Pirelli, virallinen rengastoimittaja

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Kovaa kovennettiin hieman ja kisarenkaiksi valitaan pehmeitä... :D
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Pirelli sanoo neuvotelleensa tiimien kanssa. En usko, että vähemmistön kitinällä olisivat lähteneet muuttamaan, vaan nimenomaan muutokselle on saatu enemmistön siunaus. Näin ovat ainakin puhuneet.
Oikeasti enemmistön siunaus? Onko tähän linkkiä?
 

Otso

Member
Liittynyt
3.12.2010
Viestit
17
Oisko se hullun hommaa vertailla viime vuoden kilpailun kokonaisaikoja tämän vuoden vastaaviin? Periaattessahan se kertois renkaiden kestävyydestä ja siitä että ajetaanko tuolla nyt oikeesti 80% teholla. Okei, muuttujia on paljon. Turva-auto ja kisan keskeyttäminen pilaa vertailun täysin, keli vaikuttaa eikä autotkaan oo samanlaisia kuin viime kaudella. No kokeilin nyt kuitenkin.

Eli kisapaikka, voittaja, kierrokset, kokonaisaika, varikkokäynnit.

Kausi 2013
Australia Kimi Räikkönen 58 1:30:03.225 2
Malaysia Sebastian Vettel 56 1:38:56.681 4
China Fernando Alonso 56 1:36:26.945 3
Bahrain Sebastian Vettel 57 1:36:00.498 3

Kausi 2012
Australia Jenson Button 58 1:34:09.565 X (turva-auto)
Malaysia Fernando Alonso 56 2:44:51.812 3 (sade keskeytti kisan)
China Nico Rosberg 56 1:36:26.929 2
Bahrain Sebastian Vettel 57 1:35:10.990 3

Eli kaks ekaa kisaa vertailukelvottomia, kaks jälkimmäistä periaatteessa kelpoisia. Ei tää nyt kummonen tilasto vielä oo, mut kai tää koko kauden jälkeen vois jotain kertoo? En tiiä, välillä mun rakkaus tilastoja kohtaan menee överiks, mut toisaalta haluasin tästä aiheesta jotain kättä pidempää, jotain muuta kuin pelkät kuskien ja tallien subjektiiviset mielipiteet. Sit jos tähän vertailuun sisällyttäis muutakin kuin voittajat niin sais jo kilometrin pituista exel-taulukkoa :).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oikeasti enemmistön siunaus? Onko tähän linkkiä?
On se kyllä hassua, että järkevälle vaihtoehdolle vaaditaan todisteita, mutta lähinnä salaliittoteorian uskottavuuden omaava vaihtoehto kyllä uskotaan todisteitta.

Ei ole linkkiä, jossa asia sanottaisiin suoraan. Mutta tulkitsen Hemberyn kommentin niin:

After evaluating tyre performance over the balance of the first four races, we took the decision - in consultation with all of the teams - to change the hard compound from Spain onwards, as we did in Barcelona two years ago when we also introduced a new hard tyre for the rest of the season.
Autosport
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Hämmästyttävän lähelle osuvat Kiinan ja Bahrainin ajat. 80% tehoilla ajamista ei näitä vuosia verratessa keskenään saa selville. Molempien kausien renkaat kun on samalla periaatteella tehty.
 

Otso

Member
Liittynyt
3.12.2010
Viestit
17
Hämmästyttävän lähelle osuvat Kiinan ja Bahrainin ajat. 80% tehoilla ajamista ei näitä vuosia verratessa keskenään saa selville. Molempien kausien renkaat kun on samalla periaatteella tehty.
Mutta eikös niistä renkaista ole valitettu kuitenkin paljon enemmän tällä kaudella kuin viime? Pitäis ite päästä kokeilee miltä ne tuntuu niin selviäis tämäkin asia! :)
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mutta eikös niistä renkaista ole valitettu kuitenkin paljon enemmän tällä kaudella kuin viime? Pitäis ite päästä kokeilee miltä ne tuntuu niin selviäis tämäkin asia! :)
Aika on kullannut muistot. Valituksen määrä on vakio, vain sen aiheuttaja muuttuu.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Talleilla on myös paremmin aikaa itkeä renkaista kun näitä kolmen viikon seisokkeja on joka välissä :tongue:
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
On se kyllä hassua, että järkevälle vaihtoehdolle vaaditaan todisteita, mutta lähinnä salaliittoteorian uskottavuuden omaava vaihtoehto kyllä uskotaan todisteitta.

Ei ole linkkiä, jossa asia sanottaisiin suoraan. Mutta tulkitsen Hemberyn kommentin niin:


Autosport
Tallien konsultointi ei ole sama kuin yksimielisyys, saati enemmistö. Toki todennäköinen lopputulema.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Tallien konsultointi ei ole sama kuin yksimielisyys, saati enemmistö. Toki todennäköinen lopputulema.
Ko. lauseessa puhutaan kylläkin neuvotteluista/keskustelusta tallien kans. Ei tallien konsultoimisesta :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Tässähän alkaa jo innolla odottamaan Monacon kisaa kun siellä on pehmeimmät seokset renkaissa. Tietty toivois puheenaiheen olevan välistä jotain kiinnostavampaa kuin aina tää sama, mutta itketäänkö sitten jo kunnolla nopeaa kulumista. Mielestäni Monacossa voitais jakaa pisteitä jo aika-ajosta ja lähtöjärjestys olisi käänteinen. Sillain ei tarvis säästellä renkaita ja silti radalla olisi tapahtumia.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Tässähän alkaa jo innolla odottamaan Monacon kisaa kun siellä on pehmeimmät seokset renkaissa. Tietty toivois puheenaiheen olevan välistä jotain kiinnostavampaa kuin aina tää sama, mutta itketäänkö sitten jo kunnolla nopeaa kulumista. Mielestäni Monacossa voitais jakaa pisteitä jo aika-ajosta ja lähtöjärjestys olisi käänteinen. Sillain ei tarvis säästellä renkaita ja silti radalla olisi tapahtumia.
Aika-ajoista tulis helposti "kuka ajaa hitaiten"-kisa. Varsinkin juuri Monacossa. Ellei sit jo aika-ajoista saa 25 pistettä paalusta. Muussa tapauksessa, esim Vettelillä ei olis mitään järkeä perältä lähteä muutaman hassun pisteen vuoksi, ku kisavoittoon on kärjestä lähtemällä todella suuret mahdollisuudet Monacossa. Heikkiki siellä caterhamilla on nopeimpia autoja pidätelly.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tässähän alkaa jo innolla odottamaan Monacon kisaa kun siellä on pehmeimmät seokset renkaissa. Tietty toivois puheenaiheen olevan välistä jotain kiinnostavampaa kuin aina tää sama, mutta itketäänkö sitten jo kunnolla nopeaa kulumista. Mielestäni Monacossa voitais jakaa pisteitä jo aika-ajosta ja lähtöjärjestys olisi käänteinen. Sillain ei tarvis säästellä renkaita ja silti radalla olisi tapahtumia.
Sanoisin, että käänteinen lähtöjärjestys lisäisi rengaskulutusta, eli siten myös säästelyn tarvetta.

Noin yleisesti käänteinen lähtöjärjestys voisi toimia radoilla, joilla pääsee ohi, Monacossa se ei toimisi lainkaan. Seurauksena olisi 22 auton jono, kärjessä Marussiat ja Caterhamit blokkina. Siis jos oikeasti nopeimmat lähtisivät takaa, käytännössähän tuo johtaisi aika-ajokikkailuun, kuten IsoAhven yllä toteaa.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Sanoisin, että käänteinen lähtöjärjestys lisäisi rengaskulutusta, eli siten myös säästelyn tarvetta.

Noin yleisesti käänteinen lähtöjärjestys voisi toimia radoilla, joilla pääsee ohi, Monacossa se ei toimisi lainkaan. Seurauksena olisi 22 auton jono, kärjessä Marussiat ja Caterhamit blokkina. Siis jos oikeasti nopeimmat lähtisivät takaa, käytännössähän tuo johtaisi aika-ajokikkailuun, kuten IsoAhven yllä toteaa.
Jos pisteet jaetaan tasan aika-ajon ja kisan kanssa, ei tarvitsisi kikkailla. Renkaiden ei tarttis välttämättä olla sen kestävämpiä edes. Monaco olisi varmaan ollut parempi viime vuonna, jollei alussa ois tullut sitä mälliä. Kelpaa nykyinenkin formaatti ihan hyvin.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
On se kyllä hassua, että järkevälle vaihtoehdolle vaaditaan todisteita, mutta lähinnä salaliittoteorian uskottavuuden omaava vaihtoehto kyllä uskotaan todisteitta.
Voisit jättää omat tulkintas mun ajatuksista ihan omaksi tiedokses. Jos aikaisemmin on (ymmärtääkseni) enemmistö ilmaissut tyytyväisyytensä seoksiin, niin tuntuisi järkevältä, ettei seoksien pieniäkään muutoksia haluta tai Pirelli lähtis sellasia ehdottamaan. Olin vain utelias lukemaan mainitsemastasi asian tilasta, joka on erilainen, kuin mitä olin luullut/ymmärtänyt, ei sen kummempaa. En "vaadi" mitään todisteita :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tässä viimeaikoina keskityttiin kovin aerodynaamisen pidon suitsemiseen Fian toimesta. Ja ihan aiheesta. Nyt tätä keinovalikoimaa on käytetty vähemmän ja tehokas aerodynaaminen pito syö renkaita. Sen sijaan, että rengaskilpailun tuloksena renkaat kehittyisivät yhä paremmin kestämään aerod. pitoa niin nyt otettiinkin piiru taaksepäin. Autojen suunnittelussa joudutaan enemmän huomioimaan myös rengaspito ja -kestävyys.

Mielestäni ihan tervettä kehitystä. Jossain se raja tulee vastaan ja toisaalta vuosien saatossa yleistynyt käsitys kokoajan kehittyvästä pidosta vähentää koko ajan kilpailuun oleellisesti liittyvää kuskin taidoilla paikattavaa elementtiä: pidon menettämistä tai sen rajoilla ajoa.

Kärjistetysti - edes rautateillä ei ajeta niin lujaa kuin rengas- ja ratakestävyys sallii. Se vaatii jo kallistuksia amerikan rata-ajon malliin.
 
Viimeksi muokattu:

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Nyt on joo renkaat kohdillaan kun on aika-ajoon yhdet ja kisa-ajoon toiset.

Ovelasti viela tekivat pienen muutoksen koviin renkaisiin, niin vaikenevat alkukauden itkijatkin.

Hyva Pirelli!
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/04/1747598/red-bull--pomo-vaatii-yha-rengasmuutoksia

Red Bull -pomo vaatii yhä rengasmuutoksia

Red Bull -tallin urheilujohtaja Helmut Marko ei ole tyytyväinen rengastoimittaja Pirellin lupaamiin muutoksiin.

Red Bull on vaatinut äänekkäästi Pirelliä palaamaan viime kaudella käytettyihin rengasseoksiin. Itävaltalaistallilla on ollut ongelmia alkukauden kisoissa nopeasti kuluvien seosten kanssa.

Pirelli taipui tekemään pieniä muutoksia kovempaan seokseen Espanjan osakilpailusta lähtien, mutta Red Bull -pomon mukaan tämä ei vielä riitä alkuunkaan.

- Me haluamme mahdollisimman nopeasti sellaisen renkaan, joka ei rajoita potentiaaliamme, vaati saksalaisen uutistoimisto DPA:n siteeraama Marko.

Markon mukaan nykyiset renkaat rankaisevat sarjan parhaita autoja, kuten Red Bullin RB9:ää.

- Jos käytämme täyden potentiaalimme, niin emme kestä aika-ajossa edes yhtä kierrosta. Ei ole helppoa kertoa kuljettajille, että he eivät voi ajaa joitakin mutkia oikealla tavalla, puhisi Marko.
On se vaan tyhmä mies tämä Marko. Tai sitten poliitikko. Melkein sama asia. En ole koskaan pitänyt hänestä. Yhä uudestaan hän todistaa alkuperäisen arvioni oikeaksi, ei ole tarvinnut harkita uudelleen. "Me haluamme mahdollisimman nopeasti sellaisen renkaan, joka ei rajoita potentiaaliamme" tarkoittaa vain sitä, että olette optimoineet autonne väärin, urpot. Se EI ole renkaiden vika, vaan teidän. En minäkään valita jos olen valinnut väärän työkalun, vaan valitsen uudelleen, paremmin. Markon mielestä on ruuvinvalmistajan vika että ruuvi vaatisi ristipään ja Markolla on kuusiokoloavain kädessä...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös