Pirelli, virallinen rengastoimittaja

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
On se vaan tyhmä mies tämä Marko. Tai sitten poliitikko. Melkein sama asia. En ole koskaan pitänyt hänestä. Yhä uudestaan hän todistaa alkuperäisen arvioni oikeaksi, ei ole tarvinnut harkita uudelleen. "Me haluamme mahdollisimman nopeasti sellaisen renkaan, joka ei rajoita potentiaaliamme" tarkoittaa vain sitä, että olette optimoineet autonne väärin, urpot. Se EI ole renkaiden vika, vaan teidän. En minäkään valita jos olen valinnut väärän työkalun, vaan valitsen uudelleen, paremmin. Markon mielestä on ruuvinvalmistajan vika että ruuvi vaatisi ristipään ja Markolla on kuusiokoloavain kädessä...
Joo, Helmut se ei näköjään laske Ferraria sarjan parhaisiin kuuluviin autoihin. Taikka Lotusta. Molemmatkun sattuu olemaan renkaille hellempiä ku Red Bull.
Ja Ferrarihan taitaa tällä hetkellä olla se paras auto. (Valitettavasti)
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Helmut on vain pääpomon oikea käsi joka sekoittaa pakkaa Red Bullin haluamaan suuntaan eli oma etu paras etu. Rengasasiat on taatusti noille pomoille täysin selviä, mutta ajavat tietenkin asiaa omiin nimiinsä = Red Bull epäonnistui luomaan auton näille renkaille ja nyt halutaan eri renkaita. Nyt vaan pitäisi Pirellin ja FIA:n pitää päätöksensä, jos toiset tiimit ovat onnistuneet parmmin kuin RB tai Mersu.

Talviestien aikaan minä sanoin tästä asiasta mitä tulee olemaan ja täällä väitettiin että kyllä ne tallit oppii kuten aiemminkin = vedän pisteet itselleni ja omaakunnniaa ( Tää muuten on totta :tongue:)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
"Me haluamme mahdollisimman nopeasti sellaisen renkaan, joka ei rajoita potentiaaliamme" tarkoittaa vain sitä, että olette optimoineet autonne väärin, urpot. Se EI ole renkaiden vika, vaan teidän.
Nimenomaan näin. Newey epäilemättä on aika velho taikomaan säännöillä kuin säännöillä autosta eniten downforcea, mutta kun maksimidownforce ei nykysäännöillä ole se ainut asia, johon keskittyä. Jos downforce haittaa rengaskulutuksen muodossa, niin suunnittelulinja on valittu väärin.

Eipä silti, Red Bullilla ei tulosten valossa pitäisi olla hirvittävästi valittamista. Tälläkään kaudella.
Talviestien aikaan minä sanoin tästä asiasta mitä tulee olemaan ja täällä väitettiin että kyllä ne tallit oppii kuten aiemminkin = vedän pisteet itselleni ja omaakunnniaa ( Tää muuten on totta :tongue:)
Totta kai ne oppii. Se ei tapahdu vielä alkukauden kaukokisojen aikana, mutta loppukaudesta mennään taas vähemmillä stopeilla.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Totta kai ne oppii. Se ei tapahdu vielä alkukauden kaukokisojen aikana, mutta loppukaudesta mennään taas vähemmillä stopeilla.
Joo voi ajaa ja oppii säästeleen kyllä, jos ajaa tapeeksi hitaasti. Tuota juurikin sanoin talvitesien aikaan että ajaminen on pelkää renkaiden säästelyä. Väläyttelin jopa että siellä voi olla häntäpään tiimit kärjessä koska vauhti riittää säästelyyyn, mutta onneksi niin ei käynyt. Nokintajärjestyshän ei sinäänsä ei ole muuttunut. Viimevuoden lopulla oli nämä renkaat jo tiedossa ja Lotus kaiketi pahaiten onnistunut tekemään auton niille.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Lisäksi sanon, että RB:n valitus on siinä mielessäkin turhaa... Muutkin tallit olisi voineet pystyä vastamaan RB:lle jos auto olisi suunniteltu kovemmille gummeille. RB:llä on vain helpoin valitustie. He haluavat ilmoittaa asiansa liian yksioikoisesti.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7202
Melkoinen ero on kyllä nähtävissä Lotuksen ja Red Bullin välillä siinä miten reagoidaan rengasongelmiin.

Viime kaudella Lotuksella oli vaikeuksia saada renkaat lämpimiksi, mutta silti Lotus ei vaatinut Pirelliä tekemään renkaita jotka sopisivat paremmin heidän autoihinsa.

Tänä vuonna Red Bullilla on ongelmia renkaiden kulumisen kanssa ja heti ollaan vaatimassa Pirelliltä kovempia renkaita sen sijaan, että yritettäisiin itse ratkaista ongelma autoa kehittämällä.

Red Bullin lisäksi renkaiden kulumisen kanssa on ollut ongelmia ainoastaan Mercedeksellä, joten Red Bullin väite siitä, että nykyiset renkaan rankaisevat kaikkia parhaita autoja on täysin väärä ja todellisuudessa nykyiset renkaat rankaisevat ainoastaan niiden tallien autoja jotka eivät ole suunnittelussa ottaneet huomioon renkaiden kulumista.
 

disclaime

Well-known member
Liittynyt
11.10.2012
Viestit
89
Nyt on pakko ottaa kantaa

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/05/1747818/red-bullin-omistaja-f1-ei-enaa-klassista-kilpa-autoilua

- Formula ykkösillä ei ole enää mitään tekemistä "klassisen" kilpa-autoilun kanssa. Nykypäivänä voittaja ei ole nopein kuljettaja nopeimmassa autossa, vaan se, jolla on optimaalinen renkaiden hallinta, Mateschitz sanoi The Mirror -lehden mukaan.

Mateschitzin mukaan Red Bull joutuu ajamaan selvästi alle maksimivauhtinsa renkaita säästelläkseen.

- Jos me ajaisimme niin nopeasti kuin pystymme, tarvitsisimme 10-15 varikkopysähdystä.
Eli Matechitzin mukaan voittajan tulisi olla se apina, joka uskaltaa vetää täpökaasulla lähdöstä maaliin, välittämttä muista sivuseikoista. Eli ilmeisesti myös downforcea voitaisiin lisätä rutkasti, jotta mutkissa ei tarvisi hölläillä kaasua!
Tämä rengaskeskustelu on mennyt ihan spedeilyksi. Renkaiden käytön säännöstely on aina ollut osa autourheilua, lajiin katsomatta. Sama on myös moottoripyörissä jne. Kuljettajan osaamisen yksi osa-alue on tuntea auton tekniikka ja sen rajat! Klassinen kilpa-autoilu on ollut aina juuri tätä. Formula ykköset vaan erkaantuivat vain tästä ajatuksesta pitkäksi toviksi...
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Nyt on pakko ottaa kantaa

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/05/1747818/red-bullin-omistaja-f1-ei-enaa-klassista-kilpa-autoilua



Eli Matechitzin mukaan voittajan tulisi olla se apina, joka uskaltaa vetää täpökaasulla lähdöstä maaliin, välittämttä muista sivuseikoista. Eli ilmeisesti myös downforcea voitaisiin lisätä rutkasti, jotta mutkissa ei tarvisi hölläillä kaasua!
Tämä rengaskeskustelu on mennyt ihan spedeilyksi. Renkaiden käytön säännöstely on aina ollut osa autourheilua, lajiin katsomatta. Sama on myös moottoripyörissä jne. Kuljettajan osaamisen yksi osa-alue on tuntea auton tekniikka ja sen rajat! Klassinen kilpa-autoilu on ollut aina juuri tätä. Formula ykköset vaan erkaantuivat vain tästä ajatuksesta pitkäksi toviksi...
Samaa mieltä. Lisäksi Matechitzin esiin ottamaa klassista kilpa-autoilua ja F1:sta erottaa myös nykyinen aerodynamiikan hallitsevuus F1-autojen suunnittelussa. Tämä ei varmaan kuitenkaan itavaltalaista haittaa mitenkään... Tästähän Ferrari on itkenyt vastaavasti kuin RB nyt renkaista. Aina joku valittaa kuten Kimikin sanoi.
 

Jatenski

Well-known member
Liittynyt
23.9.2008
Viestit
410
Mun mielestä klassista f1 kisaa ei oo pitkään aikaa ollut kiitos kaiken maailman sääntöuudistusten... Silti se on kuitenkin viihdyttävää vielä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13716
Mun mielestä klassista f1 kisaa ei oo pitkään aikaa ollut kiitos kaiken maailman sääntöuudistusten... Silti se on kuitenkin viihdyttävää vielä.
Onhan nää uudistukset vielä aika uutta. Ja aina varmaan aikakin kultaa muistoja.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
McLarenin Sam Michael kutsuu nyky-F1:stä "ajattelevan miehen peliksi".

Sam Michael in Autosport sanoi:
Jos katsot Kiinan kisaa, viiden kärjen muodosti viisi maailmanmestaria - ja se ei ole vahinko.

"Se tarkoittaa, että nykyään kyseessä on ajattelevan miehen peli.

"Top kympin kaverit ovat kykyjensä puolesta kaikki erittäin nopeita, se mikä erottaa heitä on kokemus ja kyky toimia erilaisissa tilanteissa.

"Viimeiset 20 vuotta F1 on ollut sprinttikisailua, renkaiden kuluttamista täysillä, varikkokäynteineen kaikkineen.

"Sitävastoin ennen välitankkauksia, ennen minun F1-aikaani, se oli samanlaista kuin nyt, yrittämistä selvitä kisa läpi yhdellä stopilla tai kokonaan ilman, koska renkaista piti huolehtia."
http://www.autosport.com/news/report.php/id/107126
 
Viimeksi muokattu:

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Joo. Noilla renkailla toki on miljoona ikävää sivuvaikutusta, niin samaa mieltä on oltava Michaelin kanssa siitä, että kuskien välille se Pirelli vaan tuntuu tekevän eroja (vaikka paljon on nillitetty että kuskeilla ei ois enää merkitystä). Voittajakuski voi hyvinkin olla tiimikaveri toiselle, joka sijoittuu kaheksanneksi, esim Vettel-Webber duo ja Kimi-Romain, jne..sama myös viime kaudella.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Nyt on pakko ottaa kantaa

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/05/1747818/red-bullin-omistaja-f1-ei-enaa-klassista-kilpa-autoilua



Eli Matechitzin mukaan voittajan tulisi olla se apina, joka uskaltaa vetää täpökaasulla lähdöstä maaliin, välittämttä muista sivuseikoista. Eli ilmeisesti myös downforcea voitaisiin lisätä rutkasti, jotta mutkissa ei tarvisi hölläillä kaasua!
Tämä rengaskeskustelu on mennyt ihan spedeilyksi. Renkaiden käytön säännöstely on aina ollut osa autourheilua, lajiin katsomatta. Sama on myös moottoripyörissä jne. Kuljettajan osaamisen yksi osa-alue on tuntea auton tekniikka ja sen rajat! Klassinen kilpa-autoilu on ollut aina juuri tätä. Formula ykköset vaan erkaantuivat vain tästä ajatuksesta pitkäksi toviksi...
RBR ei vaan osaa rakentaa autoa näille renkaille. Vai pitäiskö kisaa lyhentää?
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Katselisitte niitä kisoja. Auto, jolla otetaan ylivoimainen voitto renkaita eniten syövällä radalla ei varmaan ole täysi susi niiden hallinnassa. Joku voisi jopa sanoa Redbullilla olevan varaa valittaa.
Renkaiden säästely nykyisessä mittakaavassa ei ole tuttua kuin entisaikojen kestävyyskilpailuista.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Katselisitte niitä kisoja. Auto, jolla otetaan ylivoimainen voitto renkaita eniten syövällä radalla ei varmaan ole täysi susi niiden hallinnassa. Joku voisi jopa sanoa Redbullilla olevan varaa valittaa.
Renkaiden säästely nykyisessä mittakaavassa ei ole tuttua kuin entisaikojen kestävyyskilpailuista.
Prostin aikaan?
...niin näin niinkuin säästelystä yleensäkin...
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Katselisitte niitä kisoja. Auto, jolla otetaan ylivoimainen voitto renkaita eniten syövällä radalla ei varmaan ole täysi susi niiden hallinnassa. Joku voisi jopa sanoa Redbullilla olevan varaa valittaa.
Renkaiden säästely nykyisessä mittakaavassa ei ole tuttua kuin entisaikojen kestävyyskilpailuista.
Mikä on ku rallissa ei ole samanlaista "skandaalia" renkaista? Valittaahan ne, mut homma ei kuite renkaiden ympärillä pyöri. Paitsi monte carlossa.. siellä homma meni iha reisille ja pelleilyksi. "Pyörälläki kulki nopeampaa", kärjistetysti. Siellä on aikoja sitte hyväksytty, että renkaat kuluu, pitää osata säästellä oikealla hetkellä.
 

peksu

Well-known member
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
350
Sijainti
muailmalla
Joo voi ajaa ja oppii säästeleen kyllä, jos ajaa tapeeksi hitaasti. Tuota juurikin sanoin talvitesien aikaan että ajaminen on pelkää renkaiden säästelyä. Väläyttelin jopa että siellä voi olla häntäpään tiimit kärjessä koska vauhti riittää säästelyyyn, mutta onneksi niin ei käynyt. Nokintajärjestyshän ei sinäänsä ei ole muuttunut. Viimevuoden lopulla oli nämä renkaat jo tiedossa ja Lotus kaiketi pahaiten onnistunut tekemään auton niille.

Vähemmän siipee ja renkaat kuluu vähemmän... :alppu:

Sen kilpailun tarvii mitään kiskoilla ajamista olla niinkuin "nykynuoret" kuskit haluaa, jos ja kun ei ole kättä korjailla autoa ja persetuntumaa niin ajakoot karttinkia.

Vähän sama asia kun tietokonenörtit on mestareita ajamaan "tietsikalla" mutta kun autoon istuu niin ei ole mitään tuntumaa tai ajatusta miten sitä käsitellään ja miten se käyttäytyy.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Vähän sama asia kun tietokonenörtit on mestareita ajamaan "tietsikalla" mutta kun autoon istuu niin ei ole mitään tuntumaa tai ajatusta miten sitä käsitellään ja miten se käyttäytyy.
Höpö höpö, Greger Huttu ainaki osoitti, että simulaattorillakin voi opetella ajaan :D
Vaasalainen Greger Huttu on maailman paras iRacing-autosimulaattorissa. Top Gear järjesti hänelle tilaisuuden näyttää ajotaitonsa tosielämässä.
Huttu ei pettänyt odotuksia vaan jopa ylitti ne. Paikan päällä olleet asiantuntijat olivat ihmeissään, kun täysin kokematon kilpa-ajaja paukutti tulostaululle vain muutaman sekunnin ammattilaiskuljettajia hitaampia aikoja. Nopeimmissa mutkissa Huttu ajoi vain hieman ammattilaisia hitaammin pitäen auton koko ajan radalla.
http://www.iltalehti.fi/digi/2010120812830533_du.shtml
 
Viimeksi muokattu:
Ylös