MS12
Well-known member
- Liittynyt
- 1.7.2005
- Viestit
- 630
Todellakin:+ Vanha kunnon Schumi, pitkästä aikaa vähän valoisampi esitys ja pysyi vielä hyvin Niconkin vauhdissa
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/10/1202747
Todellakin:+ Vanha kunnon Schumi, pitkästä aikaa vähän valoisampi esitys ja pysyi vielä hyvin Niconkin vauhdissa
niin ne tavat vaan juurtuu
Peräsin selitystä McLarenilta jo aiemmin. Nyt kummastuttaa ettei Whitmarsh antanut selitystä syytöstenkään jälkeen, kuittasi vain etteivät he "pelaa peliä sillä tavalla". Olkoon sitten niin, mutta mikä järki oli pitää Jenson radalla niin paljon hitaammilla renkailla? Järkevämmin pelattuna Jensonilla olisi voinut olla mahdollisuus yrittää haastaa Alonso 3. sijasta kun Jenson olisi saanut uudet pehmeät renkaat Alonson jo kuluneita kovia vastaan, mutta tämä olisi pitänyt tehdä selvästi aiemmassa vaiheessa kuin mitä tehtiin. Luulin McLarenin jopa tekevän juuri näin kisan aikana ja ihmetykseni kasvoi kierros kierrokselta kun Jenson pysyi radalla.Raju sanasota F1:ssä: "Buttonia käytettiin uhrilampaana"
Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner lataa kovaa tekstiä McLarenin Japanin GP:ssä käyttämästä taktiikasta.
McLarenin Jenson Button nousi kisan kärkeen jätettyään renkaidenvaihtonsa selvästi muita kärkikuljettajia myöhäisempään vaiheeseen. McLaren ei ottanut Buttonia varikolle, vaikka englantilaisen kierrosajat olivat kuluneille renkailla kaksi sekuntia hitaampia kuin mitä uusilla renkailla pystyisi ajamaan.
Kun Button hidasti takanaan ajaneita Red Bull -kuljettajia, sai hänen tallikaverinsa Lewis Hamilton kärkeä kiinni. Button kurvasi varikolle lopulta 38. kierroksella – samanaikaisesti Hamiltonin auton kolmosvaihteen hajoamisen kanssa.
- Me olimme hieman huolestuneita Jensonin kisataktiikasta, koska me tiesimme, että päätyisimme hänen peräänsä ja sitten hän alkoi hidastaa kaikkia kohti Hamiltonia. Se oli hieman kuin McLaren-voileivässä olemista, mutta sitten kun Hamiltonille kehittyi ongelma, näytti siltä, että he keskeyttivät Jensonin taktiikan. Tilanne näytti hieman siltä kuin hän olisi ollut uhrilammas, Horner latasi Buttonista The Telegraph –lehdelle.
McLarenin tallipäällikkö Martin Whitmarsh kiisti Buttonin käyttämisen tientukkona muille.
- Me emme pelaa tätä peliä sillä tavalla. Muut saattaisivat ehkä tehdä niin, mutta me emme aja kilpaa siten.
Kobayashi tuli samalla kierroksella ja Kovalainen vain kolme aikaisemmin (tai kaksi kun Lotuksen kisa on lyhempi). Ilmeisesti ajoivat ns. optimaalista tyhjänradan taktiikkaa kovilla aloitettuna.Peräsin selitystä McLarenilta jo aiemmin. Nyt kummastuttaa ettei Whitmarsh antanut selitystä syytöstenkään jälkeen, kuittasi vain etteivät he "pelaa peliä sillä tavalla". Olkoon sitten niin, mutta mikä järki oli pitää Jenson radalla niin paljon hitaammilla renkailla? Järkevämmin pelattuna Jensonilla olisi voinut olla mahdollisuus yrittää haastaa Alonso 3. sijasta kun Jenson olisi saanut uudet pehmeät renkaat Alonson jo kuluneita kovia vastaan, mutta tämä olisi pitänyt tehdä selvästi aiemmassa vaiheessa kuin mitä tehtiin. Luulin McLarenin jopa tekevän juuri näin kisan aikana ja ihmetykseni kasvoi kierros kierrokselta kun Jenson pysyi radalla.
Button ja Kobayashi starttasivat kovilla kumeilla, Kovalainen pehmeillä. Kovalaisen osalta pitkä stintti johtui siitä, että hän odotti eron takana tulevaan Trulliin kasvavan riittävästi, jotta hän pääsisi varikolta palattuaan Jarnon eteen. Tämä toteutui kuitenkin vasta kun kärkipään autot ottivat Trullin kierroksella kiinni ja Trulli joutui hidastamaan päästääkseen ne ohitseen.Kobayashi tuli samalla kierroksella ja Kovalainen vain kolme aikaisemmin (tai kaksi kun Lotuksen kisa on lyhempi). Ilmeisesti ajoivat ns. optimaalista tyhjänradan taktiikkaa kovilla aloitettuna.
McLarenin tallipäällikkö Martin Whitmarsh kiisti Buttonin käyttämisen tientukkona muille.
- Me emme pelaa tätä peliä sillä tavalla. Muut saattaisivat ehkä tehdä niin, mutta me emme aja kilpaa siten.
Ihan sama mitä Macilta enää sanovat. Kaikki, he itsekin, näkivät että Buttonin kisaa ollaan vähän uhraamassa Hamiltonin eduksi. Sikäli ehkä oikeus voitti kun Hamille tulikin hidastavat ja odottamattomat ongelmat.http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/10/1202876
Peräsin selitystä McLarenilta jo aiemmin. Nyt kummastuttaa ettei Whitmarsh antanut selitystä syytöstenkään jälkeen, kuittasi vain etteivät he "pelaa peliä sillä tavalla".
Ehdottomasti samaa mieltä.5. Aika-ajon siirtäminen
Minä en tykkää siitä, että ulkoilmaurheilua siirretään vesisateen takia. Se nyt vaan kuuluu asiaan, että joskus sataa ja joskus paistaa. Ongelman ydin on siinä, ettei F1-autoihin ole tällä hetkellä tarjolla renkaita rankkasateeseen, vaan ainoastaan välikelin renkaat kuivuvalle radalle ja saderenkaat, joilla voi ajaa kevyessä sateessa. Ns. monsuunirenkaat, joissa on yli 10 milliä syvät urat, pitäisi palauttaa käyttöön.
Jatkossa kaikkien kannattaa siis ottaa se puoli ruutua ilman "penaltia". Sitten yksi ruutu, kaksi ruutua...rehti kilpailu...:jaska:On sitä ennenkin puoli autonmittaa yli ruudun ajettu ilman penaltia. Jos Vettel ei olis pysäyttänyt ennen lähtöä, olis penaltia varmasti tullut. Ihan hyvä että joskus sovelletaan kilpahenkistä järkeäkin näissä. Sääntöjen tarkoitus on taata rehti kilpailu, ei tuthien penaltien jako itsessään.
Unkarissa tuli jo hieman kyseenalainen penalti turva-autotilanteen takia. Joten aikalailla olisi mennyt pilkunviilaamisen puolelle jos vielä tuosta ois tullu jotain.Veikkaan että tuomaristo ei halunnut sekaantua liiaksi mestaruuskamppailuun. Jos Vettel ei saanut siitä suurta hyötyä niin turha pilata kisaa varikon läpiajorangaistuksella. Ehkä alkukaudesta siitä olisi jotain voinut tulla jotain sanomista tai jos kyseessä olisi ollut häntäpään kuljettaja.
Se kenestä on kyse ja mitä rangaistuksia hänelle on aiemmin annettu ei saisi vaikuttaa jaettaviin rangaistuksiin. Muuten menee pärstäkertoimella rankaisemiseksi.Unkarissa tuli jo hieman kyseenalainen penalti turva-autotilanteen takia. Joten aikalailla olisi mennyt pilkunviilaamisen puolelle jos vielä tuosta ois tullu jotain.
Noita lähtöruutujen "nytkähdyksiä" on maailman sivu täynnä. Eikä niistä ole juuri rangaistuksia tullut kuin siinä tapauksessa, että auto liikkuu valojen sammumishetkellä.Se kenestä on kyse ja mitä rangaistuksia hänelle on aiemmin annettu ei saisi vaikuttaa jaettaviin rangaistuksiin. Muuten menee pärstäkertoimella rankaisemiseksi.
En minä siitä rangaistusta olekaan vaatimassa. Vastasin siihen, että jostain syystä otit Unkarin rangaistuksen mukaan keskusteluun.Noita lähtöruutujen "nytkähdyksiä" on maailman sivu täynnä. Eikä niistä ole juuri rangaistuksia tullut kuin siinä tapauksessa, että auto liikkuu valojen sammumishetkellä.
Berger sai varikkopenaltin 1995 Hockessa kun auto nytkähti 7cm hyvissä ajoin ennen lähtöhetkeä. Mutta siitä on siis jo ikuisuus...Noita lähtöruutujen "nytkähdyksiä" on maailman sivu täynnä. Eikä niistä ole juuri rangaistuksia tullut kuin siinä tapauksessa, että auto liikkuu valojen sammumishetkellä.