DTM:n tulevaisuus 2012–

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kun en jaksa uskoa, että ovaaleilla ajettaisiin kahta eri konfiguraatiota samana viikonloppuna.
Mikset? Onhan niin tehty ennenkin.
Ovaalikisojen kilpailijana en Amerikan DTM:ää näe.
Odotetaan nyt ensin että saadaan varmistettua ketkä kaikki autonvalmistajat tähän DTM-NASCAR-syöttiin tarttuvat... ;)
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
En ymmärrä. NASCAR-fanit jotka ovat tottuneet sulaviin, huippu_nopeisiin ja äärimmäisen kiihkeisiin ovaalirata_kisoihin jollain lailla olisivat vaikuttuneita näistä DTM-USA -kisoista, jotka ajetaan ovaalien sisään rakennetuilla, enemmän tai vähemmän, stop - and - go -tyyppisillä "moottoriradoilla"....
Pieni oikeinkirjoituscheckingi oli ihan pakollinen

No, mikäs tässä onkaan nopeempi (okei en löytänyt huippunopeutta, mutta noi nyt kertoo jotakin):
DTM
460hp 500 Nm 1050 kg 0,438 hp/kg

NASCAR
445hp 720 Nm 1655 kg 0,269 hp/kg

Vanhassa NASCARissa oli tälläinen:
865hp 720 Nm 1655 kg 0,523 hp/kg :rolleyes:



Ja miten niin muka moottoriurheilutarkoitukseen rakennettu rata ei olisi moottorirata?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikset? Onhan niin tehty ennenkin.
Voi olla. Epäilen tilanahtautta, ovaaliratojen sisään rakennettujen syheröiden houkuttelevuutta DTM-järjestäjille ja yleistä järkevyyttä lähteä ovaalille ajamaan road course-kisaa.
Odotetaan nyt ensin että saadaan varmistettua ketkä kaikki autonvalmistajat tähän DTM-NASCAR-syöttiin tarttuvat... ;)
Mercedes, Audi ja BMW ainakin, epäilemättä. Niille tärkeästä markkina-alueesta kun on kyse.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Voi olla. Epäilen tilanahtautta, ovaaliratojen sisään rakennettujen syheröiden houkuttelevuutta DTM-järjestäjille ja yleistä järkevyyttä lähteä ovaalille ajamaan road course-kisaa.
Grand-Am-kalenteriin nopea tutustuminen kertoo, että sarja vierailee yhden kauden aikana rovaaleilla vain kolme kertaa. Kahdesti Daytonassa, joista toinen visiitti tapahtuu Amerikan itsenäisyyspäivä- ja NASCAR-viikonloppuna sekä Homeasteadissa, jossa se on aiemmin jakanut viikonlopun IRL:n kanssa. Kummallakaan radalla ei tilanahtaudesta ole tietoakaan.
Mercedes, Audi ja BMW ainakin, epäilemättä. Niille tärkeästä markkina-alueesta kun on kyse.
Huhuja ja painostusta NASCARia kohtaan ollut myös GM:n Chevroletin (Opel ei ole kaukana) sekä Fordin puolelta keksiä jotain radikaalia ja pian. Japanilaisten autonvalmistajien Nissanin/Infinitin sekä Toyota/Lexuksen piireistä puolestaan huhutaan aina ja Nissanhan on jo välähdellyt DTM-piireissä pariinkin otteeseen tänä syksynä. Nissania lukuunottamattahan kaikki nämä merkit ovat olleet mukana Grand-Amissa, joten harmonia tälle universaalille yhteistyölle ainakin NASCARin puolelta on olemassa.

Chip Ganassi ja Bobby Rahal mitä luultavimmin päätyvät huolehtimaan BMW:n Amerikan kilpailutoimintaa, kunhan Schnitzer ensin saa Euroopan puolen ja auton kehitystyön hoidettua.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Herää väkisinkin mieleen kysymys, yritetäänkö tässä elätellä henkiin niitä kauden 1996 ITC-haaveita maailmanlaajuisesta vakioautosarjasta? Tuolloinhan sarja kai havitteli jopa MM-arvoa, joka myönnettiin kuitenki lopulta WTCC:lle.
Tokihan tässä on nyt hieman eri asiasta kyse ja enkä halua tuomita yritystä. :dunno:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Huhujen mukaan DTM palaisi 2012 2-ovisiin malleihin (liekö mahdollisella SuperGT-yhteistyöllä osuutta tähän).

Taiteilijan näkemys M3:sta:
 

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta

NASCAR
445hp 720 Nm 1655 kg 0,269 hp/kg

Vanhassa NASCARissa oli tälläinen:
865hp 720 Nm 1655 kg 0,523 hp/kg :rolleyes:



Mitähän lukuja tässäkin nyt taas on revitty? Toi 445hp vaikuttas lähinnä restictor plate moottorin teholta. Cupissa autoista lähtee se ~750-800hp. Mm. Hendrickin sivuilta löytyy tieto että heidän moottoreista irtoaa 770hp, mutta ei ole mitään syytä epäillä etteikö lukemaa olisi viilattu hieman alakanttiin. http://www.hendrickmotorsports.com/tech_engine_vr360.asp?bhcp=1
Eikä "vanhassa NASCARissa" ole varmasti ikinä lähtenyt 865hp, ei edes laittomasti viritetyistä koneista. Ja jos on, ainakaan sinulla ei sitä tietoa voi olla.

Vuonna 2004 Rusty Wallace testasi autoaan ILMAN rajoitinlevyä Talladegassa ja sai huippunopeudeksi 228mph, eli noin 366kmh. Keskinopeus oli hieman pienempi 221mph. Nykyään menisi varmasti hieman enemmän. En tiedä DTM-autojen huippunopeuksista sitten, joku voi kertoa.
http://www.nascar.com/2004/news/headlines/cup/06/10/rwallace_talladega/index.html

Nyt kun asiavirheitä oikaistu, voitte jatkaa :rolleyes:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Syystä tai toisesta DTM:n tuloksissa ei huippunopeuksia näy (eikä kyllä juurikaan mitään muutakaan infoa aivan välttämättömyyksien lisäksi), eikä sarjan pressimatskuissa yms mainita huipuista mitään, joten eipä ole täälläkään käsitystä kuinka kovaa menevät.

Mutta kun noista kuristimista oli puhetta, niin DTM:n koneethan ovat aina kuristettuja. Joka ikinen moottori imee ilmansa 2x28mm rei'istä. NASCAR:n kuristinlätkä on ilmeisesti kaasarissa ja siinä on neljä reikää (sikäli kun ymmärsin oikein, nuo aukot ovat pienimmillään 15/16" ja suurimmillaan 1"1/32)... NASCAR-kone saa siis kuristettunakin ilmaa 1,45–1,75 kertaa sen mitä DTM-mylly normaalisti.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
BMW on julkistanut tallinsa kaudelle 2012: RBM, Schnitzer ja Reinhold Motorsport. Kukin talli ajattaa kahta autoa.

Kaksi ensimmäistä olivat varsin yllätyksettömiä valintoja, mutta Stefan Reinholdin tiimi on erikoinen valinta. Reinholdilla oli ilmeisesti jotain tekemistä Zakspeedin kanssa, mutta on minulle täysin outo hahmo.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jostain syystä tämä kiinnostava toikki on jäänyt huomaamatta minulta aivan tyystin :eek:

Mutta asiaan:
DTM:ää luulin jo menetetyksi tapaukseksi, mutta taisin onneksi olla väärässä. Toivottavasti mahdollinen yhteistyö säännöistä toimisi japsien ja jenkkien kanssa. Tässä nykyisessä sarjasekamelskassa kaivattaisiin pikkuhiljaa jo jonkunlaista standardia koppiautopuolelle kun kalliit WTCC-mopot eivät sitä ole saaneet aikaiseksi.
 
Ylös