Auto?

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Keskimoottoribuumihan oli tuolla 70-luvun alussa ja taitteessa tulossa oikein urakalla. Heitän ko. auton vuosimalliksi `76 ja valmistaja.. on Renault! Tai joku muu ranskis.
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Mercedes-Benz C111 lokinsiipi 70-luvulta
(oli joskus kakarana tämmönen leikkiautona :D)

edit. erikoisuutena muuten autossa oli tuolloin lasikuitukori, lokinsiivet ja wankel-moottori :)
Oikein! C111-II oli kuvan auto, 4-roottorisella wankelilla.
C111:stä tehtiin 3- ja 4- roottorisen wankelin lisäksi myös myös diesel-versio, ja C111-III:lla lyötiinkin aikanaan todella monet ennätykset uusiksi.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Totke sanoi:
C111:stä tehtiin 3- ja 4- roottorisen wankelin lisäksi myös myös diesel-versio
Onkohan tuo wankel-moottori niin hankala konstruktio, ettei sitä enää kannata kehittää? Otto-, ja dieselmoottorien kehitys laukkaa nykyään eteenpäin hyvällä nosteella (pakon edessä tosin), mutta wankelista ei juurikaan kuulu mitään uutta näinä päivinä. Luulisi, että nykytekniikka tietokoneohjauksineen kehittäisi myös wankelmoottoria?

Ilmeisesti Mazdan RX-sarja on ainoa sarjatuotantoauto, jossa ko. moottori on käytössä.
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Onkohan tuo wankel-moottori niin hankala konstruktio, ettei sitä enää kannata kehittää? Otto-, ja dieselmoottorien kehitys laukkaa nykyään eteenpäin hyvällä nosteella (pakon edessä tosin), mutta wankelista ei juurikaan kuulu mitään uutta näinä päivinä. Luulisi, että nykytekniikka tietokoneohjauksineen kehittäisi myös wankelmoottoria?

Ilmeisesti Mazdan RX-sarja on ainoa sarjatuotantoauto, jossa ko. moottori on käytössä.
Wankel jäi aikoinaan nimenomaan polttoainetaloudellisuudessaan jalkoihin (kun maailmalle pamahti samaan aikaan öljykriisi), vaikka valmistuskustannukset olivat perinteisiä mäntämoottoreita halvemmat. Tuosta seurauksena homma hiipui, ja nyt ovat kehityksessä jääneet ennestään jälkeen. Kilpamoottoreinahan noita käytetään vielä jossain määrin, litratehot kun ovat "mielettömät".
 
Viimeksi muokattu:

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Wankel jäi aikoinaan nimenomaan polttoainetaloudellisuudessaan jalkoihin (kun maailmalle pamahti samaan aikaan öljykriisi), vaikka valmistuskustannukset olivat perinteisiä mäntämoottoreita halvemmat. Tuosta seurauksena homma hiipui, ja nyt ovat kehityksessä jääneet ennestään jälkeen. Kilpamoottoreinahan noita käytetään vielä jossain määrin, litratehot kun ovat "mielettömät".
Niin ilmeisesti muut kuin Mazda ei saanut wankeliaan eli kiertomäntäkonstruktiotaan oikein kestämään, ongelmia tiivistyspuolella erityisesti kun kiertävät paljon ja männän muoto erikoinen. Esimerkillisesti kyllä jatkavat vieläkin tuota wankelin kehitystä Mazdalla:thumbup:

Niin vaikka huipputehoa saadaan valtavasti pienellä iskutilavuudella, niin kääntöpuolena vääntöä ei sitten irtoakaan lisää ollenkaan samassa suhteessa.
 
Ylös