Pirelli, virallinen rengastoimittaja

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
277
Mikäs kanta täällä muuten yleisesti on renkaisiin?

Itse en tykkää yhtään siitä, että renkaat ratkaisevat liikaa kisoja ja että niiden avulla yritetään saada jännitystä. On turhan keinotekoista minun makuuni, mielummin ratojen pitäisi tuoda vaihtelua ja eroa sarjaan. Mulle sopisi, että olisi koko kauden samat rengasmallit asteikolla pehmeät, kovat, välikeli ja sade. Rengaspakkosääntö vielä jotenkin menee, vähän kakistellen sekin.

Ja aika-ajoissa pitäisi saada ajaa millä huvittaa ilman että vaikuttaa kisaan ja aika-ajoista pitäisi saada 1 piste. Siis että tosissaan tavoiteltaisiin paalupaikkaa, viime vuosien sääntösekoiluilla se on pilattu, vaikka parempaan on nykyisessä systeemissä mentykin.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Eipä tuo 2010 esimerkki missä renkaat eivät tuota mitään eroa autojen välille ollut kovinkaan kaunista tai mukavaa katseltavaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikäs kanta täällä muuten yleisesti on renkaisiin?

Itse en tykkää yhtään siitä, että renkaat ratkaisevat liikaa kisoja ja että niiden avulla yritetään saada jännitystä.
Mikä tärkeämpää: tapahtumia. Ennen kisat olivat jonossa-ajelua, nykyään renkaiden (ja DRS:n) ansiosta myös tapahtuu ohituksia ja autojen vauhtierot eivät ole koko kisan ajan samat.

Koska F1 on (minulle) ensisijaisesti viihdettä, niin parempaan (eli viihdyttävämpään) suuntaan on menty.
Mulle sopisi, että olisi koko kauden samat rengasmallit asteikolla pehmeät, kovat, välikeli ja sade.
Tämä ei ole mahdollista, koska erot ratojen rengaskulutuksessa ovat niin suuria, että yhdellä radalla ei pehmeillä aja kuin pari kierrosta ja toisella koko kisan. Ja vastaavasti joillain radoilla kovia ei saa kunnolla toimintalämpötilaan eikä niistä siten saa pitoa irti. Seosvaihtoehtoja täytyy olla enemmän, jotta voidaan valita kullekin radalle jokseenkin toimivat renkaat.

Käytännössä kisassa kuitenkin on aina vain kaksi kuivan kelin seosta, ei enempää.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Mikäs kanta täällä muuten yleisesti on renkaisiin?

Itse en tykkää yhtään siitä, että renkaat ratkaisevat liikaa kisoja ja että niiden avulla yritetään saada jännitystä. On turhan keinotekoista minun makuuni, mielummin ratojen pitäisi tuoda vaihtelua ja eroa sarjaan. Mulle sopisi, että olisi koko kauden samat rengasmallit asteikolla pehmeät, kovat, välikeli ja sade. Rengaspakkosääntö vielä jotenkin menee, vähän kakistellen sekin.

Ja aika-ajoissa pitäisi saada ajaa millä huvittaa ilman että vaikuttaa kisaan ja aika-ajoista pitäisi saada 1 piste. Siis että tosissaan tavoiteltaisiin paalupaikkaa, viime vuosien sääntösekoiluilla se on pilattu, vaikka parempaan on nykyisessä systeemissä mentykin.
Renkaat ovat aina olleet isossa roolissa, siitä vain ei usein tehty niin isoa juttua.
Se että osaa pitää renkaat hyvässä kunnossa on mielestäni aina ollut yksi tärkeä palanen hyvässä kuskissa.
Itse tykkään siitä että renkaat kestää hyvin jos niitä osaa käyttää oikein, ja taas eivät kestä ollenkaan jos ei osaa.
Sitten jos kaikki menevät varikolle 4-6 kertaa renkaanvaihtoon niin sitten mennään jo yli, mutta Pirelli on hyvin onnistunut tähän asti pienillä lipsahduksilla.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Rengaskeskustelu lienee helpoin käydä omassa ketjussaan.
Siis onko Pirellit taas liian pehmeitä? :)

Perez ja Grosjean on jo niin ehtinyt sanoon ja kumpikin on vielä sanonut, ettei kuski voi tehdä asialle mitään. Itse kuulun niihin, jotka ei usko, etteikö kuski voisi vaikuttaa renkaiden kulumiseen.

TS:n uutisessa Grossun kommentti:
– Oli erinomainen juttu ajaa koko kisapituus ja oppia siten paljon lisää autosta ja renkaista. Kuluminen on uskomattoman kovaa, eikä kuljettaja voi vaikuttaa siihen. Vaihdoin ajotyyliäni, yritin liu’uttaa renkaita niin vähän kuin mahdollista menettämättä kierrosaikaa ja parhaalla pitkällä vedollani onnistuinkin aika hyvin.
Siis "ei voi vaikuttaa" - "muutin ajotyyliä" - "se tuotti tulosta" ?? :D

Luulen, että pari kuskia ainakin pystyy vaikuttamaan renkaisiinsa tänäkin vuonna.

Kääntyykö aika-ajoasetelmat päälaelleen? Viime vuonna agressiiviset kuskit ja miksei autotkin saivat helpommin renkaat lämpöseks aika-ajoissa ja hyötyivät siitä. Tänä vuonna vastaava voi tarkoittaa, että rengas menettääkin jo parhaansa ennen aika-ajovedon loppua...
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Kuski voi vaikuttaa renkaiden kulumiseen ennenkaikkea ajamalla hiljempaa. Tiimi kertoo tavoiteajan ja kuski tähtää siihen. Jos tavoite on liian tiukka renkaat eivät kestä ja kisa menee auttamatta pilalle.
Talvitestien kisavedoissa Barcelonassa viimeisen stintin alussa ajat ovat luokkaa 1.30. Aika-ajoissa auto pystyisi 1.22 aikaan. Tuosta voi laskea, että autoilla ajetaan paljon hitaampaa kuin mahdollista. Niin hitaasti, että siinä ei ole mitään nopeuteen liittyvää haastetta kuljettajalle. Schumihan totesi ajamisen olevan kuin turva-auton perässä köröttelyä.

Keskiverto foorumisti ajelelisi pienellä harjoittelulla 1.30 aikoja noilla autoilla:idea::D Ehkä ei
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Talvitestien kisavedoissa Barcelonassa viimeisen stintin alussa ajat ovat luokkaa 1.30. Aika-ajoissa auto pystyisi 1.22 aikaan. Tuosta voi laskea, että autoilla ajetaan paljon hitaampaa kuin mahdollista.
Ymmärrän kyllä pointin, mutta en ymmärrä tätä perustelua... Jos autolla voi ajaa kymmenen kierrosta aikaan x ja se tehdään esim. formuloissa, niin kyllähän se kymmenen kierrosta ajetaan tasan niin lujaa kuin se on mahdollista. Ja siinä tasan on haastetta ajaa se juurikin niin lujaa kuin se on mahdollista. Jos sen ajaa hitaammin, ettei ole haastetta, niin joku muu ajaa sen sitten haasteen kanssa ja tulee ohi. Häviät kisan.

On eri asia ajaa periaatteessa millä vaan renkaalla aika-ajoveto ja kisa stintti. Tai pitäisi ainakin olla. BS:n aikaiset tiilirenkaat oli ehkä hieman eri asia, tosin ei niilläkään aika-ajoaikoja vedetty, ei ainakaan kisan alussa.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
En väitä tai halua, että autojen pitäisi ajaa aika-ajovauhtia kisan alusta loppuun. Esitin vain kuinka suuri tuo ero on ja mitä se käytännössä tarkoittaa. Ajaminen on pelkästään renkaiden säästelyä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Jos nyt lähdetään siitä että viimeisen stintin alkaessa autoissa on about 15 kierroksen edestä bensaa verrattuna aika-ajon 3-5 kierrokseen. Lisäksi alla on lähes aina (aika-ajossa) käytetyt renkaat kun aika-ajoissa alla on uudet renkaat. Sitten kun otetaan vielä huomioon että tuossa vaiheessa kisaa yleensä jonkin sortin bensansäästömoodi koneessa päällä ja että tässä vaiheessa vuotta lämpötilat ovat kaukana optimaalisesta, joilloin renkaat kuluvat nopeammin voidaan aika huoletta todeta että vertailu on aika turhaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En väitä tai halua, että autojen pitäisi ajaa aika-ajovauhtia kisan alusta loppuun. Esitin vain kuinka suuri tuo ero on ja mitä se käytännössä tarkoittaa. Ajaminen on pelkästään renkaiden säästelyä.
Tai matkanopeuden maksimoimista. Jos olisi nopeampi tapa ajaa maallin, niin tottahan niin tehtäisiin.

Suurin syy kierrosten hitauteen on kuitenkin polttoainemäärä. Vain aivan viimeisillä kierroksilla olisi mahdollista ajaa lähes aika-ajovauhtia, mutta silloin kaikilla on kuluneet renkaat.

-Edit- Oldez näköjään ehtikin asiasta jo kirjoittaa sillä välin kun minä wikipedioitsin. Takavuosina tietysti ajettiin aika-ajovauhtia sen takia, että aika-ajoissa oli ensimmäisen stintin kisabensat kyydissä. Se saattaa hämätä.

Kun edellisen kerran ajettiin aika-ajot "tyhjillä" tankeilla (2002) oli vielä rengassota Michelin/Bridgestone. Silloin avauskisassa (AUS) paalun ja nopeimman kierroksen välillä oli 2,7 sekuntia ja viimeisessä kisassa (JPN) 4,8 sekuntia. Viime vuonna vastaavat erot olivat 5,6 sekuntia (AUS) ja 4,9 sekuntia (JPN).
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
En väitä tai halua, että autojen pitäisi ajaa aika-ajovauhtia kisan alusta loppuun. Esitin vain kuinka suuri tuo ero on ja mitä se käytännössä tarkoittaa. Ajaminen on pelkästään renkaiden säästelyä.
Entäs vertailu vaikkapa rallin maailmana? Sielä ukot ajaa täysillä kait kaikkien mielestä koko ajan, eikö? Silti esim. 30-40 kilsan pätkillä monasti renkaat loppuu kaikilta loppua kohti eli periaatteessa säästelevät koko ajan sieläkin. Silti mennään täysillä ja nilkka suorana...

Itse tykkään enemmän siitä, että renkailla on merkityksensä kuin sillä, että kuskit vois lykätä menemään ihan miten lystäävät ja renkaat kestäis mitä vaan. Noin kärjistäen.

WebS, kiitos hyvästä vertailusta. :)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Entäs vertailu vaikkapa rallin maailmana? Sielä ukot ajaa täysillä kait kaikkien mielestä koko ajan, eikö?
Ei. Siellähän ajetaan kanssakilpailijan väliaikojen mukaan. Eli vaikka rallissa ei ole yhteislähtöä, niin sielläkin ajetaan mies miestä vastaan, eikä liikaa revitä jos ei ole tarvis.
Silti esim. 30-40 kilsan pätkillä monasti renkaat loppuu kaikilta loppua kohti eli periaatteessa säästelevät koko ajan sieläkin.
Rallissahan renkaiden huomiointi on vielä paljon F1:ä keskeisemmässä roolissa. Siellä kun ei voi kesken kaiken päättää tullakin kierrosta paria aikaisemmin renkaanvaihtoon.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ei. Siellähän ajetaan kanssakilpailijan väliaikojen mukaan. Eli vaikka rallissa ei ole yhteislähtöä, niin sielläkin ajetaan mies miestä vastaan, eikä liikaa revitä jos ei ole tarvis.
.
Näin tietenkin, mutta silloin kun ajetaan tiukkaan, niin veikkaan kaikkien ajattelevan sen olevan vähintään sataa prosenttia, vaikka todellisuudessa pätkien lopussa mennään sieläkin usein hissutellen absoluuttiseen maksimiin nähden...
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Pirelli muutti jonkin verran tälle kaudelle renkaidensa värikoodausta. Kova rengasseos merkitään tällä kaudella oranssilla juovalla. Keskikova merkitään valkoisella, pehmeä keltaisella ja superpehmeä punaisella. Välikelin renkaissa on vihreä juova ja saderenkaissa sininen. Kovissa ja superpehmeissä voi olla hankaluuksia erottaa, mitkä nakit on alla.

 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kova rengasseos merkitään tällä kaudella oranssilla juovalla. Keskikova merkitään valkoisella, pehmeä keltaisella ja superpehmeä punaisella. Välikelin renkaissa on vihreä juova ja saderenkaissa sininen. Kovissa ja superpehmeissä voi olla hankaluuksia erottaa, mitkä nakit on alla.
Kovat ja superpehmeet ei oo koskaan samassa kisassa. Siksi Pirelli varmaan muutti kovan oranssiksi. Kovat ja mediumit (ennen hopea ja valkoinen) taas ovat samoissa kisoissa ja olivat ennen hankala erottaa toisistaan...

Mustakiikarihan onnistu heti tämänkin taas, perinteisesti, möhlimään. Joskaan ei pahasti, mutta meni nyt sanomaan mediumia "valkoiseksi tai hopeiseksi". :p Se on siis valkoinen. ;)
 
Ylös