Pirelli, virallinen rengastoimittaja

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Vähän sama asia kun tietokonenörtit on mestareita ajamaan "tietsikalla" mutta kun autoon istuu niin ei ole mitään tuntumaa tai ajatusta miten sitä käsitellään ja miten se käyttäytyy.
Jotkut karttinkia puulaakisarjassa päristelleet ehkä haluavat korostella itseään sanomalla ettei simukuskeista ole mihinkään, mutta empiiristen havaintojen perusteella kuitenkin on helpompi siirtyä ajamaan simulaattoreista oikeaa kilpa-autoa kuin toisin päin. Fyysistä näkökulmaa lukuunottamatta simulaattorilla on vaikeampi ajaa, ja niissä on kuskien taso kovempi rajoittamattoman harjoittelun ja laajemman kuskipoolin vuoksi.
 

peksu

Well-known member
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
350
Sijainti
muailmalla
Jotkut karttinkia puulaakisarjassa päristelleet ehkä haluavat korostella itseään sanomalla ettei simukuskeista ole mihinkään, mutta empiiristen havaintojen perusteella kuitenkin on helpompi siirtyä ajamaan simulaattoreista oikeaa kilpa-autoa kuin toisin päin. Fyysistä näkökulmaa lukuunottamatta simulaattorilla on vaikeampi ajaa, ja niissä on kuskien taso kovempi rajoittamattoman harjoittelun ja laajemman kuskipoolin vuoksi.
Nojoo, pääseehän koneilla melko lähelle totuutta mutta sitä oikeaa persetuntumaa ne eivät kuskille anna, ja on kuskeja joille sitä ei koskaan tulekaan, tarkoittaa myös tietoa miten työkalu käyttäytyy.

Sama juttu oli Hamilttonin veljellä kun oli tosi nopea tietokoneilla ja kurvien olisi "pitänyt" radalla mennä samalla vauhdilla kuin tietokoneella niin pellollahan sitä oltiin.. ja kaukana
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Nojoo, pääseehän koneilla melko lähelle totuutta mutta sitä oikeaa persetuntumaa ne eivät kuskille anna, ja on kuskeja joille sitä ei koskaan tulekaan, tarkoittaa myös tietoa miten työkalu käyttäytyy.

Sama juttu oli Hamilttonin veljellä kun oli tosi nopea tietokoneilla ja kurvien olisi "pitänyt" radalla mennä samalla vauhdilla kuin tietokoneella niin pellollahan sitä oltiin.. ja kaukana
jatketaas offtopicia.. simulaattoreistahan juuri uupuu se persetuntuma. Oikealla autolla saakin jo hitosti enemmän palautetta pelkän force feedback-ratin sijaan? :) Eli edelleen, jos fysiikka lasketaan pois, niin simulaattorilla on jopa vaikeampaa. Fysiikkaa ei tietenkään voi pois sulkea, mut se kehittyy huippuunsa vain ajamalla. Mut, esim jos tuo Huttuki reenais fysiikkaansa, nii uskoisin kaverin pääsevän hyvin lähelle ammattikuskeja.Jätkä oli kuitenki HETI vauhdissa.. ekaa kertaa ikinä sellaisella autolla. Ei vaan varttia pidempää jaksanu.

edit: tää vois olla iha jees topiccikin ellei sellaista ole jo? modeille vaa vink vink :p
 
Viimeksi muokattu:

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Höpö höpö, Greger Huttu ainaki osoitti, että simulaattorillakin voi opetella ajaan :D


http://www.iltalehti.fi/digi/2010120812830533_du.shtml
Oli muuten ennen Atlantan reissua kerran kokeillut sierralla nostaa nopeuden hetkellisesti 140km/h niin varsin vaikuttava veto siipiformulalla, kun kunto oli pettänyt jo muutaman kierroksen ja muistaakseni kierros 9 tuli yrjöt. Toisaalta Greger sanoi, että on istunut auton ohjaamossa 10000 tuhansia kierroksia ja kaikki jutut oli ja toimi samalla tavalla kuin iRacing pelissä. On tuossa liigassa aika kovia ratakuskeja joita greger on heittänyt kuokkaan muutaman vuoden.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Nojoo, pääseehän koneilla melko lähelle totuutta mutta sitä oikeaa persetuntumaa ne eivät kuskille anna, ja on kuskeja joille sitä ei koskaan tulekaan, tarkoittaa myös tietoa miten työkalu käyttäytyy.

Sama juttu oli Hamilttonin veljellä kun oli tosi nopea tietokoneilla ja kurvien olisi "pitänyt" radalla mennä samalla vauhdilla kuin tietokoneella niin pellollahan sitä oltiin.. ja kaukana
Tuo Hamiltonin veljen tilanne on sinällään mielenkiintoinen, että simulaattorissa sillä oli kaikki hallintalaitteet ratissa, mutta rata-autossa se kuitenkin käytti kaasua ja jarrua jaloilla. Tulos olisi saattanut olla parempi, jos se olisi voinut ajaa täysin käsihallintaisella autolla, kuten Zanardi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
jatketaas offtopicia.. simulaattoreistahan juuri uupuu se persetuntuma. Oikealla autolla saakin jo hitosti enemmän palautetta pelkän force feedback-ratin sijaan? :)
Niinpä juuri. Simulaattorilla ajolla pitää kehittää aika herkkä virtuaalinen perstuntuma, jos meinaa kovaa realistisella simulla ajaa. Oikeaan autoon vaihtaessa ehkä saattaa viedä jonkin aikaa tottua siihen oikeaan perstuntumaan, että pääsee limitille ja ettei tule paskat housuun? 9 kierrosta on kuitenkin aika vähän jos ei ole koskaan radalla ajanut ja siihen ilmeinen fyysisen kunnon puute päälle.

On noita muitakin ulkomaisia simukuskeja jotka ovat kilpailukykyisiä aikoja tehneet päästessään koittamaan, mutta en ole kuullut että vielä olisi huippukuskeja simukuskeista syntynyt. Siihen voi toki olla muitakin syitä kuin itse ajotaidot.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
On noita muitakin ulkomaisia simukuskeja jotka ovat kilpailukykyisiä aikoja tehneet päästessään koittamaan, mutta en ole kuullut että vielä olisi huippukuskeja simukuskeista syntynyt. Siihen voi toki olla muitakin syitä kuin itse ajotaidot.
Kyllä minä Lucas Ordonezia pitäisin ihan riittävän huipulle päässeenä. "Huippukuski" on toki häilyväinen termi ja kuskihan lakkaa olemasta "simukuski" sillä silmänräpäyksellä, kun oikealla autolla alkaa kilpailla.
 

Iso Paha

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
117
Mikäli Damon Hilliä on uskominen niin renkaisiin Barcelonassa tuleva muutos hyödyttää eniten Red Bullia ja muutoksen taustalla ei ole ollut tallien enemmistö:

"F1-sarjan rengastoimittajan Pirellin päätös muuttaa kovempaa rengasseosta hyödyttää eniten Red Bull -tallia, uskoo entinen maailmanmestari Damon Hill.

...Hillin mukaan yhdeksän tallia olisi halunnut seoksen pysyvän ennallaan."

Koko juttu Maikkarin netissä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikäli Damon Hilliä on uskominen niin renkaisiin Barcelonassa tuleva muutos hyödyttää eniten Red Bullia ja muutoksen taustalla ei ole ollut tallien enemmistö:

"F1-sarjan rengastoimittajan Pirellin päätös muuttaa kovempaa rengasseosta hyödyttää eniten Red Bull -tallia, uskoo entinen maailmanmestari Damon Hill.
No tämähän ei ole mikään yllätys, sitä samaa mieltä muutkin ovat. Varsinkin Catalunyan tapaisella radalla, jossa downforce on merkittävässä roolissa ja Red Bull pääsee sitä hyödyntämään alkukautta paremmin. Monacossa ja Kanadassahan ei uutta seosta edes käytetä, joten RBR ei hyödy niillä.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
HAH!

Paul di Restan Force India -autossa Espanjan GP:n harjoituksissa sattunut rengasrikko sai F1-kuljettajat tuomaan esille huolestumisensa tällä kaudella nähdyistä lukuisista rengasrikoista.

Vasemmanpuoleisen takarenkaan pinta irtosi kesken ajon.

- Se on huolenaihe, jos renkaat pettävät, mutta en kommentoi, koska emme tiedä, mitä tapahtui. Me olemme talli, joka on kevyt renkailleen. Katsotaan, mitä Pirelli keksii, di Resta sanoi BBC:n mukaan.

McLarenin Sergio Perez oli suorapuheisempi rengasrikoista.

- Se on meille iso huolenaihe. Joka viikonloppu nähdään kahden tai kolmen auton kärsivän tästä ongelmasta. Siinä voi tapahtua todella vakava onnettomuus, Perez jyrähti.

Pirellin moottoriurheilujohtajan Paul Hemberyn mukaan Di Restan auton rengasrikko johtui ylikuumentumisesta. Hänen mukaansa rengasrikkojen lukumäärä ei ole lisääntynyt, mutta tapa, jolla ne tällä hetkellä tapahtuvat, on huolestuttava.

- Viime vuonna jos meillä oli rengasrikkoja, niin renkaan oli tapana mennä niissä lyttyyn. Tänä vuonna näemme pinnan irtoavan. Se näyttää törkeältä emmekä pidä siitä. Tutkimme asiaa ja katsomme, pystymmekö tekemään jotain eliminoidaksemme sen, rengaspomo lupasi.
Tuonne täytteksi:



Ja tilalle renkaat joilla pystyy oikeasti ajamaan kilpaa.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
No eiköhän siirretä ajot kokonaan virtuaalimaailmaan, Playstationille.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Jos ensi vuonna ajetaan samoilla seoksilla, kuin nyt, kuluvatkohan nykyiset renkaat ensi kauden autoilla vähemmän, kuin tämän kauden autoilla? :doubtful:
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Jos ensi vuonna ajetaan samoilla seoksilla, kuin nyt, kuluvatkohan nykyiset renkaat ensi kauden autoilla vähemmän, kuin tämän kauden autoilla? :doubtful:
Takarenkaat kai kuluvat nopeammin.
Ja eihän kai Pirellillä ole edes sopparia ensi kaudesta.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Ja tilalle renkaat joilla pystyy oikeasti ajamaan kilpaa.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/05/1753657/f1-renkaan-rakennetta-pitaa-ehka-muuttaa

Paul Hembery sanoi:
Teimme tänä vuonna ison muutoksen. Vyöstä on nyt tehty hyvin vahva. Kun renkaaseen osuu pirstaleita, aiemmin ne olisivat lävistäneet koko vyön ja puhkaisseet renkaan, mutta tänä vuonna se ei puhkaise rengasta, mutta viiltää pintaa. Viilto aiheuttaa ylikuumentumista. Siitä seuraa rengasvalmistajan näkökulmasta aika dramaattinen seuraus, kun pinta irtoaa. Sen aiheuttavat pirstaleet, sitä ei tapahdu vain sattumalta, Hembery sanoi MTV3:lle.
Rikkoutuneella renkaalla ei ole ennenkään pahemmin kilpaa ajeltu. No tietty joku voi kaivata formuloihin rallissa muinoin käytettyjä muussirenkaita. Entiseen verrattuna rengas ei siis puhjennut vaan kuoriutui. Periaatteessa tuo nykyinen rengas voi olla entistä turvallisempi, koska hajotessaan se ei kokonaan katoa alta.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Tuntuu silta et Pirellin miesten pr-puheessa kaikki renkaitten puhkeemiset ja rullalle kiertymiset on sataprosenttisesti ulkopuolisista tekijoista riippuvia.

Pian varmaan toteavat kitkan, asfaltin ja lampotilan yhteisvaikutuksen rajayttavan renkaat...
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Sehän olis hienoa kun renkaat ei kuluis, sais kattella ku RB ja mersu painelee maisemaan.En muista enää 2011 kauden rengasjuttuja, mutta ei se varsinaisesti mielenkiintoista katsottavaa ollut.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Sehän olis hienoa kun renkaat ei kuluis, sais kattella ku RB ja mersu painelee maisemaan.En muista enää 2011 kauden rengasjuttuja, mutta ei se varsinaisesti mielenkiintoista katsottavaa ollut.
Eikös 2011 oltu jo Pirellikuurilla? 2010 olisi jossain kisoissa voinut hyvin ajaa maaliin pysähtymättä, jos säännöt olisivat tämän sallineet.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Kuivissa kisoissa 2011 voittajien stopit
Monaco 1+renkaanvaihto punaisen lipun aikana
Melbourne. Monza, Yeongam, Buddh, Yas Marina 2
Sepang, Shanghai, Valencia, Hockenheim, Spa, Marina Bay, Suzuka, Interlagos 3
Istanbul, Barcelona 4
 
Ylös