Pirelli, virallinen rengastoimittaja

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7514
Joo toivotaan, että Ferrari älähtää, vaikka se Lotuksen pahin kilpailija tällä hetkellä ja näillä renkailla onkin.

En kyllä ole asiantuntija, mutta mahtaa sekoittaa jonkin verran pakkaa, kun aletaan kesken kauden säätää autoja taas erilaisille renkaille.
 

Mestarismies

Well-known member
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
208
Aivan järkyttävää pelleilyä! Pirelli varmaan pelästyi kun rengas kuoriutui oliko force indialla kokonaan vanteelta. Sinällään se on kyllä ongelma joka tulee korjata ja yleistyessään moinen renkaan totaalinen hajoaminen voi ratkaista kisoja ja aiheuttaa vaaratilanteita. Mutta siirtyminen vanhoihin renkaisiin on hätiköityä ja epäoikeudenmukaista! Adressia nyt peliin. Tosin käyköhän tässä nyt niin että Lotus ja Kimi kykenee ajamaan nyt joka kisassa yhellä stopilla maaliin:) Se muuttaisi tilanteen ja etu säilyisi ehkä. Kyllähän se mersu syö samassa suhteessa niitä vanhojakin renkaita todennäköisesti.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Lisäksi jos vertaillaan viime vuoden ja tän vuoden kisojen kokonaiskestoja niin ei noissa nyt ihan älyttömiä muutoksia ole tapahtunut jos tämän vuoden renkailla joutuu köröttelemään eikä ajamaan täyttä vauhtia.

Kisa / 2012 / 2013
Australia / 1:34:09 / 1:30:03 (turva-auto kaudella 2012)
Malesia / 2:44:51 / 1:38:56 (kauden 2012 kisa keskeytettiin välillä sateen vuoksi)
Kiina / 1:36:26 / 1:36:26
Bahrain / 1:35:10 / 1:36:00
Espanja / 1:39:09 / 1:39:16

Eikä toi tilanne muutu vaikka mukaan otettaisiin kauden 2011 kisat. Kautta 2010 ei voi verrata kun oli eri Bridgestonen renkaat ja siellä tulee ihan selkeä heitto ajoissa.
Johtuisiko kahdesta DRS-aluuesta toi pienet heitot? Miksi Red Bull älähtää renkaista vaikka Kiinassa tuoreilla kumeilla Vettel nousi melkein pallille? :doubtful:
 

Mestarismies

Well-known member
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
208
En enää ihmettelisi jos Pirelli kyllästyy F1 pelleilyyn ja siihen että ei tyydytä siihen mitä tilataan. Tätähän ne sielä tilasivat. Enemmän kuluvat renkaat. No nyt on sitte kuluvat renkaat eikä olla tyytyväisiä. Nyt olis Nokian paikka tulla formulaan ja tuoda semmoset gummit että kestää. Kohta on useampi rengastoimittaja josta voi kitisiät valita omansa.
 

Henkaboy

Well-known member
Liittynyt
6.1.2011
Viestit
393
Mielestäni ihan hyvä vaan että saadaan kestävämmät renkaat, naurettavaa tämä säästelysirkus. Parasta olisikin että tulisi sellaiset kumit että niillä pystyisi ajamaan lähes täysiä sellaisella 2-3 pysähdyksen taktiikalla ja jos kovempaa haluaa mennä niin silloin 3-4.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Jos halutaan tylsiä kisoja, ovat kestävät renkaat tarpeen. Muuten tätä porua ei voi järjellä perustella.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Kuulostaa semmoiselta käännöskukkaselta taas, että jätänpä klikkaamatta. Esim. F1F lainaa Hemberyä: “From Canada changes to be made to bring back two to three stops,” Pirelli’s motorsport director Paul Hembery said on Twitter. “Some structural changes combining elements 2012 and 2013 products.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
VMP

Renkaat ovat olleet samat kaikille jo alusta lähtien. Ja nyt sitten pitää kesken kaiken valkata vanhoista tuotoksista ne, jotka sopivat tietyille talleille parhaiten.

Mitäpä jos aika-ajojen jälkeenkin muutettaisiin yhtäkkiä lähtöjärjestys käännetyksi rajatulla huutoäänestyksellä, jollei tuloslista ole mieleen?
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Kohta on useampi rengastoimittaja josta voi kitisiät valita omansa.

Tämä olisi täydellisyyttä. Ei vaan tule tässä rahan säästö pelleilyssä ja lajin yksityyppiluokka suuntauksessa onnistumaan. :alppu:


Aivan järkyttävää pelleilyä muuttaa sääntöjä kesken kauden.

Muuten kyllä, mutta nyt ei kukaan olekaan muuttanut sääntöjä. On ne rengasvalmistajat ennenkin puljaneet samaan tyyliin renkaidensa kanssa. Eri syistä tosin ja vähemmällä mediahössötyksellä. Lisäksi pääätös oli lajin uskottavuuden kannalta täysin oikea.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Jos halutaan tylsiä kisoja, ovat kestävät renkaat tarpeen. Muuten tätä porua ei voi järjellä perustella.
Oliko Abudhabi tai USA tylsiä kisoja? Maailmassa ja formuloissa on enemmän kuin yksi muuttuja ja ne eivät ole nollia tai ykkösiä. En voi ymmärtää mielenkiintoisuuden mittaamista varikkostoppien määrällä tai edes tilastoista kaivetulla ohitusmäärällä.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18206
Jos halutaan tylsiä kisoja, ovat kestävät renkaat tarpeen. Muuten tätä porua ei voi järjellä perustella.
2010:iin verrattuna nyt on kuitenkin KERS ja DRS käytössä. Ei oo mitenkään sanottua, että kisat olisivat samanlaisia kuin silloin.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Onhan se hassua jos:
Kuski joka on hellä renkaille+ Auto joka on hellä renkaille+ Ajaa erittäin varovasti ja säästäväisesti = 3 pysähdystä. Eipä F1:ssä ole paljoa katsottavaa kun 1) Ihmiset ajavat hissun kissun 2) Eivät taistele sijoituksista.


Parhaat renkaat olisivat jostain Bridgestonen 2010-renkaiden ja nykyisten puolivälistä.
 

Ganador

Banned
Liittynyt
17.3.2013
Viestit
389
Jospa näillä autoilla alettaisiin nyt sitten ajamaan oikeasti lujaa.
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Hieman keljua Lotusta kohtaan kieltämättä, mutta kokonaisuutena sanoisin, että päätös on oikea. Pirelli linjasi ennen kautta, että tavoite on noin 2-3 stopin kisat, mutta nyt Barcelonassa voittaja teki 4 pysähdystä. Yhdellä kierroksella gridin nopein auto jää kisassa renkaista johtuen melkein 2 kierrosta.

Pirelli pyrkii tässä nyt vain sitä tavoitetta kohden, jota näillä renkailla tavoiteltiin mutta jossa ne hieman epäonnistuivat. 2-3 pysähdyksen renkaat ovat kuitenkin todennäköisesti ne, joita varten tämän kauden autotkin on suunniteltu.

Voi hyvinkin olla, että Lotus jopa hyötyy tästä. Kimi saattaa ajaa saman kisan 1 pysähdyksellä, johon Mercedes joutuu tekemään vaikkapa 3 varikkokäyntiä.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
En vaan ymmärrä miten tämä päätös saatiin taas läpi koska tuonhan piti vaatia kaikkien tallien hyväksynnän? Se oli liikaa että parilla kuskilla hajos renkaat Barcelonassa?

Melkosta paskaa koko laji sääntöjensä puolesta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olennainen toive kuluvissa renkaissa oli se, että autojen suorituskyky muuttuu kisan kestäessä. Näin kisan aikana nähdään ohituksia, eritoten jos mennään eri taktiikoilla. Jos renkaiden kuluminen poistetaan (eli "voi ajaa täysillä"), niin autojen nopeusjärjestys ei kisan kestäessä muutu läheskään samaan malliin.

Ja koska siis renkaiden suorituskyvyn täytyy jatkossakin tippua vaikka niitä kovennettaisiinkin, se johtaa auttamatta säästelyyn. Kovennuksen vaikutus olisi se, että stoppeja tehtäisiin vähemmän, mutta saastely ei vähenisi (tai korkeintaan vähän).
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Ei kyllä voi mitenkään pieni ihminen ymmärtää, että miten tämä voi mennä näin? Sen lisäksi, että se on täysin väärin muuttaa renkaita kesken kauden tällaisista syistä, en voi ymmärtää miten se voi edes mennä läpi, kun Lotuksen lisäksi ainakin Ferrari on oletettavasti tätä vastaan.

Nyt Ferrarilta se formuloista lähtemis kortti pöytään :D
 
Viimeksi muokattu:

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
Päätös on täysi fiasko.

Kaikki tallit ovat lähteneet samasta pisteestä liikkeelle auton kehityksessä: säännöt on nämä ja renkaat on nämä, harvinaisen selvä asetelma. Lopputuloksena yksi talli on onnistunut selvästi muita paremmin ja tehnyt auton, jolla saadaan aikaan tuloksia näissä ennaltasovituissa haastavissa "raameissa". Muut onnistuivat heikommin. Nyt sitten päätetäänkin palkita nämä "häviäjät" muuttamalla ns. pelin sääntöjä siihen suuntaan, joka parantaa autonkehityksessä epäonnistuneiden tallien kilpailukykyä. Ei näin. Ilmeisesti rahalla tosiaan saa kaikkea, ja F1:n jo muutenkin kärsinyt urheilullisuus-aspekti kuihtui taas entisestään. Mikä kilpailu se sellainen on, missä häviäjät palkitaan?

Jos Kimi ajaisi RB:llä tai Mersulla, olisin totta kai avoimesti toista mieltä. ;)
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Pitääkö tästä vetää se johtopäätös, että herroja ei kiinnosta ollenkaan mitä fanit ajattelee tai sitten niin päin, että me täällä Foorumilla ajatellaan ja ymmärretään liikaa. 90% katsojista ei varmaan tajua lajista kauheasti, eikä protestoi tällaisia päätöksiä tai kannattaa Red Bullia tjsp?! No, ei mekään katsomista lopeteta vaikka tää laji on yks iso vitsi.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös