Mysteerikone on mysteeri.
Siellä on päivän selvästi kaapattu lentokone ja viranomaisten taholta ohjattu avomerelle, ennenkö tulee vahinkoa. Ei sitä heti kehtaa myöntää, että reilu parisataa siviiliä suojelutoimien meni ohessa.Amerikkalaisessa Veterans Today -lehdessä on esitetty villi teoria Malaysia Airlinesin kadonneesta lentokoneesta.
Lehden päätoimittaja Gordon Duff on vakuuttunut siitä, että mysteerikoneen tapauksessa on kyse suuresta huijauksesta ja salailusta. Duff arvelee, että todelliset käänteet ovat niin merkittäviä, ettei niitä koskaan tulla paljastamaan suurelle yleisölle.
Duff väittää, että julkisuudessa esitetyistä väitteistä poiketen mysteerikonetta ja sen vaiheita seurattiin tiiviisti.
Uutisoinnissa on puhuttu paljon koneen seurantajärjestelmien sulkemisesta pois päältä. Duffin mukaan koneessa on kuitenkin joitain järjestelmiä, joita ei voi sulkea pois päältä. Yksi niistä on moottorin valvontajärjestelmä.
Miksi Rolls Royce vaikenee?
Mysteerikoneessa oli Rolls Roycen Trent-moottorit, joita valmistaja seuraa ja valvoo Duffin mukaan koko ajan. Duff kuvaa esimerkillä seurantaa:
– Muutama vuosi sitten yhdellä 777:llä oli pieni öljyvuoto. Se oli niin pieni, ettei koneen oma hälytysjärjestelmä reagoinut siihen, mutta Roll Royce seurasi tilannetta tietokoneiltaan Englannissa. He lähettivät SatComin kautta tiedonannon pohjoisella Tyynellä valtamerellä lentävän koneen miehistölle ja kehottivat heitä seuraamaan tarkasti vasemman moottorin öljynpainetta ja lämpötilaa… Onnistuneen laskeutumisen jälkeen vasen moottori sammutti itsensä tietokoneohjatusti.
Rolls Royce ei ole julkisuudessa kommentoinut mysteerikonetta ja sen lentotietoja millään lailla.
Duff korostaa, ettei nykyaikaiset lentokoneet voi kadota. Niitä ei hänen mukaansa voi myöskään varastaa tai kaapata ilman, että Yhdysvaltain erikoisyksikkö SOCOM (The United States Special Operations Command) puuttuisi tilanteeseen. Duff muistuttaa, että SOCOMilla on keinot kontrolloida tiedotusta sekä vaientaa koneen tutka- ja anturitiedot.
Duff perustelee väitteitään siitä, että tietyt tahot olisivat olleet hyvin selvillä mysteerikoneen vaiheista myös lentokonevalmistaja Boeingin kontrollijärjestelmällä.
Boeing on kertonut vuonna 2006 Flight Global -lehdessä uudesta järjestelmästään, jolla suojaudutaan konekaappauksia vastaan. Järjestelmällä voidaan ohittaa lentäjä ja ohjata lentokone haluttuun paikkaan. Kyseisen autopilot-järjestelmän voi kytkeä päälle joko lentäjä, tietyt anturit ohjaamossa tai ulkopuolinen toimija radion tai satelliitin välityksellä.
Aukkoja ja epäjohdonmukaisuuksia
Mysteerikoneen etsintään ja sen uutisointiin liittyy paljon salaliittoteorioita ruokkivia aukkoja ja epäjohdonmukaisuuksia.
New York Times kummastelee, miksi Malesia ilmoitti vasta viikko koneen katoamisen jälkeen, että sen sotilastutka oli havainnut koneen lentävän länteen poispäin alkuperäisestä etsintäalueesta.
Toinen ihmettelyn aihe on Thaimaan toiminta. Thaimaa odotti peräti 10 päivää ennen kuin paljasti, että sen sotilastutka oli havainnut jetin suuntaavan länteen kohti Malakansalmea, kun se katosi.
Intia puolestaan kielsi Kiinaa tuomasta neljää sotilasalusta Bengalinlahdelle koneen etsintöihin. Kiinalaisille kerrottiin tilanteen olevan Intian laivaston ja ilmavoimien hallinnassa eikä ulkopuolista apua tarvittu.