Ilmailutoikki

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Mysteerikone on mysteeri.

Amerikkalaisessa Veterans Today -lehdessä on esitetty villi teoria Malaysia Airlinesin kadonneesta lentokoneesta.

Lehden päätoimittaja Gordon Duff on vakuuttunut siitä, että mysteerikoneen tapauksessa on kyse suuresta huijauksesta ja salailusta. Duff arvelee, että todelliset käänteet ovat niin merkittäviä, ettei niitä koskaan tulla paljastamaan suurelle yleisölle.

Duff väittää, että julkisuudessa esitetyistä väitteistä poiketen mysteerikonetta ja sen vaiheita seurattiin tiiviisti.

Uutisoinnissa on puhuttu paljon koneen seurantajärjestelmien sulkemisesta pois päältä. Duffin mukaan koneessa on kuitenkin joitain järjestelmiä, joita ei voi sulkea pois päältä. Yksi niistä on moottorin valvontajärjestelmä.
Miksi Rolls Royce vaikenee?


Mysteerikoneessa oli Rolls Roycen Trent-moottorit, joita valmistaja seuraa ja valvoo Duffin mukaan koko ajan. Duff kuvaa esimerkillä seurantaa:

– Muutama vuosi sitten yhdellä 777:llä oli pieni öljyvuoto. Se oli niin pieni, ettei koneen oma hälytysjärjestelmä reagoinut siihen, mutta Roll Royce seurasi tilannetta tietokoneiltaan Englannissa. He lähettivät SatComin kautta tiedonannon pohjoisella Tyynellä valtamerellä lentävän koneen miehistölle ja kehottivat heitä seuraamaan tarkasti vasemman moottorin öljynpainetta ja lämpötilaa… Onnistuneen laskeutumisen jälkeen vasen moottori sammutti itsensä tietokoneohjatusti.

Rolls Royce ei ole julkisuudessa kommentoinut mysteerikonetta ja sen lentotietoja millään lailla.

Duff korostaa, ettei nykyaikaiset lentokoneet voi kadota. Niitä ei hänen mukaansa voi myöskään varastaa tai kaapata ilman, että Yhdysvaltain erikoisyksikkö SOCOM (The United States Special Operations Command) puuttuisi tilanteeseen. Duff muistuttaa, että SOCOMilla on keinot kontrolloida tiedotusta sekä vaientaa koneen tutka- ja anturitiedot.


Duff perustelee väitteitään siitä, että tietyt tahot olisivat olleet hyvin selvillä mysteerikoneen vaiheista myös lentokonevalmistaja Boeingin kontrollijärjestelmällä.

Boeing on kertonut vuonna 2006 Flight Global -lehdessä uudesta järjestelmästään, jolla suojaudutaan konekaappauksia vastaan. Järjestelmällä voidaan ohittaa lentäjä ja ohjata lentokone haluttuun paikkaan. Kyseisen autopilot-järjestelmän voi kytkeä päälle joko lentäjä, tietyt anturit ohjaamossa tai ulkopuolinen toimija radion tai satelliitin välityksellä.

Aukkoja ja epäjohdonmukaisuuksia

Mysteerikoneen etsintään ja sen uutisointiin liittyy paljon salaliittoteorioita ruokkivia aukkoja ja epäjohdonmukaisuuksia.

New York Times kummastelee, miksi Malesia ilmoitti vasta viikko koneen katoamisen jälkeen, että sen sotilastutka oli havainnut koneen lentävän länteen poispäin alkuperäisestä etsintäalueesta.

Toinen ihmettelyn aihe on Thaimaan toiminta. Thaimaa odotti peräti 10 päivää ennen kuin paljasti, että sen sotilastutka oli havainnut jetin suuntaavan länteen kohti Malakansalmea, kun se katosi.

Intia puolestaan kielsi Kiinaa tuomasta neljää sotilasalusta Bengalinlahdelle koneen etsintöihin. Kiinalaisille kerrottiin tilanteen olevan Intian laivaston ja ilmavoimien hallinnassa eikä ulkopuolista apua tarvittu.
Siellä on päivän selvästi kaapattu lentokone ja viranomaisten taholta ohjattu avomerelle, ennenkö tulee vahinkoa. Ei sitä heti kehtaa myöntää, että reilu parisataa siviiliä suojelutoimien meni ohessa.
 

Örfil

Guest
Lentokoneilla on sellanen jännä taipumus kallistua ja kääntyillä aina välillä. Esimerkiksi Helsingissä aivan normaali lähtöreitti....
No, sen verran olen usein sitä reittiä lennellyt aikanaan sekä Airbusilla että Embraerilla, että tiedän ettei siitä ollut kyse. Keikaus tapahtui aika pian kun kentästä irrottiin. Korkeutta oli muutama sata metriä.

Se oli nopea, äkillinen kallistuminen ja heti takas, ei suunnan muutos. Kyllä siinä pari muutakin heppua tokas että "hiphei" kun se kone sen keikauksen teki.
Joko se oli kovasta sivutuulesta johtuvaa tai lintujen väistöliike. En tiedä...
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Siellä on päivän selvästi kaapattu lentokone ja viranomaisten taholta ohjattu avomerelle, ennenkö tulee vahinkoa. Ei sitä heti kehtaa myöntää, että reilu parisataa siviiliä suojelutoimien meni ohessa.
Eikä sitä koskaan tarvitse myöntää (Kiinallekaan), kun vähän aikaa vielä viivytellään ja todetaan mustan laatikon signaalin sammuneen.
Hiukan enemmän ois tullu hälyä, jos kone olis ammuttu alas. Eikös ainakin Yhdysvalloissa tuollainenkin lailla mahdollistettu?
 

Örfil

Guest
Nuo laivat merellä muistuttavat joskus milloin mitäkin. Parilla vikalla Goan reissulla Calanguten rannoilta näki jonkun laivakompleksin tekemässä lie mitä, mutta kun ne kääntyi nostureineen tiettyyn suuntaan, ne näyttivät kuin tyrannosaurus T-Rex/Gozilla olis möyrynnyt siellä merellä. Montakohan hirviohälytystä ne ovat aiheuttaneet kännisten turistien taholta? Ehe ehe.

Tuo lehtiuutisessa ollut laiva on muuten aika erehdyttävästi lentokoneen näköinen.
 

Örfil

Guest
Jos malesialaiskone olis kesken lennon tuhoutunut äkillisesti, ei lentänyt kuten nyt, niin olis voinut epäillä hyvin epätodennäköistä tapahtumaa eli meteoriitin osumaa.

On nimittäin äärimmäisen epätodennäköinen tapahtuma sattunut laskuvarjohyppääjälle Norjassa :eek!:

Norjalainen laskuvarjohyppääjä väisti täpärästi meteoriitin
http://www.hs.fi/ulkomaat/Norjalainen+laskuvarjohyppääjä+väisti+täpärästi+meteoriitin++tilanne+tallentui+videolle/a1396575321379

Kivi meni muutamien metrien päästä!
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Jos malesialaiskone olis kesken lennon tuhoutunut äkillisesti, ei lentänyt kuten nyt, niin olis voinut epäillä hyvin epätodennäköistä tapahtumaa eli meteoriitin osumaa.

On nimittäin äärimmäisen epätodennäköinen tapahtuma sattunut laskuvarjohyppääjälle Norjassa :eek!:



http://www.hs.fi/ulkomaat/Norjalainen+laskuvarjohyppääjä+väisti+täpärästi+meteoriitin++tilanne+tallentui+videolle/a1396575321379

Kivi meni muutamien metrien päästä!
Höh. Tuossakin uutisessa kämmänneet. Sehän on vasta meteoroidi, koska ei ole vielä maan pintaan osunut :D
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Saako keitettyä munaa sanoa keitetyksi vaikka sitä ei ole keitetty?
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Saako merihevosta sanoa merihevoseksi vaikka se ei ole hevonen?
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Ainakin silminnäkijän tekemän havainnon mukaan koneesta irtosi siipi, mutta jos onnettomuuden aiheutti siiven irtoaminen silloin on selvitettävä varsinainen syy onnettomuudelle eli se miksi siipi irtosi.

Jotakin koneesta jokatapauksessa irtosi ennen kuin se joutui hallitsemattomaan syöksykierteeseen ja se mikä koneesta ensin irtosi paljastaa onnettomuuden.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
– Kone löytyi heti, kaikki kahdeksan uhria löytyivät koneen hylystä. Kolme pelastautui hyppäämällä, he ovat hoidossa TAYS:issä. Heidän joukossaan on koneen lentäjä, tutkinnanjohtaja komisari Pentti Lehtimäki kertoi.
Jaa että lentäjälläkin oli laskuvarjo ja kerkesi hyppäämään? :doubtful:
 
Ylös