Porsche/VW/Audi-spekulaatiot (uutta saksalaisväriä Formula ykkösissä?)

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ja Toyota.

Itse lakkasin uskomasta VW-huhuihin viimeistään joskus 90-luvun puoliväliin mennessä. Eikä ole sen konkreettisempaa sen jälkeenkään tapahtunut. Usko siihen että nyt tapahtuisi on olematon.
Kuulin jo 90-luvun alussa huhuja Ruutulipussa Toyotan suunnitelmista tulla F1:iin, en silloin uskonut niihin ollenkaan vaan kuinkas lopulta kävikään. :dunno:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kuulin jo 90-luvun alussa huhuja Ruutulipussa Toyotan suunnitelmista tulla F1:iin, en silloin uskonut niihin ollenkaan vaan kuinkas lopulta kävikään. :dunno:
Toyotaa huhuttiin F1:iin jo 80-luvun alussa. Se ehti jo julkistaakin moottorisopimuksen Lotuksen kanssa kaudesta 1984 alkaen, mutta toisin kävi (VM/82). Tuolloin myös Datsunia (nyk. Nissan) huhuttiin mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Audin mielestä LeMansin kaltaiset kestävyyskilpailut hyödyttävät enemmän katuautojen kehittelysssä:
http://www.germancarblog.com/2011/05/audi-why-formula-one-is-irrelevant-for-us/ :frank:
Juuri noin. Lisäksi, kun LMS:ssä ajetaan turbodieseleillä, ne sentään muistuttvat jotenkin siviiliautoja. Valtaosa Euroopassa myydyistä autoista on dieseleitä. Sen sijaan, joku kivikautinen korkealta kiertävä ja erittäin meluisa 2,4 l vaparibensa on niin kaukana siviilimaailmasta kuin olla ja voi. Samoin tuolla kestävyyskisapuolella polttoainetalous on myös oleellista.
Olen kirjoittanut jo monta kerta aikaisemminkin, mutta nykyinen F1 on matkalla rotkoon. ja kuten aina näissä käy, loppua lähetessä siitä ei mitään merkkejä näy ja kaikki sellaisesta puhuvat leimataan.
- uusilla koneilla melu tärkeämpää kuin ympäristöarvot
- kers edelleen vain kers, eikä todellinen hybridi
- kisat siirtyy sinne, ketkä antaa eniten rahaa, ei missä on perinne ja "sielu" (Eurooppa) ja, kun on rahat pumpattu, siirrytään muualle

Tässä on käymässä niin, että eurooppalaiset ovat hylkäämässä lajia, mutta ei sille uutta perinnettä synny muuallekaan.
Ei mitään uutta auringon alla. Näin ne businekset on ennenkin kaatuneet.

Liittyen otsikkoon: niin, miksi VAG tulisi mukaan tällaiseen, ei mitään järkeä
 
Viimeksi muokattu:

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Olen kirjoittanut jo monta kerta aikaisemminkin, mutta nykyinen F1 on matkalla rotkoon. ja kuten aina näissä käy, loppua lähetessä siitä ei mitään merkkejä näy ja kaikki sellaisesta puhuvat leimataan.
- uusilla koneilla melu tärkeämpää kuin ympäristöarvot
- kers edelleen vain kers, eikä todellinen hybridi
1,6-litraiset bensaturbot ovat nykyisyyttä ja myös tulevaisuutta siviiliautomarkkinoilla.

Ja mikäs se F1:sten moottorityyppi olikaan vuodesta 2014 alkaen? :rolleyes:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Niin, Volkswagen voi tarkoittaa VW:tä tai VAG:tä, tuossa tapauksessa todennäköisemmin VAG:tä. Onko Audi, Porsche tai Lamborghini noita kansanautoja? :doubtful:
Mur. Koska opitaan ettei VAG:tä ole ollut olemassa enää kahteenkymmeneen vuoteen.

Asiasta kolmanteen, kun tuossa oli puhetta vuoden 2014 moottoreista, niin tältä ne sitten vois kuulostaa varikolla paahtaessaan.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Noinko Volsu olisi mukana sekä ykkösissä että rallissa? Tähän mennessä ei ole tainnut yksikään autotehdas tuota tehdä.

...Okei, Ferrari/Fiat 70-luvulla.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Noinko Volsu olisi mukana sekä ykkösissä että rallissa? Tähän mennessä ei ole tainnut yksikään autotehdas tuota tehdä.

...Okei, Ferrari/Fiat 70-luvulla.
Samaan aikaan molemmissa? Olisko Ford ollut eikös Jaguar ollut Fordia ja rallissa olivat samaan aikaan.
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Liittyen otsikkoon: niin, miksi VAG tulisi mukaan tällaiseen, ei mitään järkeä
Tässä on myös syy miksi ei innosta koko konserni pätkän vertaa. Ei tehdä mitään jos ei siinä ole jotain järkeä. Konsernin autoista tuntuu olevan kaikki ilo osattu imeä pois jollain tapaa. Onhan sieltä Veyron tullut, mutta sekin on jotenkin mahdoton möhkö ja insinöörimäisesti vain laskettu olevan nopein ja paras auto, tsiljonäärinä ostaisin kyllä ihan jonkun muun auton.
Mielenkiinnolla odotan tuota ralliseikkailua ja miten osaavat siitä imeä kaiken hauskuuden pois, enkä odota ihan lähivuosina näkeväni formuloissa kys.konsernin vehkeitä vaikka sinne nykyiseen laskelmallisuuteen kyllä sopisivatkin.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Niin, Volkswagen voi tarkoittaa VW:tä tai VAG:tä, tuossa tapauksessa todennäköisemmin VAG:tä. Onko Audi, Porsche tai Lamborghini noita kansanautoja? :doubtful:
kyllähän F1:ssä mielellään näkisi jonkun noista 3 merkistä.
Audi on poissuljettu, koska panostaa tällä hetkellä jo täysillä WEC:hen ja DTM:ään. Porschellakin on paluuhaaveita Le Mansiin, joten ainoaksi vaihtoehdoksi noita jää tuo Lambo. Epäilenpä vaan, riittävätkö konsernin rahkeet joka luokassa mukana olemiseen. :dunno:
 

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
joten ainoaksi vaihtoehdoksi noita jää tuo Lambo.
Volkswagen Group sisältää kuitenkin 12 eri automerkkiä.

Audin, Bentleyn, MANin, Porschen, Scanian voi varmasti tiputtaa listasta pois.
Jäljelle jää siis emoyhtiö Volkswagen, Bugatti, Lamborghini, Seat, Skoda ja Suzuki

Suzukikin on hyvin pienellä marginaalilla vain mahdollinen (osallistuu kuitenkin JWRC-sarjaan ja moottoripyöräpuolella..)

Seat on potentiaalinen, mutta VW ei varmasti halua "halpamerkkiä" markkinoida formuloiden avulla.
Sama pätee 100% varmuudella myös Skodaan.

Mutta entäpä Bugatti, Lamborghini tai Volkswagen?
Uusi moottorisääntö voi olla näistäkin kolmesta, "ei niin houkutteleva" kahdelle edellä mainitulle.
Molemmat mielletään kuitenkin täysverisiksi kilpureiksi, eikä nykyiset moottorivaihtoehdot oikein täsmää tulevaan F1-imagoon.

Toki voihan VW Group markkinoida koneet sitten pelkästään nimellisesti Bugattina tai Lambona.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Volkswagen Group sisältää kuitenkin 12 eri automerkkiä.

Audin, Bentleyn, MANin, Porschen, Scanian voi varmasti tiputtaa listasta pois.
Jäljelle jää siis emoyhtiö Volkswagen, Bugatti, Lamborghini, Seat, Skoda ja Suzuki

Suzukikin on hyvin pienellä marginaalilla vain mahdollinen (osallistuu kuitenkin JWRC-sarjaan ja moottoripyöräpuolella..)

Seat on potentiaalinen, mutta VW ei varmasti halua "halpamerkkiä" markkinoida formuloiden avulla.
Sama pätee 100% varmuudella myös Skodaan.

Mutta entäpä Bugatti, Lamborghini tai Volkswagen?
Uusi moottorisääntö voi olla näistäkin kolmesta, "ei niin houkutteleva" kahdelle edellä mainitulle.
Molemmat mielletään kuitenkin täysverisiksi kilpureiksi, eikä nykyiset moottorivaihtoehdot oikein täsmää tulevaan F1-imagoon.

Toki voihan VW Group markkinoida koneet sitten pelkästään nimellisesti Bugattina tai Lambona.
Suzukin ja VW:n yhteistyö on näillä näkymin kariutunut:
http://www.bbc.co.uk/news/business-15792157

VW tuskin haluaa vaarantaa Bugattin imagoa F1-projektilla, koska menestys ei ole koskaan taattu vaikka rahaa mätettäisiin touhuun Roope Ankkaimaisesti kuten olemme nähneet mm. Toyotan kohdalla. Bugattin tarina voi päästömääräysten tms. vuoksi muutenkin päättyä lähivuosina, joten VW tuskin haluaa jättää merkistä muistoksi flopannutta F1-tallia. Lamborghinin kohdalla tilanne on hieman eri koska:
a) merkillä on jo vakiintunut suosio, jota F1-tallin mahdollinen epäonnistuminen ei kykene tärvelemään täydellisesti

b) merkin imago on muutenkin raaemman urheilullinen, johon kilpailutoiminta sopii paremmin kuin Bugattin, joka pyrkii olemaan supernopean lisäksi hienostuneen ylellinen.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Toyotaa huhuttiin F1:iin jo 80-luvun alussa. Se ehti jo julkistaakin moottorisopimuksen Lotuksen kanssa kaudesta 1984 alkaen, mutta toisin kävi (VM/82). Tuolloin myös Datsunia (nyk. Nissan) huhuttiin mukaan.
Eli jos VW:tä huhuttiin jo 90-luvulla, niin nyt aika on kypsä ja merkkitulee sarjaan mukaan 2014. Eikös mene ihan linjaan Tojon historian kanssa? :D

Mun maailmankatsomukseen sopii vallan hyvin se, että F1:sten tulevat turbokoneet varmasti kiinnostaa VW-konsernia. Olen VW:n autot mieltänyt aina jotenkin turbovetoisiksi. Audit varsinkin...
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
VW tuskin haluaa vaarantaa Bugattin imagoa F1-projektilla, koska menestys ei ole koskaan taattu vaikka rahaa mätettäisiin touhuun Roope Ankkaimaisesti kuten olemme nähneet mm. Toyotan kohdalla.
Eikös Toyota päinvastoin käyttänyt valtavia summia tiimiinsä? :rolleyes::D

Roope Ankkamaisesti mukana on roikkunut lähinnä Virgin talli. :p
 
Ylös