Ilmailutoikki

Örfil

Guest
Maksan edelleen vaikka hiukka enemmän jos pilotti osaa hommansa.

Troy voi lennellä sitten kakkosluokan kuskien kuudissä.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Maksan edelleen vaikka hiukka enemmän jos pilotti osaa hommansa.
Tuosta ainakin siihen pisteeseen saakka samaa mieltä, että mielelläni lentäisin koneessa, jonka kapteeni ei koe olevansa ainakaan kovin räikeästi alipalkattu.

Kannattaa siis lentää Emiratesilla, jos vaan mahdollista. Siellä on lentäjillä palkkaus enemmän kuin kohdallaan ja palvelukin on ehdotonta huippua. Itseltä tuo ilo tosin vielä kokematta, mutta suosituksia olen kuullut monelta tahtolta.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Troy voi lennellä sitten kakkosluokan kuskien kuudissä.
Käyhän se. Vähemmän tulee edes ajateltua noita sotilaspilotteja turvallisuuden ykkösasiana. Enemmän arvostan mekaanikkoja kentällä kuin ylipalkattuja ilmabussinkuljettajia.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Mielelläni lentäisin kakkosluokan pilotin kyydissä, jos hiukankin paremmalla aikataulu-hintasuhteella pääsisi. Harvoin niitä koneita kuitenkaan putoo ja harvemmin niissä onnettomuuksissa ketään "kitumaan" jää.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
http://http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2012040315412693_ul.shtml

Lentäjä pyörtyi ilmassa - matkustaja suoritti laskeutumisen

Tiistai 3.4.2012 klo 22.06

80-vuotias nainen oli miehensä kyydissä maanantaina kaksimoottorisella Cessnalla, kun mies sai jonkinlaisen sairaskohtauksen ja pyörtyi, kertoo Daily Mail.

Tapaus sattui maanantai-iltana Wisconsissa Yhdysvalloissa.

Mihensä pyörtymisen jälkeen nainen onnistui pitämään koneen ilmassa yli puolen tunnin ajan. Hän joutui kuitenkin pyytämään radiolla apua, kun koneen toinen moottori petti vähäisen polltoaineen takia.

Nainen ohjasi kylmäpäisesti koneen läheiselle lentokentälle jossa hän sai ohjeita laskeutumiseen. Laskeutuminen ei ollut täysin sulava, mutta nainen selvisi töyssyisestä alastulosta pienillä kolhuilla.

- Nainen teki uskomattoman teon, ottaen vielä huomioon, että hänen miehensä makasi tajuttomana vieressä, viranomaiset kertoivat.

Konetta lentänyt mies kuoli myöhemmin sairaalassa. Lääkäreiden mukaan hän kuoli sairaskohtaukseen.

Ilmailualan viranomaiset jatkavat onnettomuuden tutkintaa.

Lähde: Daily Mail

IL
Ohhoh. Aika kova suoritus eläkeläiseltä, jos tällä ei ole lentotunteja takana. Minä olen kerran tutustumiskurssilla yrittänyt laskeutua purjekoneella, eikä ollut helppoa. Usko loppui, ja annoin lopussa ohjaimet kouluttajaohjaajalle. Moottorikoneessa on vielä monta hallittavaa muuttujaa enemmän.
 
Viimeksi muokattu:

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Tuo on ollut jo vuosikymmeniä, sitoumuksen rikkomisesta maksettavaa summaa on kyllä kasvatettu ja sopimusaikaa pidennetty. Eli sanktiot koskevat lähinnä nuorehkoja sotilaslentäjiä.



Sotilaslentäjien eläkeikä on kuitenkin suht alhainen, joten siittä hommasta eläkkeelle jäätyään ehtii lennellä sivilikoneita aika pitkään.
Juur' näin. Se on tuo hävittäjällä lentäminen sen verran rankkaa hommaa, ettei fysiikka kestä hirmuisen vanhaan ikään. Palvelusaikasitoumus on mitoitettu juuri siten, että lentävät hävittäjiä sen ajan kuin se on turvallista. Kun lentäjän operatiivinen kelpoisuus hävittäjän ohjastamiseen päättyy niin on vapaa tekemään mitä lystää. Siinä vaiheessa on vielä monta vuotta aikaa lentää rauhallisemmin, kun ei tarvi vääntää 9 G:tä kaarrossa.
Eli kyllä, entisiä sotilaslentäjiä on varmasti paljon siviilipuolella ja joka vuosi tulee lisää eläköityvien tilalle.

Törnille (ja monelle muullekin) varmaan jäänyt mieleen se taannoinen ilmiö, että käytiin vain hakemassa koulutus ja häivyttiin saman tien finskiin. Siis kärjistäen "olematta päivääkään operatiivisessa valmiudessa". Sopimussakko oli silloin niin pieni, että sen kuittasi finskin palkoilla suht vaivatta ja nopsasti pois. Okei, firma sai jonkun nökkösen rahaa antamastaan koulutuksesta, mutta ilmavaiv.. -voimille se aiheutti lentäjäpulan. Korjausliikkeenä sakkoa kasvatettiin ja sitoumusaikaa pidennettiin, eikä vastaava loikka ole enää niin houkutteleva.
 

Sinäputki

Troll
Liittynyt
13.7.2010
Viestit
4216
Sijainti
Trollhättan
FOXilta eli entiseltä SuomiTV:ltä tulee arkipäivisin, (pl. keskiviikko) klo 19 ohjelma Lentoturmatutkinta. Onhan siinä vähän sellaista itsestäänselvyyksien pyörittelyä ja jenkkiläistyylistä liioittelua, mutta varsin hyvä ja informatiivinen ohjelma, joka varmasti kiinnostaa ilmailun ystäviä.
 

Örfil

Guest
Juur' näin. Se on tuo hävittäjällä lentäminen sen verran rankkaa hommaa, ettei fysiikka kestä hirmuisen vanhaan ikään. Palvelusaikasitoumus on mitoitettu juuri siten, että lentävät hävittäjiä sen ajan kuin se on turvallista. Kun lentäjän operatiivinen kelpoisuus hävittäjän ohjastamiseen päättyy niin on vapaa tekemään mitä lystää. Siinä vaiheessa on vielä monta vuotta aikaa lentää rauhallisemmin, kun ei tarvi vääntää 9 G:tä kaarrossa.
Eli kyllä, entisiä sotilaslentäjiä on varmasti paljon siviilipuolella ja joka vuosi tulee lisää eläköityvien tilalle.

Törnille (ja monelle muullekin) varmaan jäänyt mieleen se taannoinen ilmiö, että käytiin vain hakemassa koulutus ja häivyttiin saman tien finskiin. Siis kärjistäen "olematta päivääkään operatiivisessa valmiudessa". Sopimussakko oli silloin niin pieni, että sen kuittasi finskin palkoilla suht vaivatta ja nopsasti pois. Okei, firma sai jonkun nökkösen rahaa antamastaan koulutuksesta, mutta ilmavaiv.. -voimille se aiheutti lentäjäpulan. Korjausliikkeenä sakkoa kasvatettiin ja sitoumusaikaa pidennettiin, eikä vastaava loikka ole enää niin houkutteleva.
Ja luulisi että "himolentäjille" pelkkä taivaallisen bussikuskin rooli on ihan toinen kuin taistelulentäjä, sen aikaa kun siihen on mahis.

Nitä ei montaa kundia ole per vuosi. Oli liksa mikä hyvänsä.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Vanhasta tutusta Unitedin DC-10-onnettomuudesta on ilmestynyt ihkauusi dramatisointi. Uudesta dokumentista käy mielestäni enemmän yksityiskohtia ilmi, kuin mitä mediasta onnettomuudesta on tähän asti lukenut tai nähnyt. Lennonjohtajana toimii tässä dokumenttiversiossa Mark Webber.

Dokkarista on ladattu Youtubeen kolme ensimmäistä osaa. Toivottavasti loputkin ilmestyvät pian.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Vanhasta tutusta Unitedin DC-10-onnettomuudesta on ilmestynyt ihkauusi dramatisointi. Uudesta dokumentista käy mielestäni enemmän yksityiskohtia ilmi, kuin mitä mediasta onnettomuudesta on tähän asti lukenut tai nähnyt. Lennonjohtajana toimii tässä dokumenttiversiossa Mark Webber.

Dokkarista on ladattu Youtubeen kolme ensimmäistä osaa. Toivottavasti loputkin ilmestyvät pian.
Nyt on kokonaan.
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Jouduin ensi kerran ummistamaan silmäni ja avaaman tämä toikki, avatessani nahkaverhot ja täällä puhutaan lentokoneista...
 
Ylös