteen saavuttamiseksi. Käytännössä se vaatisi molemmilta kuljettajilta top10 sijoitukset jäljellä olevista kisoista, mikä on kieltämättä aika kova tavoite.