Pirelli, virallinen rengastoimittaja

Poistettu jäsen 5082

Guest
Kimin kannalta renkaiden muuttaminen on huono asia, koska jo viime kaudella nähtiin, että hänellä oli vaikeuksia saada renkaat lämpimiksi kun ne olivat vähemmän kuluvat kuin tämän kauden renkaat ja siksi Kimin mestaruusmahdollisuudet heikentyvät oleellisesti renkaiden muuttamisen myötä.
En usko, että tulee olemaan yhtä isoja ongelmia, koska Kimi on nyt saanut vaikuttaa tämän kauden auton suunnitteluun mm. ohjauksen osalta mitä hierottiin viime kausi. Grosjean ei ole enää vauhdillisestikaan edellä vrt. Kimi, josta kertoo todennäköisesti enemmän Kimille tehty auto. Voin olla myös väärässä jos ero tuleekin pelkästään renkaista. Lisäksi Lotuksella on paljon dataa viime kauden renkaista (niinkuin muillakin tiimeillä) ja ne osataan varmasti säätää paremmin kohdalleen jos vanhat seokset tulee takaisin.

Silti täysin väärä päätös kesken kauden muutta niin radikaalia asiaa kuin renkaat. Vähintään pitäisi antaa kaikille talleille muutaman päivän lisätesti, jossa saisi etsiä niitä säätöjä ennen kisaa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Viime vuonna Williamsilla häärinyt Mark Gillan selittää renkaiden muutoksista.
Erittäin hyvä info. Pirelli muutti kaudelle 2013 kevlarvyön teräsvyöksi jotta lämpeneminen olisi nopeampaa ja lämpö säilyisi paremmin renkaassa (sadekeli). Mutta koska pyörivää massaa ja energiaa renkaassa on uudesta vyöstä ja suuremmasta kumimäärästä johtuen enemmän niin kun renkaista irronneet murunen osuu pintaan "oikein" niin tämä aiheuttaa pinnan repeytymise ja välittömän pinnan kuoriutumisen jota olemme nähneet viime kisoissa.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Vaikka renkaat olisivat miten kestävät tahansa ei silti voisi ajaa koko matkaa säästelemättä, koska myös bensaa on säästeltävä tai muuten se loppuu pari kierrosta ennen maalia ja pisteet jäävät saamatta
no tää nyt on nykyaikana käsittääkseni täyttä tuubaa, sillä kyllä niillä se muutama ekstralitra aina mahtuis tankkiin jos tarkoitus on ajaa täysillä.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Tech Regs Article 12.6.3:

Tyre regulations will be determined by the FIA no later than 1 September of the previous season. Once determined in this way, the specification of the tyres will not be changed during the Championship season without the agreement of all competing teams.

Tämmöistä säännoissä.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Tech Regs Article 12.6.3:

Tyre regulations will be determined by the FIA no later than 1 September of the previous season. Once determined in this way, the specification of the tyres will not be changed during the Championship season without the agreement of all competing teams.

Tämmöistä säännoissä.
Epäilen, että tässä vedotaan turvallisuuteen tms. ja sillä päästää eroon tuosta, että kaikkien pitäisi olla asiasta samaa mieltä. Bernie hoitaa taattuun pelle tyylliin ja me pellet jatketaan lajin seuraamista yhä edelleen :wall:
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Epäilen, että tässä vedotaan turvallisuuteen tms. ja sillä päästää eroon tuosta, että kaikkien pitäisi olla asiasta samaa mieltä. Bernie hoitaa taattuun pelle tyylliin ja me pellet jatketaan lajin seuraamista yhä edelleen :wall:
Eiköhän se juuri noin mene. Vaikka se on turvallisempaa että rengas "hajoaa" tällä tavoin, sen sijaan että se yllättäen antaa periksi kokonaan.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Hyvä että ärähti. Kyllä se olis ollu epäreilua lotukselle!
Epäreilua tai ei, niin ainakin idioottimainen temppu kesken kauden tehdä niin radikaali ratkaisu. Onneksi FIA oli hyvin kärryillä, eikä antanut tuon pinnan irtoamisen toimia syynä palata vanhoihin. Tuo vika toki on syytä korjata nykyisistä renkaista.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Hyvä, että FIA puuttui renkaiden muuttamiseen kesken kauden, koska Lotuksen ja Ferrarin kannalta suunnitellun mukainen renkaiden muuttaminen olisi ollut huono asia.

Nyt jäämme sitten odottamaan sitä, että milloin Red Bull alkaa valittaa FIA:n päätöksen olevan epäreilu heidän kannaltaan, koska he eivät pysty ajamaan kunnolla kilpaa renkaiden takia.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Hyvä, että FIA puuttui renkaiden muuttamiseen kesken kauden, koska Lotuksen ja Ferrarin kannalta suunnitellun mukainen renkaiden muuttaminen olisi ollut huono asia.
No ei kai se FIA tuon takia tilanteeseen puuttunut, vaan siksi että säännöissä seisoo (kuten joku aikaisemmin mainitsi) ettei renkaita voi muuttaa kesken kauden (paitsi turvallisuussyistä).
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Onhan tuo auton säästäminen ihan lajin perusjuttuja. 80-luvulle säästettiin mekaanisia osia, turbokaudella bensaa ja nyt renkaita.

Kannattaa pitää mielessä, että tylsimmillään laji on ollut juuri silloin kun on saatu vetää alusta loppuun täysillä.
Rengaskulutus on osa auton suorituskykyä. Red Bull ja Mercedes nyt vain ovat epäonnistuneet auton suunnittelussa noille renkaille (jossain määrin). Sama renkaisiin tutustumisaika ja -mahdollisuus heillä on ollut kuin muillakin. Turha valittaa, kun eivät itse osanneet.

Tehot on pitkälti standardoitu, joten "suorituskyky" tulee muualta, etupäässä aerosta. Jos hakee maksimiaeropitoa, on näillä annetuilla parametreillä hakoteillä.
Hyvä jäbät, kerrankin voi olla samaa mieltä. :ahem: Renkaiden tai minkään muun muuttaminen kesken kauden on täysin epäurheilijamaista. Ei shakissakaan sääntöjä muuteta kesken pelin. Jos renkaita tai muita muutetaan, niin sitten kun kausi vaihtuu, ei ennen. (Turvallisuussyistä voidaan toki tehdä poikkeuksia, mutta eivät nämä renkaat vaarallisia ole.) Tämän pitäisi olla ihan alkeisjuttuja, peruskoulukamaa. Mutta kun business. :nope:
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Onhan toi aika surkeeta, että ajetaan kolme sekuntia hitaampaa kierrosta kisa läpi, verrattuna siihen mihin auto pystyisi. Koko letka pysyi kasassa, kun kaikki ajoivat samaa kierrosaikaa. Marussialla ajettiin yhtä kovaa kuin kärjessä.

Ja jotkut sanoivat Espanjan kisaa huonoksi. Siellä sentään oli mahdollista tehdä useampi varikkostoppi, kun ohi pääsi, mutta Moncaossa kaikki halusivat tehdä vain yhden stopin ja vauhti oli sen mukaista.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Vertailua 2010-kauteen: Rosbergin nopein kierrosaika oli tänä vuonna kolme sekuntia hitaampi kuin Webberin kierrosaika kaudella 2010. Paaluaika oli kuitenkin käytännössä yhtä nopea (molemmilla 13,8 alkuinen). DRS-auttaa Monacossa ehkä pari kymmenystä, joten siitä on turha hakea eroa. Näyttää hyvin kuinka hitaasti kuskit ajoivat tänä vuonna säästääkseen renkaitaan.

Jos minä saisin päättää, niin ensi kaudeksi kunnon renkaat ja DRS. DRS on kuitenkin pienempi paha näistä kahdesta.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
En ole kyllä itekkään enää niin varma näistä renkaista. Oisko kuitenkin parempi palata hieman kestävämpiin versioihin. Eihän tossa nyt hirveästi järkeä ole, että koko kisojen pääpointti on yksinkertaisesti säästää renkaita ja missään kohtaa ei varsinaisesti voida puristaa aivan täysillä.
 

Leftshoe

Member
Liittynyt
27.3.2012
Viestit
21
Nämä renkaathan saattaisi olla ihan kivat, jos kuskit pystyisivät tilapäisesti käyttämään auton todellisen potentiaalin ja tekemään ohituksia. Nyt kun ohitus on niin vaikea, niin ei aina riitä vaikka olisi sekunnin kierroksella nopeampi kuin edellä ajava, niin sitten vaan körötellään ja säästellään. Haluaisin nähdä, että vaikka renkaita nyt säästelläänkin, että kuskit sitten tarvittaessa ottasivat täydet irti ja tekisivät tarvittavat ohitukset. Nyt ilmeisesti säännöt, strategiat ja renkaat eivät anna siihenkään kunnolla mahiksia. Tai sitten syy on se, että edellä oleva kuski voi myös tarvittaessa puristaa enemmän autostaan irti ja estämään ohitusyritykset. En tiedä. Jotenkin haluaisin kuitenkin, että autoilla voisi ajaa lähempänä limittiä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
En ole kyllä itekkään enää niin varma näistä renkaista. Oisko kuitenkin parempi palata hieman kestävämpiin versioihin. Eihän tossa nyt hirveästi järkeä ole, että koko kisojen pääpointti on yksinkertaisesti säästää renkaita ja missään kohtaa ei varsinaisesti voida puristaa aivan täysillä.
Se ettei koko kisaa voi puristaa täysillä, antaa enemmän flexibiliteettiä ohitusten suorittamiseen. Voit ajaa yhden tai kaks mutkaa kovaa ja pääset ohi, eikä se vielä renkaita tuhoa.

Kestävät renkaat johtaisivat jonoajelun lisääntymiseen, ja ohituksia nähtäisiin ainoastaan taktiikan eri vaiheessa olevien kesken, eikä niissäkään yhtä paljon.

Eri vaiheessa olevan ohittamisen mahdottomuus on kirous jota en todellakaan takaisin ykkösiin halua. Ei pitäis joutua kuluttamaan aikaa niitä vastaan joita vastaan ei todellinen taistelu käy.

Tämä on tärkein asia minkä pirelli ja nykysäännöt on korjanneet verrattuna 90 ja 00 lukuun.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Eihän tossa nyt hirveästi järkeä ole, että koko kisojen pääpointti on yksinkertaisesti säästää renkaita ja missään kohtaa ei varsinaisesti voida puristaa aivan täysillä.
Tämä seikka tuli aikas alleviivattuna esille Monacossa. Kisassa oli vaiheita jolloin siellä ajeltiin Caterhamilla ja Marussialla nopeammin kuin kärjessä. Siis autoilla jotka harjoituksissa oli kuitenkin yli kolme sekkaa kärkeä hitaampia. Ja suurimman osan kisasta koko porukka tuntui ajavan sekunnin sisään mahtuvia kierrosaikoja. En osaa sanoa onko tuo hyvä vai huono asia, mutta oudolta se mun mielestä joka tapauksessa näyttää.
 
Ylös