American Le Mans Series presented by Tequila Patron 2011 - RD7 Baltimore - Race
Syyskuisessa Baltimoressa päästiin kuin päästiinkin kilpailemaan ongelmitta. Yllättävän hyvin kansoitetut katsomot oikein pursusivat ihmisistä, jotka olivat tulleet katsomaan viikonlopun ainoaa ei-spec moottoriurheilusarjaa radalla. Ja ihan viihdyttävän kaksituntisen he näkivätkin.
Dysonin kakkosauto, eli Oryx -etuliitteellä varustettu Steven Kanen ja Humaid Al Masaoodin Lola Mazda sprinttasi ahtailla kaduilla debyyttivoittoonsa ennen tallin lippulaivaa. Sarjaa johtava Dysonin #16 oli johtanut kisaa aina puoliväliin saakka, mutta kuten niin usein ennenkin, varikolla kaikki kääntyi päin helvettiä; Auto pysyi liikkumattomana boxissaan pitkän tovin ennen kuin pääsi jatkamaan. Loppua kohti Guy Smith vielä ehti näennäisesti ottaa johdossa olevaa Kanea kiinni, mutta olkaamme onnellisia ettei tallimääräyksiä sentään käytetty. Toisaalla Cytosport otti viikonlopun ensimmäiset kierroksensa vasta kilpailussa, kun auton korjaukset venyivät lähes vuorokauden mittaisiksi. Itse kisassakin sattui vaikka minkänäköistä härdelliä, mutta lohdutuspisteitähän täältä lähdettiin ensisijaisesti hakemaan. Viimeisenä P1-podiumille körötteli Autocon, joka oli paitsi auttamattoman hidas myös äärettömän virhealtis.
Ja nyt kun pakollista protokuvioista on päästy eroon, voimme keskustella siitä mistä oli tarkoituskin. Ajattelin arvioida GT:t numeroilla.
Porsche 8/10
Team Falken teki sitten vuoden toisen täysosumansa ja alleviivasi faktaa, että Flying Lizard ei todellakaan enää ole possujen yksinvaltias. Upean ajon suorittaneet Henzler ja Sellers vaikuttivat jo perjantaina lupaavilta, mutta tämänpäiväinen kisa sitä vasta olikin - ja renkaat näyttävät selkeästi pitävän katuradoista. Possu olisikin näin muuten ansainnut minulta ysin, mutta annan pienestä painonpudotuksesta ja Lizardin umpisurkeasta viikonlopusta miinusta. Aika-ajoissa tapahtunut pelleily ja kisan ongelmat eivät naurattaneet ketään.
BMW 8/10
En jaksa marista waiverwagonin epäreiluudesta ja kuristimista tällä kertaa, mutta #56 teki sellaisen perusvarman rutiiniajon josta kenelläkään ei pitäisi olla sen suuremmin valittamista. Sisarauto pysyi pitkään johdossa (osin loistavan sc-ajoituksen vuoksi), kunnes Milner tuli ja rysäytti auton pihalle. Yhdessä välissä vaikutti jopa siltä, että Auberlen ja Werner olisivat voineet taistella kokonaiskilpailun voitosta... siis mikäli P1:t olisivat joutuneet käymään uudestaan tankkaamassa.
Corvette 7/10
Auto numero #3, viikonlopun suurin epäonnistuja. Aivan totaalista kämmäystä herroilta Beretta ja Milner, heti startissa monacolainen on osallisena kolarisarjaa joka vie sisarauton kohti seinää, ja spinnaa myöhemmin vielä itse uudestaan. Tommy puolestaan myöhemmin munaa mahdollisuutensa voittoon törmäämällä johtavaan Bemariin... jeesus. #4 oli alun valitettavan yhteenosuman jälkeen kuitenkin koko ajan hyvässä vauhdissa, ja sai napattua viimeisen podiumsijoituksen - kuten tähtikaksikolta sopikin odottaa. Tasoero kahden vetten välillä on tänä vuonna aivan liian suuri.
Ferrari 6/10
Risi Competizionin päivät olivat luetut jo heti qualissa tapahtuneiden älyttömyyksien jälkeen, joten startti oli tehtävä gridin perältä. Lizardista poiketen kisa kuitenkin sujui ihan tyydyttävästi, ja tasapaksu kuudes sija toi muutamia lohtupisteitä tilille. Extreme Speedin kaksi autoa kärsivät luotettavuuden ja tiimin normaalin avuttomuuden kanssa läpi viikonlopun, joten tulokset jäivät Risiäkin yhdentekevämmiksi.
Jaguar 1/10
Roskaa. Kaksi hidasta romua aika-ajoissa, lopputuloksena tasan
yksi saavutettu kierros kisassa. Saa nähdä millaisen liirumlaarum PR-tiedotteen Rocketsportsin klovnit tällä kertaa saavat aikaan.
Fordeista ei ikävä kyllä voi mitään sanoa, kun Robertsonit pysyvät selittömästi pimennossa ainakin Lagunan harjoituksiin asti. Challenge-luokissa LMPC:n vauhti oli -kuten todettua- varsin loistavaa varsinaisiin P1-kilpureihin nähden, ja luokkansa voittanut #37 Intersport jäi Dysoneista vain pari hassua sekuntia... kokonaiskiplailun voitto ei ole ollut luokalta koskaan lähempänä. GTC:ssä Black Swan oli lopulta koko porukan ainoa, joka onnistui kääntämään paalupaikkansa voitoksi.
LMP1
1) #20 Oryx-Dyson Lola Mazda
71L
2) #16 Dyson Lola Mazda
71L
3) #12 Autocon Lola AER
68L
GT2
1) #17 Falken Porsche 997 GT3 RSR
71L
2) #56 Rahal BMW M3 GTR
70L
3) #4 Chevrolet Corvette C6.R
70L
Kisa oli perusviihdyttävä ja kaikeksi onneksi ei sellainen romuralli kuin olisi voinut kuvitella (jätetään se Indyille), mutta ennenkaikkea rata oli todella piristävä yllätys. Kaikesta perjantain häslingistä huolimatta sessiot saatiin onnistuneesti läpi, ja yleisöä oli katsomossa tupaten täynnä. Ensi vuonna vain uudestaan, saadaan tästä vielä hyvä katurataperinne itärannikolle tuleviksi vuosiksi.