Formula 1 - 2010 - Suzuka: Unettoman yön kisa ja jälkilämmöt

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/10/1202876

Raju sanasota F1:ssä: "Buttonia käytettiin uhrilampaana"

Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner lataa kovaa tekstiä McLarenin Japanin GP:ssä käyttämästä taktiikasta.

McLarenin Jenson Button nousi kisan kärkeen jätettyään renkaidenvaihtonsa selvästi muita kärkikuljettajia myöhäisempään vaiheeseen. McLaren ei ottanut Buttonia varikolle, vaikka englantilaisen kierrosajat olivat kuluneille renkailla kaksi sekuntia hitaampia kuin mitä uusilla renkailla pystyisi ajamaan.

Kun Button hidasti takanaan ajaneita Red Bull -kuljettajia, sai hänen tallikaverinsa Lewis Hamilton kärkeä kiinni. Button kurvasi varikolle lopulta 38. kierroksella – samanaikaisesti Hamiltonin auton kolmosvaihteen hajoamisen kanssa.

- Me olimme hieman huolestuneita Jensonin kisataktiikasta, koska me tiesimme, että päätyisimme hänen peräänsä ja sitten hän alkoi hidastaa kaikkia kohti Hamiltonia. Se oli hieman kuin McLaren-voileivässä olemista, mutta sitten kun Hamiltonille kehittyi ongelma, näytti siltä, että he keskeyttivät Jensonin taktiikan. Tilanne näytti hieman siltä kuin hän olisi ollut uhrilammas, Horner latasi Buttonista The Telegraph –lehdelle.

McLarenin tallipäällikkö Martin Whitmarsh kiisti Buttonin käyttämisen tientukkona muille.

- Me emme pelaa tätä peliä sillä tavalla. Muut saattaisivat ehkä tehdä niin, mutta me emme aja kilpaa siten.
Peräsin selitystä McLarenilta jo aiemmin. Nyt kummastuttaa ettei Whitmarsh antanut selitystä syytöstenkään jälkeen, kuittasi vain etteivät he "pelaa peliä sillä tavalla". Olkoon sitten niin, mutta mikä järki oli pitää Jenson radalla niin paljon hitaammilla renkailla? Järkevämmin pelattuna Jensonilla olisi voinut olla mahdollisuus yrittää haastaa Alonso 3. sijasta kun Jenson olisi saanut uudet pehmeät renkaat Alonson jo kuluneita kovia vastaan, mutta tämä olisi pitänyt tehdä selvästi aiemmassa vaiheessa kuin mitä tehtiin. Luulin McLarenin jopa tekevän juuri näin kisan aikana ja ihmetykseni kasvoi kierros kierrokselta kun Jenson pysyi radalla.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Peräsin selitystä McLarenilta jo aiemmin. Nyt kummastuttaa ettei Whitmarsh antanut selitystä syytöstenkään jälkeen, kuittasi vain etteivät he "pelaa peliä sillä tavalla". Olkoon sitten niin, mutta mikä järki oli pitää Jenson radalla niin paljon hitaammilla renkailla? Järkevämmin pelattuna Jensonilla olisi voinut olla mahdollisuus yrittää haastaa Alonso 3. sijasta kun Jenson olisi saanut uudet pehmeät renkaat Alonson jo kuluneita kovia vastaan, mutta tämä olisi pitänyt tehdä selvästi aiemmassa vaiheessa kuin mitä tehtiin. Luulin McLarenin jopa tekevän juuri näin kisan aikana ja ihmetykseni kasvoi kierros kierrokselta kun Jenson pysyi radalla.
Kobayashi tuli samalla kierroksella ja Kovalainen vain kolme aikaisemmin (tai kaksi kun Lotuksen kisa on lyhempi). Ilmeisesti ajoivat ns. optimaalista tyhjänradan taktiikkaa kovilla aloitettuna.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Kobayashi tuli samalla kierroksella ja Kovalainen vain kolme aikaisemmin (tai kaksi kun Lotuksen kisa on lyhempi). Ilmeisesti ajoivat ns. optimaalista tyhjänradan taktiikkaa kovilla aloitettuna.
Button ja Kobayashi starttasivat kovilla kumeilla, Kovalainen pehmeillä. Kovalaisen osalta pitkä stintti johtui siitä, että hän odotti eron takana tulevaan Trulliin kasvavan riittävästi, jotta hän pääsisi varikolta palattuaan Jarnon eteen. Tämä toteutui kuitenkin vasta kun kärkipään autot ottivat Trullin kierroksella kiinni ja Trulli joutui hidastamaan päästääkseen ne ohitseen.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
McLarenin tallipäällikkö Martin Whitmarsh kiisti Buttonin käyttämisen tientukkona muille.

- Me emme pelaa tätä peliä sillä tavalla. Muut saattaisivat ehkä tehdä niin, mutta me emme aja kilpaa siten.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/10/1202876

Peräsin selitystä McLarenilta jo aiemmin. Nyt kummastuttaa ettei Whitmarsh antanut selitystä syytöstenkään jälkeen, kuittasi vain etteivät he "pelaa peliä sillä tavalla".
Ihan sama mitä Macilta enää sanovat. Kaikki, he itsekin, näkivät että Buttonin kisaa ollaan vähän uhraamassa Hamiltonin eduksi. Sikäli ehkä oikeus voitti kun Hamille tulikin hidastavat ja odottamattomat ongelmat.
 

Joe Tanto

Well-known member
Liittynyt
30.3.2009
Viestit
383
Sijainti
Katalanian laiva
Jos McLaren täysin selvästi uhrasi Buttonin kisan ja suosi Hamiltonia, niin miksi ihmeessä Buttonia ei määrätty päästämään Hamiltonia ohitseen siinä vaiheessa, kun Hamilton oli reilusti Buttonia nopeampana jumittuneena tämän taakse? Eikö sitten olisi ollut järkevää päästää Hamilton heti ohi ja ajamaan Alonsoa kiinni, eikä pidätellä tallikaverin takana, jos kerran suositaan? Kun katsellaan tallin historiaa, niin on siellä tehty melko käsittämättömiä taktisia päätöksiä "ykköskuskeillekin"...
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Aika turha märehtiä jonkun neljännen sijan kohtaloa kaverusten kesken, kun tällä kaudella on jo todistettu miten kuskit saavat ajaa kilpaa keskenään. Jotta Hamilton olisi oikeasti hyötynyt väitetystä Button-hidastetaktiikasta, olisi JB:n pitänyt roikkua siinä Red Bullien edellä vielä monta kierrosta pidempään - ja silloinkin ne takanaolevat olisi tullut pitää takana. Aika mahdoton tehtävä puhkikuluneilla, sekuntikaupalla muuta kärkeä hitaammilla kovilla renkailla.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
On sitä ennenkin puoli autonmittaa yli ruudun ajettu ilman penaltia. Jos Vettel ei olis pysäyttänyt ennen lähtöä, olis penaltia varmasti tullut. Ihan hyvä että joskus sovelletaan kilpahenkistä järkeäkin näissä. Sääntöjen tarkoitus on taata rehti kilpailu, ei tuthien penaltien jako itsessään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Varaslähtöjä tarkkaillaan (myös) elektronisesti. Ilmeisesti sensorit sallivat pienen toleranssin.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Yks hyvä huomio maikkarin top/flop palstalta bongattuna:
5. Aika-ajon siirtäminen

Minä en tykkää siitä, että ulkoilmaurheilua siirretään vesisateen takia. Se nyt vaan kuuluu asiaan, että joskus sataa ja joskus paistaa. Ongelman ydin on siinä, ettei F1-autoihin ole tällä hetkellä tarjolla renkaita rankkasateeseen, vaan ainoastaan välikelin renkaat kuivuvalle radalle ja saderenkaat, joilla voi ajaa kevyessä sateessa. Ns. monsuunirenkaat, joissa on yli 10 milliä syvät urat, pitäisi palauttaa käyttöön.
Ehdottomasti samaa mieltä.
 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
254
On sitä ennenkin puoli autonmittaa yli ruudun ajettu ilman penaltia. Jos Vettel ei olis pysäyttänyt ennen lähtöä, olis penaltia varmasti tullut. Ihan hyvä että joskus sovelletaan kilpahenkistä järkeäkin näissä. Sääntöjen tarkoitus on taata rehti kilpailu, ei tuthien penaltien jako itsessään.
Jatkossa kaikkien kannattaa siis ottaa se puoli ruutua ilman "penaltia". Sitten yksi ruutu, kaksi ruutua...rehti kilpailu...:jaska:
 

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Veikkaan että tuomaristo ei halunnut sekaantua liiaksi mestaruuskamppailuun. Jos Vettel ei saanut siitä suurta hyötyä niin turha pilata kisaa varikon läpiajorangaistuksella. Ehkä alkukaudesta siitä olisi jotain voinut tulla jotain sanomista tai jos kyseessä olisi ollut häntäpään kuljettaja.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Veikkaan että tuomaristo ei halunnut sekaantua liiaksi mestaruuskamppailuun. Jos Vettel ei saanut siitä suurta hyötyä niin turha pilata kisaa varikon läpiajorangaistuksella. Ehkä alkukaudesta siitä olisi jotain voinut tulla jotain sanomista tai jos kyseessä olisi ollut häntäpään kuljettaja.
Unkarissa tuli jo hieman kyseenalainen penalti turva-autotilanteen takia. Joten aikalailla olisi mennyt pilkunviilaamisen puolelle jos vielä tuosta ois tullu jotain.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Unkarissa tuli jo hieman kyseenalainen penalti turva-autotilanteen takia. Joten aikalailla olisi mennyt pilkunviilaamisen puolelle jos vielä tuosta ois tullu jotain.
Se kenestä on kyse ja mitä rangaistuksia hänelle on aiemmin annettu ei saisi vaikuttaa jaettaviin rangaistuksiin. Muuten menee pärstäkertoimella rankaisemiseksi.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Se kenestä on kyse ja mitä rangaistuksia hänelle on aiemmin annettu ei saisi vaikuttaa jaettaviin rangaistuksiin. Muuten menee pärstäkertoimella rankaisemiseksi.
Noita lähtöruutujen "nytkähdyksiä" on maailman sivu täynnä. Eikä niistä ole juuri rangaistuksia tullut kuin siinä tapauksessa, että auto liikkuu valojen sammumishetkellä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Noita lähtöruutujen "nytkähdyksiä" on maailman sivu täynnä. Eikä niistä ole juuri rangaistuksia tullut kuin siinä tapauksessa, että auto liikkuu valojen sammumishetkellä.
En minä siitä rangaistusta olekaan vaatimassa. Vastasin siihen, että jostain syystä otit Unkarin rangaistuksen mukaan keskusteluun.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Noita lähtöruutujen "nytkähdyksiä" on maailman sivu täynnä. Eikä niistä ole juuri rangaistuksia tullut kuin siinä tapauksessa, että auto liikkuu valojen sammumishetkellä.
Berger sai varikkopenaltin 1995 Hockessa kun auto nytkähti 7cm hyvissä ajoin ennen lähtöhetkeä. Mutta siitä on siis jo ikuisuus... :)
 
Ylös