Pirelli, virallinen rengastoimittaja

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Tämä Pirellin jatkuva painostus muutoksiin syö kyllä arvoa tältä lajilta. Pirelli on luomassa parhainta rengastaistoa 15-16 vuoteen lajissa ja sitten tuo jatkuva valitus.:wall:

Toki tuoreimmassa Barcelonan kisassa renkaat olivat jo Goodyearinkin heikoimpiakin renkaita huonommat. Aivan sama kuin Mansellin aikaan samalle radalle olisi pistetty kaikille D-seokset alle ja 3-4 pysähdystä kisassa olisi silloinkin nähty. Muilla seoksilla sitten olikin vain 1-2 tai ei lainkaan pysähdyksiä. (Kovimmalla A-seoksilla ajettaessa ja silloinkin vain teoreettisesti.)

Paljon parempi olisi Pirellin kannalta luoda lajiin helppokäyttöinen yleisrengas joka olisi riittävän kova ja pehmeä tasapuolisesti. Pirelli on ottanut hyviä askeleita sen luomiseen, mutta jatkuvat muutokset ja osin nykyiset sääntörajoitukset rajoittavat sen kehitystä. Rengasvalmistajien sota ei sinällään olisi pahitteeksi, mutta se lisäisi kustannuksia ja hivelevyyttä testirajoitusten rikkomiseen.

Toki vuoden 2010 Bridgestonen ja Pirellin renkaiden pehmeiden renkaiden yhdistäminen saattaisi jotain auttaa, mutta parhaita lajityypin renkaita ja lajin todellisen viihdearvon nostoa se ei toisi. Rengasarvollisesti kisojen viihdearvoa söi valmistajien pelleilyn ja renkaiden liiallisen kovuuden lisäksi vuosia myös välitankkaus.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Pitääkö tästä vetää se johtopäätös, että herroja ei kiinnosta ollenkaan mitä fanit ajattelee tai sitten niin päin, että me täällä Foorumilla ajatellaan ja ymmärretään liikaa. 90% katsojista ei varmaan tajua lajista kauheasti, eikä protestoi tällaisia päätöksiä tai kannattaa Red Bullia tjsp?! No, ei mekään katsomista lopeteta vaikka tää laji on yks iso vitsi.
Nimenomaan faneja tässä kuunneltiin ja sekös tässä eniten risookin. Tottakai Red Bull ja Mercedes valittavat nykytilanteesta, ei siinä ole mitään ihmeellistä, haluaahan ne molemmat mielummin pärjätä. Mutta fanit ja media käynnistivät hirveän paskamyrskyn kun ei voi muka ajaa täysiä ja sitten päätettiin muuttaa renkaita heidän mielensä mukaan. Onneksi Pirelli sentään muisti varoittaa että sitä saa mitä tilaa eikä kannata ihmetellä jos Red Bull dominoi Kanadasta eteenpäin, mutta itseppähän ovat fanit ja media tätä tilanneet.

Ja faneilla tarkoitetaan tietysti niiden kuskien ja tallien faneja jotka eivät ole pärjänneet tai niitä joita nykymeno ei vaan muuten ole mielyttänyt.

Itsekin olen toki sitä mieltä että lajin kannalta tämä voi olla parempi homma kunhan muutos ei ole liian radikaali. Mutta se muutos tulee aivan järkyttävään ajankohtaan, keskellä kautta. Oltaisiin nyt menty tämä vuosi näin ja muutettu ensi vuodeksi taas. Turvallisuusasiat toki erikseen, mutta kyllä tässä nyt muutetaan paljon muutakin. Ja kaiken lisäksi vielä yhden kisan takia. 4 stoppia on kuulemma liikaa, no jos niin on, niin olisiko kannattanut odottaa hetki, että selviää onko se muka joka kisassa 4 stoppia. Lotus on nyt vetänyt viidessä kisassa kolme kertaa kahden stopin taktiikalla, jos muut ei siihen pysty niin omapahan on häpeä.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Hyvä päätös. Joku olisi vielä päässyt hengestään jos renkaiden konstruktiota ei oltaisi muuttamassa.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Milloinhan F1:ssä päästään eroon politikoinnista ja kabinettipelistä? :wall::wall::wall:
 

pitkäpertti

Well-known member
Liittynyt
7.5.2010
Viestit
81
Hyvä päätös. Joku olisi vielä päässyt hengestään jos renkaiden konstruktiota ei oltaisi muuttamassa.
Milloin viimeeksi kuski kuoli rengasrikon vuoksi? Ei tule ihan heti mieleen. Rengasrikkoja on aina ollut ja tulee aina olemaan.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5746
Oon kyllä ollu kokoajan sitä mieltä, että nuo vanhat renkaat on paljo paremmat, mutta ei kyllä ois mitenkää kesken kauden vaihtaa.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Nimenomaan faneja tässä kuunneltiin ja sekös tässä eniten risookin.
Veikkaisin, että tässä on kuunneltu tallien, Bernien ja ehkä muiden vaikuttajien ja kenties median itkua, ei fanien. Fanit nyt itkee aina jos on joku syy tekosyy mistä itkeä, jos oma talli ei pärjää, aivan kuten tallit tekevät.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Jospa näillä autoilla alettaisiin nyt sitten ajamaan oikeasti lujaa.
Tuskin aina löytyy muuta säästettävää viime vuonna ainakin säästettiin bensaa, moottoria ja vaihdelaatikkoa. Aina välillä sai napista vähän lisää kierroksia, että pystyi yrittämään ohitusta.

Hyvä päätös. Joku olisi vielä päässyt hengestään jos renkaiden konstruktiota ei oltaisi muuttamassa.
Tais nämä riekaleiksi menneet olla, sitä muutettua kovempaa seosta, nyt vissiin muutetaan loputkin seokset... tämä on parempi miksi?


Todennäköisesti näillä seoksilla olisi myös varikkokäynnit vähentyneet kauden loppuun päin mennessä, kuten viime vuonnakin tosin se viimevuotinen johtui myös osittain Pirellin tavasta tuoda kovempia seoksia kilpailuihin, jota ne olis voinu tänä vuonnakin käyttää, eikä olisi noussut tälläistä porua.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Veikkaisin, että tässä on kuunneltu tallien, Bernien ja ehkä muiden vaikuttajien ja kenties median itkua, ei fanien.
Hembery kyllä mainitsee fanitkin.
Hembery sanoi:
"The failures were visually spectacular, even though the tyre stayed inflated.
"It was a type of failure not seen in F1 before, and it was something we don't like.
"It also helped stoke up opinions in the media, which influenced what the fans thought." Autosport
Mutta pääsyiksi renkaan rakenteen muutokseen Hembery nimeää nuo onnettomuudet sekä suuremman stoppimäärän kuin mikä heidän tavoitteensa on. Rakennetta muutetaan osin 2012 renkaan suuntaan. Seoksiin kosketaan mahdollisesti, mutta ei siis välttämättä.

Rengasrikot kyllä kuuluvat F1:iin, mutta näistä tämäntyyppisistä hajoamisista ei näytä pitävän kukaan. Ei tallit, Pirelli eikä fanit.

Syy renkaiden oletettuun nähden erilaiseen käytökseen on se, että Renaultin 2010-autolla ei enää pysty simuloimaan nyky-F1:stä. Pirelli aliarvioi autojen aerokehityksen suuruuden.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Ihmeellistä onkin juuri se jos renkaat kuluvat oikein kunnolla niin faneja haittaisi se. Neljän stopin taktiikalla ovat voittaneet kisoja niin Rosberg kuin Schumacherkin. Off-topiciin ehti vastata aiemmin FW08 eli Mark Donohue oli edellinen rengasrikon seurauksena kuollut kuski.

Toki kuolettavan verenvuodon aiheuttanut isku tuli verkkoaidan tolpasta tai mainostaulun puunkappaleesta. Siltikin Goodyear haastettiin aikanaan suuriin korvauksiin perikunnalle. Sitähän pidettiin aikanaan vääränä asiana. Silloin asioita käsiteltiin kilpa-autoiluun kuuluvina onnettomuuksina.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Mitenköhän käytännössä tuo fanien kuuntelu tapahtuu? Pitwalkin yhteydessä tuli joku miljonäärispede sanomaan että ompa Pirelli sitten paskat kummit kun hajoaa? Näin sitten muodostettiin yleinen fanien mielipide.

Fanit ei tykkää kun renkaat hajoaa, fanit ei ymmärrä mikä kerssi on, fanit ei ymmärrä liikkuvia siipiä, faneille kaikki on liian monimutkaista, hyvä että sentään löytävät paikalle ja ostavat rallimakkaraa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4225
Barcelonan kuormitus renkaisiin on tiedetty vuosikymmeniä, erittäin pitkät mutkat ja tästä johtuen pitkät kuormitusajat erityisesti vasempaan eturenkaaseen yhdistettynä vanhaan karkeaan asfalttiin on myrkkyä mille renkaalle tahansa, kuskit tuskin haluavat ajaa 100 kierrosta kestävillä saippuapaloilla.

Milloin aletaan vaatimaan radalle muutoksia?! Radan jokainen nopea mutka kääntyy oikealle!
 

Xerym

Well-known member
Liittynyt
2.2.2012
Viestit
367
Tuskimpa renkaiden muuttamin kovinkaan paljon voimasuhteita muuttaa.

Onhan tuo kuitenkin outoa, että RedBull on se suurin itkiä ja suurin syy siihen, että renkaita muutetaan. RedBullin veteytyminen ei sarjan arvoa laskisi. Eiköhän nyt jo viimeistään lopu jo tuo valitus Ferrarin suosimisesta.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Kyllä Red Bullin lähteminen olisi tällä hetkellä aika suuri menetys sarjalle. Varmaan mielenkiintoisin nykyisistä talleista Ferrarin ohella.
Näinhän se taitaa olla, sinivalkolasit nostaa vielä vähän lotuksen suosiota, ainakin tämän näyttöpäätteen edessä. Vois sanoa että siellä on kolme tallia ynnä muut. Mersua odotellessa.
 

Otso

Member
Liittynyt
3.12.2010
Viestit
17
Hyvä päätös. Joku olisi vielä päässyt hengestään jos renkaiden konstruktiota ei oltaisi muuttamassa.
Onko tämä nyt oikeasti perusteltavissa? Onko tällä kaudella rengasrikkoja sattunut edeltäviä kausia enemmän? Tähän mennessä käsittääkseni kuusi, joista viimeinen oli se Alonson rengasrikko, josta ei koitunut juurikaan haittaa. Ymmärrän, että se kuoriutuminen on dramaattisen näköistä, mutta eikös se ole vain turvallisempaa? Tiedän, että siviilirenkaisiin vertaaminen on aina hieman ontuvaa, mutta samalla periaatteella ne runflatitkin toimii, vyö on vaan niin vahva että rengas pitää muotonsa. Rengaskuluma ja seokset on asia erikseen, mutta kysynkin nyt, onko teidän mielestä näille muutoksille olemassa jokin turvallisuusperustelu? Heikin mielestä on, maikkarin sivuilta poimittua:

"Pirellillä on yksi oikeakin ongelma, jonka Heikki Kovalainen kiteytti maanantaina Twitterissä erinomaisesti: ”Rengaskuluma ei ole suurin ongelma, vaan rengasrikot. F1-rengas ei saisi hajota näin usein.”"
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Rakennetta muutetaan osin 2012 renkaan suuntaan. Seoksiin kosketaan mahdollisesti, mutta ei siis välttämättä.
Siitä varmaan kaikki on samaa mieltä, että rengasrikkoja on ollut liikaa, tai ainakin tuntuu, että enemmän kuin yleensä, eli rakenteen muuttaminen on ihan ymmärrettävää, koska kyseessä on turvallisuus riski.

Toivottavasti seoksiin ei kosketa, mutta jos kerran haluavat stoppien määrää vähentää, niin kai on ilmiselvää, että seoksia kovennetaan, vai eivätkö he olekkaan päättäneet mitä meinaavat tehdä.

Kai rakenteellakin voi kulutukseen jotenkin vaikuttaa, mutta tuskin sitä kautta luulevat stoppeja vähentävänsä.

EDIT:Joppen linkin mukaan aikovat tehdä juurikin niin, kai, ainakin jossain määrin...
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7203
Mielestäni ihan hyvä vaan että saadaan kestävämmät renkaat, naurettavaa tämä säästelysirkus. Parasta olisikin että tulisi sellaiset kumit että niillä pystyisi ajamaan lähes täysiä sellaisella 2-3 pysähdyksen taktiikalla ja jos kovempaa haluaa mennä niin silloin 3-4.
Vaikka renkaat olisivat miten kestävät tahansa ei silti voisi ajaa koko matkaa säästelemättä, koska myös bensaa on säästeltävä tai muuten se loppuu pari kierrosta ennen maalia ja pisteet jäävät saamatta.

Kimin kannalta renkaiden muuttaminen on huono asia, koska jo viime kaudella nähtiin, että hänellä oli vaikeuksia saada renkaat lämpimiksi kun ne olivat vähemmän kuluvat kuin tämän kauden renkaat ja siksi Kimin mestaruusmahdollisuudet heikentyvät oleellisesti renkaiden muuttamisen myötä.
 
Ylös