Pirelli, virallinen rengastoimittaja

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Jos pirelli lähtee Red Bullin toiveesta koventamaan renkaita huomattavasti, voi olla että se osuu myös Red Bullin omaan nilkkaan. Suurin hyötyjä renkaiden koventamisesta taitaa olla mercedes jolla on nopein auto jolla renkaat ylikuumenee eivätkä näin kestä kisoissa. Suurin häviäjä tässä tulee väistämättä olemaan Lotus jolla on jätkuvasti ongelmana saada kovia seoksia riittävän lämpimiksi, viime kisassakin mediumit toimi paljon paremmin kun kovat. Nyt nähdään sitten Monacossa taitaa olla mersulla hyvä mahikset saada hyvä tulos, sekä jos nyt tulee isoja muutoksia renkaisiin niin saattaa olla jopa silverstonessa, ja tätä myöden koko loppu kautena. Mersu on pelottavan nopea auto jos saavat kestävät renkaat!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikähän kauden radoista on helpoin ja vaikein renkaille profiilin perusteella? (jos ilmastoa ja säätä ei lasketa)
Pelkän profiilin perusteella rankimpia lienevät ne, joilla on eniten high downforce-mutkia. Kulutukseen vaikuttavat kuitenkin myös pinnoitteen laatu ja vallitseva lämpötila. Tällä kaudella kahta kovinta on käytetty niin Malesiassa, Bahrainissa kuin Espanjassakin. Viime vuonna kahta kovinta käytettiin myös Spassa, Monzassa, Austinissa ja Interlagosissa (mutta tästä vuodesta poiketen ei Bahrainissa).

Kahta pehmeintä käytettiin viime vuonna Monacossa, Kanadassa, Singaporessa ja Koreassa. Loppukaudesta autot kuitenkin ovat parempia renkaille, joten valinnat eivät ole täysin verrannollisia. Loppukaudesta oltaisiin ehkä voitu ajaa pelkillä softeilla koko kisa noissa Aasian kisoissa (ainakin joidenkin tallien toimesta).

Noiden joukosta ne löytyvät. Aikaisempina vuosina myös kausiennakkolehdissä on ollut arvioita radan kuluttavuudesta renkaille, mutta tänä vuonna näköjään ei.
 

pikkupetteri

Well-known member
Liittynyt
8.10.2011
Viestit
195
Onhan tuo touhu oikeasti mennyt ihan naurettavaksi. Kyse ei enää ole siitä kuka on nopein, vaan siitä kuka osaa säästää renkaita parhaiten. Auton suorituskyvyllä ei ole niin suurta väliä kun todellisuudessa körötellään sekuntitolkulla auton potentiaalista, koska muuten renkaat murenevat käsiin.

Hamiltonin kommentti viime kisassa kertoo kaiken, "I can't drive any slower".
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Onhan tuo auton säästäminen ihan lajin perusjuttuja. 80-luvulle säästettiin mekaanisia osia, turbokaudella bensaa ja nyt renkaita.

Kannattaa pitää mielessä, että tylsimmillään laji on ollut juuri silloin kun on saatu vetää alusta loppuun täysillä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onhan tuo touhu oikeasti mennyt ihan naurettavaksi. Kyse ei enää ole siitä kuka on nopein, vaan siitä kuka osaa säästää renkaita parhaiten. Auton suorituskyvyllä ei ole niin suurta väliä kun todellisuudessa körötellään sekuntitolkulla auton potentiaalista, koska muuten renkaat murenevat käsiin.
Rengaskulutus on osa auton suorituskykyä. Red Bull ja Mercedes nyt vain ovat epäonnistuneet auton suunnittelussa noille renkaille (jossain määrin). Sama renkaisiin tutustumisaika ja -mahdollisuus heillä on ollut kuin muillakin. Turha valittaa, kun eivät itse osanneet.

Tehot on pitkälti standardoitu, joten "suorituskyky" tulee muualta, etupäässä aerosta. Jos hakee maksimiaeropitoa, on näillä annetuilla parametreillä hakoteillä.
Kannattaa pitää mielessä, että tylsimmillään laji on ollut juuri silloin kun on saatu vetää alusta loppuun täysillä.
Amen to that!
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Niin että joko tai? Ei se niin tarvitse olla. Alkaa hieman ärsyttää toi Hemberyn asenne. Milloin on rengaspomo ollut näin paljon esillä? Toivottavasti RB uhkaa vetäytymisellä, jotta saadaan järki tähän touhuun.
Sen sijaan, että Red Bull alkaisi uhkailla vetäytymisellä he voisivat ratkaista ongelman renkaiden kanssa muuttamalla autoa niin, että se kuluttaa renkaita vähemmän.

Jos Red Bull saa tahtonsa läpi renkaiden suhteen niin mitkä tallit siitä kärsivät eniten? Lotus ja Ferrari tietenkin eli juuri ne sama tallit jotka ovat Red Bullin pahimmat haastajat ja kuinka ollakkaan Red Bull ja Mercedes hyötyvät eniten siitä jos Red Bull saa tahtonsa läpi, joten on helppo päätellä syy Red Bullin vaatimuksille.

Minun mielestä kesken kauden ei pidä mennä muuttamaan renkaita ellei niitä ole pakko muuttaa turvallisuussyistä ja nykyisessä tilanteessa ei ole kyse turvallisuudesta, joten muutetaan ne renkaat vasta kauden päätyttyä.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Itse en vieläkään ymmärrä miksei tiimit itse saa valita renkaat viikonlopuiksi?

Esim. Mersu ja RB varmaan valitsisivat kaksi kovinta useimpina viikonloppuina, kun taas Lotus ja Ferrari voisivat ajella vähän pehmeämmillä gummeilla.

Muistaakseni 2003 Renaultit usein valitsivat pehmeämpiä renkaita kuin muut, ja ainakin 1997 Melbournessa Ferrari valitsi kovat ja Williams pehmeät. (nuo kaksi esimerkkiä nyt tuli ekaksi mieleen)

Vieläkin pitäisi käyttää molempia seoksia jotka on valinnut, mutta nämä seokset voivat olla erilaisia eri kuljettajilla.
Täten RBkin voisi laittaa sen suun kiinni, vaikka sitä ei kuitenkaan tekisi kun ei luonteeseen kuulu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itse en vieläkään ymmärrä miksei tiimit itse saa valita renkaat viikonlopuiksi?
Koska se maksaa valmistaa ja tuoda tuplamäärä kuivan kelin renkaita kisapaikalle. Jos tiimit olisivat valmiita maksamaan kustannukset, niin mikäs siinä, mutta epäilen että olisivat.

Siksi toisekseen, kun ei niillä kovemmilla renkailla pääse yhtä lujaa, niin näinköhän valitsisivat kuitenkaan.

-Edit- Plus Barcelonassa oli jo kaksi kovinta seosta käytössä, ei RBR ja Mersu olisi voineet enää valita kovempia.
 
Viimeksi muokattu:

Poistettu jäsen 5082

Guest
Oma mielipide, kisat viihdyttäviä, älkää muuttako renkaita. AINAKAAN kesken kauden. Minusta on aika mielenkiintoista seurata ja katsella miten eri kuskit säästelee renkaitaan ja miten kisa elää kokoajan.

Ainut mitä toivoisin niin Q3:ssakin saisi ajaa toisilla renkailla kuin kisassa. Eli ei tarttisi säästellä niitä kisaan, nähtäisiin ne 10 autoa radalla ajamassa täysiä.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Onhan tuo touhu oikeasti mennyt ihan naurettavaksi. Kyse ei enää ole siitä kuka on nopein, vaan siitä kuka osaa säästää renkaita parhaiten. Auton suorituskyvyllä ei ole niin suurta väliä kun todellisuudessa körötellään sekuntitolkulla auton potentiaalista, koska muuten renkaat murenevat käsiin.

Hamiltonin kommentti viime kisassa kertoo kaiken, "I can't drive any slower".
Itse en vieläkään ymmärrä näitä kommentteja. Eikö pääsyy hidasteluun aika-ajoon verrattuna ole bensakuorma? Mun mielestä täyttä potaskaa tämmöset väitteet niin kauan, kun kukaan ei meille vieläkään ole näyttänyt mihin he muka pystyisivät kisabensoilla. Voisi Hamilton tai Weebo väläyttää yhden tai kaksi tai kolme tämmöistä kierrosta ja tulla sitten uudelleen varikolle renkaidenvaihtoon, saisi nämä Hamin ja RB-pomojen puheet vähän lihaa luitten ylle.
 

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
286
Ite oon sitä mieltä, että renkaiden tulisi kyllä kestää paremmin ja että 4 vaihtoa on liikaa. Mutta toisaalta on aika väärin, että kun toiset ovat onnistuneet rakentamaan auton tälle kaudelle suunnitelluille renkaille (Ferrari ja Lotus) ja toiset siinä epäonnistuneet, niin sitten mennään epäonnistujien (Red Bull ja Mersu) itkuäänestyksen mukaan.
 

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
286
McLaren toki myös itkijöiden joukossa, mutta taitaapi heillä olla vähän muutakin pielessä...
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Toivottavasti Ferrari ja Lotus nyt älähtää tästä toiminnasta. Järkyttävää että mestaruus lahjoitetaan red bullille viellä näin törkeällä tavalla. Kiehuu niin helvetisti että näin törkeällä tavalla pedataan red bullin mestaruus. viime vuoden renkaat kun lyödään alle niin red bull vie mersun kanssa sijat 1-4 ,ferrari sijat 5-6, ja lotus, force india, mclaren taistelee sijoista 7-12. Ikävä mutta karu tosiasia ne jotka onnsitu tekeemään tälle vuodelle oikean laisen auton saavat nyt kärsiä. Suurin menettäjä tässä on kimi jolla on perinteisesti ollut aina vähän vaikeuksia saada renkaanlämpöjä riittävän ylös, nyt vaan kädet ristiin että Lotus keksii jotain millä tämä ongelma ratkaistaan.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Ferrari ollut yllättävän hiljaa, eiköhän sieltä kohta pukkaa lausuntoa korkeammalta taholta. :doubtful:
 

amino

Rekisteröitynyt käyttäjä
Liittynyt
22.5.2005
Viestit
252
Ihan käsittämätöntä perseilyä tämä on jos kesken kauden renkaita muutetaan. Lisäksi en ymmärrä tätä Red Bullin itkua varsinkin kun katsotaan valmistajien MM taulukkoa...

1. Red Bull Racing-Renault 131
2. Ferrari 117
3. Lotus-Renault 111
4. Mercedes 72
5. Force India-Mercedes 32
6. McLaren-Mercedes 29

Ei toi RB:n kausi nyt ole niin huonosti alkanut jos renkaiden kanssa on tollaisia ongelmia kuin väittävät. Tosin jos tyytyväisyyden mittarina on voittaa kaikki kisat kaksoisvoitolla niin onhan toi sitten mennyt ihan reisille.

Ainoa talli joka voi ihan oikeasti kitistä noista renkaista on Mersu perustuen ihan silminnähtävään romahdukseen kun verrataan aika-ajoja ja kisasuorituksia. McLaren on hukassa kokonaisuutena joka voi liittyä myös renkaisiin mutta renkaat on jokatapauksessa kaikille samat. Välillä vaan auton suunnittelu menee kokonaisuutena metsään ja sillä sipuli. Kyllä sieltä on isot tallit aina kauden aikana nouseet kärkikahinoihin vaikkakin nykyisin se on vaikeampaa näiden testausrajoitusten vuoksi.
 

amino

Rekisteröitynyt käyttäjä
Liittynyt
22.5.2005
Viestit
252
Lisäksi jos vertaillaan viime vuoden ja tän vuoden kisojen kokonaiskestoja niin ei noissa nyt ihan älyttömiä muutoksia ole tapahtunut jos tämän vuoden renkailla joutuu köröttelemään eikä ajamaan täyttä vauhtia.

Kisa / 2012 / 2013
Australia / 1:34:09 / 1:30:03 (turva-auto kaudella 2012)
Malesia / 2:44:51 / 1:38:56 (kauden 2012 kisa keskeytettiin välillä sateen vuoksi)
Kiina / 1:36:26 / 1:36:26
Bahrain / 1:35:10 / 1:36:00
Espanja / 1:39:09 / 1:39:16

Eikä toi tilanne muutu vaikka mukaan otettaisiin kauden 2011 kisat. Kautta 2010 ei voi verrata kun oli eri Bridgestonen renkaat ja siellä tulee ihan selkeä heitto ajoissa.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
MTV3:n tietojen mukaan Pirelli tuo takaisin viimevuotiset renkaat: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/05/1755318/huono-uutinen-raikkoselle-viime-kauden-renkaat-takaisin

Aivan järkyttävää pelleilyä muuttaa sääntöjä kesken kauden. Jos et ole itse onnistunut kehittämään sopivaa autoa renkaille, niin olisi syytä pitää turpansa kiinni.
Erittäin huono uutinen, toivottavasti Ferrari (jolla vähän vipuvartta lajinpiiristä löytyy) puuttuu asiaan. Ja voishan se Lotuskin ilmoittaa jotain.

En ymmärrä tällaista päätöstä lainkaan, mutta odotellaan nyt...
 
Ylös